Alkavasti muistisairas äitini sai lähetteen pään magneetikuvaan, mutta ei halua mennä
'Pelkkää rahastusta, haluavat vain harjoituskappaleen' jne
Niin, mitä voin tehdä?? Minä olen hänelle tasan ainoa apu. Muistihoitajalle lähti kyllä kiltisti, mutta tää kuvaus on jo liikaa
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Saa torkkua, mutta ei siinä metelissä kukaan voi nukkua, kuulosuojaimista huolimatta. Silmät saa olla auki tai kiinni. Käsittääkseni on jokin mikrofoni jolla henkilökunta kuulee puheesi, jos hätä tulee.
Kävin itse vuosia sitten pään magneettikuvauksessa ja minua ennen ollut mies oli kyllä nukahtanut, oli niin vastaheränneen näköinen. Kysyin hoitajalta, että onko joku nukahtanut, niin vastasi, että kyllä sellaista sattuu. Minullakin oli siinä ja siinä pysynkö hereillä.
Jokainen voi miettiä omalla kohdallaan, miten haluaisi itseään kohdeltavan muistisairaana. Usein näissä omaisten kommenteissa kuultaa kiukku ja ärtymys, ikää kuin vanhukset tahallaan olisivat muistamattomia, kömpelöitä tai aggressiivisia.
Jos minä lapsena tein jotain, kaadoin vahingossa maitolasin tai kompastuin pihalla niin, että housunpolvi meni rikki, niin aina sain kuulla huutoa. Siinä sitä kuuntelin olin itkua nieleskellen. Saattaa olla, että vanhemman kompastuminen tai lasin kaataminen vetää muistoja selkäytimestä ja minäkin huudan. Siihenhän minut on totutettu, se oli meidän perheen tapa.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi miettiä omalla kohdallaan, miten haluaisi itseään kohdeltavan muistisairaana. Usein näissä omaisten kommenteissa kuultaa kiukku ja ärtymys, ikää kuin vanhukset tahallaan olisivat muistamattomia, kömpelöitä tai aggressiivisia.
Jos minä lapsena tein jotain, kaadoin vahingossa maitolasin tai kompastuin pihalla niin, että housunpolvi meni rikki, niin aina sain kuulla huutoa. Siinä sitä kuuntelin olin itkua nieleskellen. Saattaa olla, että vanhemman kompastuminen tai lasin kaataminen vetää muistoja selkäytimestä ja minäkin huudan. Siihenhän minut on totutettu, se oli meidän perheen tapa.
Fiksuin on se, joka osaa lopettaa sukupolvien negatiivisen kierteen. Kuka tahansa osaa jatkaa kierrettä. Harva osa lopettaa ja kääntää sen suuntaa.
Mun äiti ei kuule mitään ilman kuulolaitetta, joten se varmaan helpottaa jos laite pitää kovaa ääntä. Minä en pysty selittämään ja lohduttamaan mitä tutkimuksessa tehdään, koska ei ole kokemusta. Äiti on hyvin epäluuloinen lääkäreitä ja tutkimuksia kohtaan, halutaan vain käyttää vanhoja ihmisiä koekaniineina. Ihan sama kuinka perustelen ja selitän, niin saan perustella ja selittää seuraavana päivänä uudestaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 31: "Kuulostaapa tutulta. Oma läheinen ei tosin raivoa vieraille ihmisille vaan on niin mielin kielin ja on paljon jaksavampi / osaavampi / pystyvämpi kun on esim kotihoidon tarvetta arvioiva ihminen paikalla eli osaa esittää hyvinkin tervettä joka ei apua ole vailla eikä sitä tietenkään kotihoitokaan itse tyrkytä koska resurssit on mitä on. Kuitenkin siis hyvänäkin päivänä on liikkuminen mahdollista vain rollaattorin kanssa ja tasapaino kun on mitä on (samoin lihasvoimat) niin joku saa olla vieressä katsomassa ettei kaadu muksahda täysin holtittomana.
Siksi se sitten on just tuota että läheiset saa auttaa aivan kaikessa ja yötä myöten kun voivoivoi minä en nyt jaksa / osaa / pysty eikä kukaan auta ja vitttuilut päälle. Se on kiva kun ei esim muista käyneensä vessassa 10min sitten vaan alkaa taivainen mekastus kuinka nyt kyllä pitää päästä pytyl
Kotona on sellaisia vanhuksia, jotka eivät enää ymmärrä rannekkeesta yhtään mitään.
Nro 106: "Kotona on sellaisia vanhuksia, jotka eivät enää ymmärrä rannekkeesta yhtään mitään. "
Totta ja pahimmillaan ottavat koko rannekkeen pois. Silloin ei auta, vaikka ranneke olisi sellainen itse hälyttäväkin. Mun äitini tuskin olisi suostunut ranneketta pitämään ja sen vuoksi se olikin isän ranteessa. Kun äiti kaatui, putosi sängystä tai ei päässyt vessanpöntöltä ylös, isä painoin rannekkeen nappia ja turvapalvelusta tultiin auttamaan äiti ylös. Ei tarvinnut ensin hakea kännykkää ja ruveta soittamaan apua paikalle.
Noniin, pääsin näkemään kutsun ja kyseessä onkin tietokonetomografia, eli ilmeisesti potilaalle helpompi tutkimus? Ihan järkyttävää jankkausta, miksi kutsu tuli ja mitä muka etsitään ja ne haluaa vaan rahastaa ja harjoitella. Ja miten sinne edes pääsee ja löytää ja jankutijankuti. Sanoin, ettei oo pakko mennä. Lupas nyt kuitenkin mennä. Mutta tiedän jo, ettei usko sitten tuloksia. Ei uskonut silmälääkäriäkään, joka sanoi että on kaihi. Ei semmoinen nuori kloppi mitään osaa tutkia..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Noniin, pääsin näkemään kutsun ja kyseessä onkin tietokonetomografia, eli ilmeisesti potilaalle helpompi tutkimus? Ihan järkyttävää jankkausta, miksi kutsu tuli ja mitä muka etsitään ja ne haluaa vaan rahastaa ja harjoitella. Ja miten sinne edes pääsee ja löytää ja jankutijankuti. Sanoin, ettei oo pakko mennä. Lupas nyt kuitenkin mennä. Mutta tiedän jo, ettei usko sitten tuloksia. Ei uskonut silmälääkäriäkään, joka sanoi että on kaihi. Ei semmoinen nuori kloppi mitään osaa tutkia..
Ap
Mitä hyötyä tutkimukseen menemisestä sitten on? Äitisi on ihan oikeassa hyöty on pelkästään se että joku saa tehdä tutkimuksen.
Vierailija kirjoitti:
No saisko vaikka sillein että viet vaan "lääkärille" et puhu kuvauksesta mitään, vai onko vielä niin skarppi että tajuaa suunnilleen missä mennään? Jos ei suostu niin ei suostu, antaa ajan vähän kulua. Voi olla että vuoden päästä on eri juttu. Varmaan jonkun muistisairausdiagnoosin saa ilman kuvauksiakin jos kerran muistitestit selvästi poikkeavia, ja kotihoidon avut rullaamaan jos siis on tarve sellaiseen.
Näi kannattaa toimia, muistisairaus joskus etenee nopeasti, äidilläni todettiin vuosi sitten. Harhaluulot vaikeimpia, luuli kaikenlaista rahavarkauksia vaikka kaikki on tallella.
Vierailija kirjoitti:
Jumalattoman kalliita muuten ne turvarannekkeet ja niiden sisältämä palvelu.
Me ei hnkittu edes turvaranneketta äidille kun hintaa olisi tullut 20 euroa joka kerta kun painaa vahingossa nappia. Tämän sijaan laitettiin puhelimeen pikavalinta veljenpojalle ja hänelle maksetaan kymppi aina, jos hänen tarvii käydä nostamassa äiti ylös
Ok. Olen menossa hermosto-oireiden vuoksi. Pelottaa, että aivoistani löytyy jotain rappeumaa tai muuta.