Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Veloja on nykyään hirveä määrä

Vierailija
08.06.2025 |

Omat lapseni syntyivät 80-luvulla. Silloin oli verrattain harvinaista, että kolmekymppinen nainen oli lapseton. Sama koski varmasti miehiäkin, mutta itse työskentelin niin naisvaltaisella alalla, ettei miesten tilanne tullut yhtä tutuksi. Omassa tuttavapiirissä kaikilla oli lapsia. Siis ihan kaikilla. 

Nykyään tuntuu, että vähintään joka toinen kolmen kymmenen ikäinen nuori ihminen on lapseton. Todella moni heistä aikoo lapsettomaksi jäädäkin. Ihan mieletön asennemuutos käynyt muutamassa vuosikymmenessä. Kyllä muuttuu maailma. 

Kommentit (188)

Vierailija
1/188 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon tiennyt aina etten lapsia halua, olen nyt siis 61v, ja suht saman ikäisissä kavereissa on myös useita ihan omasta tahdostaan lapsettomia. En yhtään ihmettele että nyt nuoret epäröi kun työelämä on mitä on ja muutenkin kaikin tavoin tulevaisuus näyttää aika synkältä. Varmaan itsekin ajattelisin ettei tällaiseen paskamaailmaan ainakaan lapsia jos valinta olis itselle ajankohtainen. 

Vierailija
2/188 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne kukaan mitään lapsia halua tehdä. Hyvä ku pysyy ite hengissä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/188 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vela-aihetta sivuten itse tiedän muutamia +30 v neitsytnaisia ja poikuus on varmasti tallessa monella aikamiehellä. Tää on jotenkin korostuneesti nykyajan ilmiö myös, toisilla on ne +100 "bodycountit" ja toisilla ei yhtään. Nuoret ihmiset on jotenkin jakautuneet kahteen ääripäähän.

Vierailija
4/188 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti olisi globaali ilmiö, ihmiset ylikuluttavat luonnnvaroja ja saastuttavat maat ja meret.

Vierailija
5/188 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutos on ollu kyl tosi nopea. Ihan Tilastojen perusteella kun omia tuttuja seuratessa. Itse sain lapset 2005, 2006 ja 2008 tiiviiseen tahtiin siis kolmenkympin molemmin puolin ja näin tapahtui myös lähipiirissäni käytännössä kaikilla. Naimisiin oli menty ja sitte pari-kolme lasta. Asumme pikkukaupungissa Uudellamaalla mutta kaikki lähes Hkissä töissä. Itse akateeminen ja ns uraihminen mutta lapset silti ilman muuta halusin ja kovasti toivoin. 

Nyt sitten kun seuraan 10v nuorempia tuttuja (miesystävän kautta ja urheiluharrastuksen kautta myös tulleita) niin lapsettomia ihmisiä on joka toinen ja mitä nuorempia on kyseessä, ei ole parisuhdettakaan eikä sellaista tunnuta etsivän. Omat teinit ystävineen katsovat ihmeissään jos joskus tullut puhe lapsista tai perheestä, ei tunnu kuuluvan heidän suunnitelmiin ja näistä 18-19v nuorista tosi harva seurustelee. Kyseessä siis fiksut nätit lukiotytöt joilla isot sosiaaliset verkot. Heitä kiinnostaa minne opiskelemaan, treenaus, kaverit, matkat, jotkut erikoiset harrastukset. Mitä kenelläkin mutta perhe, etenkään ne lapset ei tunnu heitä kiinnostavan yhtään. 

Sillon kun itse perheen perustin niin ilmapiiri oli ihan eri, jotenkin sellanen viattoman rauhallinen tilanne täällä Suomessa ainakin ja usko tulevaan nyt vähintään. En itsekään tässä maailmantilanteessa ja kotimaan taloustilanteessa uskaltaisi taloa rakentaa ja kolmea lasta haaveilla missään tapauksessa. Surullista mutta mä luulen et syntyvyyden laskun suhteen mitään ei ole vielä nähty. Tulee pahenemaan tästä vielä paljon 

Vierailija
6/188 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyin 1975, ja aina tiesin etten tahdo lapsia. Eikä kaduta nyt viisikymppisenä.

Vierailija
7/188 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tässä lapsettomuusboomissa on kyse puhtaasti porukan laiskistumisesta. Hyvä kun jaksavat itsestään huolehtia ja moni ei jaksakaan. Ikääntyneet vanhemmat joutuvat tukemaan. Ollaan lumihiutaleita, herkillä, on masennusta ja neurooseja. Pelätään kaikkea. Ja homma naamioidaan "ympäristöteoksi". Itse olen neljä lasta kasvattanut yksinhuoltajana aikuiseksi, eikä ollut varaa tulla hulluksi. Velvollisuus kutsui.

Vierailija
8/188 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä näitä ihmisiä löytää?

Vierailija
9/188 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänne kukaan mitään lapsia halua tehdä. Hyvä ku pysyy ite hengissä. 

Tämä.

Ja miesten persuilu tekee mahdottomaksi parisuhteet. Ei niiden kanssa pysty terve  ihminen olemaan.

Vierailija
10/188 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvalla tuttavapiirissä on meidän ikäluokassa (28-vuotiaita ollaan) lasta. Meille syntyi tämä yksi lapsi muutama vuosi sitten, enempää ei tule. Tiesin haluavani yhden lapsen ja sen sain, olen itsekin ainokainen. Varmaan monet on nykyään sellaisiakin ettei halua lapsia lainkaan, mutta eniten mua hirvittää kun jotkut tutut (33-40v) puhuu lapsista muodossa "sitten kun joskus niitä hankitaan". Ja tuollaisessa muodossa puhuvat sellaisetkin joilla työ- ja parisuhdeasiat olleet kunnossa jo 10 vuotta. Pidetään itsestäänselvänä että sitten sillon nelikymppisten korvilla tärppää ja syntyy terve lapsi. 

Vierailija
11/188 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tässä lapsettomuusboomissa on kyse puhtaasti porukan laiskistumisesta. Hyvä kun jaksavat itsestään huolehtia ja moni ei jaksakaan. Ikääntyneet vanhemmat joutuvat tukemaan. Ollaan lumihiutaleita, herkillä, on masennusta ja neurooseja. Pelätään kaikkea. Ja homma naamioidaan "ympäristöteoksi". Itse olen neljä lasta kasvattanut yksinhuoltajana aikuiseksi, eikä ollut varaa tulla hulluksi. Velvollisuus kutsui.

T. Mies, joka ei viitsinyt käydä inttiä ja loisii tt-tuella

Vierailija
12/188 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei sinuakaan pakottanut tekemään lapsia. Turha uhriutua.

Vierailija
13/188 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten sijaan hankkivat koiria. Koiria on ihan järkyttävästi nykyään. Kuntoradan vieressä paskakasat keräämättöminä. Miettikää jos joku ulkoisi lapsensa kanssa ja lapsi sontisi siihen kuntoradan varteen? Ja tietysti jätettäisiin keräämättä jätökset. 

Vierailija
14/188 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vela-aihetta sivuten itse tiedän muutamia +30 v neitsytnaisia ja poikuus on varmasti tallessa monella aikamiehellä. Tää on jotenkin korostuneesti nykyajan ilmiö myös, toisilla on ne +100 "bodycountit" ja toisilla ei yhtään. Nuoret ihmiset on jotenkin jakautuneet kahteen ääripäähän.

Myös nuorten miesten ja nuorten naisten arvomaailma on isossa kuvassa eritynyt merkittävästi. Erityisesti pienemmissä kunnissa ja maaseudulla. Naiset ovat liberaalimpia ja miehet jopa entistä konservatiivisempia. 

Vierailija
15/188 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutos on ollu kyl tosi nopea. Ihan Tilastojen perusteella kun omia tuttuja seuratessa. Itse sain lapset 2005, 2006 ja 2008 tiiviiseen tahtiin siis kolmenkympin molemmin puolin ja näin tapahtui myös lähipiirissäni käytännössä kaikilla. Naimisiin oli menty ja sitte pari-kolme lasta. Asumme pikkukaupungissa Uudellamaalla mutta kaikki lähes Hkissä töissä. Itse akateeminen ja ns uraihminen mutta lapset silti ilman muuta halusin ja kovasti toivoin. 

Nyt sitten kun seuraan 10v nuorempia tuttuja (miesystävän kautta ja urheiluharrastuksen kautta myös tulleita) niin lapsettomia ihmisiä on joka toinen ja mitä nuorempia on kyseessä, ei ole parisuhdettakaan eikä sellaista tunnuta etsivän. Omat teinit ystävineen katsovat ihmeissään jos joskus tullut puhe lapsista tai perheestä, ei tunnu kuuluvan heidän suunnitelmiin ja näistä 18-19v nuorista tosi harva seurustelee. Kyseessä siis fiksut nätit lukiotytöt joilla isot sosiaaliset verkot. Heitä kiinnostaa mi

No en ihmettele jos teinit vielä ei välitä perheen perustamisesta. Eri asia, kun ikä alkaa lähestyä naisella 40 ja teini-elämä vaan jatkuu, mikä ei suinkaan ole tavatonta nykyaikana.

Vierailija
16/188 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomuustrendi olisi saanut alkaa jo 60-luvulla kaikkialla maailmassa.

Vierailija
17/188 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista

Vierailija
18/188 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennus on vakava sairaus johon sairastumista ei valita itse. Se ei ole jotain joka vain päätetään. Kommenttisi on niin törkeä että toivon sinun joutuvan polvillesi ja sairastuvan itse vakavaan masennukseen. Katsotaan sen jälkeen kuinka omavoimainen ja omahyväinen enää olet. Siperia opettaa sinuakin.

Vierailija
19/188 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hyvä. Meitä oli 3, ja asiat niin ja näin. Ja kun enemmän tutkin, niin äidin puolelta monilla naisilla on ollut synnytysmasennus ym. Minulla ei, onneksi. 

Vierailija
20/188 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei velvoittanut sua tekemään lapsia. Älä ole katkera.