Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lihomisen syy. Mun tarina. Ehkä herättää ajatuksia

Vierailija
05.06.2025 |

Kuule kerron mun tarinan. Olen perheestä jossa kaikki olivat lihavia. Meitä on 5 henkeä. Koko lapsuuden/ teini iän näin ja kuulin äidin selittelyä millon mistäkin. Oltiin kaikki lihavia koska geenit, oltiin lihavia koska huono aineenvaihdunta, painettiin paljon koska isot luut.. Tuota aivopesua ja selitystä kuuli niin paljon että 18v uskoin itsekkin olevani tuomittu olemaan lihava. Olihan isovanhemmat ja vanhempani lihavia, kuten sisaruksenikin.

Menin armeijaan olin 175cm 113kg. Pääsin armeijasta painoin 100kg. Muutin omaan asuntoon 2v päästä painoin 78kg joka on mulle luonnollinen paino.

Aloin ajatella vasta aikuisena mikä tossa yhtälössä oli, kun ei tosiaan herkuteltu mitenkään älyttömästi.. Sit sen tajusi kun otti etäisyyttä. 

Aamupalat aina mehua, leipää, kananmunaa, leikkele, juustoa, jugurtti..

Lounas oli yleensä jotain lihaa kerma kastikkeessa. Välipalaksi leipää/ jugurttia. Päivällinen samaa. 

Iltapalaksi juggee, leipää ym.

Vkl pienet pussit karkkia, sipsiä yms joskus limua.. 

Periaatteessa ihan ok kokonaisuus mutta kun perus ruoka oli jo todella kaloripitoista. Kaikki ylimääräinen jäi kylkiin..

Olen useasti yrittänyt saada äitiä tajuamaan mutta uskoo ennemmin suolisto bakteereihin ym geeneihin. Sisko muutti just pois kotoa, hänkin kapenee silmissä..

Kaipa ne huonot geenit ja suolistonakteerit sitten jäi sinne kotiin.

Kommentit (173)

Vierailija
101/173 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli mitä sitten pitäisi syödä? Pelkkää salaattia?

Ylipainoisilla on monesti tällaisia musta-valkoisia näkemyksiä asioista kuten AP kertoi isoista luista, geeneistä ja suolistobakteereista. Tässä tapauksessa jos ne sokerijugurtit jättää pois ja tilalle vaikka marjoja. Vähemmän leipää, enemmän proteiineja tai kasviksia jne. Edes liikuntaa ei tarvita. Ei se oikeasti ole kovin hankalaa mutta jos ei yhtään perehdy asiaan niin sietääkin kärsiä kiloistaan.

AP. Niinpä meillä toi mehu yksistään toi älyttömästi kaloreita. Pikainen korjaus olisi myös ollut siinä että vaihdetaan tosiaan kalinkat, hedelmäpommit ja muut jugurtit vaikka marjoiksi. Pelkästään noilla muutoksilla meidän perheestä kukaan ei olisi ollut lihava. Huvittavaa mun mielestä on se että äidillä on valtavasti tietoa kaloreista, ruu

Nestemäisessä muodossa (mehut, limut, energiajuomat jne) ne kalorit on vielä pahempia kuin esim pullat koska juoma ei täytä vatsaa juuri lainkaan. Ei ihme että limsoille ja kivennäisvesille tulossa kuusiportainen verohäkkyrä: mitä sokerisempi juoma, sitä kovempi vero.

Vierailija
102/173 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli mitä sitten pitäisi syödä? Pelkkää salaattia?

Ylipainoisilla on monesti tällaisia musta-valkoisia näkemyksiä asioista kuten AP kertoi isoista luista, geeneistä ja suolistobakteereista. Tässä tapauksessa jos ne sokerijugurtit jättää pois ja tilalle vaikka marjoja. Vähemmän leipää, enemmän proteiineja tai kasviksia jne. Edes liikuntaa ei tarvita. Ei se oikeasti ole kovin hankalaa mutta jos ei yhtään perehdy asiaan niin sietääkin kärsiä kiloistaan.

AP. Niinpä meillä toi mehu yksistään toi älyttömästi kaloreita. Pikainen korjaus olisi myös ollut siinä että vaihdetaan tosiaan kalinkat, hedelmäpommit ja muut jugurtit vaikka marjoiksi. Pelkästään noilla muutoksilla meidän perheestä kukaan ei olisi ollut lihava. Huvittavaa mun mielestä on se

Tää on kyl. Monesti just syödessäkin tulee jätettyä juoma viimeiseksi koska se on helppo kipata sisään vaikka olisi ihan täynnä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/173 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole mitään höpötystä se lihavuuden perinnöllisyys ja suolistobakteerijutut. Ihan tieteeseen perustuvat ja niiden tietojen pohjalta jo kehitetty toimivat hoidotkin. Ap:n valistus sen sijaan pohjautuu vain hänen omaan kokemukseen ja kuvitelmaan että kaikilla toimii kaikki samalla tavalla, senkun seuraa ap:n esimerkkiä. 

Kyllä se siitä kun vähän kasvat ap, niin käsität ihmisten erilaisuuden.

Vierailija
104/173 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole mitään höpötystä se lihavuuden perinnöllisyys ja suolistobakteerijutut. Ihan tieteeseen perustuvat ja niiden tietojen pohjalta jo kehitetty toimivat hoidotkin. Ap:n valistus sen sijaan pohjautuu vain hänen omaan kokemukseen ja kuvitelmaan että kaikilla toimii kaikki samalla tavalla, senkun seuraa ap:n esimerkkiä. 

Osalla voi olla näinkin mutta aivan satavarmasti monien ylipainoisten joukossa on porukkaa joilla on vain ruokavalio pielessä eikä muuta.

Vierailija
105/173 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenko jossain vaiheessa sanonut että kaikilla sama? En.

Tämä keskustelu koskee 5 hengen ylipainosta perhettä. Suotta sä uhriudut ja loukkaannut 

Vierailija
106/173 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni on juurikin samanlaisesta perheestä ja taistelee ylipainosta edelleen näin itse jo lapsiperheen äitinä. Tuskin hän herkuttelee sen enempää, kuin moni muukaan. Mutta olen huomannut, että hänellä ei ole mitään käsitystä siitä, mikä on lihottavaa kun ajattelee perussyömisiä ja ruokia. Saattaa syödä todella lihottavia asioita ja ihmetellä miksi ei laihdu, vaikka on syönyt terveellisemmin. 

Laihana pysyminen on todella nollasumma peliä. Ei tarvi kun vuosikymmenen juoda lasi maitoa 40kcl yli kulutuksen per päivä ja lopputulos on 20kg ylipainoa. 

Tämä on totta (olen tuo, joka kirjoitti kommentin ystävästäni). Olen itse normaalipainoinen nelikymppinen nainen ja kyllä se on ihan päivittäin käytävä nykyään puntarilla ja syötävä arkena vähemmän kaloreita jos on viikonloppuna syönyt ns.yli. Jos siis haluan pysyä tässä painossa. Ja harrastan liikuntaakin. Parikymppisenä toki oli tilanne vielä eri.

Vierailija
107/173 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä mene noin yksinkertaisesti, koska ihmisten elimistöt on kaikki uniikkeja. Toinen lihoo samasta ravintoaineesta herkemmin kuin toinen. 

Vierailija
108/173 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenko jossain vaiheessa sanonut että kaikilla sama? En.

Tämä keskustelu koskee 5 hengen ylipainosta perhettä. Suotta sä uhriudut ja loukkaannut 

Okei, sori, luulin että yleistit aloituksen joksikin ohjeeksi tai opetukseksi muille. Et siis tehnyt niin? Selvä. Hyvä niin, koska se ei vain toimi niin.

Vierailija
109/173 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä todellakaan uhriudu, koska olen itse hoikka. Olen vain seurannut vierestä ystävän taistelua painoa vastaan ja se ei ole mikään yksinkertainen asia. Hän joutui lopulta suostumaan vaaralliseen leikkaukseen koska mikään muu ei auttanut. Kukaan ei riskeeraisi kevyen mielin omaa henkeään, jos paino olisi aina vain ruokavaliomuutoksilla korjattavissa.

Vierailija
110/173 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä sellaisiakin perheitä joissa osa luikkuja ja osa pullukoita, vaikka syövät samaa ruokaa ja harrastavat samoja asioita. Ja näkeehän sen vaikka nba liigaakin seuratessa, että vaikka kaikki ovat huippu-urheilijoita, niin jotkut ovat tukevampia kuin toiset, leveämpiä, pidempiä, ohuempia, yksinkertaisesti luonnostaan eri muotoisia ihmisiä on olemassa. Yhden pitää tunkea väkisin ruokaa sisään että paino ja lihakset pysyy, kun toinen on jatkuvasti dieetillä ettei paino nouse. Ja heillä kaikilla siis huippu ravintoterapeutti ja kokit!

Vierailija
111/173 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok. Meillä mun lapsuusajan ruokavalio koostui valmisruoista, just esimerkiksi makaroni- ja maksalaatikot. Todella usein pizzaa koska äiti oli ravintolassa töissä, toi tullessaan. Ranskanleipää, kaakaota, muroja, juustoja, hilloja. Karkkipäivää ei ollut vaan sitä sai käytännössä aina kun vaan halusi.

Olin pieni ja hoikka lapsi, nyt neljäkymppisenä edelleen hoikka. Mun äiti on yhtä laiha kuin silloin 40 vuotta sitten. Annoskoot on se pointti.

Ja, että sulla ei ole ruokamelua. Sen kehittymiseen varmaan vaikuttaa monikin asia, mutta sinun kohdalla herkut eivät olleet mikään peikko vaan niitä sai usein, jolloin ei tarvinnut ahmia. 

Vierailija
112/173 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osalla voi olla näinkin mutta aivan satavarmasti monien ylipainoisten joukossa on porukkaa joilla on vain ruokavalio pielessä eikä muuta.

Jep, juuri näin.

On ihan tieteellinen fakta, että taipumus ylipainoon on geneettistä ja suurimmalla osalla ylipainoisista on ylipainolle altistavia geenitekijöitä. Ei se ylipaino silti tyhjiöstä synny, vaan ihan syömällä. Jotkut lihovat herkemmällä tästä johtuen, mutta kenestäkään ei tule merkittävän ylipainoista jos saanti ja kulutus ovat jokseenkin tasapainossa.

Itse tulen ylipainoisesta perheestä ja olin niin lapsuuden kuin valtaosan nuoruudestanikin ylipainoinen. Omille muutettuani aloittajan tapaan laihduin ja tähän suurena syynä oli paitsi järkevöityneet ruokailutottumukset myös se, että aloin liikkumaan. Viisi vuotta sitten loukkaannuin ja liikunta jäi pois. Tervehdyttyäni en saanut aloitettua liikuntaa uudelleen ja samalla myös ruokailutottumukset alkoivat valua hiljalleen huonompaan suuntaan. Nyt sitten olen 10 kg ylipainoinen. Ja ihan rehellisesti voin sanoa, että oli geeniperimä ihan mikä tahansa minulla, se miten syön nyt eroaa huomattavasti siihen miten söin kun olin hoikka.

Tutkitusti ihmisten ruoankulutus on noussut koko ajan. Annoskoot ovat kasvaneet, sokeroidut juomat korvanneet veden, noutoruoka yleistynyt osaksi arkea ja samalla taas liikkuminen ihan tavallisessa arjessakin vähentynyt merkittävästi. Samaan aikaan ylipaino on lisääntynyt ihan joka vuosi. Olisi todella typerää väittää, ettei näillä asioilla ole mitään syy-yhteyttä ja kaikki on vain yksilöllistä genetiikkaa.

Vierailija
113/173 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni on juurikin samanlaisesta perheestä ja taistelee ylipainosta edelleen näin itse jo lapsiperheen äitinä. Tuskin hän herkuttelee sen enempää, kuin moni muukaan. Mutta olen huomannut, että hänellä ei ole mitään käsitystä siitä, mikä on lihottavaa kun ajattelee perussyömisiä ja ruokia. Saattaa syödä todella lihottavia asioita ja ihmetellä miksi ei laihdu, vaikka on syönyt terveellisemmin. 

Laihana pysyminen on todella nollasumma peliä. Ei tarvi kun vuosikymmenen juoda lasi maitoa 40kcl yli kulutuksen per päivä ja lopputulos on 20kg ylipainoa. 

Tämä on totta (olen tuo, joka kirjoitti kommentin ystävästäni). Olen itse normaalipainoinen nelikymppinen nainen ja kyllä se on ihan päivittäin käytävä nykyään puntarilla ja syötävä arkena vähemmän kaloreita jos on viikonloppuna syö

Sama. Tulen ylipainoisten naisten perheestä/suvusta. Itse olen aina ollut normaalipainoinen ja edelleen nelikymppisenä saan painon sen sisällä alas, jos haluan. Samoin saisin sen halutessani helposti lievään ylipainoon. Käyn puntarilla joka aamu ja mietin päivän ruoat sen mukaan. Lomaturvotukset tippuvat sen avulla parissa päivässä.

Vierailija
114/173 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä sellaisiakin perheitä joissa osa luikkuja ja osa pullukoita, vaikka syövät samaa ruokaa ja harrastavat samoja asioita. Ja näkeehän sen vaikka nba liigaakin seuratessa, että vaikka kaikki ovat huippu-urheilijoita, niin jotkut ovat tukevampia kuin toiset, leveämpiä, pidempiä, ohuempia, yksinkertaisesti luonnostaan eri muotoisia ihmisiä on olemassa. Yhden pitää tunkea väkisin ruokaa sisään että paino ja lihakset pysyy, kun toinen on jatkuvasti dieetillä ettei paino nouse. Ja heillä kaikilla siis huippu ravintoterapeutti ja kokit!

Totta kai kehot ovat erilaisia ja samalla treenillä ja ruokavaliolla ei saada identtisiä kehoja eri ihmisille. Siltikään NBA:ssa ei ole yhtäkään ylipainoista pelaajaa.

Ja ei, Jokic ja Doncic eivät ole ylipainoisia, vaikka tätä vitsiä aina vingutetaankin.

Vierailija
115/173 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudessa syötettiin paljon makaroonia ja muuta ravintoköyhää roskaa. Paremmat pihvit yms oli vahemmille, ei lapsille. Kun vanhemmat söi itsensä kylläiseksi hyvällä ruualla, lapsille syötettiin mitä vaan, millä maha täyttyi, kunhan oli halpaa. Lihomistahan siitä tuli ja nälkä. 

Kun muutin kotoa, söin "kaksin käsin", kun ei enää ollut kukaan rajoittamassa. Yritin syödä pois sitä aliravitsemustilaa, mutta en osannut valita oikeita ruokia. Lihoin lisää. 

Vasta kun sain lapsia, sain oman ruokavalion kuntoon, samalla kun opettelin laittamaan ravintorikasta terveellistä ruokaa lapsille. Nyt olen normaalipainoinen nelikymppisenä. Omat lapset on aina olleet normaalipainoisia, ja ovat kasvaneet tosi pitkäksi. Isovanhemmat sitä ihmettelee, itse en ihmettele. Kai ne kasvaa, kun ne saa sitä oikeaa ruokaakin. 

Vierailija
116/173 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, juuri näin.

On ihan tieteellinen fakta, että taipumus ylipainoon on geneettistä ja suurimmalla osalla ylipainoisista on ylipainolle altistavia geenitekijöitä. Ei se ylipaino silti tyhjiöstä synny, vaan ihan syömällä. Jotkut lihovat herkemmällä tä

Etkö siis usko genetiikan vaikuttavan ihmisen taipumuksiin, valintoihin, tai vaikka kykyyn aloittaa liikunta tai ylläpitää sitä? Jos tämä pitäisi paikkansa, niin sittenhän ruokaympäristön muuttuminen roskaruoan suuntaan ei vaikuttaisi tilastollisesti lihomiseen, koska jokaisella olisi samanlainen kyky syödä silti terveellisesti ja juuri oikeita määriä. 

Jokainen on erilainen monimutkainen kokonaisuus. Mieheni on esim liikkunut lapsesta asti päivittäin, minun piti opetella sitä 40 vuotta ennen kuin alkoi sujua. Ironisesti mieheni on hieman pyöreä ja minä aina ollut hoikka.

Vierailija
117/173 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai kehot ovat erilaisia ja samalla treenillä ja ruokavaliolla ei saada identtisiä kehoja eri ihmisille. Siltikään NBA:ssa ei ole yhtäkään ylipainoista pelaajaa.

Ja ei, Jokic ja Doncic eivät ole ylipainoisia, vaikka tätä vitsiä aina vingutetaankin.

Kukaan ei ole ylipainoinen koska treenaavat kuten huippu-urheilijat. Uran jälkeen näkee kuitenkin usein selvästi, että osa lihoo välittömästi ja osa säilyy hoikkana, tai jopa kutistuu entisestään. 

Vierailija
118/173 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuori aikuinen mies ei normaalisti ole luonnostaan lihava jos testosteronitasot on kunnossa.

Niin totta! Parikymppisen miehen kuuluu olla kuin vinttikoira, hoikka, lihaksikas ja hyväkuntoinen (kuten 20v naisenkin).

Nyt näkee sellaisia pullapoikia ettei yhtään ihmettele miksi syntyvyys heikkenee!  Tissit isommat  ja perä leveämpi kuin tällaisella 60+ mummolla. Jessus!

jaa nyt se syntyvyys sitten onkin tämmösistä kiinni eikä siitä ettei miehet tee tarpeeks kotitöitä, heh

Vierailija
119/173 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tottumus vai geenit?"

Uskoisin, että geenit, koska tämä piirre on myös osalla serkuista, vaikka kasvoivat uusioperheissä (isä/äitipuolet) ja vaikka osalla heistä isä tai äiti pyöreämpi. Eli jos olisi vain tottumus tai ruokakulttuuri, niin sittenhän heidän kohdallaan pitäisi olla toisin, mutta ei ole. 

Kaikki ollaan lapsina oltu myös todella hinteliä, ja luutkin ovat sellaiset linnunluut.Eli rakenteellisestikin luotu kevyiksi. Muistan jo ala-asteella kun vertailtiin esim ranteita kavereiden kesken, niin minulla ne oli aina puolet muiden ranteista. Edelleen minulla polvet ja kyynärpäät törröttää terävänä ja kavereilla on normaalit.

Kysyin tuon kun itse olen jojo laihduttaja. Tunnen normaali elämässä todella kovaa nälkää heti jos en syö säännöllisesti. Muutaman kk dietin jälkeen havahdun useasti

Olipa syynä geenit tai tottumus niin ei se silti ole sen lihavan syy, jos aina on nälkä. Eihän kukaan lapsena tajua miten pitäisi syödä, vaan se on aikuisten vastuulla. Sinulla näläntunne vaihtelee ruokamäärän mukaan, mutta minä tunnen monta ylipainoista/lihavaa joilla nälkä ei koskaan mennyt pois, vaikka millä keittodieetillä olisivat olleet.

Nyt osa heistä lihavuuslääkkeen/leikkauksen jälkeen oikein kiroaa miten helppoa onkaan kun ei ole aina nälkä, että onko sinulla ollut aina näin. On.

Olen itse ollut aina "ikuinen laihduttaja". Pakko on ollut olla ettei paisu muodottomaksi.

Tuli sitten erityisen stressaavaa elämäntilanne, eivätkä voimat riittäneet ikuiseen laihduttamiseen. Lihoin pari vuodessa ihan hirveästi ja sain vaikka mitä terveysongelmiakin.

Vuosi sitten sain laihdutuspillerit ja niiden ansiosta laihtunut normaalipainoon. Elämä on tuntunut todella helpolta kun ruoka ja nälkää vastaan taistelu eivät enää vie kohtuuttomasti energiaa. Voin syödä sen verran mikä tuntuu hyvältä ja tulen siitä kylläiseksi. Elämä on paljon rennompaa kun ei tarvitse miettiä ruokaa koko ajan.

Vierailija
120/173 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tottumus vai geenit?"

Uskoisin, että geenit, koska tämä piirre on myös osalla serkuista, vaikka kasvoivat uusioperheissä (isä/äitipuolet) ja vaikka osalla heistä isä tai äiti pyöreämpi. Eli jos olisi vain tottumus tai ruokakulttuuri, niin sittenhän heidän kohdallaan pitäisi olla toisin, mutta ei ole. 

Kaikki ollaan lapsina oltu myös todella hinteliä, ja luutkin ovat sellaiset linnunluut.Eli rakenteellisestikin luotu kevyiksi. Muistan jo ala-asteella kun vertailtiin esim ranteita kavereiden kesken, niin minulla ne oli aina puolet muiden ranteista. Edelleen minulla polvet ja kyynärpäät törröttää terävänä ja kavereilla on normaalit.

Kysyin tuon kun itse olen jojo laihduttaja. Tunnen normaali elämässä todella kovaa nälkää heti jos en syö säännölli

Onneksi olkoon 🥳