Veloja on nykyään hirveä määrä
Omat lapseni syntyivät 80-luvulla. Silloin oli verrattain harvinaista, että kolmekymppinen nainen oli lapseton. Sama koski varmasti miehiäkin, mutta itse työskentelin niin naisvaltaisella alalla, ettei miesten tilanne tullut yhtä tutuksi. Omassa tuttavapiirissä kaikilla oli lapsia. Siis ihan kaikilla.
Nykyään tuntuu, että vähintään joka toinen kolmen kymmenen ikäinen nuori ihminen on lapseton. Todella moni heistä aikoo lapsettomaksi jäädäkin. Ihan mieletön asennemuutos käynyt muutamassa vuosikymmenessä. Kyllä muuttuu maailma.
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään halutaan elää nuoruutta paljon pidempään kuin ennen. Jopa nelikymppisiksi asti. Maailmassa on nykyään niin paljon enemmän nähtävää ja koettavaa. 60-luvulla kun oli Helsingissä käynyt, niin koko maailma oli koettu. Nyt kaikki haluavat ensin opiskella ja kiertää maapallon pariin kertaan ja sitten katsotaan onko perheelle aikaa.
Ja se lapsellisuusko on sitten aikuisuutta? Kumpa olisikin näin, mutta ei, liian moni lapsi kärsii vanhempiensa vuoksi.
Tiedätkö, mitä sana lapsellinen tarkoittaa? Se ei tarkoita ihmistä, jolla on lapsia, vaan lapsenomaista ihmistä. Niinpä lapsellisuus ei ole aikuisuutta.
Tiedätkö, että sama sana voi tarkoittaa kahta tai jopa useampaa asiaa. Esim. kuusi. Mietipä sitä tänään, siinä sinulle pähkinä purtavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä en enää näe oikein muuta ratkaisua tähän kuin sen, että lapsettomien eläkemaksuja nostetaan roimasti. Eli kun nykyisin eläkemaksu kaikille on se noin 25%:ia, niin homman pitäisi mennä niin, että lapsettomien eläkemaksut olisi 35%:ia. Tai lapsia hankkineiden 20% ja lapsettomien 30%. Kunnollinen taloudellinen kannuste voi vain muuttaa tätä.
Ratkaisu on lapsettomien verotuksen roima kevennys samanaikaisesti. Maksellaan veroina teidän kersojen palveluja niin älyttömästi.
Eli tuntemillasi keskenkasvuisilla oli lapsia 80-luvulla.
Ihminen on aivoistaan fyysisestikin keskenkasvuinen alle 30-vuotiaana. Ei ole sattumaa että ihminen on hedelmällisimmillään silloin kun on tyhmimmillään.
https://www.menshealth.com/health/a26868313/when-does-your-brain-fully-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tässä lapsettomuusboomissa on kyse puhtaasti porukan laiskistumisesta. Hyvä kun jaksavat itsestään huolehtia ja moni ei jaksakaan. Ikääntyneet vanhemmat joutuvat tukemaan. Ollaan lumihiutaleita, herkillä, on masennusta ja neurooseja. Pelätään kaikkea. Ja homma naamioidaan "ympäristöteoksi". Itse olen neljä lasta kasvattanut yksinhuoltajana aikuiseksi, eikä ollut varaa tulla hulluksi. Velvollisuus kutsui.
Lasten sijaan hankkivat koiria. Koiria on ihan järkyttävästi nykyään. Kuntoradan vieressä paskakasat keräämättöminä. Miettikää jos joku ulkoisi lapsensa kanssa ja lapsi sontisi siihen kuntoradan varteen? Ja tietysti jätettäisiin keräämättä jätökset.
Onhan sustakin irronnut mieletön läjä paskaa elämäsi aikana!
No se, mutta mietippä mikä ympäristökuorma vauvojen vaipat ovat. Koiran kikkareet ovat pientä vaippavuoriin verrattuna.
Jeps. Sinun ikäisilläsi naisilla ei ollut oikeastaan vaihtoehtoakaan valita vanhapiikuutta, vaan oletettiin että kaikki menevät naimisiin ja tekevät lapsia. Sitten oltiin paskoissa liitoissa onnettomia, seksuaailsesti hyväksikäytettyja ja monissa tapauksisas myös pahoinpideltyjä. Myös lapsia pahoinpideltiin.
Sitten tuli avioero ja iso osa naisista nosti välittömästi kytkintä. Nykynuoret ovat saaneet "kokeilla" miehiä rauhassa ja tehdä oman päätöksensä, haluavatko tällaista. Suurin osa ei ole halunnut. Lapsethan ovat ihan hauskoja, mutta nykyään kun mies loisii lapsessa ja leikkii tämän emoa, niin sekin vähentää naisten halukkuutta synnyttää. Yhteishuoltajuus on käytönnössä lakisääteinen pakko ja se ei eroa perhehelvetistä millään muulla tavalla kuin sillä, että mies ei enää vio seksuaalisesti hyväksikäyttää naista. Pahoinpidellä vielä voi.
Sellaista se on. Voi olla että syntyvyys lisääntyy jos palataan joskus luonnon tilaan, että miehet eivät "omistele" lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Mä en enää näe oikein muuta ratkaisua tähän kuin sen, että lapsettomien eläkemaksuja nostetaan roimasti. Eli kun nykyisin eläkemaksu kaikille on se noin 25%:ia, niin homman pitäisi mennä niin, että lapsettomien eläkemaksut olisi 35%:ia. Tai lapsia hankkineiden 20% ja lapsettomien 30%. Kunnollinen taloudellinen kannuste voi vain muuttaa tätä.
Tuo on kylläkin sanktio eikä kannuste. Kannuste olisi sellainen, että saisi rahaa synnytetystä lapsesta. Toisaalta kaikki tällainen alkaa olemaan ihmiskauppaa ja painostusta.
Miksi on niin vaikea hyväksyä sitä, että naiset päättävät minne kannattaa synnyttää ja minne ei? Eikä asia ratkea hakkaamalla, kiristämällä tai painostamalla. Miehet ja vanhukset voisivat sen sijaan keskittyä synnyttmään vaikka yrityksiä ja talouskasvua, sen sijaan että vainoavat hedemlällisten naisten pilluja. Eikö? Miksi naisten pitäisi olla hedelmällisiä, kun miehetkään eivät ole. Palataan sitten asiaan kun joka miehellä on kasvuyritys taskussa.
Joo ei nää lumihiutaleet mitään viitsi tai jaksa. Rippileirikin monille hankala.Ollaan niin minä keskeisiä. Ne jotka lapsia haluaa tekevät ne iäkkäinä. Suomi tulee joskus olemaan vanhusten maa. Eläkeiät vaan nousevat. Sama ilmiö tosin muissakin länsimaissa.
Vierailija kirjoitti:
Muutos on ollu kyl tosi nopea. Ihan Tilastojen perusteella kun omia tuttuja seuratessa. Itse sain lapset 2005, 2006 ja 2008 tiiviiseen tahtiin siis kolmenkympin molemmin puolin ja näin tapahtui myös lähipiirissäni käytännössä kaikilla. Naimisiin oli menty ja sitte pari-kolme lasta. Asumme pikkukaupungissa Uudellamaalla mutta kaikki lähes Hkissä töissä. Itse akateeminen ja ns uraihminen mutta lapset silti ilman muuta halusin ja kovasti toivoin.
Nyt sitten kun seuraan 10v nuorempia tuttuja (miesystävän kautta ja urheiluharrastuksen kautta myös tulleita) niin lapsettomia ihmisiä on joka toinen ja mitä nuorempia on kyseessä, ei ole parisuhdettakaan eikä sellaista tunnuta etsivän. Omat teinit ystävineen katsovat ihmeissään jos joskus tullut puhe lapsista tai perheestä, ei tunnu kuuluvan heidän suunnitelmiin ja näistä 18-19v nuorista tosi harva seurustelee. Kyseessä siis fiksut nätit lukiotytöt joilla isot sosiaaliset verkot. Heitä kiinnostaa mi
Tulee syntyvyys painumaan nollaan, ennen kuin loppuu kokonaan. Ainoa asia millä se voidaan kääntää, on hankkiutua loisivista demaripiruista ja niiden muiden taskuissa olevista kommarikouristaan lopullisesti eroon. Niin kauan kuin NETTOveronmaksaja joutuu tahtomattaan elättämään demaripirujen takia omasta selkänahastaan itsensä, lapsensa ja perheensä, sekä siinä selkänahassa loisivat näägerit, demarit ja kelaelätit, niin kauan NETTOveronamaksajat säätelevät syntyvyyttään ja minimoivat sen. Koska se on ainoa konsti hankkia elintasoa ja säädyllistä elämää itselleen ja minimoida loisijoiden määrä. Se tulee johtamaan siihen että, kun NETTOveronmaksajat loppuvat, tämä sosiaalisyöpä romahtaa kun siltä katoaa maksajat. Ihan niin äärimmäisyyksiin ei tarvisi mennä, jos vain hankiuduttaisi suosiolla demariloisista eroon nyt. Se olisi se helpomman konstin tie, eikä maksaisi mitään. Se valinta tehdään siellä äänestyskopissa, eikä pitäisi olla ylivoimainen tehtävä kenellekään. Mutta kun kansa koostuu n. 75% :sti kelaelätyksessä tavalla tai toisella olevista kuppareista, niin taitaa mennä tämä touhu sinne katkeraan päätyyn asti, ennen kuin alkaa pakon sanelemana elämisen ja olemisen prioriteettijärjestys valkenemaan kaikille.
80-luvun nuoruudessani opiskelin pitkään ja asuin ulkomailla. Omanikäiset Suomessa perusti perheitä. Itsellä tunne ollut aina että "väistin luodin" koska elämäni oli niin aktiivista ja kiinnostavaa etten ehtinyt miettiä lastentekoa. Nyt tutut eronneita suurin osa ja eläneet lapsiperhe-elämää nuoruutensa. Mistä olisin kade? Olen elänyt kiinnostavaa elämää. Vanhana on mitä muistella.
Tässäkin keskustelussa näkyy selvästi se oletus, että jokainen nainen pystyy saamaan lapsia. Minä en sairauteni vuoksi pysty, eikä moni muukaan nainen pysty lasta samaan. Onko nainen, joka ei pysty saamaan lasta muka parempi ihminen kuin vapaaehtoisesti lapseton?
Itse en edes haluaisi tehdä tähän maailmaan lapsia. Aivan liikaa vakavia ongelmia, jotka ohitetaan olan kohautuksella.
Miten voi tehdä lapsen jos ei suomessa saa edes työpaikkaa`? Ennen vain käveltiin töihin.
Voisin tehdä lapsen jos mies hoitaa sen mutta mies sanoi ettei jaksa hoitaa niin ei tehdä lapsia. Ei kyllä ole mitään vauvakuumetta ollut niin mulle asia ok!
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin keskustelussa näkyy selvästi se oletus, että jokainen nainen pystyy saamaan lapsia. Minä en sairauteni vuoksi pysty, eikä moni muukaan nainen pysty lasta samaan. Onko nainen, joka ei pysty saamaan lasta muka parempi ihminen kuin vapaaehtoisesti lapseton?
Itse en edes haluaisi tehdä tähän maailmaan lapsia. Aivan liikaa vakavia ongelmia, jotka ohitetaan olan kohautuksella.
Tuskinpa kukaan muita kuin itseään ajattelee. Jos itselle on tärkeää osallistua liikakansoittamiseen niin silloin osallistuu siihen lapsista välittämättä, ettei vain itse joutuisi katumaan vanhana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina pitänyt lapsettomia luusereina ja epäonnistujina elämässään.
Miksi näin?
Jos ei ole halunnut niitä lapsia? Eli olisin ollut silmissäsi onnistuja, jos olisin väkipakolla lisääntynyt ja eläisin elämää, jota en mitenkään halua. Se olisi onnistumista?
Elämälläsi ei ole mitään merkitystä kellekään.
Sulla on paha olla. Ymmärrän.
Jokaisen elämällä pitäisi olla merkitys lähtökohtaisesti ihmiselle itselleen. Minun kohdallani on onneksi juuri näin. Sinuĺla ei. Voimia.
Mun elämällä ei ollut itselleni merkitystä ennen kuin sain lapsen. On kyllä sinänsä hölmöä. Olisin varmaan rappioalkoholisti ilman lasta. Nyt olen täysin raitis ja suunnittelen tulevaisuutta.
En vain nähnyt lapsettomana olemassaolossa mitään sen kummempaa merkitystä. En välitä materiasta, matkoista, hienosta työurasta tai mistään muusta sellaisesta. En jaksa mitään asuntolainoja maksella tai mitään muutakaan erityistä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi näin?
Jos ei ole halunnut niitä lapsia? Eli olisin ollut silmissäsi onnistuja, jos olisin väkipakolla lisääntynyt ja eläisin elämää, jota en mitenkään halua. Se olisi onnistumista?
Jokaisen elämällä pitäisi olla merkitys lähtökohtaisesti ihmiselle itselleen. Minun kohdallani on onneksi juuri näin. Sinuĺla ei. Voimia.
Mun elämällä ei ollut itselleni merkitystä ennen kuin sain lapsen. On kyllä sinänsä hölmöä. Olisin varmaan rappioalkoholisti ilman l
Tämä. Lapset hankitaan tarpeeseen. Olen ollut onnettomin lapsettomana. Minulla lapset nyt 16v, 12v, 10v, 9v, 7v, 5v, 3v ja 6kk.
N30
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu on lapsettomien verotuksen roima kevennys samanaikaisesti. Maksellaan veroina teidän kersojen palveluja niin älyttömästi.
No eikö olekin sitten kiva, että syntyy yhä vähemmän lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi näin?
Mun elämällä ei ollut itselleni merkitystä ennen kuin sain lapsen. En jaksa mitään asuntolainoja maksella tai mitään muutakaan erityistä tehdä.
Kunnon kelaelätetty demari sitten siellä. Ei ole tainnut paljoa työt rasittaa?
Mietittiin tuota juuri eilen miehen kanssa. Ollaan itse kolmekymppisiä veloja, ja valtaosa ystäväpiiristä on myös lapsettomia. Myös iso osa niistä jotka ovat parisuhteessa tai naimisissa. Hyvä trendi luonnon kannalta.