Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alkavasti muistisairas äitini sai lähetteen pään magneetikuvaan, mutta ei halua mennä

Vierailija
06.06.2025 |

'Pelkkää rahastusta, haluavat vain harjoituskappaleen' jne 

Niin, mitä voin tehdä?? Minä olen hänelle tasan ainoa apu. Muistihoitajalle lähti kyllä kiltisti, mutta tää kuvaus on jo liikaa

Kommentit (111)

Vierailija
81/111 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se vanhus olisi hyvä vaikka huijaamalla saada tutkimuksiin, jotta saisi ehkä sitten sen diaagnoosin perusteella vaikka jotain kotiapua.

Meillä lääkäri sai ylipuhuttua, kun sanoi, että jos haluaa edelleen kotona asua, niin pitää mennä tutkimuksiin. Ja meni, diagnoosi saatiin ja vanhus eli vielä kotonaan monta vuotta, ennen kuin sairastui fyysisesti niin, että joutui sairaalaohoidon kautta lopulta vanhainkotiin, joss eli 95-vuotiaaksi.

Vierailija
82/111 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ko. henkilön saisi paikalle, ei ongelma sillä ratkea. Huoneessa ollaan "yksin" hoitajat tosin lasin takana. Kuvaus kestää helposti puoli tuntia tai enemmän, hirveän räminän kera ja liikkua ei saa. En osaa kuvitella että pelokas vanhus siitä selviää. Tosin ei satu, eikä oikeasti ole mitään pelättävää. Samassa huoneessa ei saa olla ketään muuta. Plus ollaan putkessa mikä joitakin saattaa pelottaa. Voihan olla että henkilökunnalla on jotain erityis kikkoja. Joitakin viikkoja sitten yksi nukutettiin, ei herännyt...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/111 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda se ja aloita surutyöt, mitä nopeammin vanhus kuolee sitä parempi.

Vierailija
84/111 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten vielä sekin, että jos tänään saan hänet vakuutettua, että pitää mennä, niin huomenna sitten taas kieltäytyy. Pahimmassa tapauksessa menee itse jonnekin luukulle ja peruu ajan

Ap

Ei niitä aikoja joltain luukulta peruta. Jos hän on vielä oikeustoimikelpoinen, hän saa hoitaa itse omat asiansa.

Onko sinulla edunvalvontavaltuutus?

Vaikka ei olisi oikeustoimikelpoinen, hänellä on silti oikeus kieltäytyä hoitotoimenpiteistä ja päättää omasta koskemattomuudestaan.

Vierailija
85/111 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohda se ja aloita surutyöt, mitä nopeammin vanhus kuolee sitä parempi.

Juuri näin pitää toimia typerien vanhusten kanssa. Pääsee huomattavasti helpommalla.

Vierailija
86/111 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite annoin mutsin olla, kun sillä pimeni vintti. 😁

N40 🙂

Vierailija
87/111 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuttua luettavaa monet kirjoitukset. Hankalaa ja vaikeata monessa tapauksessa suhtautua muistisairaaseen omaiseen, kun kotona hoidetaan. Mutta kun saa hoivakodista paikan, pitäisi kaiken muuttua heti huomattavasti paremmaksi ja pian toivotaan/ihmetellään miksei  läheinen jo ole kuin ennen sairastumistaan. Vaaditaan ja ihmetellään asioita, joiden kanssa ei itse kotona pärjännyt, Haasteellista joidenkin omaisten kohtaaminen. 

Vierailija
88/111 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten vielä sekin, että jos tänään saan hänet vakuutettua, että pitää mennä, niin huomenna sitten taas kieltäytyy. Pahimmassa tapauksessa menee itse jonnekin luukulle ja peruu ajan

Ap

Ei niitä aikoja joltain luukulta peruta. Jos hän on vielä oikeustoimikelpoinen, hän saa hoitaa itse omat asiansa.

Ei peruta luukulta? Jos on kykenevä menemään terveysasemalle niin tietysti voi aikoja siinä tilailla ja peruutella. Ja jos osaa vielä puhelinta käyttää niin onnistuu niinkin. 

Vierailija
89/111 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tietysti teettää ne tavalliset testit kotonakin jos mummo suostuu- jopa se kellotaulutesti kertoo paljon muistitaudin asteesta (löytyy netistä). Ja sitten voi kysellä sellisia tavallisia asioita, kuten kuka on Suomen presidentti ym. Eli miten hän on orientoitunut aikaan.

Vierailija
90/111 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kannattaisi kysyä, miksi hän ei halua sinne. Pelottaako tutkimus? Itse ainakin olen niin lääkärikammoinen ja ahtaanpaikankammoinen ja kontrollifriikki, että aion ohjeistaa, ettei saa semmoisiin viedä vasten tahtoa. Lääkitköön tai olkoon lääkitsemättä, mutta en halua mitään ahdistavia tutkimuksia ja toimenpiteitä. Jos kuuppa sekoaa niin ei tarvitse turhaan pitkittää. Niin kauan kuin pää toimii, päätän itse hoidetaanko vai ei. Mutta ehkä ap:n tapauksessa kannattaisi kysellä ja jutella. Kertoa miksi tutkitaan ja miten se tutkimus tapahtuu.

Vierailija
91/111 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi tietysti teettää ne tavalliset testit kotonakin jos mummo suostuu- jopa se kellotaulutesti kertoo paljon muistitaudin asteesta (löytyy netistä). Ja sitten voi kysellä sellisia tavallisia asioita, kuten kuka on Suomen presidentti ym. Eli miten hän on orientoitunut aikaan.

Aiemmin mainittu anoppi kävi silloin joskus oisko ollut kolmisen vuotta sitten siinä jossain tutkimuksessa ja oli ihan raivona "mistä ihmeestä minä voisin tietää kuka on Suomen pääministeri"!? Silloin oli vielä Marin, oli Ukrainaa ja koronan jälkimaininkeja, Marin oli ihan varmasti joka päivä telkkarissa tai lehdessä (hänelle tulee sanomalehti ja telkkari on auki 24/7). Eli ei ihan kartalla kyllä... 

Vierailija
92/111 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei peruta luukulta? Jos on kykenevä menemään terveysasemalle niin tietysti voi aikoja siinä tilailla ja peruutella. Ja jos osaa vielä puhelinta käyttää niin onnistuu niinkin. 

Ei meidän terveysasemalla enää edes ole mitään luukkua. Aulassa vain kone johon pitää näyttää kelakortti, se ohjaa sitten odotusaulan tai huoneennumeron minkä eteen pitää mennä odottamaan vuoroa. Vuoronumero näkyy tv-ruudussa. Joskus voi pikaiseen nähdä hoitajan tai lääkärin joka kipaisee huoneestaan hakemaan jotain mutta ei siellä mitään lasikoppia ole niin kuin ennen vanhaan. 

Vierailija
93/111 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä haluaisin siihen kuvaukseen mutta en pääse. Olen varma että mulla on muistisairaus alkanut.

Vierailija
94/111 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et neuvottele hänen kanssaan. Ilmoitat vain että nyt se kuvaus (jolla todetaan että hänen päänsä on kunnossa!), viet hänet sinne, odotat tutkimushuoneen ulkopuolella ja sanot että mennään sen jälkeen kahville.

Voihan tuota yrittää, mutta kyllä ihmisellä on oikeus kieltäytyä lääketieteellisestä tutkimuksesta ja hoidosta myös vanhana. Eli voi olla että sanoo että en mene, eikä sille mitään voi, eikä pidäkään voida. Aika turhia muutenkin nuo kuvaukset muistisairauksien tapauksessa, kun kuitenkaan ei ole hoitoja joilla tila parantaa. Ja jo oireilusta näkee että on muistisairautta. Mihinkään hoivaankaan se pelkkä diagnoosi ei oikeuta sinänsä, esim. koti- tai laitoshoitopalvelut on yhtä lailla saatavilla ilman diagnoosia tai sen kanssa, sitten kun niille on tarvetta.

Niillä kuvilla varmistetaan se diagnoosi ja siitä diagnoosista on apua noiden hoitopalveluiden saamiseksi. 

Minun käsittääkseni omaisella otettiin vain röntgenkuvia ja niistä lääkäri totesi Alzheimerin. Se oli aikamoinen ruljanssi saada muistisairas, joka alkoi olla jo sairaudentunnoton, sinne kuvauksiin. Alunperin lempilapsenlapsen piti häntä saatella, käydä syömässä hänen kanssaan jossain ravintolassa ennen kuvauksia, mutta oli sitten kateissa, kun kävi hakemassa. Sattui sitten kuitenkin tulemaan kotiinsa viime tipalla, että saatiin kuskattua sinne kuvauksiin, olin itsekin mukana. Sai kotihoidon käynnit heti tuon diagnoosin saamisen jälkeen kerran päivässä. Antamaan lääkitys ja katsomaan siinä samalla vähän perään. Edunvalvontaa varten ei lääkäri hoksannut tehdä papereita, piti sitten erikseen varata uusi aika, kun ei voinut niitä jälkikäteen kirjoitella. Raha-asioiden hoitumisen takia oli pakko tuo edunvalvonta saada.

Vierailija
95/111 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei meidän terveysasemalla enää edes ole mitään luukkua. Aulassa vain kone johon pitää näyttää kelakortti, se ohjaa sitten odotusaulan tai huoneennumeron minkä eteen pitää mennä odottamaan vuoro

Okei, täällä meidän seudulla on... 

Vierailija
96/111 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro hänelle, että ei maksa mitään (sinä maksat). Onko kuvauksessa jotain sellaista, jonka vuoksi ei halua mennä? Monia pelottaa ahdas paikka ja meteli, kun pään ympärille tulee se koliseva pönttö. Vai onko äidilläsi jotain muuta pelkoa sitä kohtaan?

Ei todellakaan harjoituskappaleeksi tarvita, kun on suorastaan vaikea päästä kuvaukseen. 

Se hyöty siitä on, että saa oikean diagnoosin ja lääkkeet. Ei esimerkiksi Alzheimerintautiin liikunta, uni ja ruokavalio vaikuta yhtään mitään, mutta lääkitys hidastaa etenemistä.

Ei julkisen puolen kuvauksista mitään laskuja ole tullut, ainoastaan lääkärikäynneistä. Eli voi sanoa, ettei ne mitään maksa.

Vierailija
97/111 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako pään magneettikuvauksessa torkkua? Saako räpytellä silmiä vai ollaanko silmät kiinni? Entä jos aivastaa tai yskäisee?

Vierailija
98/111 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka ko. henkilön saisi paikalle, ei ongelma sillä ratkea. Huoneessa ollaan "yksin" hoitajat tosin lasin takana. Kuvaus kestää helposti puoli tuntia tai enemmän, hirveän räminän kera ja liikkua ei saa. En osaa kuvitella että pelokas vanhus siitä selviää. Tosin ei satu, eikä oikeasti ole mitään pelättävää. Samassa huoneessa ei saa olla ketään muuta. Plus ollaan putkessa mikä joitakin saattaa pelottaa. Voihan olla että henkilökunnalla on jotain erityis kikkoja. Joitakin viikkoja sitten yksi nukutettiin, ei herännyt...

Henkilökunnan kikat ovat rauhoittava lääke ja musiikkia kuulokkeista. En tarvinnut kumpaakaan.

Vierailija
99/111 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako pään magneettikuvauksessa torkkua? Saako räpytellä silmiä vai ollaanko silmät kiinni? Entä jos aivastaa tai yskäisee?

Saa torkkua, silmien räpyttelystä en muista ja aivastus ja yskäisy ei haittaa, jos pää ei liiku.

Vierailija
100/111 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa torkkua, mutta ei siinä metelissä kukaan voi nukkua, kuulosuojaimista huolimatta. Silmät saa olla auki tai kiinni. Käsittääkseni on jokin mikrofoni jolla henkilökunta kuulee puheesi, jos hätä tulee.