Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Veloja on nykyään hirveä määrä

Vierailija
08.06.2025 |

Omat lapseni syntyivät 80-luvulla. Silloin oli verrattain harvinaista, että kolmekymppinen nainen oli lapseton. Sama koski varmasti miehiäkin, mutta itse työskentelin niin naisvaltaisella alalla, ettei miesten tilanne tullut yhtä tutuksi. Omassa tuttavapiirissä kaikilla oli lapsia. Siis ihan kaikilla. 

Nykyään tuntuu, että vähintään joka toinen kolmen kymmenen ikäinen nuori ihminen on lapseton. Todella moni heistä aikoo lapsettomaksi jäädäkin. Ihan mieletön asennemuutos käynyt muutamassa vuosikymmenessä. Kyllä muuttuu maailma. 

Kommentit (188)

Vierailija
81/188 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut kaksi lasta, mutta ymmärrän hyvin niitä, jotka päättävät syystä tai toisesta jäädä lapsettomiksi. Se mitä en ymmärrä on, että niitä harvoja lapsia ja lapsiperheitä ei arvosteta yhtään. Kaikki tuntuvat vihaavan lapsia. Apua ei saa jos omat voimat loppuvat. Sukulaiset ei auta, ystävät ei auta eikä yhteiskunta auta. Naureskellaan vaan että mitäs läksit ja ajetaan alas hyvinvointiyhteiskuntaa niin ettei päiväkoteihin saada sijaisia, koulut on pulassa, sossut tukossa, terveydenhoito ei toimi jne. Lapset oireilee, tippuvat kyydistä ja yhteiskunta vaan kiristää ja kiristää sen sijaan, että kohdattaisiin ihminen ihmisenä ja voitais se pieni siivu siitä omasta erinomaisuudesta jakaa myös vaikka sille naapurille, sisarukselle, kaverille, vanhemmille, isovanhemmille tai jollekin, jolle se voisi olla isokin apu ja helpotus vaikeaan hetkeen.

Vierailija
82/188 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua säälittää lapselliset ihmiset, jotka toteavat ettei elämällään ole merkitystä ilman lapsia.

Noin vähän arvostavat itseään?? Tai oikeastaan eivät arvosta itseään ollenkaan. 

Tämän logiikan mukaan myös lastensa elämä on merkityksetöntä, ovat ihmisiä (toistaiseksi) ilman lapsia.

Kunnioittakaa ihmiset itseänne ja hakekaa apua itsearvostuksen puutteeseen!

Ehkä tässäkin on merkitystä sillä mistä aikaperspektiivistä asiaa tarkastelee. Jos joku veisi lapseni nyt minulta, en kokisi elämääni enää elämisen arvoisena. Niin rakas lapseni on enkä näkisi syytä elää ilman häntä. Ennen lasta en tietenkään olisi vastannut näin, sillä ei ollut lasta mitä menettää, vaan elämän merkityksellisyys syntyi silloin muista asioista. Nyt lapsen myötä omassa elämässäni nämä entiset merkityksellisyyden kohteet eivät voi mitenkään kilpailla lapsen kanssa, mutta tämä on vain oma kokemukseni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/188 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä outoa. Jokaisen oma oikeus ja päätös, mutta luonnotonta se on. Kertoo maailman tilasta jotain karua ja oleellista. 

Itselläni kaksi lasta enkä minäkään ihan nuorena alle 25 vuotiaana aikonut isäksi, mutta muuten ajatuksena se oli luonnollinen. Maailma muuttuu ja ihan kaikkea en ymmärrä. 

M43

Ei se mitenkään luonnotonta ole. Päinvastoin. Ihan luonnollinen valinta niille kenelle se sopii. Ei me ihmiset sentään ihan täysiä eläimiä olla, vaikka välillä siltä tuntuukin.

Ihminen on eläin, nisäkäs. 

Luovu sinä nisäkäs sitten kaikesta ihmisen luonnottomasta, aloittaen siitä kännykästä kädessäsi ja mene lisääntymään viettiesi mukaan. Jätä vaatteetkin pois ja luovu myös kodista, eivät ole luonnollisia lainkaan. Mitäs meinasit syödä tänään? Luonnosta löytyy varmasti jotain.

Vierailija
84/188 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ihmiset karttavat naimisiinmenoa ja kaikkea normaalia" lopunaikojen profetiat

Älä nyt noita hihhulijuttuja tähän sotke, kun keskustelu on jo monta sivua pysynyt suht järkevänä.

Vierailija
85/188 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tässä lapsettomuusboomissa on kyse puhtaasti porukan laiskistumisesta. Hyvä kun jaksavat itsestään huolehtia ja moni ei jaksakaan. Ikääntyneet vanhemmat joutuvat tukemaan. Ollaan lumihiutaleita, herkillä, on masennusta ja neurooseja. Pelätään kaikkea. Ja homma naamioidaan "ympäristöteoksi". Itse olen neljä lasta kasvattanut yksinhuoltajana aikuiseksi, eikä ollut varaa tulla hulluksi. Velvollisuus kutsui.

🏅 ole hyvä! Tässä sulle mitali sun velvollisuuksista. Kiitos kun kerroit meille laiskoille nykynuorille miten pitää elää.

Vierailija
86/188 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen saanut kaksi lasta, mutta ymmärrän hyvin niitä, jotka päättävät syystä tai toisesta jäädä lapsettomiksi. Se mitä en ymmärrä on, että niitä harvoja lapsia ja lapsiperheitä ei arvosteta yhtään. Kaikki tuntuvat vihaavan lapsia. Apua ei saa jos omat voimat loppuvat. Sukulaiset ei auta, ystävät ei auta eikä yhteiskunta auta. Naureskellaan vaan että mitäs läksit ja ajetaan alas hyvinvointiyhteiskuntaa niin ettei päiväkoteihin saada sijaisia, koulut on pulassa, sossut tukossa, terveydenhoito ei toimi jne. Lapset oireilee, tippuvat kyydistä ja yhteiskunta vaan kiristää ja kiristää sen sijaan, että kohdattaisiin ihminen ihmisenä ja voitais se pieni siivu siitä omasta erinomaisuudesta jakaa myös vaikka sille naapurille, sisarukselle, kaverille, vanhemmille, isovanhemmille tai jollekin, jolle se voisi olla isokin apu ja helpotus vaikeaan hetkeen.

Oletko käynyt Suomen rajojen ulkopuolella? Meillä on hyvin lapsiperhekeskeinen yhteiskunta. Aloitetaan vaikkapa vanhempainvapaista, neuvoloista, päivähoidosta, varhaiskasvatuksesta, alakoulusta, yläkoulusta, keskiasteesta, korkeakoulutuksesta (ovat Suomeesa maksuttomia), sitten on terveydenhuolto ja esim maksuton hammashuolto alle 18 v., löytyy vielä lastensuojelukin, jne, jne. Lapsilisät. Mitä vielä rouva haluaisi?

Että lapsettomat kantaisivat sinun taakkaasi arjen tekojen tasolla? Että tehtäisiin sinulle valmiit verkostot, kannettaisiin kavereita kotiin? 

Mitä sinä teet??

Vierailija
87/188 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen tulevaisuus. Siis siinä mielessä mielenkiintoinen, että jollain maata pitäisi pyörittää ja jollain ne eläkkeet maksaa. Ja jos oikeasti ei synny kulttuuria, jossa tällainen lapsiperhe ole suurimman osan nuorten tavoite, niin ainoastaan ulkomailta Suomeen muuttavat voi meidät pelastaa. Ja tämä on oikeasti näin. Mitä tahansa persut selittää! Tai väestön vaihdosta salaliitosta puhuvat selittää. Olen sanonut, että jos haluat vastustaa maahanmuuttoa, niin tee kymmenen lasta Suomeen.

Jos verrataan 2024 vuoteen, niin siihen verrattuna 2030 meillä on 80 000 lasta vähemmän peruskoulussa. Se tarkoittaa esimerkiksi, että meillä on tarve 4000 opettajalle vähemmän viiden vuoden päästä. Ja tuota ei muuta mikään muu kuin maahantulijat! Eli tuohon ei ole enää kuin viisi vuotta! Vuonna 2024 meillä syntyi alle 44 000 lasta, kun vaikka vuonna 1990 syntyi yli 65000 lasta. Ja noita on pirun hankala korjata. Kun ikäluokka on 20 000 henkilöä

Eihän maahanmuutossa mitään sinänsä ole. Sillä on väliä mistä maasta ne tulijat on. Meinaatko että sieltä afrikasta ja lähi-idästä tulijat on jotenkin hyvin integroitunut yhteiskuntaan tässä menneinä vuosina... Kummasti esim. aasiasta tulleet on kotoutuneet hyvin ja ne on myös ahkeria tekijöitä.

Vierailija
88/188 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihmisiä tarvita lisää, vaan kunnollisia ihmisiä. Tulevaisuuden valuutta on kyky nähdä toisessa ihminen, ei veriside.

Vierailija
89/188 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko tässäkin perheessä tilanne, että isä ei ole ottanut täysivaltaista vastuuta vanhemmuudesta. Sitten huudetaan yhteiskuntaa ja naapureita apuun. 

Jos molemmat vanhemmat ovat panostaneet täysillä, niin sitten ymmärrän. 

Vierailija
90/188 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tässä lapsettomuusboomissa on kyse puhtaasti porukan laiskistumisesta. Hyvä kun jaksavat itsestään huolehtia ja moni ei jaksakaan. Ikääntyneet vanhemmat joutuvat tukemaan. Ollaan lumihiutaleita, herkillä, on masennusta ja neurooseja. Pelätään kaikkea. Ja homma naamioidaan "ympäristöteoksi". Itse olen neljä lasta kasvattanut yksinhuoltajana aikuiseksi, eikä ollut varaa tulla hulluksi. Velvollisuus kutsui.

🏅 ole hyvä! Tässä sulle mitali sun velvollisuuksista. Kiitos kun kerroit meille laiskoille nykynuorille miten pitää elää.

Heh heh... täm oli hyvä!

Vierailija
91/188 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tunne yhtään velaa lisäkseni, tunnen olevani kunnon friikki kun en ole koskaan halunnut lapsia ja kaikilla muilla niitä ympärilläni on. N36

Vierailija
92/188 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään halutaan elää nuoruutta paljon pidempään kuin ennen. Jopa nelikymppisiksi asti. Maailmassa on nykyään niin paljon enemmän nähtävää ja koettavaa. 60-luvulla kun oli Helsingissä käynyt, niin koko maailma oli koettu. Nyt kaikki haluavat ensin opiskella ja kiertää maapallon pariin kertaan ja sitten katsotaan onko perheelle aikaa. 

Vierailija
93/188 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Afrikassa lisäännytään kyllä. Jo 1,3 mrd afrikkalaista odottaa pääsyä Suomeen.

Vierailija
94/188 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään halutaan elää nuoruutta paljon pidempään kuin ennen. Jopa nelikymppisiksi asti. Maailmassa on nykyään niin paljon enemmän nähtävää ja koettavaa. 60-luvulla kun oli Helsingissä käynyt, niin koko maailma oli koettu. Nyt kaikki haluavat ensin opiskella ja kiertää maapallon pariin kertaan ja sitten katsotaan onko perheelle aikaa. 

Ja se lapsellisuusko on sitten aikuisuutta? Kumpa olisikin näin, mutta ei, liian moni lapsi kärsii vanhempiensa vuoksi.

Vierailija
95/188 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina pitänyt lapsettomia luusereina ja epäonnistujina elämässään.

Vierailija
96/188 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko sun mielipiteellä joku arvo?

Vierailija
97/188 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä outoa. Jokaisen oma oikeus ja päätös, mutta luonnotonta se on. Kertoo maailman tilasta jotain karua ja oleellista. 

Itselläni kaksi lasta enkä minäkään ihan nuorena alle 25 vuotiaana aikonut isäksi, mutta muuten ajatuksena se oli luonnollinen. Maailma muuttuu ja ihan kaikkea en ymmärrä. 

M43

Ei se mitenkään luonnotonta ole. Päinvastoin. Ihan luonnollinen valinta niille kenelle se sopii. Ei me ihmiset sentään ihan täysiä eläimiä olla, vaikka välillä siltä tuntuukin.

Ihminen on eläin, nisäkäs. 

Luovu sinä nisäkäs sitten kaikesta ihmisen luonnottomasta, aloittaen siitä kännykästä kädessäsi ja mene lisääntymään viettiesi mukaan. Jätä vaatteetkin pois ja luovu my

Mikä ihmeen hyökkäys tämä on :D ihan kuin olisi jokin loukkaus todeta, että ihmiset ovat eläimiä. Nimenomaan TODETA, kun niin se nyt vaan on. Biologia hukassa?

Vierailija
98/188 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi näin? 

Jos ei ole halunnut niitä lapsia? Eli olisin ollut silmissäsi onnistuja, jos olisin väkipakolla lisääntynyt ja eläisin elämää, jota en mitenkään halua. Se olisi onnistumista? 

Vierailija
99/188 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen tulevaisuus. Siis siinä mielessä mielenkiintoinen, että jollain maata pitäisi pyörittää ja jollain ne eläkkeet maksaa. Ja jos oikeasti ei synny kulttuuria, jossa tällainen lapsiperhe ole suurimman osan nuorten tavoite, niin ainoastaan ulkomailta Suomeen muuttavat voi meidät pelastaa. Ja tämä on oikeasti näin. Mitä tahansa persut selittää! Tai väestön vaihdosta salaliitosta puhuvat selittää. Olen sanonut, että jos haluat vastustaa maahanmuuttoa, niin tee kymmenen lasta Suomeen.

Jos verrataan 2024 vuoteen, niin siihen verrattuna 2030 meillä on 80 000 lasta vähemmän peruskoulussa. Se tarkoittaa esimerkiksi, että meillä on tarve 4000 opettajalle vähemmän viiden vuoden päästä. Ja tuota ei muuta mikään muu kuin maahantulijat! Eli tuohon ei ole enää kuin viisi vuotta! Vuonna 2024 meillä syntyi alle 44 000 lasta, kun vaikka vuonna 1990 syntyi yli 65000 lasta. Ja noita on pirun hankala korjata. Kun ikäluokka on 20 000 henkilöä

Väestönvaihto ei ole mikään salaliitto kun se tapahtuu ihan näkyvästi. Ja mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että ei se suomalaisia pelasta, jos suomi täyttyy ulkomaalaisilla ja suomalaiset taas kuolevat sukupuuttoon? 

Vierailija
100/188 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomilta valkoihoisilta naisilta pitäisi poistaa äänioikeus.