Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taloussanomat: Lapsi yksin koko kesän - onko pienituloisille vanhemmille enää sijaa yhteiskunnassa?

Vierailija
08.06.2025 |

Mammat, nyt menee tunteisiin. Tämä artikkeli on kuin isku vatsaan kaikille, jotka ovat joskus tunteneet syyllisyyttä siitä, ettei voi tarjota lapselleen 'normaalia' kesää.

Tässä sanotaan suoraan: kun kouluruoka loppuu, monella perheellä ei ole edes varaa ruokaan. Lapsi viettää kesän yksin, koska vanhempien rahat ei riitä mihinkään. Polkupyörästä tai huvipuistosta voi vaan unelmoida. Yhteiskunnan 'apu' on puistoruoka ja ehkä leiri jos käy tuuri. Moni äiti istuu ahdistuneena, syyllisenä, peläten että lapsi jää taas ulkopuoliseksi. Ja kaiken tämän päälle jotkut kehtaavat sanoa että 'ulkoilkaa metsissä' tai että 'ei lapsi mitään kaipaa'. Tajuatteko te, miten hirveää on selittää lapselle joka kesä miksi kaikki muut menee Särkänniemeen ja me vaan hikoillaan kämpillä?

Tää ei ole mikään lomakausi - tää on köyhyyden korostamisen sesonki. Häpeän ja selittelyn kausi. Ollaanko me tosiaan näin rikki jo?

Kommentit (573)

Vierailija
321/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä7079 kirjoitti:

Varojensa mukaanhan se on elettävä. Mitä ihmeellistä siinä on? 

Ehkäpä lapsi sitten tajuaa vanhempaansa paremmin kouluttautumisen merkityksen. Toivottavasti. 

Valitettavasti kouluttautuminen ei koskaan ole ollut tae siitä, että terveys säilyy ja nykyisin ei ole tae edes työpaikasta tai paremmasta tulotasosta.

Kaikki eivät myöskään voi tehdä hyväpalkkaisia töitä vaikka jokaisella olisi edellytykset kouluttautua pitkälle (todellisuudessahan ei edes ole), vaan jotkut joutuisivat kuitenkin tekemään ne matalapalkkaiset suorittavat työt. Ilman niitä ei yhteiskunta toimi ja paremmin palkattuja töitä ei muutenkaan riitä kaikille.

On siis lopultakin samantekevää MIKSI joku on päätynyt surkeasti palkattuun työhön, fakta on joka tapauksessa se, että jonkun ne on tehtävä. Pelkkien koulutettujen ihmisten arvokkuutta toitottavat ja matalapalkkaisia "huonoista valinnoista" syyllistävät eivät joko kykene tai halua nähdä yhteiskuntaa kokonaisuutena. 

Vierailija
322/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän on tultu kun on liian pitkään paapottu ja holhottu. Nyt meillä on satoja tuhansia elämänhallintataidottomia tehneet lapsia ja laskeneet kaiken tukien ja sen varaan, että aina joku muu hoitaa, itse voi tehdä ihan miten huvittaa. Mystisen taikaseinän kasvatteja. Tähän on kannustettu, tätä on saatu. Toivottavasti seuraava sukupolvi on viisaampaa ja lisääntymään ryhtyy vain ne, joilla on jotain tolkkua touhussa. 

Suomalaisten syntyvyys on jo nyt niin reilussa laskussa, että tulevaisuudessa ainoastaan suuri määrä m-muuttajia tulee pelastamaan tämän maan ja yhteiskunnan. Joten oikeastaan ihan se ja sama.

Arabimiehet ei vanhene ja lisääntyvät keskenään.

Vihervasemmistolaista genetiikkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi käynti kerran kesässä huvipuistossa tai vastaavassa ei ole kyllä millään tavalla luksusta

Ei munkaan mielestä, mutta oletus tuntuu olevan, että pääse sekä huvipuistoon, eläintarhaan, kotimaanmatkalle ja vuokramökille sekä viikottain maauimalaan ja jätskikioskille. Se on jo jos ei luksusta niin yltäkylläistä kesää. Yleensä elämässä pitää tehdä valintoja, on luksusta jos voi tehdä kaiken minkä haluaa rahaa murehtimatta.

Vierailija
324/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En täysin ymmärrä tästä kohkaamista. Miksi kaikilla pitäisi olla varaa mennä sinne sun tänne? Itse vietin lapsuuden kesät kotosalla, huvina uimaranta, kirjasto ja kavereiden kanssa oleskelu. Monesti makoiltiin pihalla viltillä kirjoja lukien tai jotain leikkien. Ei huvipuistoa, ei matkoja, ei vanhempia kotona. Ihan hyvä aikuinen minusta tuli ja muistelen lapsuuden kesiä lämmöllä kun sai vaan olla eikä ravata.

Ei kuulu ollakaan varaa mennä sinne sun tänne. Se mahdollisuus syntyy vastineena siitä, että uhraa viikosta usein yli 40h työntekoon. Mitä järkeä olisi edes käydä töissä jos tukien varaan jättäytyneet saisi kaikki samat edut? Fiksu köyhä vanhempi satsaa lastensa koulunkäyntiin ja takoo päähän ettei tukien varaan jäädä. Koska muuten ei lintsille pääse.

Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026.

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea. Lainat ei ole menoja toimeentulotuessa eli asuntovelkainen ei saa toimeentulotukea lasten ruokiin.

Vierailija
325/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ne pienituloiset oikeasti edes yrittänyt säästää rahaa johonkin kesäjuttuun?

Mä oon yrittänyt säästää siihen, että kesällä pitää tarjota viisi ateriaa päivässä. Kun ei ole tiedossa lisätuloja, ei uskalla laittaa montaa sataa huvituksiin, vaikka särkänniemilippujen verran tilillä olisikin. Ja käyn töissä.

Ruoka on halpaa nykyään: peruna, kaali, riisi, soijarouhe, kanamunat. Niillä saa jo isonkin perheen mahat täyteen.

Painu vattuun kaaleinesi ja soijarouheinesi. 

Kaipa nirsouteenkin voi kuolla. 

Vierailija
326/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"

Köyhiä sanotaan sivistymättömiksi tälläkin palstalla, mutta mitähän pitäisi ajatella vaikkapa tästä kirjoituksesta, jonka kirjoittaja ei ilmeisesti identifioidu köyhäksi vaan jotenkin paremmaksi väeksi?

Hanki jotain apua tuohon aggressioon ennen kuin olet jo vaaraksi ympäristöllesi.

eri"

Sinä et tiedä sivistyneisyydestä yhtään mitään. Kyllä, olen parempi ihminen koska en käsi ojossa ole vaatimassa itselleni hotelleja ja huvipuistorannekkeita muiden piffaamina. Järjestän nuo ihan itse omalla työllä ja vaivalla. Te loiset puolestaan vaaditte jatkuvasti lisää ettekä laita rikkaa ristiin sen eteen että edes lapsille löytyisi bussilippua.

Olen  hyvätuloinen ja minunkaan mielestäni sinä et ole ihan terve. Vihanhallintaterapia voisi olla paikallaan.

Vierailija
327/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä7079 kirjoitti:

Ehkäpä lapsi sitten tajuaa vanhempaansa paremmin kouluttautumisen merkityksen. Toivottavasti. 

Valitettavasti kouluttautuminen ei koskaan ole ollut tae siitä, että terveys säilyy ja nykyisin ei ole tae edes työpaikasta tai paremmasta tulotasosta.

Kaikki eivät myöskään voi tehdä hyväpalkkaisia töitä vaikka jokaisella olisi edellytykset kouluttautua pitkälle (todellisuudessahan ei edes ole), vaan jotkut joutuisivat kuitenkin tekemään ne matalapalkkaiset suorittavat työt. Ilman niitä ei yhteiskunta toimi ja paremmin palkattuja töitä ei muutenkaan riitä kaikille.

On siis lopultakin samantekevää MIKSI joku on päätynyt surkeasti palkattuun työhön, fakta on joka tapauksessa se, että jonkun ne on tehtävä. P

Sinä et ole matalapalkkainen koska valitsit sen suurituloisuuden sijaan, vaan koska olet laiska.

Vierailija
328/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Syntyvyys vähenee, omakotitaloja ei enää tarvita."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011251821.html

Vierailija
329/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026.

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea. Lainat ei ole menoja toimeentulotuessa eli asuntovelkainen ei saa toimeentulotukea lasten ruokiin."

Tukia tarttis saada kun ei töihin viitsi mennä.

Vierailija
330/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Syntyvyys vähenee, omakotitaloja ei enää tarvita."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011251821.html

Unohdit linkin.

Vierailija
331/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän on tultu kun on liian pitkään paapottu ja holhottu. Nyt meillä on satoja tuhansia elämänhallintataidottomia tehneet lapsia ja laskeneet kaiken tukien ja sen varaan, että aina joku muu hoitaa, itse voi tehdä ihan miten huvittaa. Mystisen taikaseinän kasvatteja. Tähän on kannustettu, tätä on saatu. Toivottavasti seuraava sukupolvi on viisaampaa ja lisääntymään ryhtyy vain ne, joilla on jotain tolkkua touhussa. 

Voit lohduttautua sillä, että me matalapalkkatyöläiset jätämme lisääntymättä jo nyt. Kyllä on tullut selväksi ettei meitä roskaihmisiä tänne kaivata. Eniten on lapsia sellaisella ylemmällä keskiluokalla. 

Mutta ei kannata myöskään valitella heikkoa syntyvyyttä. 

Kuulostaa fiksulta valinnalta, mutta ette te mitään roskaihmisiä ole. Lisääntymisen kuitenkin pitäisikin olla järkivalinta. Jos et pysty huolehtimaan edes itsestäsi tai pystyt vain nipin napin, älä lisäänny ja kasvata huoltotaakkaa. Ei tämän maan tilanne parane yhtään sillä, että synnytetään lapsia olosuhteisiin, joissa vanhemmatkin elävät jo muiden elätettävinä tai valmiiksi siinä rajoilla. Tämä maa tarvitsee omillaan toimeentulevien lapsia.

Vierailija
332/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wanhaa kunnon eugeniikkaa. Kauheaa jos köyhät lisääntyvät! 

Ja tätähän on tosiaan joskus meilläkin harjoitettu. Köyhiltä voitiin ottaa lapset pois, laitettiin ne laitokseen ja lätkäistiin diagnoosi "vajaamielisyydestä", kun sillä perusteella oli laillista pakkosteriloida. Hyvin surullisia elämänkohtaloita siitä seurasi eikä se köyhyyttäkään poistanut. 

Vierailija
333/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En täysin ymmärrä tästä kohkaamista. Miksi kaikilla pitäisi olla varaa mennä sinne sun tänne? Itse vietin lapsuuden kesät kotosalla, huvina uimaranta, kirjasto ja kavereiden kanssa oleskelu. Monesti makoiltiin pihalla viltillä kirjoja lukien tai jotain leikkien. Ei huvipuistoa, ei matkoja, ei vanhempia kotona. Ihan hyvä aikuinen minusta tuli ja muistelen lapsuuden kesiä lämmöllä kun sai vaan olla eikä ravata.

Minunkin lapsuudessani 60-70 luvulla oli noin, mutta nykymaailma on jo toisenlainen odotuksineen ja toiveineen.

Kyllä pystyn ymmärtämään vanhempien surun, jos mitään normiarjesta poikkeavaa ei pysty lapsilleen kesälomallakaan tarjoamaan. Enkä nyt tarkoita ulkomaanmatkoja tai muita kalliita ylellisyyksiä.

Vierailija
334/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit lohduttautua sillä, että me matalapalkkatyöläiset jätämme lisääntymättä jo nyt. Kyllä on tullut selväksi ettei meitä roskaihmisiä tänne kaivata. Eniten on lapsia sellaisella ylemmällä keskiluokalla. 

Kuulostaa fiksulta valinnalta, mutta ette te mitään roskaihmisiä ole. Lisääntymisen kuitenki

Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia joten olisi voinut jättää lapsikorotukset leikkaamatta 2 miljardin ansiosidonnaisesta.

Vierailija
335/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä7079 kirjoitti:

On siis lopultakin samantekevää MIKSI joku on päätynyt surkeasti palkattuun työhön, fakta on

Olen matalapalkkainen koska minulla on erilaisia oppimisvaikeuksia. Pilkkaa nyt toki vielä niitäkin.

Mutta sinä fiksumpana voit kertoa, kuka tekisi ne meidän "laiskojen" työt jos me yhtäkkiä vain katoaisimme kuten sinä näytät toivovan. Miten sellainen yhteiskunta toimisi, jossa jokainen tekisi vain hyväpalkkaisia, korkeasti koulutettujen ihmisten töitä? Kuinka Sinä saisit edes ruokaa kaupasta pöytääsi jos kukaan ei enää tekisi matalapalkkatöitä? Selitä tämä minulle. Osaat selvästikin solvata, osaatko perustella näkemyksesi? 

Vierailija
336/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmiselle on selvää jo ennen raskautta ettei rahaa ole paljoakaan niin miksi ihmeessä tekee sen lapsen ja sitten hämmästelee kun ei ole varaa kaikkeen mitä mieli tekisi? 

Ymmärrän että työttömyyttä ja sairautta voi tapahtua kenellekään vaan. Mutta jos kaksi pienituloista menee yhteen, lisääntyy ja sitten voivottelee kun lapsi ei pysty tekemään kaikkea samaa kuin rikkaampien lapset niin kenen syy se on?

Vierailija
337/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi käynti kerran kesässä huvipuistossa tai vastaavassa ei ole kyllä millään tavalla luksusta

Ei munkaan mielestä, mutta oletus tuntuu olevan, että pääse sekä huvipuistoon, eläintarhaan, kotimaanmatkalle ja vuokramökille sekä viikottain maauimalaan ja jätskikioskille. Se on jo jos ei luksusta niin yltäkylläistä kesää. Yleensä elämässä pitää tehdä valintoja, on luksusta jos voi tehdä kaiken minkä haluaa rahaa murehtimatta.

Kenellä tuollainen oletus on?

Vierailija
338/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvätuloisilla on enemmän lapsia, vähiten köyhillä. Ihan tilastoista selviää tämä.

Olin itse naimissa ja töissä kun sain ainoan lapseni. Nyt olen yh ja ollut työtön monta vuotta, olen kuitenkin amk käynyt mutta en toki mikään akateeminen. Ei ollut kristallipalloa että jään työttömäksi ja sairastun ja eroan ja jään lapsen kanssa. En olisi ikinä tätä halunnut.

Olen ollut töissä 12 v alkaen kävin töissä myös lukiossa ja opiskeluajan. Nyt olen 45 v ja ollut työtön 5 v..sitä ennen olin vakituisesti töissä 24v- 39 v. Ja sitä ennen määräaikaisissa työsuhteissa jne.

Tätä ei haluttu mutta tätä saatiin.

Vierailija
339/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä taas tänäkin kesänä estää köyhää menemästä mustikkametsään ja myymästä ämpäreittäin mustikoita? Verovapaastikin vielä. Meillä on teinit tienanneet aivan hillittömiä summia näin, viime kesänä vetivät likemmäksi 3000€. Tekivätkin kyllä pitkää päivää ja ahkeroivat. Myivät pyskaradiossa ja edellisen kesän tyytyväisille asiakkaille.

Mitä nyt katsonut puskaradiota niin aina on kourallinen reippaita nuoria, joille ei virallisia töitä löytynyt kesäksi, mutta jotka ryhtyivät itse tuumasa toimeen. Meillä käy ruohonleikkaajana kuudetta kesää nuori tyttö, nyt jo opiskelija, mutta aloitti 14v. Koira on ollut lomahoidossa toisella tytöllä. Lomareissun ajaksi palkattiin naapurin teini tekemään lumityöt, ettei kerry kolattavaa liikaa ja että näyttäisi asutummalta kun oltiin pari viikkoa pois ja pyryä oli tiedossa. Tekevät ihan verollisena kaikki, ei pimeänä. Maksan mielelläni yritteliäille nuorille, vaikka ilmankin näitä palveluita periaatteessa pärjäisimmekin itse tekemällä. 

Ryhdistäytykää ja laittakaa ne lapsenne itse ansaitsemaan lomarahaa.

Vierailija
340/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa fiksulta valinnalta, mutta ette te mitään roskaihmisiä ole. Lisääntymisen kuitenki

Tämä joukko, joka ei sitten saisi lisääntyä, on aika iso. Aika moni suht matalasti palkattu ei enää uskalla lisääntyä vaikka ei olisi edes varsinaisesti köyhä. Lapsen hankkimista myös lykätään yhä vanhemmalle iälle. Nykyään työsuhteet ovat muutenkin sen verran epävarmoja usein, että ihan hyvääkin palkkaa saavat pelkäävät tehdä lapsia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi