Alkavasti muistisairas äitini sai lähetteen pään magneetikuvaan, mutta ei halua mennä
'Pelkkää rahastusta, haluavat vain harjoituskappaleen' jne
Niin, mitä voin tehdä?? Minä olen hänelle tasan ainoa apu. Muistihoitajalle lähti kyllä kiltisti, mutta tää kuvaus on jo liikaa
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Jos olet muka olevinasi äitisi apuna, sinun on suhtauduttava häneen kuin uhmaikäiseen pikkulapseen. Voiko sellaisen jättää pärjäämään PÄÄN MAGNEETTIKUVAUKSESSA omin päin? Ei saatana miten tyhmä sinä olet.
Oliko tämä nyt järkevä kommentti? Yrittää kannattaa, mutta eihän häntä pakottaa voi. Magneettikuvauksessa täytyy pysyä paikallaan ahtaassa putkessa. On hyvin mahdollista, että alkava dementia pahentaa pelkotiloja.
Jos hänellä ei ole edunvalvojana, päättää hän itse, mitä tekee. Hänellä on itsemääräämisoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet muka olevinasi äitisi apuna, sinun on suhtauduttava häneen kuin uhmaikäiseen pikkulapseen. Voiko sellaisen jättää pärjäämään PÄÄN MAGNEETTIKUVAUKSESSA omin päin? Ei saatana miten tyhmä sinä olet.
Ei siellä yksin olla, paikalla on röntgenhoitajia huolehtimassa äidistäsi.
Vierailija kirjoitti:
Äitisi saa ihan itse päättää meneekö magneettikuvaan vai ei!
Päätti myös olla menemättä kaihileikkaukseen, koska näkee ihan hyvin (ei näe)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töistä voi olla pois oman lapsen tutkimusten takia, mutta ei vanhemman. Ja jos hän nyt tuolla reissulla menisi hukkaan tms eikä sitten osaisi soittaa minulle, niin siitä tulisi lisämerkintä, ettei pärjää itsekseen. Oletan kuitenkin, että hänelle autetaan siellä taksin soittaminen
Ap
Jos hänet sinne kuitenkin viet ja tutkimuksen jälkeen haet, et ehdi työpaikallasi siinä välissä kuin korkeintaan käväistä. Ellet sitten ole töissä suunnilleen viereisessä rakennuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Kerro että sillä selvitetään onko kyseessä vakava tauti ja on hyvä mennä. Itse asiassa siinä selviää missä vaiheessa ja millainen dementia on kysymyksessä. Jos on lääkkeillä hoidettava äitisi saa vielä hyviä elinvuosia.
Kaunis ajatus mutta hyviä elinvuosia ne eivät ole olleet yhdelläkään josta itselläni on kokemusta, kalliita lääkkeitä kyllä syötetään mutta sairaus on edennyt pikavauhtia siitä huolimatta, vain fyysisesti kovakuntoiset ovat eläneet pidempään mutta käytännössä tääysin hoitopaketteina kuitenkin, oma isoäitini ja anoppini nimenomaan näitä tapauksia.
Kuvausta ei tehdä sen muistisairauden vuoksi vaan siksi, että poissuljetaan muita mahdollisia syitä muistin heikentymiselle. Olethan tämän kertonut äidillesi?
Vierailija kirjoitti:
Jos hänellä ei ole edunvalvojana, päättää hän itse, mitä tekee. Hänellä on itsemääräämisoikeus.
edunvalvojaa*
Vierailija kirjoitti:
Onnee vaan. Itse tässä seuraan puolison ja hänen sisarensa yrityksiä anopin terveysasioiden kanssa, alzheimer siis on todettu, ihan uskomatonta on se vänkääminen, valehtelu, apua olis kunnalta saatu mutta ajoi hoitajat tiehensä naama norsunveenä, "pärjään kyllä yksin", no eihän pärjää kun joka päivä jotain asiaa soittaa. Lapset yrittää hoitaa asioita ja saavat vaan vittuilut päällensä.
Kuulostaapa tutulta. Oma läheinen ei tosin raivoa vieraille ihmisille vaan on niin mielin kielin ja on paljon jaksavampi / osaavampi / pystyvämpi kun on esim kotihoidon tarvetta arvioiva ihminen paikalla eli osaa esittää hyvinkin tervettä joka ei apua ole vailla eikä sitä tietenkään kotihoitokaan itse tyrkytä koska resurssit on mitä on. Kuitenkin siis hyvänäkin päivänä on liikkuminen mahdollista vain rollaattorin kanssa ja tasapaino kun on mitä on (samoin lihasvoimat) niin joku saa olla vieressä katsomassa ettei kaadu muksahda täysin holtittomana.
Siksi se sitten on just tuota että läheiset saa auttaa aivan kaikessa ja yötä myöten kun voivoivoi minä en nyt jaksa / osaa / pysty eikä kukaan auta ja vitttuilut päälle. Se on kiva kun ei esim muista käyneensä vessassa 10min sitten vaan alkaa taivainen mekastus kuinka nyt kyllä pitää päästä pytylle justiinsa ja sitten kun on sinne autettu niin oho, eihän minua pissattanutkaan.. Ja sitten sama taas 10min päästä.
Lääkkeitä ei saa, ellei kuvata ensin ja sitten sairaus huononee nopeammin ilman lääkkeitä. Voit sen sanoa. Koska se on totuus. Se pitää nähdä aivoista kuvantamalla, onko siellä muutoksia ja millaisia.
Eipä sitä edunvalvontaa edes saa ilman lääkärinlausuntoa ja jos kieltäytyy lääkäriin menemisestä ja tutkimuksista, niin siinäpähän pärjäilee itsekseen. Jää laskut maksamatta, ei saa edes ruokaa kaupasta kun unohtaa pin-koodit, että saisi automaatista rahaa
Vierailija kirjoitti:
No koita nyt puhua sille asiasta. Pakottaakaan ei kyllä voi. Sano vaikka että olet huolissasi hänestä, jos sinun vuoksesi menisi.
Kyllä voi pakottaa, jopa kiristää. Mutta keinot pitää valita ihmisen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis kutsukirje varatusta ajasta tuli ja soitti minulle kiukkuisena, että mikä tää on??
Kai siinä peruutusohjeet on mukana. Pääsen parhaimmassa tapauksessa kuskaamaan sinne, mutten pysty jäämään odottelemaan tai kahvittelemaan. Pitää käydä töissäkin.
Ja onhan hän teoriassa oikeustoimikelpoinen, mutta...
Ap.
Mitä mutta...?
Vierailija kirjoitti:
Miten se edunvalvoja voisi hänet pakottaa tutkimuksiin ja miksi se olisi hänen etunsa?
Vierailija kirjoitti:
Et neuvottele hänen kanssaan. Ilmoitat vain että nyt se kuvaus (jolla todetaan että hänen päänsä on kunnossa!), viet hänet sinne, odotat tutkimushuoneen ulkopuolella ja sanot että mennään sen jälkeen kahville.
Ei ketään saa pakottaa lähtemään vastentahtoa, jos ei itse halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No koita nyt puhua sille asiasta. Pakottaakaan ei kyllä voi. Sano vaikka että olet huolissasi hänestä, jos sinun vuoksesi menisi.
Kyllä voi pakottaa, jopa kiristää. Mutta keinot pitää valita ihmisen mukaan.
Oikeustoimikelpoista aikuista ei voi pakottaa vaikka lapsi kuinka haluaisi. Itsemääräämisoikeus. Äiti täyttää 80v ja ollaan luovutettu hänen suhteensa. Kuolee varmaan kotiinsa mutta oikeus siihenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et neuvottele hänen kanssaan. Ilmoitat vain että nyt se kuvaus (jolla todetaan että hänen päänsä on kunnossa!), viet hänet sinne, odotat tutkimushuoneen ulkopuolella ja sanot että mennään sen jälkeen kahville.
Voihan tuota yrittää, mutta kyllä ihmisellä on oikeus kieltäytyä lääketieteellisestä tutkimuksesta ja hoidosta myös vanhana. Eli voi olla että sanoo että en mene, eikä sille mitään voi, eikä pidäkään voida. Aika turhia muutenkin nuo kuvaukset muistisairauksien tapauksessa, kun kuitenkaan ei ole hoitoja joilla tila parantaa. Ja jo oireilusta näkee että on muistisairautta. Mihinkään hoivaankaan se pelkkä diagnoosi ei oikeuta sinänsä, esim. koti- tai laitoshoitopalvelut on yhtä lailla saatavilla ilman diagnoosia tai sen kanssa, sitten kun niille on tarvetta.
Eivät ole turhia kuvia. Niiden kuvien jälkeen on turha enää selittää, että mikään ei vaivaa ja pärjää huippuhyvin itsekseen, mitä nyt kuormittaa 24/7/365 lapsiaan ja kieltäytyy kaikesta ulkopuolisesta avusta.
Diagnoosin tultua ja vaikeusasteen näkyessä myös kuvissa, voi se hoitopaikkakin löytyä.
Vierailija kirjoitti:
Sitten vielä sekin, että jos tänään saan hänet vakuutettua, että pitää mennä, niin huomenna sitten taas kieltäytyy. Pahimmassa tapauksessa menee itse jonnekin luukulle ja peruu ajan
Ap
Eu ole enää mitään luukkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töistä voi olla pois oman lapsen tutkimusten takia, mutta ei vanhemman. Ja jos hän nyt tuolla reissulla menisi hukkaan tms eikä sitten osaisi soittaa minulle, niin siitä tulisi lisämerkintä, ettei pärjää itsekseen. Oletan kuitenkin, että hänelle autetaan siellä taksin soittaminen
Ap
Kelataksin kuljettaja hakee suoraan odotushuoneesta ja vie kotiosoitteeseen.
Ap