Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi lakialoite: Alle kouluikäisen lapsen hoitopäivän maksimipituus on 8 h.

Vierailija
23.03.2007 |

Lähdetkö mukaan? Yhdessä ketjussa oli, että lapsi on hoidossa 9,5 h. Suomessa on OIKEÙS alle kouluikäisten lasten vanhemmilla ja vielä ainakin 1.-2. luokalla tehdä 30 h työviikkoa. Miksi isät ja äidit eivät tätä mahdollisuutta käytä? Kuudestakin tunnista tulee matkoineen 7-8 tuntia. Kun lapsia saadaan, eikö myös pidetä heistä huolta ja olla lasten lanssa kotona?



Murmeli

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
23.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein paras vaihtoehto, mulla kahden alle kouluikäisen lapsen äidillä on tuo ap:n ehdottama 30 h. Tulot eivät hirvittävästi pienene täysipäiväiseen viikkoon verrattuna, koska myös verotus laskee. Pystyn tekemään enemmän kotona esim. ruokaa perheelle ja itselle evääksi. Muitakin kustannussäästöjä tulee jokapäiväisessä elämässä.



Mä olen työnantajan kanssa sopinut nyt muutamaksi vuodeksi 30 h työajan, eli kunnes nuorempi lapsi menee kolmannelle luokalle. Mies tekee kokoaikatyötä.



Vierailija
22/41 |
23.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään jo valmiiksi, että jos en saa läheltä työpaikkaa (kyllä, pätkätyöläinen, tällä hetkellä siis työtön kotiäiti), niin lapsen päivät tulevat venymään päivähoidossa ainakin siihen 10h asti. Ei ole mukavaa, mutta toinen vaihtoehto on olla työttömänä - siitäkin kun jostain ihmeen syystä saa enemmän " tuloja" , kuin osapäivätyöläisenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
23.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni on hoidossa max 8 tuntia, koska oma työaikani on 7,25 tuntia ja hoitopaikka on lähellä. Olen tosin tehnyt aluksi myös 6-tuntista päivää, jolloin hoitopäivä oli alle 7 tuntia. Mielestäni lapsella tulee olla aikaa olla myös kotona vanhempien kanssa.

Vierailija
24/41 |
23.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

silti hyvä idea. Tuli heti mieleen naapurin lapset jotka ovat 12 tuntia hoidossa pph:lla kun äiti luo uraa. Ja heti kun äiti hakee lapset niin nuorempi poika menee nukkumaan. Ei siinä pahemmin ehdi lasta kasvattaa, mutta tärkeintä äidille on että pph on joustava =)

Vierailija
25/41 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen olen tehnyt 30 tunnin työviikkoa ja hyvin pärjäämme. Silloin kun olin kotona, tuloni olivat noin 250 + 50 ¿ (kotihoidontuki) ja lapsilisät 210 ¿. Kuntalisää meillä ei ole. Olen kyllä sitä mieltä, että se oman vanhemman läheisyys ja tuki on arvo, mitä kukaan ulkopuolinen pph tai hoitaja voi korvata.



Pointtini on, että hoitopäivä lapsilla mahdollisimman lyhyeksi ja subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen rajat esm. max, puolipäivähoito. Tämä holhousyhteiskunta leviää pian käsiin.

Vierailija
26/41 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä meidän firmassa se tarkoittaa että tekee samat työt vähemmällä palkalla.

Aikoinaan kokeilin raskausaikana tehdä neljää päivää viikossa kun lääkäri määräsi lepoa. Mutta sitten teinkin ne neljä päivää ilman lounastunteja kun töitä oli se sama määrä.

Ei ole rahasta kiinni etten tekisi, mutta un fysiikka ei kestä tehdä samaa työmäärää lyhyemmässä ajassa :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/41 |
23.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain jos työsuhde kestänyt yli 6kk. Pätkätyöläisiä puolestaan on paljon.

Vierailija
28/41 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja periaatteessa vaihtoehtona on joko se, että on töissä tai ettei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/41 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljän lapsen yksinhuoltajana on pikkasen vaikeaa saada rahat kasaan muutenkin...

Vierailija
30/41 |
23.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheenä meillä on mahdollisuus järjestää lastemme hoito niin että hoitotunteja tulee viikossa alle 30, päivien maksimipituus 6h ja vapaapäiviäkin joukkoon. Ihana systeemi meillä :)



Tuota aloitetta en menisi ikinä allekirjoittamaan, sillä nämä jutut ovat todellakin myös tuuri peliä. Meillä on käynyt hyvä säkä, mutta kaikilla muilla ei ole. Ja jos se odottamaton tapahtuisi ja jäisin yksinhuoltajaksi, niin arvatkaa vaan pystyisinkö hoitajan palkoilla osa-aikaisena elättämään kaksi lasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/41 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun rupean tekemään 6,5h päivää täydellä palkalla?? Matkoihin menee 1,5h päivässä.

Vierailija
32/41 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen yh, teen epäsäännöllistä vuorotyötä. Lapsi vuorohoidossa. Työpäiväni ovat välillä jopa 12 h pituisia, välillä 3 h pituisia. Ja lapsen hoitopäivät sen mukaisia. Meillä tämä järjestely toimii, ei valittamista. Molemmat ollaan tyytyväisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/41 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla kun ei ole vanhaa työpaikkaa odottamassa.

Vierailija
34/41 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuinka pitkää työpäivää teet, kunhan hommat tulevat tehdyiksi (tarkoitti sitten väh. 8 h). No, mä sanoin itseni irti, aloin freelanceriksi, teen lyhyempää työpäivää, lapset ja mieskin tykkäävät, kun olen enemmän kotona.



Näitä pitempiä päiviä lasten (5 ja 3 v) en vaihda pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/41 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mitenkähän sen voisi käytännössä toteuttaa?



Onneksi meidän lasten hoitopäivä on vaan 5 h. En ymmärrä miten ehtisin tehdä kaiken, jos tekisin 8 tunnin työpäivää.

Vierailija
36/41 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tehnyt jo kaksi vuotta 30h/vko, mutta hoitoalalla ei voi tehdä lyhennettyä työpäivää. Tämä tarkoittaa sitä, että minulla on yksi vapaapäivä viikossa enemmän kuin muilla, mutta lyhennettyjä päiviä ei voi tehdä.



Olisin valmis tukemaan tuollaista aloitetta, jos palkka pysyisi samana ja työajan lyhennys kävisi myös vapaapäivinä. Monilla meidän alalla on niin tiukkaa rahasta, ettei voi osa-aikaista työtä tehdä.

Vierailija
37/41 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on joustavat työajat ja lyhyet työmatkat (säälittää nuo pääkaupunkiseutulaiset). Työmatka on noin 15min miehellä 5min. Asutaan suuren kaupungin keskustan tuntumassa. Meillä hoitopäivän pituudeksi tulee suurimmaksi osaksi 7.5h joskus lyhyempi.



Joku vastasi, että palkka ei juuri vähene, kun tekee 30h - ihan totta? Mulla ainakin sen verran, että on huomattavasti edullisempaa vuorotella miehen kanssa viemisessä ja hakemisessa. Mutta olen siis äärimmäisen tyytyväinen - on sellainen tilanne elämässä että näin pystyy tekemään - kaikilla ei ole mahdollisuutta tähän.

Vierailija
38/41 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

miettikää ny vähän kuinka teillä helpottaa, kun lapsi voi olla jo yksin kotona, kun aloittaa 3 luokan. minulla kehitysvammainen poika ja aion jäädä kotiin. hänellä nua pitkät päivät kestäisivät koko oppivelvollisuuden. lapsilla kuitenkin koulussa riittävän paljon loma aikaakin.

Vierailija
39/41 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai suostutko siihen, että esim yh:t ovat sitten 6h töissä ja nostavat loput tukina? Vai miten olit ajatellut että onnistuisi...?

Vierailija
40/41 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lasten isä tulee kuolemaan nuorena. En halua ottaa uutta miestä vain siksi, että olisi joku hakemassa lapset tarhasta tarpeeksi ajoissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme