Veloja on nykyään hirveä määrä
Omat lapseni syntyivät 80-luvulla. Silloin oli verrattain harvinaista, että kolmekymppinen nainen oli lapseton. Sama koski varmasti miehiäkin, mutta itse työskentelin niin naisvaltaisella alalla, ettei miesten tilanne tullut yhtä tutuksi. Omassa tuttavapiirissä kaikilla oli lapsia. Siis ihan kaikilla.
Nykyään tuntuu, että vähintään joka toinen kolmen kymmenen ikäinen nuori ihminen on lapseton. Todella moni heistä aikoo lapsettomaksi jäädäkin. Ihan mieletön asennemuutos käynyt muutamassa vuosikymmenessä. Kyllä muuttuu maailma.
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa 600000 vieraskielistä tuotu tilalle kun tyhmät suomimammat aivopesty lapsettomaksi.
Niin vai ovatko miehet vaan niin pikkusieluisia, etteivät kykene rakastamaan mitään muuta kuin omia siemeniään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa 600000 vieraskielistä tuotu tilalle kun tyhmät suomimammat aivopesty lapsettomaksi.
Niin vai ovatko miehet vaan niin pikkusieluisia, etteivät kykene rakastamaan mitään muuta kuin omia siemeniään.
Afrikassa 1,3 mrd afrikkalaista odottaa rakkauttasi. Kannattaa lähettää kaikki rahasi sinne.
Naiset on niin helppo aivopestä.
Ex-vaimonsa kunnia murhaa Kuopiossa yrittänyt mies ylpeili veriteollaan poliisille "Naisilla on Suomessa liikaa oikeuksia"
Mies ja nainen tulivat Suomeen turva paikanhakijoina vuonna 2015. Yksi pariskunnan lapsista oli ilmoittanut vastaan ottokeskuksen vartijalle, että hänen isänsä pahoinpitelee äitiä.
Irakilaismiehelle elinkautinen ex-vaimonsa murhasta kauppareissulla kadonnut perheenäiti löytyi palaneesta autosta
Thaer Manaf Said Al Daraji, 43, kiisti syytteen ja sanoi, ettei hänellä ollut mitään tekemistä vaimonsa kuoleman kanssa.
Olen nelikymppinen. Tulen kolmilapsisesta perheestä, kuten tulee lasteni isäkin. Jos me sisarukset olisimme kaikki saaneet lapsia kuten vanhempamme (jokainen kolme lasta), lapsenlapsia pitäisi laskennallisesti olla 15. Heitä on kolme.
Kuudesta lapsesta vain kolme sai omia lapsia. Olemme iältämme 36-48. Yksi potentiaalinen lisääntyä vielä, mutta hän on kärsinyt tahattomasta lapsettomuudesta. Kolme on sanonut ihan suoraan, ettei halua lapsia. Kukaan ei ole saanut kahta lasta enempää.
Vierailija kirjoitti:
Olen nelikymppinen. Tulen kolmilapsisesta perheestä, kuten tulee lasteni isäkin. Jos me sisarukset olisimme kaikki saaneet lapsia kuten vanhempamme (jokainen kolme lasta), lapsenlapsia pitäisi laskennallisesti olla 15. Heitä on kolme.
Kuudesta lapsesta vain kolme sai omia lapsia. Olemme iältämme 36-48. Yksi potentiaalinen lisääntyä vielä, mutta hän on kärsinyt tahattomasta lapsettomuudesta. Kolme on sanonut ihan suoraan, ettei halua lapsia. Kukaan ei ole saanut kahta lasta enempää.
todella surullista
Mikä h....ti on velo ? "Veloja on hirveä määrä".
Olen 29v nainen ja kun mietin lähipiiriä, sekä nykyisiä että menneitä kavereita ja tuttuja, niin kyllä ne lapselliset ovat pieni vähemmistö. Asun kaupungissa, ehkä maaseudulla asia voi olla toisin.
En itsekään halua lapsia, koska en halua olla vanhempi + tuhat muuta syytä, joihin sisältyy mm. oma aika, raha, nukkuminen, jne. Mutta suurin syy on se, etten vain halua olla vanhempi. En ole edes lemmikkieni äiti tai mamma. Lisätään tähän vielä se, etten ole kiinnostunut parisuhteista tai ikinä ollut sellaisessa. Olen tällainen omaa tietä kulkeva yksineläjä. Voisi sanoa että olen naispuolinen Nuuskamuikkunen:D
Tuntuu etten kovin usein kohtaa kaltaisiani, kun yleensä keskustelupalstojen ja somenkin keskustelut liittyvät jollain tavalla aiheisiin joista en ole kiinnostunut tai joihin ei ole mitään sanottavaa, eli ihmissuhteisiin ja deittailuun, seksiin, yhdessä asumiseen, lapsiin, jne. Mitä yksinäiseen vanhuuteen tulee, toivon että löydän jonkun oman porukan jonka kanssa voitaisiin asua lähekkäin ja säännöllisesti vaikka kokoontua syömään yhdessä, viettää joulua yhdessä, jne. Toisena vaihtoehtona olisi muuttaa jonnekin Floridaan eläkeläiskommuuniin, jos vain on tarpeeksi rahaa. En kuitenkaan ole huolissani yksinäisyydestä, jos olen koko elämäni viihtynyt yksin, niin miksi perusluonteeni yhtäkkiä muuttuisi? Sitä paitsi on käsittämättömän itsekäs ajatus tehdä lapsi jotta tämä pitäisi vanhemmastaan huolta. Evätä lapselta mahdollisuudet esim. ulkomailla työskentelyyn kun pitää huolehtia äidistä ja isästä ja viihdyttää heitä. Lisäksi jatkuvasti uutisoidaan vanhusten yksinäisyydestä, ja uskaltaisin veikata että melko suurella osalla näistä yksinäisistä vanhuksista on lapsia.
Mä oon 90-luvun alkupuolen tuotos ja tiesin jo lapsena, etten halua lapsia. Oon nyt 33, lapseton, avoliitossa. Meistä kumpikaan ei halua naimisiin tai lapsia. Mä olen vasta työurani alettua saanut sen verran rahaa, että voin tehdä elämässäni kivoja asioita ja ns. elää itselleni. Toteutin elämäni suurimman haaveen ja ostin oman hevosen, josta olen haaveillut lapsesta asti. En todellakaan halua/olisi valmis mistään hinnasta antamaan tätä kaikkea ihanaa pois ja vaihtaisin sen lapseen.
Oma äitini on ihan eri maata. Hänellä ei ole koskaan ollut ns. mitään omaa. Häntä ei ole kiinnostanut koskaan mikään, ei harrastuksia, ei intohimoa mihinkään. Hän vain teki kaksi lasta, koska niin kuului tehdä. Ja minun ja siskoni lapsettomuutta hän ei tietenkään ymmärrä, koska ei tajua millaista on kun elämässä on jotain omaa.
N33
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
todella surullista
Mikä tossa on todella surullista? Surullista voisi toki olla, jos kukaan heistä ei olisi saanut yhtään lasta, vaikka kaikki olisivat halunneet.
Ei lapsia synny lisää sillä että ihmisiä pitää tyrkyttää hankkimaan lapsia. Miljoonien vuosien ajan se tapahtui luonollisesti, eikä siitä tarvinnut erikseen tyrkyttää.
Mä päätin jo nuorena 80 luvulla et tähän maailmaan en lapsia tee, toisekseen en niistä välitäkään. Paitsi yhdestä lapsesta, tai nuori mieshän hän jo on.. Oma kummilapseni. Nyt yli 60v olen tyytyväinen etten tehnyt ja kysyin aina poika/miesystäviltä ettei heillä ole eikä tule olemaan lapsia. Olen elänyt itselleni eikä ketään ole tarvinnut passata, on saanut tulla ja mennä miten haluaa, ja asua missä haluaa..
Olin itse yksinäinen, koulukiusattu lapsi. En muista tuliko päätös lapsettomuudesta jo ennen tätä (minusta tuntuu että näin oli, mutta muistot voivat olla väärässä), vai ehkä elämänkokemukset vaikuttivat syvästi. Joka tapauksessa kiusaamiskokemukset vahvistivat sitä tunnetta että tähän maailmaan ei kannata tuoda yhtään lasta lisää jos ei pysty oikeasti varmistamaan että he voivat hyvin. Ja sitähän ei kukaan pysty tekemään. Rahaa voi antaa, mutta sosiaalinen hyvinvointi tulee aivan muista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin vai ovatko naiset vain niin avarakatseisia, että rakastetaan kaikkea / kaikkia loisolentoja vaikka omaksi ja oman lajin sekä kulttuurin vahingoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen saanut kaksi lasta, mutta ymmärrän hyvin niitä, jotka päättävät syystä tai toisesta jäädä lapsettomiksi. Se mitä en ymmärrä on, että niitä harvoja lapsia ja lapsiperheitä ei arvosteta yhtään. Kaikki tuntuvat vihaavan lapsia. Apua ei saa jos omat voimat loppuvat. Sukulaiset ei auta, ystävät ei auta eikä yhteiskunta auta. Naureskellaan vaan että mitäs läksit ja ajetaan alas hyvinvointiyhteiskuntaa niin ettei päiväkoteihin saada sijaisia, koulut on pulassa, sossut tukossa, terveydenhoito ei toimi jne. Lapset oireilee, tippuvat kyydistä ja yhteiskunta vaan kiristää ja kiristää sen sijaan, että kohdattaisiin ihminen ihmisenä ja voitais se pieni siivu siitä omasta erinomaisuudesta jakaa myös vaikka sille naapurille, sisarukselle, kaverille, vanhemmille, isovanhemmille tai jollekin, jolle se voisi olla isokin apu ja helpotus vaikeaan hetkeen.
Oletko käynyt Suomen rajojen ulkopuolella? Meillä on hyvin lapsiperhekeskeinen yhteiskunta. Aloitetaan vaikkapa vanhempainvapaista, neuvoloista, päivähoidosta, varhaiskasvatuksesta, alakoulusta, yläkoulusta, keskiasteesta, korkeakoulutuksesta (ovat Suomeesa maksuttomia), sitten on terveydenhuolto ja esim maksuton hammashuolto alle 18 v., löytyy vielä lastensuojelukin, jne, jne. Lapsilisät. Mitä vielä rouva haluaisi?
Että lapsettomat kantaisivat sinun taakkaasi arjen tekojen tasolla? Että tehtäisiin sinulle valmiit verkostot, kannettaisiin kavereita kotiin?
Mitä sinä teet??
Mä ymmärrän tuon lapsivastaisuuden siten että lapset ei saa näkyä ja kuulua enää julkisilla paikoilla, ja esim. tapahtumia vähemmän suunnitellaan lähtökohtaisesti perheille (mikä on ymmärrettävää jos ovat vähemmistöä) kun taas ennen on tavallaan lapset olleet aina kaikessa mukana. Vähän vaikea selittää mutta oon käsittänyt että ulkomailla esim. lapsiin suhtautuu ihmiset ymmärtäväisemmin ja tällä nyt ei ole minkään rahallisten tukien kanssa mitään tekemistä vaan enemmän se yleinen ilmapiiri.
- Eri
Vierailija kirjoitti:
Miksei Afrikassa ole veloja?
No mitäs luulet, että miksi ei?
Syntyvyyden laskun syyt: Naisten koulutuksen tason nousu, ehkäisyvälineet, uskonnon merkityksen lasku, arvojen muutos.
Erittäin toivottavia asioita siellä Afrikassakin, niin saadaan veloja sinnekin.
Vierailija kirjoitti:
Naiset on niin helppo aivopestä.
Niinkuin mihin? Ajamaan omia ihmisoikeuksiaan? Sehän on erittäin hyvä sitten.
Ja mitä aivopesuun tulee, niin eikös meillä ole käsissämme iso ongelma nimeltään nuoret, aivopestyt miehet. Hurahtaneet laitaliikkeisiin ja rikollisen pellen paasauksiin.
Tällainen kulttuuri ehkä ansaitseekin kuolla sukupuuttoon.