Veloja on nykyään hirveä määrä
Omat lapseni syntyivät 80-luvulla. Silloin oli verrattain harvinaista, että kolmekymppinen nainen oli lapseton. Sama koski varmasti miehiäkin, mutta itse työskentelin niin naisvaltaisella alalla, ettei miesten tilanne tullut yhtä tutuksi. Omassa tuttavapiirissä kaikilla oli lapsia. Siis ihan kaikilla.
Nykyään tuntuu, että vähintään joka toinen kolmen kymmenen ikäinen nuori ihminen on lapseton. Todella moni heistä aikoo lapsettomaksi jäädäkin. Ihan mieletön asennemuutos käynyt muutamassa vuosikymmenessä. Kyllä muuttuu maailma.
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään halutaan elää nuoruutta paljon pidempään kuin ennen. Jopa nelikymppisiksi asti. Maailmassa on nykyään niin paljon enemmän nähtävää ja koettavaa. 60-luvulla kun oli Helsingissä käynyt, niin koko maailma oli koettu. Nyt kaikki haluavat ensin opiskella ja kiertää maapallon pariin kertaan ja sitten katsotaan onko perheelle aikaa.
Ja se lapsellisuusko on sitten aikuisuutta? Kumpa olisikin näin, mutta ei, liian moni lapsi kärsii vanhempiensa vuoksi.
Tiedätkö, mitä sana lapsellinen tarkoittaa? Se ei tarkoita ihmistä, jolla on lapsia, vaan lapsenomaista ihmistä. Niinpä lapsellisuus ei ole aikuisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomilta valkoihoisilta naisilta pitäisi poistaa äänioikeus.
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomilta valkoihoisilta naisilta pitäisi poistaa äänioikeus.
Miksi? Entä lapsettomilta miehiltä?
Mä en enää näe oikein muuta ratkaisua tähän kuin sen, että lapsettomien eläkemaksuja nostetaan roimasti. Eli kun nykyisin eläkemaksu kaikille on se noin 25%:ia, niin homman pitäisi mennä niin, että lapsettomien eläkemaksut olisi 35%:ia. Tai lapsia hankkineiden 20% ja lapsettomien 30%. Kunnollinen taloudellinen kannuste voi vain muuttaa tätä.
meneepä lapsettomilla taas tunteisiin omat virheensä
Vierailija kirjoitti:
Mä en enää näe oikein muuta ratkaisua tähän kuin sen, että lapsettomien eläkemaksuja nostetaan roimasti. Eli kun nykyisin eläkemaksu kaikille on se noin 25%:ia, niin homman pitäisi mennä niin, että lapsettomien eläkemaksut olisi 35%:ia. Tai lapsia hankkineiden 20% ja lapsettomien 30%. Kunnollinen taloudellinen kannuste voi vain muuttaa tätä.
Voi olla hieman hankala perustella ajatusta lainsäädännön kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Tämän voi kiertää muuttamalla ulkomaille. Ja moni kyllä muuttaa pois Suomesta jo ihan siksi, ettei töitä ole.
Vierailija kirjoitti:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Vanhanpojan_ja_vanhanpiian_vero
Tämä olisi kyllä syytä palauttaa.
Tämänkin veron voi kiertää muuttamalla ulkomaille. Lapsettomana on helppo muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tässä lapsettomuusboomissa on kyse puhtaasti porukan laiskistumisesta. Hyvä kun jaksavat itsestään huolehtia ja moni ei jaksakaan. Ikääntyneet vanhemmat joutuvat tukemaan. Ollaan lumihiutaleita, herkillä, on masennusta ja neurooseja. Pelätään kaikkea. Ja homma naamioidaan "ympäristöteoksi". Itse olen neljä lasta kasvattanut yksinhuoltajana aikuiseksi, eikä ollut varaa tulla hulluksi. Velvollisuus kutsui.
Lasten sijaan hankkivat koiria. Koiria on ihan järkyttävästi nykyään. Kuntoradan vieressä paskakasat keräämättöminä. Miettikää jos joku ulkoisi lapsensa kanssa ja lapsi sontisi siihen kuntoradan varteen? Ja tietysti jätettäisiin keräämättä jätökset.
Onhan sustakin irronnut mieletön läjä paskaa elämäsi aikana!
Vierailija kirjoitti:
Itse en tunne yhtään velaa lisäkseni, tunnen olevani kunnon friikki kun en ole koskaan halunnut lapsia ja kaikilla muilla niitä ympärilläni on. N36
Friikki. Siinä olet todella oikeassa.
Sain lapseni 90-luvun puolessa välissä ja olin jo yli 42 v. Uskomaton onni.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti olisi globaali ilmiö, ihmiset ylikuluttavat luonnnvaroja ja saastuttavat maat ja meret.
Kun just ei ole. Kehitysmaat on osittain siksi kehitysmaita, kun sinne syntyy liikaa jegiä kurjiin olosuhteisiin. Ne ei siellä koskaan tajua lopettaa lisääntymistä!
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti olisi globaali ilmiö, ihmiset ylikuluttavat luonnnvaroja ja saastuttavat maat ja meret.
Se on globaali ilmiö. Jopa Intiassa suunta on ollut rankasti alaspäin, vain Afrikassa lisäännytään vielä, missä on 2100 arviolta 4 miljardia ihmisiä. Ei siis hyvältä näytä millään tavalla globaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on globaali ilmiö. Jopa Intiassa suunta on ollut rankasti alaspäin, vain Afrikassa lisäännytään vielä, missä on 2100 arviolta 4 miljardia ihmisiä. Ei siis hyvältä näytä millään tavalla globaalisti.
Toivottavasti saamme nämä 4 mrd Hesaan asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tässä lapsettomuusboomissa on kyse puhtaasti porukan laiskistumisesta. Hyvä kun jaksavat itsestään huolehtia ja moni ei jaksakaan. Ikääntyneet vanhemmat joutuvat tukemaan. Ollaan lumihiutaleita, herkillä, on masennusta ja neurooseja. Pelätään kaikkea. Ja homma naamioidaan "ympäristöteoksi". Itse olen neljä lasta kasvattanut yksinhuoltajana aikuiseksi, eikä ollut varaa tulla hulluksi. Velvollisuus kutsui.
Lasten sijaan hankkivat koiria. Koiria on ihan järkyttävästi nykyään. Kuntoradan vieressä paskakasat keräämättöminä. Miettikää jos joku ulkoisi lapsensa kanssa ja lapsi sontisi siihen kuntoradan varteen? Ja tietysti jätettäisiin keräämättä jätökset.
Onhan sustakin irronnut mieletön läjä paskaa elämäsi aikana!
Tietysti. Erona vain se, etten ole sontinut yleisen kulkukäytävän varrelle. Jätöksistäni on huolehdittu asianmukaisesti: roskiin tai pönttöön. Miksi koiranomistajat eivät osaa huolehtia lemmikkinsä paskoista?
Rikkana rokassa saattaa olla likimain hysteerinen "pahan" kolesterolin karttaminen (rasvattomat maitotuotteet, ym.). Sukupuolihormonit (testosteroni, estrogeeni) muodostuvat kolesterolista. Maitorasvassa on sitäpaitsi C15 rasvahappoa; jos sen pitoisuus kehossa menee alle 0,2 prosentin, seurauksena voi olla jopa terveydentilan romahtaminen, kun solukalvot muuttuvat haperoiksi.- Sat sapienti? :D
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen tulevaisuus. Siis siinä mielessä mielenkiintoinen, että jollain maata pitäisi pyörittää ja jollain ne eläkkeet maksaa. Ja jos oikeasti ei synny kulttuuria, jossa tällainen lapsiperhe ole suurimman osan nuorten tavoite, niin ainoastaan ulkomailta Suomeen muuttavat voi meidät pelastaa. Ja tämä on oikeasti näin. Mitä tahansa persut selittää! Tai väestön vaihdosta salaliitosta puhuvat selittää. Olen sanonut, että jos haluat vastustaa maahanmuuttoa, niin tee kymmenen lasta Suomeen.
Jos verrataan 2024 vuoteen, niin siihen verrattuna 2030 meillä on 80 000 lasta vähemmän peruskoulussa. Se tarkoittaa esimerkiksi, että meillä on tarve 4000 opettajalle vähemmän viiden vuoden päästä. Ja tuota ei muuta mikään muu kuin maahantulijat! Eli tuohon ei ole enää kuin viisi vuotta! Vuonna 2024 meillä syntyi alle 44 000 lasta, kun vaikka vuonna 1990 syntyi yli 65000 lasta. Ja noita on pirun hankala korjata. Kun ikäluokka on 20 000 henkilöä
Mun lapsi syntyi syksyllä 2024. On ollut vaikeaa vaihtaa vuokra-asuntoa isompaan kun missään ei tunnu olevan mitään tarjolla. Lääkärissä kun käyttää lasta pääsee jonottelemaan. Joihinkin muihin palveluihin on samanlaiset ihmeelliset jonot. Jos ikäluokka käsittää sen 44 000 lasta niin mitä nämä jonot oikein ovat? :D
Elämälläsi ei ole mitään merkitystä kellekään.