Yle esittelee uuden BRI-mittarin BMI-indeksin ohelle. Normaalipainoiset ovat tuon mittarin mukaan vaarassa!
Itse olen 171cm ja vyötärönympärys 84cm, olen normaalipainoinen. BRI:n mukaan olen kuitenkin liian laiha ja riskit uhkaavat :D
Kommentit (92)
Johan on taas mittari, peiliin katsomalla saa paremman tuloksen. Onko mahaa vai ei? Kumpi osuu seinään ensin tissit vai maha (toimii naisilla ok). Mulla on mahaa ja hiton lyhyt torso ja jäätävä lantio, joten toi mittari sanoo että kaikki ok. :D Ei kyllä ole!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se ole mikään uusi tieto, että ylipainoiset (bmi 25-29) elävät pidempään. Se taas ei tarkoita sitä, että ollaan jo nuorena lihavia, vaan painoa saa kertyä iän myötä.
Näin yli viisikymppisenä olen todennut ystäväpiirissäni, että hoikilla on korkeat verenpaineet, syöpää ym. Me pullukat ollaan terveitä. Mielenkiintoista, jos se on totta suuremmallakin otannalla.
Kate Middleton, Olga Temonen jne. Täälläkin paikkakunnalla moni todella hoikka on kuollut syöpään nelikymppisenä. Ehkä kyse on aliravitsemuksesta. En ole koskaan uskonut, että vitamiinit imeytyvät hyvin pillereiden kautta. Olen itse viisikymppisenä 168cm / 70kg. Lääkäri on 2x vuoden aikana narissut painostani. Olen mielestäni oikein hyvä ikäisekseni, kun katsoo noita nuorempia. Toki ihannepaino olisi se pituus - 100 - 10%, eli minun kohdallani 68- 6,8= 61,2 kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se ole mikään uusi tieto, että ylipainoiset (bmi 25-29) elävät pidempään. Se taas ei tarkoita sitä, että ollaan jo nuorena lihavia, vaan painoa saa kertyä iän myötä.
Näin yli viisikymppisenä olen todennut ystäväpiirissäni, että hoikilla on korkeat verenpaineet, syöpää ym. Me pullukat ollaan terveitä. Mielenkiintoista, jos se on totta suuremmallakin otannalla.
Kate Middleton, Olga Temonen jne. Täälläkin paikkakunnalla moni todella hoikka on kuollut syöpään nelikymppisenä. Ehkä kyse on aliravitsemuksesta. En ole koskaan uskonut, että vitamiinit imeytyvät hyvin pillereiden kautta. Olen itse viisikymppisenä 168cm / 70kg. Lääkäri on 2x vuoden aikana narissut painostani. Olen mielestäni oikein hyvä ikäisekseni, kun katsoo noita nuorempia. Toki ihannepaino olisi se pitu
Oleellisempaa tässä taitaa olla lihasmassa. Jos sitä on tarpeeksi, syöpähoidot sujuvat paremmin, syövät etenevät hitaammin, syövästä toipuu paremmin ja joitakin syöpiä lihasmassa jopa ehkäisee. Liika on tietysti aina liikaa, mutta mainitut naiset eivät kyllä siitä kärsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletta kapeavyötäröisiä. Minulla kokoa 162 ja painoa 76 kg ja vyötärö on 108 cm. Vatsan kohdalla liikaa rasvaa. Muuten tulen hyvin toimeen.
Olisi kauheaa olla korppu naamasta ja lihakseton, kuten nykyään on yleistä.
Minulla on aina ollut iso vy, olen suoravartaloinen.
Nyt mitat 162/70, 102-88-102
En ole korppu edes näin 65v:nä
Onko sinulla paksut reidet? Kun noin kapea vyötärö ei mitenkään ole suhteessa 70 kg painoon.
En tiedä?? 53cm paksuimmasta kohdasta. Omaan silmään sopusuhtaiset lihaksikkaat jalat.
Vyötäröni ei todellakaan ole kapea! Ainakin 5 cm liikaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vernpaine ei ole korkealla laihoilla yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vernpaine ei ole korkealla laihoilla yleensä.
Suomessa lähes kaikilla kohoaa verenpaine, varsinkin jos on itäsuomalaisia juuria. Jos on hyvässä kunnossa, hoito toimii paremmin, tulee vähemmän muita sairauksia ja verenpaine kohoaa todennäköisesti vähän vähemmän.
Mä sain tosta tasan yksi! Ei herran jumala! Korkea riski. Olen 178 cm ja vyötärö 63 cm. Lantio 78 cm. Painoa 66 kg. Rasvaa ei kuitenkaan ole kovin paljoa, kun harrastan kestävyyslajeja.
Miten ihmeessä tuo sopii yhteen sen väitteen kanssa, että naisen vyötärönympäryksen pitäisi olla alle 80 cm? Juuri kun pääsin alle, se onkin riski?
näin se tilastointi muuttuu. ensin 75% on liian lihavia + 30% nuorista.
tehdään äkkiä markkinointi indeksi joka kumoaa tuon.
eli kaikki joukolla lihottamaan?
Vierailija kirjoitti:
Aivan järjetön laskuri :D
Olen 175 cm, 61 kg, vyötärö 72 cm ja olen ihan hyvässä lihassa ja treenattu. Tuon mukaan olen jossain riskiryhmässä ja vy 105 cm olisi terveellisempi.
Tuossa on bugi.
Vierailija kirjoitti:
Uusi keino ylistää vyötärölihavia. Aika harhaanjohtava ajatus tuossa taulokossa, että vyötärölihavana eläisit pidempään. Meillä on monta tutkimusta, jotka kertovat erityisesti vyötärölihavuuden vaaroista
Ei tuo mittari sitä kerro, siinähän on selvä alue sille missä vyötärölihavuudesta syntyy haittaa. Tuo mittarihan nimenomaan kuvaa sitä, miten rasva kertyy keskivartaloon, missä se on haitallisempaa kuin reisissä tai takapuolessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusi keino ylistää vyötärölihavia. Aika harhaanjohtava ajatus tuossa taulokossa, että vyötärölihavana eläisit pidempään. Meillä on monta tutkimusta, jotka kertovat erityisesti vyötärölihavuuden vaaroista
Ei tuo mittari sitä kerro, siinähän on selvä alue sille missä vyötärölihavuudesta syntyy haittaa. Tuo mittarihan nimenomaan kuvaa sitä, miten rasva kertyy keskivartaloon, missä se on haitallisempaa kuin reisissä tai takapuolessa.
Selitätkö lisää? Itse olen 170 pitkä ja vyötärö on 65 senttiä. Painan 57 kiloa eli BMI on noin 20. Olen treenattu ja hyväkuntoinen. Kuitenkin laskurin mukaan "pienin riski" minulla olisi jos vyötärö olisi 86-104. Vasta tuon jälkeen riski olisi samaa luokkaa kuin nyt.
Laskuri lienee tehty kuolintietojen avulla. Vanhukset kuolevat usein laihoina, joten ehkä siksi laihuus on riski.
Järki sanoo, että laskurin pitäisi ottaa huomioon myös ikä ja sukupuoli.
Onpa taas mittari. Olen 162cm 50kg, mutta vyötärönympärys on 75cm, eli tasapaksu pötkö olen, hoikka kuitenkin. Tuon BRI:n mukaan minullakin on kohonnut riski, eli ei ota huomioon kyllä ihmisten ruumiinrakenteita ollenkaan. Ja sama paino ollut jo minulla 50 vuotta, sama vyötärönympärys myös, ehkä sentin ollut pienempi joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletta kapeavyötäröisiä. Minulla kokoa 162 ja painoa 76 kg ja vyötärö on 108 cm. Vatsan kohdalla liikaa rasvaa. Muuten tulen hyvin toimeen.
Olisi kauheaa olla korppu naamasta ja lihakseton, kuten nykyään on yleistä.
Minulla on aina ollut iso vy, olen suoravartaloinen.
Nyt mitat 162/70, 102-88-102
En ole korppu edes näin 65v:nä
Onko sinulla paksut reidet? Kun noin kapea vyötärö ei mitenkään ole suhteessa 70 kg painoon.
En tiedä?? 53cm paksuimmasta kohdasta. Omaan silmään sopusuhtaiset lihaksikkaat jalat.
Vyötäröni ei todellakaan ole kapea! Ainakin 5 cm liikaa
70kg painoiselle 88 cm vyötärö on kyllä melko paljon. Itse olen 78 kg ja vyötärö on 85cm. Pituus 178 cm. (Mies 42v)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan järjetön laskuri :D
Olen 175 cm, 61 kg, vyötärö 72 cm ja olen ihan hyvässä lihassa ja treenattu. Tuon mukaan olen jossain riskiryhmässä ja vy 105 cm olisi terveellisempi.
Naisella voi olla suht reilustikin rasvaa ilman että se haittaa terveyttä ja vyötärö on nimenomaan hyvä indikaattori onko elintavat kunnossa, 105 senttiä on jo reilusti riskialueella eikä todellakaan hyvä luku pituudesta riippumatta.
Paitsi juurikin tuon laskurin mukaan 175 cm pitkälle vyötärönympärys 105 cm on terveellisempi kuin 72 cm (mikä ei edes ole erityisen kapea).
Vierailija kirjoitti:
Mä sain tosta tasan yksi! Ei herran jumala! Korkea riski. Olen 178 cm ja vyötärö 63 cm. Lantio 78 cm. Painoa 66 kg. Rasvaa ei kuitenkaan ole kovin paljoa, kun harrastan kestävyyslajeja.
Olet ilmeisesti mies?
Katoin
Mies
Pituus 180cm
vyötärö 91cm
paino 95kg
ikä 51
BRI 3.5
BMI 29.3
PUdotan painoa kun ei nivelet tykkää. 10kg tippunut vuodessa