Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taloussanomat: Lapsi yksin koko kesän - onko pienituloisille vanhemmille enää sijaa yhteiskunnassa?

Vierailija
08.06.2025 |

Mammat, nyt menee tunteisiin. Tämä artikkeli on kuin isku vatsaan kaikille, jotka ovat joskus tunteneet syyllisyyttä siitä, ettei voi tarjota lapselleen 'normaalia' kesää.

Tässä sanotaan suoraan: kun kouluruoka loppuu, monella perheellä ei ole edes varaa ruokaan. Lapsi viettää kesän yksin, koska vanhempien rahat ei riitä mihinkään. Polkupyörästä tai huvipuistosta voi vaan unelmoida. Yhteiskunnan 'apu' on puistoruoka ja ehkä leiri jos käy tuuri. Moni äiti istuu ahdistuneena, syyllisenä, peläten että lapsi jää taas ulkopuoliseksi. Ja kaiken tämän päälle jotkut kehtaavat sanoa että 'ulkoilkaa metsissä' tai että 'ei lapsi mitään kaipaa'. Tajuatteko te, miten hirveää on selittää lapselle joka kesä miksi kaikki muut menee Särkänniemeen ja me vaan hikoillaan kämpillä?

Tää ei ole mikään lomakausi - tää on köyhyyden korostamisen sesonki. Häpeän ja selittelyn kausi. Ollaanko me tosiaan näin rikki jo?

Kommentit (573)

Vierailija
341/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän on tultu kun on liian pitkään paapottu ja holhottu. Nyt meillä on satoja tuhansia elämänhallintataidottomia tehneet lapsia ja laskeneet kaiken tukien ja sen varaan, että aina joku muu hoitaa, itse voi tehdä ihan miten huvittaa. Mystisen taikaseinän kasvatteja. Tähän on kannustettu, tätä on saatu. Toivottavasti seuraava sukupolvi on viisaampaa ja lisääntymään ryhtyy vain ne, joilla on jotain tolkkua touhussa. 

Hyvätuloisilla on enemmän lapsia, vähiten köyhillä. Ihan tilastoista selviää tämä.

Olin itse naimissa ja töissä kun sain ainoan lapseni. Nyt olen yh ja ollut työtön monta vuotta, olen kuitenkin amk käynyt mutta en toki mikään akateeminen. Ei ollut kristallipalloa että jään työttömäksi ja sairastun ja eroan ja jään lapsen kanssa. En olisi ikinä tätä halunnut.

Olen ollut töissä 12 v alkaen kävin töissä myös lukiossa ja opis

Ja toki välissä olin äitiyslomalla mutta lapsi meni päiväkotiin 1 v ikäisenä.

Vierailija
342/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä taas tänäkin kesänä estää köyhää menemästä mustikkametsään ja myymästä ämpäreittäin mustikoita? Verovapaastikin vielä. Meillä on teinit tienanneet aivan hillittömiä summia näin, viime kesänä vetivät likemmäksi 3000€. Tekivätkin kyllä pitkää päivää ja ahkeroivat. Myivät pyskaradiossa ja edellisen kesän tyytyväisille asiakkaille.

Mitä nyt katsonut puskaradiota niin aina on kourallinen reippaita nuoria, joille ei virallisia töitä löytynyt kesäksi, mutta jotka ryhtyivät itse tuumasa toimeen. Meillä käy ruohonleikkaajana kuudetta kesää nuori tyttö, nyt jo opiskelija, mutta aloitti 14v. Koira on ollut lomahoidossa toisella tytöllä. Lomareissun ajaksi palkattiin naapurin teini tekemään lumityöt, ettei kerry kolattavaa liikaa ja että näyttäisi asutummalta kun oltiin pari viikkoa pois ja pyryä oli tiedossa. Tekevät ihan verollisena kaikki, ei pimeänä. Maksan mielelläni yritteliäille nuorille, vaikka ilmankin näi

Jos työtön tienaa niin työttömyyskorvausta leikataan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä taas tänäkin kesänä estää köyhää menemästä mustikkametsään ja myymästä ämpäreittäin mustikoita? Verovapaastikin vielä. Meillä on teinit tienanneet aivan hillittömiä summia näin, viime kesänä vetivät likemmäksi 3000€. Tekivätkin kyllä pitkää päivää ja ahkeroivat. Myivät pyskaradiossa ja edellisen kesän tyytyväisille asiakkaille.

Mitä nyt katsonut puskaradiota niin aina on kourallinen reippaita nuoria, joille ei virallisia töitä löytynyt kesäksi, mutta jotka ryhtyivät itse tuumasa toimeen. Meillä käy ruohonleikkaajana kuudetta kesää nuori tyttö, nyt jo opiskelija, mutta aloitti 14v. Koira on ollut lomahoidossa toisella tytöllä. Lomareissun ajaksi palkattiin naapurin teini tekemään lumityöt, ettei kerry kolattavaa liikaa ja että näyttäisi asutummalta kun oltiin pari viikkoa pois ja pyryä oli tiedossa. Tekevät ihan verollisena kaikki, ei pimeänä. Maksan mielelläni yritteliäille nuorille, vaikka ilmankin näi

Minä en ainakaan pysty sairaukseni takia mustikkametsään ja kuljettelemasn niitä bussilla kotiin. Kotona meillä on pieni pakastin eikä tilaa säilytellä marjoja missään. 

Nuorena olin mansikkapellolla monta kesää. Nyt 49 v nivelet paskana polvissa. 

Vierailija
344/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös pienituloiset ole työttömiä, silloin on hyvä viettää kesää yhdessä lapsen kanssa.

Vierailija
345/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän on tultu kun on liian pitkään paapottu ja holhottu. Nyt meillä on satoja tuhansia elämänhallintataidottomia tehneet lapsia ja laskeneet kaiken tukien ja sen varaan, että aina joku muu hoitaa, itse voi tehdä ihan miten huvittaa. Mystisen taikaseinän kasvatteja. Tähän on kannustettu, tätä on saatu. Toivottavasti seuraava sukupolvi on viisaampaa ja lisääntymään ryhtyy vain ne, joilla on jotain tolkkua touhussa. 

Hyvätuloisilla on enemmän lapsia, vähiten köyhillä. Ihan tilastoista selviää tämä.

Olin itse naimissa ja töissä kun sain ainoan lapseni. Nyt olen yh ja ollut työtön monta vuotta, olen kuitenkin amk käynyt mutta en toki mikään akateeminen. Ei ollutja kristallipalloa että jään työttömäksi ja sairastun ja eroan ja jään lapsen kanssa. En olisi ikinä tätä halunnut.

Olen ollut töissä 12 v alkaen kävin töissä myös lukiossa ja opis

Mitä olet tuon 5 vuotta tehnyt? Mikset kurssittaudu ja laita omaa yritystä pystyyn? Tuona aikana olisit myös jo kouluttautunut työvoimapula-aloille. Voinut lähteä vaikka Norjaan töihin hyvän palkan ääreen. Mikset ryhdy perhepäivähoitajaksi? Aja taksikeikkaa? Hae varhaiskasvatukseen, sh, lähihoitaja, vanhuspuolelle, pistä toiminimeä pystyyn ja tee kotisiivouksia... Ryhdy tekemään vaikka podcastia, tube-kanavaa, somea? Miksi odotat ilmeisen halvaantuneena, että tilanne mystisesti korjaantuisi? Mitä tekisit jos tuet vain lakkaisivat? Jotainhan työtähän olisi aivan pakko keksiä. Mitä jos ryhtyisit siihen nyt heti?

Vierailija
346/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Opiskelijan asumistuki elokuussa 0 euroa."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011248018.html

Vierailija
347/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nyt katsonut puskaradiota niin aina on kourallinen reippaita nuoria, joille ei virallisia töitä löytynyt kesäksi, mutta jotka ryhtyivät itse tuumasa toimeen. Meillä käy ruohonleikkaajana kuudetta kesää nuori tyttö, nyt jo opiskelija, mutta aloitti 14v. Koira on ollut lomahoidossa toisella tytöllä. Lomareissun ajaksi palkattiin naapurin teini tekemään lumityöt, ettei kerry kolattavaa liikaa ja että näyttäisi asutummalta kun oltiin pari viikkoa pois ja pyryä oli tiedossa. Tekevät ihan verollisena kaikki, ei pimeänä. Maksan miele

Jos työtön tienaa niin korvausta leikataan. Typerin ja laiskin mahdollinen selitys. Pointti onkin saada jalkaa oven väliin ja sellaista rahaa mistä et ikuisesti ole tilivelvollinen muille. Pyrkimys on saada se raha tehtyä itse. Ei maata per s e homeessa kotona ja maksattaa kaikki muilla. Olkoot sitten sama summa, mutta on edes kunnialla itse hankittu. Eikä muilta varastettu.

Vierailija
348/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelu työttömyyskorvauksella edellyttää lupaa työkkäriltä ja maksimi 2 vuotta ja kulukorvauksen saa vain työkkärin sivuilla oleviin koulutuksiin. 

Vierailija
349/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nyt katsonut puskaradiota niin aina on kourallinen reippaita nuoria, joille ei virallisia töitä löytynyt kesäksi, mutta jotka ryhtyivät itse tuumasa toimeen. Meillä käy ruohonleikkaajana kuudetta kesää nuori tyttö, nyt jo opiskelija, mutta aloitti 14v. Koira on ollut lomahoidossa toisella tytöllä. Lomareissun ajaksi palkattiin naapurin teini tekemään lumityöt, ettei kerry kolattavaa liikaa ja että näyttäisi asutummalta kun oltiin pari viikkoa pois ja pyryä oli tiedossa. Tekevät

CV on jo kaksi sivua ja AMK tutkinto. 

Vierailija
350/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit lohduttautua sillä, että me matalapalkkatyöläiset jätämme lisääntymättä jo nyt. Kyllä on tullut selväksi ettei meitä roskaihmisiä tänne kaivata. Eniten on lapsia sellaisella ylemmällä keskiluokalla. 

Mutta ei kannata myöskään valitella heikkoa syntyvyyttä. 

Kuulostaa fiksulta valinnalta, mutta ette te

Ihan hyvää kehitystä. Väkimäärä joutaakin laskea, ympäristö kiittää. 

Vierailija
351/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi käynti kerran kesässä huvipuistossa tai vastaavassa ei ole kyllä millään tavalla luksusta

Ei munkaan mielestä, mutta oletus tuntuu olevan, että pääse sekä huvipuistoon, eläintarhaan, kotimaanmatkalle ja vuokramökille sekä viikottain maauimalaan ja jätskikioskille. Se on jo jos ei luksusta niin yltäkylläistä kesää. Yleensä elämässä pitää tehdä valintoja, on luksusta jos voi tehdä kaiken minkä haluaa rahaa murehtimatta.

Miksi pitää mennä jäätelökioskille? Kaupasta saa nytkin 12 kpl jäätelötuutteja 5,50 €, sillä hintaa ei taida kioskilta saada yhtäkään. Lisäksi maauimalaa ei tarvita jos uimaranta on lähettyvillä. Ei kaiken tarvi maksaa aina. Luulen, että aikuiset vaan enemmän pahoittaa mielensä, lapsille kelpaa vähempikin.

Mun vanhemmat oli tosi nuukia kun äiti oli kotona hoitamassa meitä kolmea muksua mutta esim. polkupyörä ja luistimet ja sukset meillä oli aina, silloin ne kyllä vaadittiin koulussakin. Pyöriäkin saa käytettynä, esim. työkavereilta voi kysyä, jos nurkissa on. 

Jos työssäkäyviä on perheessä kaksi  eikä raha riitä jäätelöön niin sitten on syytä tarkastella menopuolta.

Vierailija
352/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö vastaaja 345 miten käy jos perustaa yrityksen ja sillä ei eläkään. Kuinka tyhjän päälle jää. Entä oletko seurannut kuinka paljon varhaiskasvatuksesta ja lähihoitajien töistä on leikattu ja työntekijöitä lomautettu. Entä kuinka paljon noita podcasteja tehdään ja kuinka pieni prostentti se on joka niillä elää. Ja jos niiden tekemisestä " jäät kiinni" etkä niillä ole ansainnutkaan voit menettää työttömyysturvasi.

Myös ihan vapaaehtoistöiden tekemisestä voit sen menettää. 

Toki aina joku voi pärjätäkin, mutta tällä hetkellä kaikenlaisesta oma-aloitteisuudesta tunnutaan vain rankaisevan.

Vierailija
353/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtionhallinnosta säästetään 130 miljoonaa euroa vuonna 2026 eli tulee irtisanomisia 

Jos ei saa lupaa opiskeluun niin voi opiskella 299 opintotuella ja asumislisää saa, maksimissaan 296 myös Helsingissä eikä sitä saa kuin opiskelukuukausilta. 

Vierailija
354/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä olet tuon 5 vuotta tehnyt? Mikset kurssittaudu ja laita omaa yritystä pystyyn? Tuona aikana olisit myös jo kouluttautunut työvoimapula-aloille. Voinut lähteä vaikka Norjaan töihin hyvän palkan ääreen. Mikset ryhdy perhepäivähoitajaksi? Aja taksikeikkaa? Hae varhaiskasvatukseen, sh, lähihoitaja, vanhuspuolelle, pistä toiminimeä pystyyn ja tee kotisiivouksia... Ryhdy tekemään vaikka podcastia, tube-kanavaa, somea? Miksi odotat ilmeisen halvaantuneena, että tilanne mystisesti korjaantuisi? Mitä tekisit jos tuet vain lakkaisivat? Jotainhan työtähän olisi aivan pakko keksiä. Mitä jos ryhtyisit siihen nyt heti?

Onpas siellä taas ideoita. Minulla on ollut some vuodesta 2008, mutta eipä ole sitä kautta tullut yhtään rahaa. Ja kun kerran annat vinkkejä köyhille, niin kuinkahan monella heistä on oma auto, jolla voi alkaa tehdä taksikeikkaa?

Vierailija
355/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin itse naimissa ja töissä kun sain ainoan lapseni. Nyt olen yh ja ollut työtön monta vuotta, olen kuitenkin amk käynyt mutta en toki mikään akateeminen. Ei ollutja kristallipalloa että jään työttömäksi ja sairastun ja eroan ja jään lapsen kanssa. En olisi ikinä tätä halunnut.

Olen ollut töis

Olen eri kuin se jolle vastasit, mutta eipä tuo työttömille yrittäjyyden tyrkyttäminenkään mistään älyn loistosta kerro. Suomen kokoisessa maassa ei yksinkertaisesti voi olla sellaista määrää yrityksiä kuin tuossa teidän mielikuvassanne, jossa joka työtön ryhtyy yrittäjäksi. Meillä on jo nyt vaikka kuinka paljon yrityksiä, joista ei jää yrittäjälle kuin kasa velkaa. Sitä paitsi yrittäminen on vaikeaa, kaikista ei siihen todellakaan ole vaikka olisi kuinka ahkera. Ja jotkut podcastit ja somet. Älkää nyt viitsikö. Ihmiset tarvitsevat töitä, eivät pikku puuhastelua. Suurin osa ei tienaa somellaan yhtään mitään. 

Vierailija
356/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelu työttömyyskorvauksella edellyttää lupaa työkkäriltä ja maksimi 2 vuotta ja kulukorvauksen saa vain työkkärin sivuilla oleviin koulutuksiin. 

Niin? Entä sitten? Sieltä sivuilta sitten valitsemaan sopivaa koulutusta. Turha on nirsoilla. Ei tässä muutkaan unelma-ammateissaan joka aamu töihin raahaudu.

Vierailija
357/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Entä sitten? Sieltä sivuilta sitten valitsemaan sopivaa koulutusta. Turha on nirsoilla. Ei tässä muutkaan unelma-ammateissaan joka aamu töihin raahaudu.

On jo ylioppilas tutkinto, ammattikoulututkinto ja AMK tutkinto. 

Työkkäri ei antanut lupaa enää opiskeluun. 

Vierailija
358/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin koko kesän yksin? Eikö vanhemmilla ole kesällä yhtään lomaa? Me vuorottelimme lastemme kanssa, moneen kesään meillä ei ollut pariskuntana yhtään yhteistä lomaa. Kerran muistan, että kävimme Visulahdessa. 

Soimme pidetylle hoitajalle kunnon kesäloman. 

Vierailija
359/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolainaa joutuu maksamaan 595 työmarkkinatuella, jos ei saa valmistumisen jälkeen töitä. 

Vierailija
360/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkukoululaisen kesän järjestäminen oli perseestä vaikka oli rahaakin. Siinä sitä sumplittiin naapurien kanssa 4 vanhemman lomia ja etsittiin päiväleirejä joilla olisi tilaa.

Tuo ettei ole rahaa, kai kuitenkin tarkoittaa että vanhempi on kotona? Myykää lapsenvahtipalveluita luokkakavereiden vanhemmille!

No ei todellakaan tarkoita. Kyllä vanhemmat raatavat töissä maksaakseen laskut ja saadakseen ruokaa pöytään, eivät useimmat ole kotona. Kesäisin ihan peruselämiseen tarvitaan enemmän rahaa, kun ei ole kouluruokaakaan.

Jos ne käy töissä, niin jossain vaiheessa on myös sitten niillä vanhemmilla loma. Ja myös lomarahat. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme