Lihomisen syy. Mun tarina. Ehkä herättää ajatuksia
Kuule kerron mun tarinan. Olen perheestä jossa kaikki olivat lihavia. Meitä on 5 henkeä. Koko lapsuuden/ teini iän näin ja kuulin äidin selittelyä millon mistäkin. Oltiin kaikki lihavia koska geenit, oltiin lihavia koska huono aineenvaihdunta, painettiin paljon koska isot luut.. Tuota aivopesua ja selitystä kuuli niin paljon että 18v uskoin itsekkin olevani tuomittu olemaan lihava. Olihan isovanhemmat ja vanhempani lihavia, kuten sisaruksenikin.
Menin armeijaan olin 175cm 113kg. Pääsin armeijasta painoin 100kg. Muutin omaan asuntoon 2v päästä painoin 78kg joka on mulle luonnollinen paino.
Aloin ajatella vasta aikuisena mikä tossa yhtälössä oli, kun ei tosiaan herkuteltu mitenkään älyttömästi.. Sit sen tajusi kun otti etäisyyttä.
Aamupalat aina mehua, leipää, kananmunaa, leikkele, juustoa, jugurtti..
Lounas oli yleensä jotain lihaa kerma kastikkeessa. Välipalaksi leipää/ jugurttia. Päivällinen samaa.
Iltapalaksi juggee, leipää ym.
Vkl pienet pussit karkkia, sipsiä yms joskus limua..
Periaatteessa ihan ok kokonaisuus mutta kun perus ruoka oli jo todella kaloripitoista. Kaikki ylimääräinen jäi kylkiin..
Olen useasti yrittänyt saada äitiä tajuamaan mutta uskoo ennemmin suolisto bakteereihin ym geeneihin. Sisko muutti just pois kotoa, hänkin kapenee silmissä..
Kaipa ne huonot geenit ja suolistonakteerit sitten jäi sinne kotiin.
Kommentit (173)
Meilläkin oltiin pullukoita kotona.
Sitä samaa puhetta että me nyt vaan ollaan tämmösiä ja ei voi mitään toiset nyt vaan on erilaisia. Hirveä ilkeily ja alemmuuskompleksi laihemmille ja jatkuva puhe painosta. Painoa ei kuitenkaan saanut yrittää pudottaa koska se oli turhamaista ja "h_oraa" toimintaa miehiä varten. (Selkeästi nähtävissä siis defenssit että ilmiselvä huonommuuden tunne jota ei voi myöntää ja jos joku muu tekee sille painolleen jotain, se on petturi... käytös kuin alkoholisteilla joilla "ei ongelmaa" jotka v ttuilevat raitistuneille kun itse eivät pysty)
Vanhemmat keksivät juttuja miten me lapset toisaalta ollaan luonnostaan vaan paksuja, toisaalta syyttivät meitä lihavuudesta. Että heillä ei ole osaa eikä arpaa, me laoset vaan syödään karkkia koko ajan!!! Paitsi meiltä oli todella pitkä matka kauppaan eikä kotona ollut karkkia kuin viikonloppuisin. Toisaalta ylpeiltiin ja vitsailtiin sillä ettei syödä "rehuja" mutta hetken päästä väitettiin että kyllä syödään terveellistä lapset vaan lihoo!!
Ruoka kotona oli terveellistä, meillä ei syöty eineksiä tai pikaruokaa, juotu mehuja ja limuja ym, MUTTA NE ANNOSKOOT JA HUONO RYTMI. Päivän aikana voileipää voileipää voileipää jugurttia pulla leipä omena mandariini jugurtti pähkinöitä pikkuvälipaloja joista tuli aina hetken päästä taas nälkä, sitten illalla pikasyödään hirveällä tahdilla 2 isoa lautasellista pastaa niin että taju lähtee. Sitten siihen jäätelöä jälkkäriksi niin että jaetaan litran paketti neljälle. Ei ollut tavatonta että litran paketteja oli kaksi ja ne syötiin molemmat niin, että kullekin puoli litraa.
Mahalaukkuhan venyy tuommoisesta ihan ?? Muistan myös miten se oli kehuskelun aihetta miten, sen kerran kun käytiin (ehkä kaksi kolme kertaa vuodessa) jossain kebabpaikassa, lapset 8-11v jaksoivat syödä koko ison pizzan yksin. En jaksa aikuisena syödä kebabpaikkojen pizzoista kerralla kun max puolet.
Mutta eipä tiedetty mistä johtuu, lapset ne vaan söi sokeria suorasn pussista, hulluja ovat, ei ole perheen ruokatottumuksissa mitään vikaa!! Ollaan vaan luonnostaan tämmösiä, laihat ihmiset on ulkonäkökeskeisiä ja neuroottisesti laihduttaa että näyttäis seksikkäiltä mut me ei, me ollaan parempia kun ne!!! EI OLLA LIHAVIA MUT JOS OLLAAN NIIN SE ON HYVÄ!!
Kärsin sitten syömishäiriökäytöksestä nuorena, mutta se ei äitynyt kovin vakavaksi koska lapsuudenystäväni sairastui anoreksiaan yläasteella ja minulle oli suuri huoli käydä häntä katsomassa sairaalassa ja nähdä miten hän "hiipui" moneksi vuodeksi ja sanavalmis, älykäs ja nauravainen tyyppi oli yhtäkkiä kuin muistisairas kummitus joka ei tajua vitsejä enää. On parantunut siitä onneksi. Minä en päässyt siihen kuntoon kun jouduin näkemään miten siinä käy.
Aikuisenakin olin sitten lihava ja jokseenkin edelleen. Pari vuotta sitten saatoin syödä yksin pussillisen sipsejä ja litran jäätelöä. Olen seurannut kaloreitani sovelluksella ja se on oikeasti yllättävän vähästä kiinni. Se on todella helppoa saada vaikka 500 kcal päivässä liikaa. Tajusin että en edes tiedä miltä riittävä annos näyttää. Paljonko pitäis painaa mikä on terve? Annoskokosokeus aikuisena yhdistettynä siihen, etten tajunnut miten paljon kaloreita oluessa tai viinissä voi olla... Jestas.
Nyt pitäisi vielä joku 20-30 kg saada pois ja luulen että onnistun siinä ja myös pitämään laihdutetut poissa, kun nyt olen hahmottanut annoskoot paremmin. Ja sen että "nälkä" voi usein olla vaan jano.
Ihan hyvältä ruokavaliolta kuulostaa. Meillä syötiin ihan samaa ja neljän hengen perheessä ei ollut yhtään lihavaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvältä ruokavaliolta kuulostaa. Meillä syötiin ihan samaa ja neljän hengen perheessä ei ollut yhtään lihavaa.
N650-700 kaloria lapselle aamupalaksi. Ihan hyvä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N650-700 kaloria lapselle aamupalaksi. Ihan hyvä?
Josta sokereita ihan järjetön määrä. Ei ihme että lihavia riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jotain muutakin vikaa on ollut, liian isot annoskoot ym. En usko että mehu yksin lihottaa niin paljon. Tietysti jos jugurtti on sokerista, leipä vaaleaa jne, niin sekin vaikuttaa..
Meillä ainakin vaihtelevasti on jugurttia, ruisleipää, sämpylöitä, munia, puuroa, toki myös hedelmiä/marjoja aamupalalla/iltapalalla, ei toki kaikkia samalla kertaa. Teen myös ruuan kermaan ja usein saatetaan käyttää aurajuustoa yms. Toki välillä on sit tomaattipohjaisia kastikkeita, kasvisruokaa ym. Ja syödään niitä jonkun mainitsemia kinkkukiusauksia, makaroonilaatikoita ym. Niitähän voi tehdä vaikka kuinka terveellisesti! Lapsilla on karkkipäivä kerran viikossa, lisäksi voi olla jätskiä tms jonain muuna päivänä.
Ihan ollaan normaalipainoisia, kaksi aikuista ja neljä lasta.
Joka-aamuinen 3 dl tuoremehua lihottaa 4 kiloa vuodessa, mikäli se ylittää päivittäi
Mikä tahansa ylimääräinen energia lihottaa - pitää katsoa kokonaisvaikutuksia. Appelsiinimehua käyttävillä paino on keskimäärin paremmin hallinnassa:
Rampersaud, G. C., & Valim, M. F. (2016). 100% citrus juice: Nutritional contribution, dietary benefits, and association with anthropometric measures. Critical Reviews in Food Science and Nutrition, 57(1), 129140. https://doi.org/10.1080/10408398.2013.862611
"Citrus juices such as 100% orange (OJ) and grapefruit juice (GJ) are commonly consumed throughout the world. This review examines the contributions of OJ and GJ to nutrient intake, diet quality, and fruit intake, and supports citrus juices as nutrient-dense beverages. This review also explores the research examining associations between OJ and GJ intake and anthropometric measures. Citrus juices are excellent sources of vitamin C and contribute other key nutrients such as potassium, folate, magnesium, and vitamin A. OJ intake has been associated with better diet quality in children and adults. OJ intake has not been associated with adverse effects on weight or other body measures in observational studies in children and adults. In adults, some observational studies report more favorable body mass index or body measure parameters in OJ consumers compared to nonconsumers. Intervention studies in adults report no negative impacts of OJ or GJ consumption on anthropometric measures, although these measures were typically not the primary outcomes examined in the studies. Moderate consumption of citrus juices may provide meaningful nutritional and dietary benefits and do not appear to negatively impact body weight, body composition, or other anthropometric measures in children and adults."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuori aikuinen mies ei normaalisti ole luonnostaan lihava jos testosteronitasot on kunnossa.
Niin totta! Parikymppisen miehen kuuluu olla kuin vinttikoira, hoikka, lihaksikas ja hyväkuntoinen (kuten 20v naisenkin).
Nyt näkee sellaisia pullapoikia ettei yhtään ihmettele miksi syntyvyys heikkenee! Tissit isommat ja perä leveämpi kuin tällaisella 60+ mummolla. Jessus!
jaa nyt se syntyvyys sitten onkin tämmösistä kiinni eikä siitä ettei miehet tee tarpeeks kotitöitä, heh
Kotityöt osaan tehdä itsekin (tosin mulla on hyväkuntoinen aviomies jakamassa arkea) mutta pullavaa neitiä en tytärteni kumppaniksi haluaisi!
Onneksi oma poika ja vävyt 30-40v ovat hoikkia ja urheilullisia vaikka herkkusuita ovatkin kuten mekin
Vierailija kirjoitti:
Sitä samaa puhetta että me nyt vaan ollaan tämmösiä ja ei voi mitään toiset nyt vaan on erilaisia. Hirveä ilkeily ja alemmuuskompleksi laihemmille ja jatkuva puhe painosta. Painoa ei kuitenkaan saanut yrittää pudottaa koska se oli turhamaista ja "h_oraa" toimintaa miehiä varten. (Selkeästi nähtävissä siis defenssit että ilmiselvä huonommuuden tunne jota ei voi myöntää ja jos joku muu tekee sille painolleen jotain, se on petturi... käytös kuin alkoholisteilla joilla "ei ongelmaa" jotka v ttuilevat raitistuneille kun itse eivät pysty)
Vanhemmat keksivät juttuja miten me lapset toisaalta ollaan luonnostaan vaan paksuja, toisaalta syyttivät meitä lihavuudesta. Että heillä ei ole osaa eikä arpaa, me laoset vaan syödään karkkia koko ajan!!! Paitsi meiltä oli todella pitkä matka kauppaan eikä kotona ollut karkkia kuin viikonloppuisin. Toisaalta ylpeiltiin ja vitsailtiin sillä ettei syödä "r
Tuollaisista vanhemmista tekisin jo lasun! Ihan hirveää mässyttämistä😱
Toivottvasti onnistut tavoitteessasi!
Jokseenkin huvittavaa kuinka moni triggeröityy siitä kun joku toteaa, että painonhallinnan kannalta sillä on merkitystä mitä suuhunsa laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Jokseenkin huvittavaa kuinka moni triggeröityy siitä kun joku toteaa, että painonhallinnan kannalta sillä on merkitystä mitä suuhunsa laittaa.
Tämä on muakin ihmetyttänyt. Tälläistä keskusteluja saisi olla lisää. Koska AP äidin kaltaisia naisia on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat keksivät juttuja miten me lapset toisaalta ollaan luonnostaan vaan paksuja, toisaalta syyttivät meitä lihavuudesta. Että heillä ei ole osaa eikä arpaa, me laoset vaan syödään karkkia koko ajan!!! Paitsi meiltä oli todella pitkä matka kauppaan eikä kotona ollut karkkia kuin viikonloppuisin. Toisaal
Haha, lasun. Vanhemmillani muuten hirveät kiukut jos oli kouluterveydenhoitajalla käytävä tai koulussa puhuttiin terveellisestä ruokavaliosta... Meni ihon alle ilmeisesti. Ei saanut kertoa kenellekään mitään ja vaikka meidän ruokailutottumukset olikin vanhempien mielestä täydelliset, ohjeistivat valehtelemaan terveydenhoitajalle ym "ettei tule mitään sanomista." (Mistä lapsi tietäisi valehdella "oikeat" tottumukset jos hänelle opetettu mässääminen on kotona täydellistä ja normaalia 🤔 ja eikö se vaa'alla näy sitten kuitenkin... Jotenkin se logiikka oli tässä että meidän perheen tottumukset on se oikea tapa mutta muut ihmiset on tiukkapipoisia niuhottajia ja niille ei saa kertoa totuutta ettei ne ala valittamaan turhasta)
Opettajat, kuraattorit, terveydenhoitajat, kaikki pahoja "kyttääjiä" jotka vaan yrittää keksiä syytä lasulle. Mistähän lie tuollainen epäily tullut ! Ihan kuin olisivat ehkä nähneetkin toiminnassaan jotain ongelmaa. Tai olleet epävarmoja omasta painostaan ja tottumuksista.
AP. Paljon herättänyt keskustelua ja hyvä niin, toivottavasti jollekin on tullut havaintoja omasta elämästään. Ja hyötyisi siitä.
Tuosta äidin valistamisesta niin se on kyllä oikeasti hämmästyttävää kun hänkin on jojoillut älyttömästi nuorempana. On onnistunutkin dieteissään. Sitten menee hetki ja on palattu täysin samaan mikä on alunperin nostanut painoa.
Vaikka olen kertonut just näistä jugurteista, mehusta, kyseenalaistanut tarvitseeko kastike voita/ kermaa aina tulee täysi kielto. Ei ruoka maistu enää hyvältä, ei se mehu vaikuta, jugurtti on terveellistä, me naisissa sanottiin että voita ja kermaa pitää syödä. Sitten vedetään joku 3kk kitudietti saadaan 10kg pois ja lihotaan se takaisin seuraavan 3kk aikana. Mitään ei opita. Tämä on mulle mahdotonta käsittää, kyseinen ihminen on kuitenkin arvostettu työssään ja kouluja käynyt.
Sekään ei auta tajuamaan mitään että lapset laihtuu heti kun muuttaa pois kotoa.
Tuntuu että hän on vaan hyväksynyt lihavuuden ja kaikki tekosyyt kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on muakin ihmetyttänyt. Tälläistä keskusteluja saisi olla lisää. Koska AP äidin kaltaisia naisia on paljon.
On varmaankin olemassa ylipainoisia, jolle oma lihominen on mysteeri, mutta eiköhän suuri osa lihavista aivan hyvin tiedä mikä on ongelma. Moni myös tietää ravitsemuksesta enemmän kuin keskivertojamppa ja on aiemmin laihduttanut ties kuinka monella tavalla. Siksi postaukset, joiden sisältönä on joku itsestäänselvyys-oneliner, tuntuvat aika turhauttavilta. Ihan sama kuin jossain masennuskeskusteluissa heittää jonkun "ota itseäsi niskasta kiinni ja lähde lenkille".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On varmaankin olemassa ylipainoisia, jolle oma lihominen on mysteeri, mutta eiköhän suuri osa lihavista aivan hyvin tiedä mikä on ongelma. Moni myös tietää ravitsemuksesta enemmän kuin keskivertojamppa ja on aiemmin laihduttanut ties kuinka monella tavalla. Siksi postaukset, joiden sisältönä on joku itsestäänselvyys-oneliner, tuntuvat aika turhauttavilta. Ihan sama kuin jossain masennuskeskusteluissa heittää jonkun "ota itseäsi niskasta kiinni ja lähde lenkille".
Nokun toi on oikeasti tosi outoa kun äitikin tietää paljon laihduttamisesta. Varmasti enemmän kuin minä. Mutta se viimeinen oivallus puuttuu. Ja tietojen soveltaminen.
Uskon että äiti ei ole ainoa kuka on samanlaisessa tilanteessa. Siinäkin mielessä tuo on ärsyttävää kun äiti tekee tuolla vahinkoa 3 ihmiselle nykyään, ei vaan itselleen.
Eihän tuossa tarvitsisi kuin ostaa äidille pienemmät ruokalautaset. Söisi itsestään vähemmän, tutkittu juttu.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa tarvitsisi kuin ostaa äidille pienemmät ruokalautaset. Söisi itsestään vähemmän, tutkittu juttu.
Eipä ne lautaset auta jos aamupala+ välipala+ iltapala sisältää 100g sokeria ja +1200 kcl. 55v toimisto hommissa oleva nainen kun ei hirveästi enää kuluta.
No ei kai äitis väkisellä pakottanut 3 dl tuoremehua kurkustasi alas? Vaikuttaa, että tiesit jo nuorempana aika paljon ravitsemuksesta ja olisit voinut näillä tiedoillasi tehdä omia valintojasi. Esim vain yksi leipäpala aamulla, se kananmuna, ehkä jukurttia ja that's it. Sama muilla aterioilla.
Kuten todettua, äitisi on oman sukupolvensa kasvatti ja hänellä omat näkemykset hyvästä ravinnosta. Sinä vaan söit kiltisti kaiken mitä tuputettiin ja koet helpoksi syyttää äitiä kaikesta. Näinhän se tietenkin menee kodeissa, joissa pojat ei osallistu ruoanlaittoon tai muihin kotitöihin - äiti tekee ja poika möllöttää ja syö silmät kiiluen kaiken, mitä mamma kokkaa.
Otapa nyt hieman vastuuta itsekin nuoruusajan lihavuudestasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihomisen syy= syö enemmän kuin kuluttaa!
katoppas, tällä kertaa piti sivulle 3 asti odottaa että tämä einsteini löysi paikalle
Hän on sattumoisin oikeassa. Toki se toisilla onnistuu helpommin erinäisistä syistä mutta niille kenellä vaikeaa, se ei vaadi kuin itsekuria. Yhtä kaikki, einsteinin kommentti on oikeassa. Edes keharikehopositiivinen ei voi fysiikanlakeja rikkoa.
Aivopesu ja jotkut pula-ajan geenit ja kokemukset kyllä taitavat olla tuputtamisen takana ja sitä myöten lihomisen.
Aika normaalisti itse tein jo siinä 10 ikävuotena omat leivät usein aamuisin ja mehun jos halusin.Koulussa oli kuitenkin ruokailu jo 11.00 vai miten se oli? 90-luku.
Myöhemmin tuli sitten lihottua. alkoi painonnoston vuoksi, ja sitten laihduttua. ja nyt yli nelikymppisenä en pysty syömään puolta pitsaa yleensä jos sellaista syö. Itse teen ruuan, juon nesteitä.
Vatsani (keskivartalolihavuus) oli. Liikun, muutin tapojani sitä myöten mahalaukkuni on ilmeisesti kutistunut (näin käy) kun alkaa syömistään rajoittaa. En tee raskaita hommia. Ei jaksa syödä vaikka mieli tekisi. Olen ns kulinaristi.
Herkutteluun käy yhtä lailla salaatitt, yleensä öljyllä ja etikalla joskus majoneesilla. Toisinaan maustamaton jugurtti. Vaikka pakastemarjoilla. Toisinaan myös karkit ja cokis. Toisinaan hampparit ja pitsat.
Toisinaan keissi olutta. Kestää kuitenkin koska vatsani on selkeästi kutistunut. Tulee ähky. Näin täällä.
Vierailija kirjoitti:
No ei kai äitis väkisellä pakottanut 3 dl tuoremehua kurkustasi alas? Vaikuttaa, että tiesit jo nuorempana aika paljon ravitsemuksesta ja olisit voinut näillä tiedoillasi tehdä omia valintojasi. Esim vain yksi leipäpala aamulla, se kananmuna, ehkä jukurttia ja that's it. Sama muilla aterioilla.
Kuten todettua, äitisi on oman sukupolvensa kasvatti ja hänellä omat näkemykset hyvästä ravinnosta. Sinä vaan söit kiltisti kaiken mitä tuputettiin ja koet helpoksi syyttää äitiä kaikesta. Näinhän se tietenkin menee kodeissa, joissa pojat ei osallistu ruoanlaittoon tai muihin kotitöihin - äiti tekee ja poika möllöttää ja syö silmät kiiluen kaiken, mitä mamma kokkaa.
Otapa nyt hieman vastuuta itsekin nuoruusajan lihavuudestasi.
Ei hän kurkusta pitänyt kiinni ja kaatanut mehua. Mutta selitti kyllä miten se on terveellistä. Mun lihavuus alkoi käytännössä 6vuotiaana kuvien perusteella. Jatkuen pahenevasti 18 ikävuoteen. Ihan samalla kaavalla on mennyt pikku sisarusten lihavuus.
Niinkuin aiemmin kerroin, sitä " aivopesua" oli todella paljon. Geenit sitä geenit tätä. Välillä luettiin lehdestä ääneen miten mahdotonta on laihtua. Tutkimus on osoittanut ym. Mä vilpittömästi luulin armeijaan asti että meidän ravitsemus oli täydellistä. Ja mä olen vaan geenilotossa saanut mustan Pekan käteen ja olen lihava halusin tai en.
Se olikin vastaus sille, joka kertoi selkeästi lohtusyövästä/ahmimishäiriöisestä serkustaan ja syyllisti tätä sairaudestaan.