Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yle esittelee uuden BRI-mittarin BMI-indeksin ohelle. Normaalipainoiset ovat tuon mittarin mukaan vaarassa!

Vierailija
06.06.2025 |

https://yle.fi/a/74-20166114

Itse olen 171cm ja vyötärönympärys 84cm, olen normaalipainoinen. BRI:n mukaan olen kuitenkin liian laiha ja riskit uhkaavat :D 

Kommentit (92)

Vierailija
81/92 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vaikuttaa aika paljon, mistä kohtaa vyötäröä mittaa. Jos mittaan navan kohdalta niin 75 cm, jos pömppövatsan kohdalta alempaa, niin 90 cm. Pituus on 176 cm. Paino 68 kg.

Vierailija
82/92 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletta kapeavyötäröisiä. Minulla kokoa 162 ja painoa 76 kg ja vyötärö on 108  cm. Vatsan kohdalla liikaa rasvaa. Muuten tulen hyvin toimeen.

Olisi kauheaa olla korppu naamasta ja lihakseton, kuten nykyään on yleistä.

Minulla on aina ollut iso vy, olen suoravartaloinen.

Nyt mitat 162/70, 102-88-102

En ole korppu edes näin 65v:nä

Onko sinulla paksut reidet? Kun noin kapea vyötärö ei mitenkään ole suhteessa 70 kg painoon.

En tiedä?? 53cm paksuimmasta kohdasta. Omaan silmään sopusuhtaiset lihaksikkaat jalat.

Vyötäröni ei todellakaan ole kapea! Ainakin 5 cm liikaa

Todella ohuet verrattuna noihin muihin mittoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/92 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se vaikuttaa aika paljon, mistä kohtaa vyötäröä mittaa. Jos mittaan navan kohdalta niin 75 cm, jos pömppövatsan kohdalta alempaa, niin 90 cm. Pituus on 176 cm. Paino 68 kg.

Mittaa vyötärö alimman kylkiluun ja suoliluun harjanteen eli lonkkaluun ylimmän kohdan puolivälistä. Oikea kohta on tavallisesti pari senttiä navan yläpuolella. Vyötärö ei ole pömppövatsan kohdalla navan alapuolella.

Vierailija
84/92 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mittaa vyötärö alimman kylkiluun ja suoliluun harjanteen eli lonkkaluun ylimmän kohdan puolivälistä. Oikea kohta on tavallisesti pari senttiä navan yläpuolella. Vyötärö ei ole pömppövatsan kohdalla navan alapuolella.

Ok. Kiitti.

Vierailija
85/92 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä sain tosta tasan yksi! Ei herran jumala! Korkea riski. Olen 178 cm ja vyötärö 63 cm. Lantio 78 cm. Painoa 66 kg. Rasvaa ei kuitenkaan ole kovin paljoa, kun harrastan kestävyyslajeja.

Olet ilmeisesti mies?

Luulis että on mies kun lantion ja vyötärön erotus on noin vähän sekä lantio on vain 78 cm.

Vierailija
86/92 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletta kapeavyötäröisiä. Minulla kokoa 162 ja painoa 76 kg ja vyötärö on 108  cm. Vatsan kohdalla liikaa rasvaa. Muuten tulen hyvin toimeen.

Olisi kauheaa olla korppu naamasta ja lihakseton, kuten nykyään on yleistä.

Minulla on aina ollut iso vy, olen suoravartaloinen.

Nyt mitat 162/70, 102-88-102

En ole korppu edes näin 65v:nä

Onko sinulla paksut reidet? Kun noin kapea vyötärö ei mitenkään ole suhteessa 70 kg painoon.

En tiedä?? 53cm paksuimmasta kohdasta. Omaan silmään sopusuhtaiset lihaksikkaat jalat.

70kg painoiselle 88 cm vyötärö on k

Noh, 4 raskautta toki on vaikuttanut vyötärönmittaan vaikkei läskiä olekaan

Vierailija
87/92 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun vyötärönympäryksen riskirajoja on tutkittu, on se mitattu nimenomaan kapeimmasta kohdasta, siitä suunnilleen navan kohdalta, missä ei ole luita.

Alavatsan kohdalla lantionluiden leveydellä on suuri merkitys.

Vierailija
88/92 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella ohuet verrattuna noihin muihin mittoihin.

Olen suoravartaloinen ja kapeahko, minulla on pyöreä rintakehä ja "syvä" lantio (raskaudet alkoi näkymään vkolla 20)

Vierailija
89/92 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä lienee kyseessä sama ilmiö kuin painoindeksissä tai vaikka kolesterolissa. Missä siis matalin kuolleisuus on lievän ylipainon kohdalla tai hieman kohonneen kolesterolin kanssa. Kausaliteetti vaan menee toiseen suuntaan, eli tietyt sairaudet kuten syövät laskevat ihmisen painoa ja kolesterolia ja siten korreloivat korkeamman kuolleisuuden kanssa.

Vierailija
90/92 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa täytyy olla jokin virhe. Olen 170 cm, vyötärö 75 cm ja olen riskirajoilla tuon mukaan. Jos vyötäröni olisi 100 cm, niin kaikki olisi kunnossa. Siis... mitä? Pitäisi lihottaa vyötäröä 25 cm?!

Vierailija
91/92 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa täytyy olla jokin virhe. Olen 170 cm, vyötärö 75 cm ja olen riskirajoilla tuon mukaan. Jos vyötäröni olisi 100 cm, niin kaikki olisi kunnossa. Siis... mitä? Pitäisi lihottaa vyötäröä 25 cm?!

Ei, vaan monet sairaat ihmiset ovat sairauden vuoksi laihoja, sen vuoksi laihoilla on korkea kuolleisuus.

Tietenkään reilu alipaino ei myöskään ole terveellistä, mutta se lienee harvinaisempaa

Vierailija
92/92 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan monet sairaat ihmiset ovat sairauden vuoksi laihoja, sen vuoksi laihoilla on korkea kuolleisuus.

Tietenkään reilu alipaino ei myöskään ole terveellistä, mutta se lienee harvinaisempaa

Minullakin pituus 170 cm ja vyötärö joku 75 cm tai vähän alle. En ole kyllä mitenkään laiha, vaan normaalipainoinen ja läskiäkin riittää. Se läski on vain muualla kuin vyötäröllä. Eli todellakin ihmetyttää miten jonkun mittarin mukaan pitäisi vyötäröllekin saada paksu läskirengas ja sitten olisi riskit pienemmät.