Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yle esittelee uuden BRI-mittarin BMI-indeksin ohelle. Normaalipainoiset ovat tuon mittarin mukaan vaarassa!

Vierailija
06.06.2025 |

https://yle.fi/a/74-20166114

Itse olen 171cm ja vyötärönympärys 84cm, olen normaalipainoinen. BRI:n mukaan olen kuitenkin liian laiha ja riskit uhkaavat :D 

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä hittoa, 165cm pituisella saisi olla vyötärönympärys melkein metrin ja oltaisiin vielä pienimmässä riskissä. 

Vierailija
42/92 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki minulla kertyy vatsaan ja keskivartaloon. Vyötärö minulla on ollut vain anorektisena.

Paksuin kohta minussa on vyötärö. Jalat ja kädet on ohuet tikut.

Minkä tuolle itse voi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä mittarit venyvät samaa tahtia kuin ihmiset. Aiemmin naisten riskirajana pidettiin 80cm, sitten 90cm ja nyt mittari antaa parhaan tuloksen 100cm vyötärönympäryksellä. 

Samaa ihmettelin. :D pullukka olen ja tuon mukaan liian laiha, vaikka olen lähellä 80cm rajaa.

Vierailija
44/92 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se ole mikään uusi tieto, että  ylipainoiset (bmi 25-29) elävät pidempään. Se taas ei tarkoita sitä, että ollaan jo nuorena lihavia, vaan painoa saa kertyä iän myötä.

Näin yli viisikymppisenä olen todennut ystäväpiirissäni, että hoikilla on korkeat verenpaineet, syöpää ym. Me pullukat ollaan terveitä. Mielenkiintoista, jos se on totta suuremmallakin otannalla.

Vierailija
45/92 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki minulla kertyy vatsaan ja keskivartaloon. Vyötärö minulla on ollut vain anorektisena.

Paksuin kohta minussa on vyötärö. Jalat ja kädet on ohuet tikut.

Minkä tuolle itse voi.

Ilmeisesti vartalon malli taianomaisesti muuttuu kun sitä vyötärönympärystä "tarkkaillaan" ja mitataan.

Vierailija
46/92 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

158cm pitkälle 95cm vielä hyvä mitta tuon mukaan. Mitä ihmettä? Sehän on jo todettu, että terveysriskit kasvaa kun vyötärö 80cm tai yli.

Vierailija
47/92 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäsopua on myös jos vyötärö on kapea ja lantio pullottaa ja siinä jatkona polviin saakka paksut reidet.

Rintavuutta mahdollisesti vähemmän.

Mistä se leveä lantio ja paksut reidet on peräisin?

Geeneistä päärynävartalo. Mutta se ei ole epäterveellistä jos rasva on persuuksissa, niin ihan turhaan meuhkaat. Vaarallista on se sisäelimien ympärille kertyvä vatsarasva.

Mistä sinä puhut? Ei se rasva ole sisäelinten ympärillä kun se on heti hölskyvänä ihon alla. Sisäelimet on kunnossa, just ultrassa käynyt.

Mistä itse oikein puhut? Onko sinulla ihoa siellä läskin ja sisäelinten välissäkin? 

Voi

Rasva ei ole siellä kehosi sisällä missään tyhjiössä tai pussissa, vaan se rasvakerros kasvaa toiselta puolelta kiinni ihoosi ja toiselta puolelta kiinni sisäelimiisi. 

Vierailija
48/92 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa ole mitään järkeä. Onkohan tuossa artikkelissa jotain pielessä? Tuossahan lukee, että tekoälyn tekemä artikkeli, jonka toimittaja on tarkastanut. 

Vierailija
49/92 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan järjetön laskuri :D

Olen 175 cm, 61 kg, vyötärö 72 cm ja olen ihan hyvässä lihassa ja treenattu. Tuon mukaan olen jossain riskiryhmässä ja vy 105 cm olisi terveellisempi.

Naisella voi olla suht reilustikin rasvaa ilman että se haittaa terveyttä ja vyötärö on nimenomaan hyvä indikaattori onko elintavat kunnossa, 105 senttiä on jo reilusti riskialueella eikä todellakaan hyvä luku pituudesta riippumatta.

Vierailija
50/92 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyllä täyttä huuhaata. Mitä hyötyä tuollaisesta pähkähullusta laskurista muka on?

Vierailija
51/92 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä mittarit venyvät samaa tahtia kuin ihmiset. Aiemmin naisten riskirajana pidettiin 80cm, sitten 90cm ja nyt mittari antaa parhaan tuloksen 100cm vyötärönympäryksellä. 

Sitä minäkin, että se on ollut 80cm. Koska se on vaihtunut 90cm.

Itse sain siitä uudesta tulokseksi 2 ja BMI on 20,2

Olen 54v 

Vierailija
52/92 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tuo vyötärönmitta ole hoikan  lukema 

Vierailija
53/92 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 54v 

Ei ole vaihtunut. Tuo artikkeli on tekoälysontaa. Edelleenkin tavoitearvo on naisilla 80 cm tai vähemmän, miehillä 94 cm tai vähemmän. Vyötärölihavuuden alaraja on naisilla 90 cm, miehillä 100 cm. Kun naisilla vyötärön ympärys on yli 80 cm ja miehillä yli 94 cm, sairauksien vaara alkaa kasvaa.

Vierailija
54/92 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se ole mikään uusi tieto, että  ylipainoiset (bmi 25-29) elävät pidempään. Se taas ei tarkoita sitä, että ollaan jo nuorena lihavia, vaan painoa saa kertyä iän myötä.

Näin yli viisikymppisenä olen todennut ystäväpiirissäni, että hoikilla on korkeat verenpaineet, syöpää ym. Me pullukat ollaan terveitä. Mielenkiintoista, jos se on totta suuremmallakin otannalla.

Älä naurata. Lihavuus tuo vaikka mitä sairauksia

Vierailija
55/92 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 54v 

Ei ole vaihtunut. Tuo artikkeli on tekoälysontaa. Edelleenkin tavoitearvo on naisilla 80 cm tai vähemmän, miehillä 94 cm tai vähemmän. Vyötärölihavuuden alaraja on naisilla 90 cm, miehillä 100 cm. Kun naisilla vyötärön ympärys on yli 80 cm ja miehillä yli 94 cm, sairauksien vaara alkaa kasvaa.

Niinpä. Eivät nämä mihinkään ole muuttuneet.

Vierailija
56/92 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä, olen vihreällä eli pienimmässä riskissä.

Vierailija
57/92 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveet elämäntavat omaava pullukka elää pidempään kuin hoikka, jonka elämäntavat ovat huonot. Lisäksi vanhat ihmiset hyötyvät lievästä ylipainosta.  Sairaalloollinen lihavuus huonoilla elintavoilla ei tietenkään ole mikään hyvä asia, kuten ei liiallinen laihuuskaan.

Vierailija
58/92 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin just tuota ja aloin nauramaan epäuskoisesti. Olen siis normaalipainoinen juu mutta vyötärölihava (ympärys 91, kun sen pitäisi naisella olla alle 90). Tuon mukaan kuitenkin just passeli.

Vierailija
59/92 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää erottaa vaikea lihavuus ja ylipaino. Niin hankala kuin se on monen ikuisen laihduttajan uskoa, niin kohtuullisena pysyvä ylipaino ei naisilla ole terveysriski. Suomessakin käytetään yli 65 vuotiaille eri bmi rajoja, muistaakseni niissä normaalipaino on 24-29.

Vierailija
60/92 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko tuo eka taulukko rikki vai häh? Mitä suuremmaksi kokeilen laittaa vyötärönympäryksen, sitä parempaan suuntaan menee. 

Mietin sitäkin, miten kehon muotoa voi arvioida ottamatta huomioon sukupuolta. Mulla on voimakas tiimalasi, varmasti näytän missä tahansa painossa erilaiselta kuin pötkömallinen mies.