Lihomisen syy. Mun tarina. Ehkä herättää ajatuksia
Kuule kerron mun tarinan. Olen perheestä jossa kaikki olivat lihavia. Meitä on 5 henkeä. Koko lapsuuden/ teini iän näin ja kuulin äidin selittelyä millon mistäkin. Oltiin kaikki lihavia koska geenit, oltiin lihavia koska huono aineenvaihdunta, painettiin paljon koska isot luut.. Tuota aivopesua ja selitystä kuuli niin paljon että 18v uskoin itsekkin olevani tuomittu olemaan lihava. Olihan isovanhemmat ja vanhempani lihavia, kuten sisaruksenikin.
Menin armeijaan olin 175cm 113kg. Pääsin armeijasta painoin 100kg. Muutin omaan asuntoon 2v päästä painoin 78kg joka on mulle luonnollinen paino.
Aloin ajatella vasta aikuisena mikä tossa yhtälössä oli, kun ei tosiaan herkuteltu mitenkään älyttömästi.. Sit sen tajusi kun otti etäisyyttä.
Aamupalat aina mehua, leipää, kananmunaa, leikkele, juustoa, jugurtti..
Lounas oli yleensä jotain lihaa kerma kastikkeessa. Välipalaksi leipää/ jugurttia. Päivällinen samaa.
Iltapalaksi juggee, leipää ym.
Vkl pienet pussit karkkia, sipsiä yms joskus limua..
Periaatteessa ihan ok kokonaisuus mutta kun perus ruoka oli jo todella kaloripitoista. Kaikki ylimääräinen jäi kylkiin..
Olen useasti yrittänyt saada äitiä tajuamaan mutta uskoo ennemmin suolisto bakteereihin ym geeneihin. Sisko muutti just pois kotoa, hänkin kapenee silmissä..
Kaipa ne huonot geenit ja suolistonakteerit sitten jäi sinne kotiin.
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Enkä todellakaan uhriudu, koska olen itse hoikka. Olen vain seurannut vierestä ystävän taistelua painoa vastaan ja se ei ole mikään yksinkertainen asia. Hän joutui lopulta suostumaan vaaralliseen leikkaukseen koska mikään muu ei auttanut. Kukaan ei riskeeraisi kevyen mielin omaa henkeään, jos paino olisi aina vain ruokavaliomuutoksilla korjattavissa.
Minunkin serkku joutui leikkaukseen. Vatsalaukku pienenettiin. Lihoi takaisin kun ei suostunut muuttamaan ruokailutottumuksia. Sinä tuskin olet kaverisi kanssa 24/7. Joten kirjoituksesi on puhdasta arvailua.
Luin aloitustekstin ja ohitin kommentit. Tuo päivän ruokavalio on aivan normaali. Kyllä kyse on jostakin muusta. Laihduttaminen on joillekin lähes mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Luin aloitustekstin ja ohitin kommentit. Tuo päivän ruokavalio on aivan normaali. Kyllä kyse on jostakin muusta. Laihduttaminen on joillekin lähes mahdotonta.
Kannattaa lukea kommentit. Voi aueta vähän matematiikka lihomisen takana
Pätkäpaasto on hyvä, syödään vaan klo 9-16 ja muulloin juodaan vettä. Laihtuu, pysyy hoikkana, ruuansulatus saa levätä ja veriarvot pysyvät hyvinä.
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaasto on hyvä, syödään vaan klo 9-16 ja muulloin juodaan vettä. Laihtuu, pysyy hoikkana, ruuansulatus saa levätä ja veriarvot pysyvät hyvinä.
Tämäkin on hauska. Kaveri oli pätkäpaastolla laihtui hyvin. Kirjasi myös kalorinsa. 6h aikaikkunalla sai syötyä keskimäärin 1500-2000kcl. Eli laihtuminen johtuikin kalorivajeesta ei trendikkäästä dieetistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin on hauska. Kaveri oli pätkäpaastolla laihtui hyvin. Kirjasi myös kalorinsa. 6h aikaikkunalla sai syötyä keskimäärin 1500-2000kcl. Eli laihtuminen johtuikin kalorivajeesta ei trendikkäästä dieetistä.
Ja toisaalta tuossa aikaikkunassa voi silti syödä kakkua niin että tulee monta tuhatta kilokaloria ja lihoa eli ei se pätkäpaasto itsessään mitään tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä todellakaan uhriudu, koska olen itse hoikka. Olen vain seurannut vierestä ystävän taistelua painoa vastaan ja se ei ole mikään yksinkertainen asia. Hän joutui lopulta suostumaan vaaralliseen leikkaukseen koska mikään muu ei auttanut. Kukaan ei riskeeraisi kevyen mielin omaa henkeään, jos paino olisi aina vain ruokavaliomuutoksilla korjattavissa.
Minunkin serkku joutui leikkaukseen. Vatsalaukku pienenettiin. Lihoi takaisin kun ei suostunut muuttamaan ruokailutottumuksia. Sinä tuskin olet kaverisi kanssa 24/7. Joten kirjoituksesi on puhdasta arvailua.
Kuten hääpukuja myyvä puolijulkkis. Ei pelkkä leikkaus auta, jos ei hoida ruokamelun juurisyytä pois jossain terapiassa.
Miksi sitten vaikkapa suolistohormoni semaglutidilla on tutkitusti alentava vaikutus painoon jos puhuminen suolistohormoneista on huuhaata ?
Tässä keskustelussa jotkut nyt ilmeisesti kuvittelevat, että painonhallinta on matematiikkaa. Nälän tunne, ruoan imeytyminen, luontainen ruumiinrakenne ja paino, suolistohormonien vaikutus, genetiikka ja kaikki muut vaikuttavat seikat ovat vain tekosyitä tai tahdonvoimalla voitettavissa. Se on ihan biologiaa, että kukaan terve ihminen ei kykene elämään koko elämäänsä nälässä. Se saattaa onnistua dieetin ajan tai jopa muutaman vuoden, mutta evoluution lopulta voittaa ja ihminen alkaa syödä nälkäänsä.
Sellaisia jotka pystyvät ikuiseen nälkään kutsutaan anorektikoiksi, eikä sekään ole mikään tavoiteltava tila.
Ja se mitä syö on tietysti merkityksellistä terveydelle, mutta sekä lihavista että laihoista löytyy sekä epäterveellisesti että terveellisesti syöviä. Suurin merkitys on ruoan määrällä, johon puolestaan vaikuttaa mm. ne APn mielestä "höpöhöpö" suolistohormonit, joista tiedemiehetkin puhuvat.
Eihän AP ja siskonsa ole identtisiä kolmosia äitinsä kanssa. Heillä on 50% perimää isältään, joten ihan hyvin mahdollista että heillä paino tippuukin helposti ruokavalion muutoksen myötä, kun ovat eri ihmisiä kuin äitinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkaus ei ilmeisesti korjannut häiriötä. Ei mikään hoito ole satavarma. Voi olla että serkkusi tarvitsee laajemman leikkauksen tai lääkityksen. Vasta kun jatkuva nälän tunne saadaan pois, voi normaali ruokasuhde kehittyä. Sinun on ihan turha moralisoida jos et itse elä jatkuvassa nälässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkaus ei ilmeisesti korjannut häiriötä. Ei mikään hoito ole satavarma. Voi olla että serkkusi tarvitsee laajemman leikkauksen tai lääkityksen. Vasta kun jatkuva nälän tunne saadaan pois, voi normaali ruokasuhde kehittyä. Sinun on ihan turha moralisoi
Yleensä ongelma on pään sisällä. Sitä vielä harvoin korjataan eikä sen korjaamista haeta. Ruoka lohtuna on usein lapsuudesta opittu joko opetettu tai aiheutettu traumoilla. Lääketiede auttaa poistamaan akuutin ongelman, muttei juurisyytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkaus ei ilmeisesti korjannut häiriötä. Ei mikään hoito ole satavarma. Voi olla että serkkusi tarvitsee laajemman leikkauksen tai lääkityksen. Vasta kun jatkuva nälän tunne saadaan pois, voi normaali ruokasuhde kehittyä. Sinun on ihan turha moralisoi
Kyllä se korjasi. Paino tuli nätisti alas mikä taas tarkoitti serkulle vapaita käsiä herkkujen kanssa. Olisko mennyt edes 2vuotta kun oli lihonut takaisin.
^ Niin, koska hänellä on mielenterveysongelma.
Niin,kuten aloittajakin asian todistaa ,miehet lihoo laiskuudell aja liialla syömisellä.
Naiste sitte lihoo geenien ,lääkityksen,hormoonien,kilpparin,ferritiinin,liian vähäisen huomion takia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Vai olisiko huonot geenit ja suolisto bakteerit. Jatkuva nälkäkin varmasti vaivaa. Lihomisen syy ei ole ainakaan se että kys henkilö voi vetää 2kg suklaata yhdeltä istumalta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Vai olisiko huonot geenit ja suolisto bakteerit. Jatkuva nälkäkin varmasti vaivaa. Lihomisen syy ei ole ainakaan se että kys henkilö voi vetää 2kg suklaata yhdeltä istumalta
Selvästi suolistobakteerien vika.
Lohtusyöjät ja ahmimishäiriöiset ovat eri syystä lihavia kuin he joilla näläntunne häiriintynyt. Silti heidänkin kohdalla kyseessä sairaus, eikä mikään oma valinta, tahdonvoiman heikkous tai tyhmyys. On myös osin genetiikasta kiinni miten ihminen pahaa oloaan alkaa lääkitä, jos ei saa muuta apua ennen sitä. Yksi juo, toinen syö, kolmas seksiaddiktoituu. Luuletko että terve ihminen haluaa joka päivä syödä kaksi levyä suklaata ja/tai on niin tyhmä ettei tajua sen lihottavan?
Vierailija kirjoitti:
Lohtusyöjät ja ahmimishäiriöiset ovat eri syystä lihavia kuin he joilla näläntunne häiriintynyt. Silti heidänkin kohdalla kyseessä sairaus, eikä mikään oma valinta, tahdonvoiman heikkous tai tyhmyys. On myös osin genetiikasta kiinni miten ihminen pahaa oloaan alkaa lääkitä, jos ei saa muuta apua ennen sitä. Yksi juo, toinen syö, kolmas seksiaddiktoituu. Luuletko että terve ihminen haluaa joka päivä syödä kaksi levyä suklaata ja/tai on niin tyhmä ettei tajua sen lihottavan?
Tämähän on taas ihan eri tilanne kuin tässä julkaisussa.
Ei varmasti toimikaan kaikille. Mutta melkein voin lyödä vetoa että lähestulkoon kaikilla on joitain juttuja mitä ei välttämättä ajattele. Kuten vaikka mun perheessä oli ja on edelleen. Poislukien itseni ja sisareni.