Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut vanhemmat eivät usko, että lapsivapaa elämä voisi olla onnellista?

Vierailija
06.06.2025 |

Onko jotenkin sokea tai empatiassa puutetta, jos ei pysty asettua toisen asemaan.... eli nähdään vain oma elämäntapa ja se on se mitä muidenkin pitää tehdä? Vai onko se kateutta, kun itse menettää parhaat vuodet elämästä ja kehostaan...?

Miten navigoida ahdasmielisten ihmisten kanssa? Onko parempi vain sulkea ulos elämästä ihmiset, jotka eivät hyväksy lapsivapaata/childfree elämäntapaa?

Kommentit (209)

Vierailija
21/209 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja pälä pälä... Miksi jotkut luulee, että jotakuta vanhempaa kiinnostaa yhtään lapsettoman lapsettomuus, onnellisuus tai onnettomuus?

Lapsettomilla on aina kauhea cope päällä. Lapsiperheitä ei aidosti kiinnosta lapsettomien elämä millään lailla. Jos itse kysyt koetko elämäsi olevan parempaa lasten kanssa ja toinen vastaa koen, mutta sitä on vaikea selittää, miksi otat sen itseesi? 

Ole vain onnellinen lapsettomana. Mutta anna lapsellisten olla onnellisia lapsiensa kanssa.

Vierailija
22/209 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No lapsivapaa elämähän on täysin vapaata, kuin lapsen elämää. Mutta silloin et ole vanhempi. 

Perheellinen

Menetkö sanomaan noin myös ihmiselle joka ei voi saada lapsia? Saakelin juntti :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/209 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kirjoittelevat kiukkuiset velat käyttäytyy kuin incelit, jotka väittävät, etteivät edes haluaisi naista, mutta silti koko ajan ajatukset pyörii vain niiden naisten ympärillä. Uskokaa nyt kaikki, että en missään nimessä halua naista, enkä edes ajattele niitä!

Vierailija
24/209 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No lapsivapaa elämähän on täysin vapaata, kuin lapsen elämää. Mutta silloin et ole vanhempi. 

Perheellinen

Ihan töissä käyn kyllä

Vierailija
25/209 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että koska lisääntyminen on voimaikkain olemassa olon syy, tätä asiaa on niin vaikea ymmärtää. Se on niin syvässä biologiassamme, että jos itsellä ei ole sitä kokemusta, sitä ei yksinkertaisesti voi käsittää. Ei puolin, eikä toisin.

Itse olen vapaaehtoisesti lapseton ja ihan suoraa sanottuna en minäkään ymmärrä valintaa alkaa vanhemmaksi. Pidän lapsista, viihdyn heidän kanssaan ja olen onnellinen jokaisen läheisen lapsiuutisista. Tulen myös lasten kanssa hyvin toimeen ja olen koko lähipiirin luotettu lapsenlikka. Silti en vain kykene ymmärtämään täysin sitä, että he ovat valinneet mieluummin lapset kuin lapsettomuuden. 

Vierailija
26/209 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsiperheen vanhempi on ollut lapseton, ja tietää, miten vanhemmuus muuttaa ihmisen elämän, ja tuo siihen syvyyden ja merkityksen, jota lapseton ei voi edes käsittää. 

Mutta kaikkien ei tarvitse haluta lapsia. Se on ihan ok. Mutta turha silti yrittää haukkua lapsien vanhempien aitoa kokemusta. 

Ihmisen elämässä voi olla syvyyttä ja merkitystä ihan riippumatta siitä, onko lapsia tai ei. Vastaavasti niistä voi olla puutetta, ihan riippumatta siitä onko lapsia tai ei.

Vierailija
27/209 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheellinen

Ihan töissä käyn kyllä

Lopeta.

Vierailija
28/209 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset vaan ajattelevat, että se oma elämäntapa, ja valinnat ovat ainoita oikeita.

Olen tavannut ihmisen, joka oli sitä mieltä, että kaikki muut ammatit ovat turhia, paitsi hänen oma ammattinsa.

Vierailija
29/209 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheellinen

Taas yksi katkera kommentti :D

Projisointia? Miten niin mielipiteen esittäminen on katkeraa? Mitä sinusta kertoo se, että tulkitset asioita katkerien linssien läpi?

Vierailija
30/209 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kirjoittelevat kiukkuiset velat käyttäytyy kuin incelit, jotka väittävät, etteivät edes haluaisi naista, mutta silti koko ajan ajatukset pyörii vain niiden naisten ympärillä. Uskokaa nyt kaikki, että en missään nimessä halua naista, enkä edes ajattele niitä!

🤦

Taas näitä naisia, jotka eivät voi ymmärtää, että KAIKKI NAISET EIVÄT HALUA LAPSIA. PISTE.

Vierailija
31/209 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että koska lisääntyminen on voimaikkain olemassa olon syy, tätä asiaa on niin vaikea ymmärtää. Se on niin syvässä biologiassamme, että jos itsellä ei ole sitä kokemusta, sitä ei yksinkertaisesti voi käsittää. Ei puolin, eikä toisin.

Itse olen vapaaehtoisesti lapseton ja ihan suoraa sanottuna en minäkään ymmärrä valintaa alkaa vanhemmaksi. Pidän lapsista, viihdyn heidän kanssaan ja olen onnellinen jokaisen läheisen lapsiuutisista. Tulen myös lasten kanssa hyvin toimeen ja olen koko lähipiirin luotettu lapsenlikka. Silti en vain kykene ymmärtämään täysin sitä, että he ovat valinneet mieluummin lapset kuin lapsettomuuden. 

Näin se juuri menee. Itse ihmettelen miten joku uskaltaa jättää lapset hankkimatta. Siis nuorena on jo niin varma, ettei se päätös tule ikinä kaduttamaan. Toki jos ei ole vanhempi, ei tiedä mitä menettää eikä osaa sitä osaa elämäänsä edes kaivata. Eikä se toisen lapsettomuus ole minulta mitään pois, joten hyvä vain jos elävät täyttä elämää jossa viihtyvät. 

Vierailija
32/209 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että kyse on kateudesta, vaikka sitä melkein joka asiaan tyrkytetäänkin syyksi ihmisen käytökselle. Vanhemmuus on vaan monelle niin iso osa identiteettiä, että voi olla vaikea tai lähes mahdoton käsittää, miksi joku toinen ei haluaisi kokea sitä samaa. Ovat ehkä ihmisiä, jotka on jo lapsesta asti ajatelleet, että ovat joskus äitejä (tai isiä) ja elävät ja hengittävät sitä vanhemmuuden iloa. Helposti sitä ajattelee siitä omasta näkökulmastaan käsin, että se elämäntapa on sellaista, mikä jokaisen pitäisi valita, koska se on niin ihanaa. Kun joku sitten sanoo, ettei halua, niin siihen voikin todeta, ettei toinen vaan tiedä, mistä jää paitsi. Sama vaan pätee toiseenkin suuntaan.

Joka tapauksessa tekee ihan jokaiselle hyvää ympäröidä itsensä ihmisillä, jotka joko elää samantyylisesti tai ainakin avoimesti hyväksyvät erilaiset elämäntavat.

Vierailija
33/209 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että kyse on kateudesta, vaikka sitä melkein joka asiaan tyrkytetäänkin syyksi ihmisen käytökselle. Vanhemmuus on vaan monelle niin iso osa identiteettiä, että voi olla vaikea tai lähes mahdoton käsittää, miksi joku toinen ei haluaisi kokea sitä samaa. Ovat ehkä ihmisiä, jotka on jo lapsesta asti ajatelleet, että ovat joskus äitejä (tai isiä) ja elävät ja hengittävät sitä vanhemmuuden iloa. Helposti sitä ajattelee siitä omasta näkökulmastaan käsin, että se elämäntapa on sellaista, mikä jokaisen pitäisi valita, koska se on niin ihanaa. Kun joku sitten sanoo, ettei halua, niin siihen voikin todeta, ettei toinen vaan tiedä, mistä jää paitsi. Sama vaan pätee toiseenkin suuntaan.

Joka tapauksessa tekee ihan jokaiselle hyvää ympäröidä itsensä ihmisillä, jotka joko elää samantyylisesti tai ainakin avoimesti hyväksyvät erilaiset elämäntavat.

Joo, mutta itse en ole kokenut mitään tuollaista nuorena, aikuisena tai edes melkeinpä keski-ikäisenä. Kiva sitten alkaa lapsia vääntää, jos ei edes tiedä tykkäisikö heistä tai jaksaisi hoitaa?

Vierailija
34/209 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsiperheen vanhempi on ollut lapseton, ja tietää, miten vanhemmuus muuttaa ihmisen elämän, ja tuo siihen syvyyden ja merkityksen, jota lapseton ei voi edes käsittää. 

Mutta kaikkien ei tarvitse haluta lapsia. Se on ihan ok. Mutta turha silti yrittää haukkua lapsien vanhempien aitoa kokemusta. 

Minä en pidä lapsista, en viihdy lasten kanssa, rasitun heidän seurastaan. Pitäisikö minun sinun mielestäsi väkisin hankkia lapsia, vaikken halua? Jos niin tekisin, elämäni kyllä muuttuisi aivan varmasti, ja mainitsemiasi syviä tunnelmia tulisi taatusti. Vähän turhankin syviä.

Vierailija
35/209 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä se heijastuu työelämään myös, jos ei ole lapsia. Esihenkilöinä joku empatian osanen ja joustavuus on jäänyt puuttumaan.

Vierailija
36/209 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä se heijastuu työelämään myös, jos ei ole lapsia. Esihenkilöinä joku empatian osanen ja joustavuus on jäänyt puuttumaan.

työelämässä on pahimmat narsistit

Vierailija
37/209 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai saakeli 😂

Vierailija
38/209 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua, miksi olet lapsenlikkana. Oman lapsen tajuaisin.

Vierailija
39/209 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstan velat eivät näytä ymmärtävän, että lapsiperhearki voi olla onnellista.

Kyse on omista valinnoista ja siitä mikä juuri ko. ihmisen tekee onnelliseksi. En ihan ymmärrä miksi vauvapalstalla pitää julistaa velasanomaa, eikö omilla foorumeilla riitä kävijöitä? 

Vierailija
40/209 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstan velat eivät näytä ymmärtävän, että lapsiperhearki voi olla onnellista.

Kyse on omista valinnoista ja siitä mikä juuri ko. ihmisen tekee onnelliseksi. En ihan ymmärrä miksi vauvapalstalla pitää julistaa velasanomaa, eikö omilla foorumeilla riitä kävijöitä? 

Itse ymmärrän enkä kutsu itseäni velaksi. En vain halua lapsia eikä mieskään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä