Alkavasti muistisairas äitini sai lähetteen pään magneetikuvaan, mutta ei halua mennä
'Pelkkää rahastusta, haluavat vain harjoituskappaleen' jne
Niin, mitä voin tehdä?? Minä olen hänelle tasan ainoa apu. Muistihoitajalle lähti kyllä kiltisti, mutta tää kuvaus on jo liikaa
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Et neuvottele hänen kanssaan. Ilmoitat vain että nyt se kuvaus (jolla todetaan että hänen päänsä on kunnossa!), viet hänet sinne, odotat tutkimushuoneen ulkopuolella ja sanot että mennään sen jälkeen kahville.
Tämä.
Huijasin oman äitini sinne.Ei na haluu olla muistisairaita.
Itse hänen se pitää saada päättää. Mutta koeta puhua järkeä. Jos on oikeasti kyse alkavasta muistisairaudesta, niin lääkityksellä voidaan usein hidastaa sen etenemistä ratkaisevasti. Jos viivytellään, lääkitys ei tehoa läheskään yhtä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et neuvottele hänen kanssaan. Ilmoitat vain että nyt se kuvaus (jolla todetaan että hänen päänsä on kunnossa!), viet hänet sinne, odotat tutkimushuoneen ulkopuolella ja sanot että mennään sen jälkeen kahville.
Ei ketään saa pakottaa lähtemään vastentahtoa, jos ei itse halua.
Kyllä saa pakottaa siinä tilanteessa, jossa joutuu itse hoitamaan ja karsimään tutkimuksen tekemättä jättämisen seurauksista. Jos mummo haluaa apua, kiltisti putkeen vaan, tämän voi hänelle sanoa, ehkä hiukan kauniimmin.
Onneksi muista syistä käynyt pää-koko vartalokuvauksissa (magneetti sekä CT-) noin neljä kertaa, molemmissa, viimeisen viiden vuoden aikana, viim 3/2025.
Ei oo dementiaa eikä aivosairautta.
Selkärangan nikamissa ..
T. Tätimoonika 64
Nro 31: "Kuulostaapa tutulta. Oma läheinen ei tosin raivoa vieraille ihmisille vaan on niin mielin kielin ja on paljon jaksavampi / osaavampi / pystyvämpi kun on esim kotihoidon tarvetta arvioiva ihminen paikalla eli osaa esittää hyvinkin tervettä joka ei apua ole vailla eikä sitä tietenkään kotihoitokaan itse tyrkytä koska resurssit on mitä on. Kuitenkin siis hyvänäkin päivänä on liikkuminen mahdollista vain rollaattorin kanssa ja tasapaino kun on mitä on (samoin lihasvoimat) niin joku saa olla vieressä katsomassa ettei kaadu muksahda täysin holtittomana.
Siksi se sitten on just tuota että läheiset saa auttaa aivan kaikessa ja yötä myöten kun voivoivoi minä en nyt jaksa / osaa / pysty eikä kukaan auta ja vitttuilut päälle. Se on kiva kun ei esim muista käyneensä vessassa 10min sitten vaan alkaa taivainen mekastus kuinka nyt kyllä pitää päästä pytylle justiinsa ja sitten kun on sinne autettu niin oho, eihän minua pissattanutkaan.. Ja sitten sama taas 10min päästä."
Vaikka kotihoito kävisi neljäkin kertaa vuorokaudessa, niin sillä välillä vanhus voi kyllä kaatua. Ihan kuten voivat kaatua hoivakodissakin. Ei sielläkään kukaan ole koko ajan vieressä vahtimassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No koita nyt puhua sille asiasta. Pakottaakaan ei kyllä voi. Sano vaikka että olet huolissasi hänestä, jos sinun vuoksesi menisi.
Kyllä voi pakottaa, jopa kiristää. Mutta keinot pitää valita ihmisen mukaan.
Oikeustoimikelpoista aikuista ei voi pakottaa vaikka lapsi kuinka haluaisi. Itsemääräämisoikeus. Äiti täyttää 80v ja ollaan luovutettu hänen suhteensa. Kuolee varmaan kotiinsa mutta oikeus siihenkin.
Nämä tyypit ovat usein jo todella kaukana oikeustoimikelpoisesta.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 31: "Kuulostaapa tutulta. Oma läheinen ei tosin raivoa vieraille ihmisille vaan on niin mielin kielin ja on paljon jaksavampi / osaavampi / pystyvämpi kun on esim kotihoidon tarvetta arvioiva ihminen paikalla eli osaa esittää hyvinkin tervettä joka ei apua ole vailla eikä sitä tietenkään kotihoitokaan itse tyrkytä koska resurssit on mitä on. Kuitenkin siis hyvänäkin päivänä on liikkuminen mahdollista vain rollaattorin kanssa ja tasapaino kun on mitä on (samoin lihasvoimat) niin joku saa olla vieressä katsomassa ettei kaadu muksahda täysin holtittomana.
Siksi se sitten on just tuota että läheiset saa auttaa aivan kaikessa ja yötä myöten kun voivoivoi minä en nyt jaksa / osaa / pysty eikä kukaan auta ja vitttuilut päälle. Se on kiva kun ei esim muista käyneensä vessassa 10min sitten vaan alkaa taivainen mekastus kuinka nyt kyllä pitää päästä pytylle justiinsa ja sitten kun on sinne autettu niin oho, eihän minua pissattanutkaan.. Ja s
Hoivakodissa ei joudu maksamaan lattialla kahta vuorokautta ilman, että kukaan huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No koita nyt puhua sille asiasta. Pakottaakaan ei kyllä voi. Sano vaikka että olet huolissasi hänestä, jos sinun vuoksesi menisi.
Oikeustoimikelpoista aikuista ei voi pakottaa vaikka lapsi kuinka haluaisi. Itsemääräämisoikeus. Äiti täyttää 80v ja ollaan luovutettu hänen suhteensa. Kuolee varmaan kotiinsa mutta oikeus siihenkin.
Juridisesti kuitenkin edelleen oikeustoimikelpoisia. Siihenhän noilla tutkimuksilla pyritään, että saataisiin vanhus edunvalvontaan. Toisaalta ei se edunvalvonnassa oleminenkaan tarkoita, että vanhuksen pitäisi suostua kaikkiin tutkimuksiin ja hoitoihin. Edunvalvontakin liittyy pääasiassa raha-asioiden ja omaisuuden hoitoon.
Ei magneettikuvaus ole mikään lääkärissäkäynti. Siinä on maattava tunnin verran paikallaan pää pömpelissä ja kuulosuojaimet korvilla. Vaatii rautaisia hermoja, ettei mene paniikkiin. Olen kerran ollut polvesta, En menisi päästä. Kyllä diagnoosi voidaan tehdä ilman tätä tutkimustakin, Anna potilaan itse päättää, Vanha sairaanhoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän ei ole. Fyysisesti jo aivan loppu ja tarvitsisi apua yötäpäivää ja terveys reistaa. Mutta kun pää keskimäärin leikkaa vielä, emme voi tehdä mitään. Umpijäärä joka kyllä pärjää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän ei ole. Fyysisesti jo aivan loppu ja tarvitsisi apua yötäpäivää ja terveys reistaa. Mutta kun pää keskimäärin leikkaa vielä, emme voi tehdä mitään.
No ei nyt kyllä kuulosta ihan täysipäiseltä touhulta, ei pärjää ja väittää pärjäävänsä.
Vierailija kirjoitti:
Ei magneettikuvaus ole mikään lääkärissäkäynti. Siinä on maattava tunnin verran paikallaan pää pömpelissä ja kuulosuojaimet korvilla. Vaatii rautaisia hermoja, ettei mene paniikkiin. Olen kerran ollut polvesta, En menisi päästä. Kyllä diagnoosi voidaan tehdä ilman tätä tutkimustakin, Anna potilaan itse päättää, Vanha sairaanhoitaja.
Tunnin? Ei ole itsellä kestänyt koskaan noin kauan. Kuvattu päätä, sydäntä ja poskionteloita. Kesto per kuvaus max 15-30 min.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnin? Ei ole itsellä kestänyt koskaan noin kauan. Kuvattu päätä, sydäntä ja poskionteloita. Kesto per kuvaus max 15-30 min.
Mun pääkuvaukset kesti noin 40min/ kerta. Nuoremmallekin jo oleminen kovalla ritsillä liikkumatta, saati iäkkäälle.
Mun äidilläni o selvästi kuulo-ongelmia ja muistisairaus, kun radioo, TV:tä ja ipadiaan pitää soittaa kovalla. Niihin saa tekstin, ei tarvitse olla kovalla, siis ainakin TV, iPad ja puhelin. Radiokaan ei saa soida niin, et melu kuuluu ulos asti. Ei kumminkaan suostu edes kokeilemaan kuulokojeita ! Itselläni o sellaiset,ollu kummaskin korvas jo ainaki 9-10 v. Ja myös mun isosiskoni keskimmäisellä pojalla on kans kuulokojeet, mutten ole nähnyt hänen niitä käyttävän koskaan. Silti senkin piti saada muutama vuosi sitten joku pieni kaiutin, et melu varmasti kuuluu kauas......ja edelleen se 19-v katselee LASTENOHJELMIA ! Tai pelaa ties mitä melupelejä............sen isoveli ja se katselee puhelintaan jopa syödessä !!!!!! Usein. Siihen EI KOSKETA syödessä !!!!! Ei, vaik mikä olis. Jos joku laittaa jotakin viestiä kesken ruokailun, se ei merkkaa sitä, et se pittöööööö lukeeeee heti. Ja vastata siihen, ja taas viestiä tulee................puhelin pois syödessä !!!! Eikö nykykouluissa yms opeteta mitään pöytä tapoja ?????? Eikö edes kotonaan ?????
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Siksi se sitten on just tuota että läheiset saa auttaa aivan kaikessa ja yötä myöten kun voivoivoi minä en nyt jaksa / osaa / pysty eikä kukaan auta ja vitttuilut päälle. Se on kiva kun ei esim muista käyneensä vessassa 10min sitten vaan alkaa taivainen mekastus kuinka nyt kyllä pitää päästä pytylle justiinsa ja sitHoivakodissa ei joudu maksamaan lattialla kahta vuorokautta ilman, että kukaan huomaa.
Hoivakotiin pääsee (kyllä, nykyään voi puhua pääsemisestä, ei joutumisesta) siinä vaiheessa kun on jo niin pihalla kaikesta että eläminen kotona on mennyt siihen että kaatumisten ja niitä seuranneiden sairaalareissujen välillä ei juuri tavallista arkea ole. Tai jos lähtee useamman kerran harhailemaan kotoa. Ihan mainiosti on nykykriteereissä kotikuntoinen tuo edellisen kirjoittajan vittuileva muistisairas omainen, hankala luonne ei ole kriteeri hoivapaikkaan vaikka se olisikin muistisairauden aiheuttama.
Sanot hänelle, että siellä ilmoittavat kuolinpäivän. Ja sen jälkeen menette yhdessä ostamaan hautakiven. Toimi meillä isän kohdalla.
Sano miten hienoa on, kun pääsee tuommoiseen kalliiseen tutkimukseen. Sehän on etu, jota ei missään tapauksessa kannata jättää käyttämättä. Oletan siis että on julkisella sektorilla.Samalla on mahdollisuus tietää jotain muutakin pääkopan kunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Pään kuvauksessa olen ollut monta kertaa. Nykyään menee max puol tuntia. Ekan kerran vuonna 2006 meni tuo tunti. Eikä mielestäni tarvitse mitään erityisiä rautaisia hermoja. Kuhan makoilee silmät kiinni. Tosin APn omainen ei sitä kestä, jos asenbe on tuo. Tyypillistä muistisairaalle vastustaa kaikkea.
Kyllä pääsee, itsellä oli mies mukana kun jännitti.