Taloussanomat: Lapsi yksin koko kesän - onko pienituloisille vanhemmille enää sijaa yhteiskunnassa?
Mammat, nyt menee tunteisiin. Tämä artikkeli on kuin isku vatsaan kaikille, jotka ovat joskus tunteneet syyllisyyttä siitä, ettei voi tarjota lapselleen 'normaalia' kesää.
Tässä sanotaan suoraan: kun kouluruoka loppuu, monella perheellä ei ole edes varaa ruokaan. Lapsi viettää kesän yksin, koska vanhempien rahat ei riitä mihinkään. Polkupyörästä tai huvipuistosta voi vaan unelmoida. Yhteiskunnan 'apu' on puistoruoka ja ehkä leiri jos käy tuuri. Moni äiti istuu ahdistuneena, syyllisenä, peläten että lapsi jää taas ulkopuoliseksi. Ja kaiken tämän päälle jotkut kehtaavat sanoa että 'ulkoilkaa metsissä' tai että 'ei lapsi mitään kaipaa'. Tajuatteko te, miten hirveää on selittää lapselle joka kesä miksi kaikki muut menee Särkänniemeen ja me vaan hikoillaan kämpillä?
Tää ei ole mikään lomakausi - tää on köyhyyden korostamisen sesonki. Häpeän ja selittelyn kausi. Ollaanko me tosiaan näin rikki jo?
Kommentit (573)
"
Köyhiä sanotaan sivistymättömiksi tälläkin palstalla, mutta mitähän pitäisi ajatella vaikkapa tästä kirjoituksesta, jonka kirjoittaja ei ilmeisesti identifioidu köyhäksi vaan jotenkin paremmaksi väeksi?
Hanki jotain apua tuohon aggressioon ennen kuin olet jo vaaraksi ympäristöllesi.
eri"
Sinä et tiedä sivistyneisyydestä yhtään mitään. Kyllä, olen parempi ihminen koska en käsi ojossa ole vaatimassa itselleni hotelleja ja huvipuistorannekkeita muiden piffaamina. Järjestän nuo ihan itse omalla työllä ja vaivalla. Te loiset puolestaan vaaditte jatkuvasti lisää ettekä laita rikkaa ristiin sen eteen että edes lapsille löytyisi bussilippua.
Vierailija kirjoitti:
"Just joo. Siellä on shoppailtu lapselle "lievä autismi" että narsistille saadaan vielä enemmän huomiota ruikuttamisesta. Kunnon vaivojen bingolappu löytyy ja takaan että lapsesi on kohta vieläpä transsukupuolinen kun huomion keskipisteenä on saatava olla.
Et sinä joka päivä mitään v* tun Kelan lappuja täytä. Siihen ei muutenkaan mene koko päivää, yhden lapun täyttämiseen menee kaltaiseltasi vanhalta tekijältä pari minuuttia. Ehkä se itkeminen ei ole niin arvoa luovaa toimintaa kuin luulet? Ja mitä helvettiä oikein tarkoittaa "murheiden jakaminen iltaisin?" Kyllä sinun kohtalollesi löytyy surkuttelijaa Kelasta ja Kelan piffaamalta terapeutilta ilman että täytyy vammaista lastakin vielä kuormittaa.Ja tottakai olet ollut vieläpä sairas. Voi rassua, pitäisikö toimittaa vähän retkeilyvarusteita jotka voit myydä torissa niin tulee parempi mieli?
Opeta lapsellesi iltatoimet. Lopeta itkeminen. Läksyihin ei mene 2-3
Tuo "keskustelija" on kyllä tosiaan jo pelottava. Ties mitä vielä tekee. Ehkä tämä koko keskustelu olisi parempi poistaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä aloituksessa ei jokin täsmää. Samanaikaisesti puhutaan siitä, ettei ole varaa ruokaan ja että lapsi tuntee osattomuutta, koska ei pääse huvipuistoon?
Nämähän ovat kaksi täysin eri asiaa. Itse olen keskituloinen ja totta kai toivon, että kaikki lapset saisivat ruokaa. Äänestän demareita, enkä kannata pienituloisilta leikkaamista.
Silti olen sitä mieltä, ettei huvipuistoon pääsy ole ihmisoikeus. Haluan, että verotuksella mahdollistetaan hyvä koulutus lapsille sekä viimesijainen toimeentulo työttömille/työkyvyttömille. Koulutus on tie parempaan tulevaisuuteen niin lapsille kuin aikuisillekin.
En kuitenkaan näe, miksi kaikkien tulisi päästä huvipuistoon. Se on luksusta. Tavallisen kesän tulee riittää. Se sisältää esim. pihaleikkejä, metsäretkiä, satunnaisia tikkujäätelöitä kaupasta, uimassa ja kirjastossa käyntiä, lautapelejä sekä ennen kaikkea lepäämistä.
Yksi käynti kerran kesässä huvipuistossa tai vastaavassa ei ole kyllä millään tavalla luksusta.
"En ole se, kenelle vastasit, mutta olet itse oikeasti sairas. Todennäköisetsi niin sairas, että mahdoton parantaa. Sun pitäisi olla suljetussa laitoksessa lopun ikääsi. Ei mahdollisuutta somen käyttöön. "
Ja sinä olet hyväuskoinen hölmö joka on nimenomaan niitä jotka lankeaa nigerialaisprinssien miljoonalupauksiin,
"Yksi käynti kerran kesässä huvipuistossa tai vastaavassa ei ole kyllä millään tavalla luksusta."
Kyllä kuule on. Ja jos ei ole, kerää mustikkaa ja rahoita marjamyynneilläsi ne rannekkeet.
Vierailija kirjoitti:
"
Köyhiä sanotaan sivistymättömiksi tälläkin palstalla, mutta mitähän pitäisi ajatella vaikkapa tästä kirjoituksesta, jonka kirjoittaja ei ilmeisesti identifioidu köyhäksi vaan jotenkin paremmaksi väeksi?
Hanki jotain apua tuohon aggressioon ennen kuin olet jo vaaraksi ympäristöllesi.
eri"
Sinä et tiedä sivistyneisyydestä yhtään mitään. Kyllä, olen parempi ihminen koska en käsi ojossa ole vaatimassa itselleni hotelleja ja huvipuistorannekkeita muiden piffaamina. Järjestän nuo ihan itse omalla työllä ja vaivalla. Te loiset puolestaan vaaditte jatkuvasti lisää ettekä laita rikkaa ristiin sen eteen että edes lapsille löytyisi bussilippua.
Sinulle ei kannattaisi kyllä edes vastata enää, mutta ihan oikeasti, hae apua. Voit olla sitä mieltä, että köyhiä ei pitäisi auttaa mitenkään, mutta se tapa millä tänne kirjoittelet on jo sairas. Et ole tasapainoinen ihminen ja on pelottavaa kuinka täynnä vihaa olet.
Vierailija kirjoitti:
Onko ne pienituloiset oikeasti edes yrittänyt säästää rahaa johonkin kesäjuttuun?
Mä oon yrittänyt säästää siihen, että kesällä pitää tarjota viisi ateriaa päivässä. Kun ei ole tiedossa lisätuloja, ei uskalla laittaa montaa sataa huvituksiin, vaikka särkänniemilippujen verran tilillä olisikin. Ja käyn töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö enää ole tukiverkostoa kunnossa? Kuten isovanhempien kanssa kesänviettoa?
Monella on isovanhemmat kuolleet tai asuvat esim hoitokodissa jo.
Tai ovat työelämässä, tai eivät vaan halua lastenlapsia luokseen.
Kaikki muu menettelee, mutta saisi olla lakisääteinen joku kesäkerhomahdollisuus 1-luokan jälkeen. Kuten on iltapäivätoimintaa koulun jälkeen. Se on kumma juttu, että 7-8 -vuotiaat eivät oletusarvoisesti voi olla koulun jälkeen iltapäiviä yksin mutta kun kesä koittaa, he pärjäävät 10 viikkoa enemmän ja vähemmän yksin. Koulunkäynninohjaajathan ovat usein kesät työttöminä (ei lomalla) niin varmaan tuollaisen kerhon veto esim. kuukauden ajan voisi olla mielekästä ja tarpeellista työtä heillekin.
Vierailija kirjoitti:
"
eri"
Näyttäisitkö nuo kirjoituksesi vaikka työpaikallasi kaikille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ne pienituloiset oikeasti edes yrittänyt säästää rahaa johonkin kesäjuttuun?
Mä oon yrittänyt säästää siihen, että kesällä pitää tarjota viisi ateriaa päivässä. Kun ei ole tiedossa lisätuloja, ei uskalla laittaa montaa sataa huvituksiin, vaikka särkänniemilippujen verran tilillä olisikin. Ja käyn töissä.
Ruoka on halpaa nykyään: peruna, kaali, riisi, soijarouhe, kanamunat. Niillä saa jo isonkin perheen mahat täyteen.
Me olemme eläneet vähävaraisuudessa lähes koko lasten lapsuuden. Eikä tarvitse tulla länkättämään siitä, miten lapsia ei pitäisi tehdä köyhyyteen. Oltiin ihan keskituloisia, kun lapset syntyivät, kunnes me molemmat vanhemmat sairastuimme peräkkäin, vakavasti. Tiedostan, että olemme eläneet yhteiskunnan turvaverkon varassa tukevasti.
Tiukkaa oli ja on, mutta lapset ovat nyt jo aikusia. Omaksi ansiokseni en voi paljon ottaa, mutta pois kotoa asuvat opiskelevat lapseni ovat erittäin tarkkoja rahankäyttäjiä. Ovat lapsesta asti olleet hyvin säästeliäitä ja selvinnevät korkeakouluopinnoistaan ilman opintolainaa. Vanhempi lapsi sai töitä, nuorempi saa vielä kuntoutusrahaa.
Kun lapset olivat pieniä, niin heille suuri elämys oli se, että pääsivät Prismaan. Meillä ei ollut autoa ja asuimme kaukana keskustasta. Kerran vuodessa pääsimme huvipuistoon ja hotelliin yöksi, kun eräs yhdistys järjesti edullisia retkiä lapsiperhekohteisiin. Myöhemmin pääsimme tuetuille lomille viikoksi. Se oli ihan luksusta ja olisi sitä varmasti ihan kenelle tahansa. Rannalla ja metsässä kävimme usein, koska täällä on, no, ranta ja metsää.
Olen siinä onnellisessa asemassa, että olen ollut hyvin toimintakykyinen sairastumisesta huolimatta. Kirpparit, tölkit, marjat ja sienet, kaikki tuttuja juttuja. Niillä keinoin on pärjätty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka on halpaa nykyään: peruna, kaali, riisi, soijarouhe, kanamunat. Niillä saa jo isonkin perheen mahat täyteen.
Painu vattuun kaaleinesi ja soijarouheinesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ruoka on halpaa nykyään", mistä sä revit noita juttuja? Nuo ovat kyllä halvimpia ruoka-aineita, mutta jokainen noista on huomattavasti kalliimpi kuin ennen, kaikki tietää sen että ruoka on älyttömän kallista nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Just joo. Siellä on shoppailtu lapselle "lievä autismi" että narsistille saadaan vielä enemmän huomiota ruikuttamisesta. Kunnon vaivojen bingolappu löytyy ja takaan että lapsesi on kohta vieläpä transsukupuolinen kun huomion keskipisteenä on saatava olla.
Et sinä joka päivä mitään v* tun Kelan lappuja täytä. Siihen ei muutenkaan mene koko päivää, yhden lapun täyttämiseen menee kaltaiseltasi vanhalta tekijältä pari minuuttia. Ehkä se itkeminen ei ole niin arvoa luovaa toimintaa kuin luulet? Ja mitä helvettiä oikein tarkoittaa "murheiden jakaminen iltaisin?" Kyllä sinun kohtalollesi löytyy surkuttelijaa Kelasta ja Kelan piffaamalta terapeutilta ilman että täytyy vammaista lastakin vielä kuormittaa.Ja tottakai olet ollut vieläpä sairas. Voi rassua, pitäisikö toimittaa vähän retkeilyvarusteita jotka voit myydä torissa niin tulee parempi mieli?
Opeta lapsellesi
Taitaa olla Riikkuli linjoilla. Korkki kiinni jo, huomenna on "työpäivä"!
Eikö oikeasti voi saada jostain lapsille polkupyöriä? Hope tukee lapsen harrastuksia, voisiko sieltä kautta saada polkupyörän että pääsee sinne uimarannalle yms. Kun itse olin köyhä yh niin joka päivä käytiin rannalla uimassa, piknikillä, metsäretkillä, kotieläinpuistoissa yms. Olin töissä, mutta lapsi sai olla päivähoidossa 7-vuotiaana koska olin totaaliyh. Sitten kun toinen lapsi oli 7vuotias eikä enää ollut päivähoito-oikeutta niin lapset viihtyivät kahdestaan, naapurin rouva oli paljon heidän kanssaan. Ja eihän vanhemmat/vanhempi sentään koko päivää töissä ole, töiden jälkeen tai ennen iltavuoroa kerkeää paljon touhuta. Voimia kaikille yhdenvanhemman perheille<3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole muiden syy. Turha syyllistää muita omista virheistäsi ja päätöksestä hankkia lapsia. Lasten hankinta on aina riski. Jos et pysty tarjoamaan lapsillesi mitä haluaisit, se on ikävää. Mutta yhteiskunnan eli meidän muiden velvollisuus ei ole kustantaa oman perheen elatuksen päälle vielä sinun lapsillesi haluamat Särkänniemen reissut ja risteilyt. Maksamme jo vuokranne ja ruokanne, lääkkeet, harrastusmaksut ja herra ties mitä muuta. Sinun velvollisuutesi on selittää lapsillesi miksi rahaa ei ole. Itsehän olet päättänyt lapsia hankkia.
Kyllä, kasvatetaan lapset vihaamaan rikkaita. Kohtahan noi teinit ovat isäänsä päätä pidempiä ja rautaa nousee salilla.
Kertoo kaiken teistä köyhistä. Tyhmiä heikkohermoja. Kapasiteetti riittää vain punttia nostamaan, mikään vaativampi ei tule kysymykseen. Mutta ikävä haukkua ruokkivaa kättä. Kyllähän se kasvatusmalli toimii toiseenkin suuntaan. Ja eihän kaikkien lapset tyhmiä ole. Tottahan he nämä tulevat elämänkallut itsekin tunnistavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"
eri"
Näyttäisitkö nuo kirjoituksesi vaikka työpaikallasi kaikille?
Miksi näyttäisin? Ei tämä keskustelu liity työhöni mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painu vattuun kaaleinesi ja soijarouheinesi.
Nyt kuule on pakko ihan sivusta puuttua! Jos ei normaali perusruoka kelpaa teille, niin sitten on oikeasti ihan itse aiheutettua köyhyyttä! Kyllähän sitä saa vaikka tonnin kuussa upotettua pelkkään ruokaan, jos ruoka on käytännössä heseä, mäkkäriä ja pizzaa, ja kaupasta eineksiä ja kaikenlaista herkkua. Silloin ei ole ihmekään, jos rahat ei riitä. Köyhä ei ehkä voi muuhun vaikuttaa, mutta ruokamenoihin voi! Jos sitä ei ole valmis tekemään, niin sitten on vaan oltava köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Minä pienituloisena olen varmaan ollut tosi hyvä käyttämään rahaa, kun oli varaa viedä lapset ulkomaille lentäen monta kertaa. Reissut oli paitsi hauskoja niin myös hyödyllisiä. Suomessa käytiin Linnanmäelläkin vaikka täältä meni päivä matkustaessa sinne ja toinen takaisin. Hoteliyöpymisistäkin lapset tykkäsi.
Puhut imperfektissä, joten oletan että kasvatit lapsesi joskus vähän edullisempina aikoina? Oli minullakin varaa vielä muutama vuosi sitten, mutta eipä ole enää.