Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kuka sinua auttaa vanhana kun olet lapseton"

Vierailija
05.06.2025 |

Vakiopohdinnat tuntuvat monella lapsettomien kohdalla liittyvän yksinäiseen vanhuuteen kun kukaan ei auta tai käy katsomassa. Ensinnäkin, elämää ei voi elää murehtien jotain potentiaalista tulevaa vanhuutta, jota ei edes välttämättä tule. Elämä voi päättyä jo huomenna, ensi viikolla tai vuoden päästä. Toisekseen hoivakodit ovat täynnä vanhuksia joita lapset eivät käy tapaamassa ja lapset voivat myös asua missä tahansa päin maailmaa. Lapsista voi tulla sairaita, mielenterveys- ja päihdeongelmaisia tai heitä ei vain kiinnosta. Ei mistään ole takeita. Monella lapsettomalla on kummilapsia, sukulaislapsia ja paljon läheisiä ystäviä, hän voi olla hyvin tärkeä henkilö monen elämässä, vaikka ei olisi ollut vanhempi. Lapsettomalla on monesti myös eri tavalla ollut aikaa ja mahdollisuuksia rakentaa vahva sosiaalinen verkosto. Kolmanneksi, kuka oikeasti tekisi lapsia siksi että olisi vanhuudenturva tulevaisuudessa? Tuohan on hirveän itsekäs ajatus jo ylipäätään. 

Ei vain aukene tuo logiikka.

Kommentit (106)

Vierailija
21/106 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Robotit ja tekoäly auttaa tulevaisuudessa. 

Vierailija
22/106 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan, joten poistun näyttämöltä vuonna 2031, 75-vuotiaana. On se vaan kumma, kun tuo eutanasia ei tule lailliseksi. Sitten pantataan sitä tietoa, että mikä lääkeyhdistelmä on tappava. No konstit on monet. Jos vaikka grillais makkaraa teltan sisällä.

Et poistu. Ihmisen itsesuojeluvaisto ja hengissä pysymisen tarve estää sen. Kuolemanpelko iskee väistämättä vaikka ikä olisi kuinka korkea. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/106 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa vihataan vanhuksia panemalla ne julkisiin ja yksityisiin hoitokoteihin kostoksi omista lapsuudentraumoista. Ja koska jälkeläiseni vihaavat minua varmasti, ihan syystä, pakenen äkkiä täältä ennen kuin joudun heidän kostonsa kohteeksi.

Koska tämä meidän sulle-mulle-maamme ei koskaan pääsee pois ryöstökapitalismistaan, olen jo alkanut säästää rahaa, jotta ennen lopullista sekoamistani pääsen äkkiä Sveitsiin kuolemaan iloisena morfiinipäissäni unohtaen viime hetkilläni jopa sen, että Suomea ei hallitse kuningas kuten Ruotsia, vaan meitä hallitsee portailla istuskeleva populistinen prinsessa.

Tuon tekstin perusteella en ihmettele, jos lapsesi vihaavat sinua.

Vierailija
24/106 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomana leskenä olen juristin avustuksella laatinut edunvalvontasopimukset siihen suostuneiden kahden sukulaispojan kanssa sekä juristin neuvosta testamentannut omaisuuteni palkkiona edunvalvonnasta. He hoitavat hommat, miten sitten osaavatkin ja ehtivät.

Luotan myös, että tekoäly kehittyy ja voisin vaikka hankkia robotin vanhuudessani avuksi kotiin.Puistattaa ajatus, miten kotonani ramppaisi sukulaisia ja naapureita vain siksi että vanhusta pitää auttaa. Hirveät sosiaaliset paineet. En edes tajua miksi vanhuus on synonyymi seuran sekä avun tarpeelle, kun suvussani on aina ollut yksin viihtyviä vanhuksia ja jotkut ovat erityisesti kieltäneet ramppaamasta kylässä. Ja se, että kuolee kotiin unohdettuna ei kai ihan hirveä kohtalo voi olla? Yleensä ihmiset, jotka pelkäävät kuolemaa ja sairauksia nostavat tuollaisista asioista kauhean metelin.

Vierailija
25/106 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä asia tuntuu sinua aika paljon ahdistavan, kun näet noin paljon vaivaa puolusteluun ja teet jopa aloituksen tänne? 

Kyllä meistä kuitenkin ylivoimainen enemmistö vanhukseksi elää ja se, onko lapsensa kanssa väleissä siinä vaiheessa, on sekin pitkälti omien valintojen summa, eli kyllä siihen voi hyvin pitkälti vaikuttaa olemalla ihan tavallinen hyvätapainen ihminen. 

Summa summarum, kyllä siitä omasta lapsesta on turvaa, tukea ja apua vanhuksena, vaikka kovasti yrität vähätellä mielessäsi. Mutta kuten sanoit, pitää panostaa muuhun tukiverkkoon, jotta käy sitten vanhuuspäivillä hyvin :)

Mikähän tässä asiassa on niin vaikeaa ymmärtää? Lapset ovat elämän suola, on ollut, ja tulee olemaan aina! Ei elämä tähän pysähdy! Uusi sukupolvi tuo mukanaan uudet innovatiiviset ajatukset! Siihen tarvitaan tasapainoinen perhe isine, äiteineen, mutta tällä palstalla näinkin luonnollinen asia stressaantuneiden ihmisten kesken kääntyy oudon hypoteettiseksi vääntämiseksi!

Vierailija
26/106 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomana leskenä olen juristin avustuksella laatinut edunvalvontasopimukset siihen suostuneiden kahden sukulaispojan kanssa sekä juristin neuvosta testamentannut omaisuuteni palkkiona edunvalvonnasta. He hoitavat hommat, miten sitten osaavatkin ja ehtivät.

Luotan myös, että tekoäly kehittyy ja voisin vaikka hankkia robotin vanhuudessani avuksi kotiin.Puistattaa ajatus, miten kotonani ramppaisi sukulaisia ja naapureita vain siksi että vanhusta pitää auttaa. Hirveät sosiaaliset paineet. En edes tajua miksi vanhuus on synonyymi seuran sekä avun tarpeelle, kun suvussani on aina ollut yksin viihtyviä vanhuksia ja jotkut ovat erityisesti kieltäneet ramppaamasta kylässä. Ja se, että kuolee kotiin unohdettuna ei kai ihan hirveä kohtalo voi olla? Yleensä ihmiset, jotka pelkäävät kuolemaa ja sairauksia nostavat tuollaisista asioista kauhean metelin.

Jotkut ihmiset haluavat olla sosiaalisia ja heille on kamalaa, jos kukaan ei käy tai soita, ja heille yllätysvieraat on parasta päivässä. Itsekin olen varmaan samanlainen kuin sinä, olen ihan mielelläni yksin enkä halua vierailijoita yllättäin. Voin hyvin lomalla lukea kolme päivää kirjaa ja piirtää neljännen.

Oletan että nuo kukaan ei käy luonasi jos et tee lapsia-ihmiset on niitä, ketkä eivät näe mitään muuta todellisuutta kuin omansa. Jossa on ikävää jos ei kukaan kyläile, koska he eivät itse keksi itselleen tekemistä.

Vierailija
27/106 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yksinäisimpiä vanhuksia joita on hoitokodeissa näkynyy ovat olleet ne vanhukset joilla on lapsia.

Vierailija
28/106 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei auta lapset vaikka lapsia on kaksi. Ihan sama onko lapsia tai ei, se ei takaa yhtään mitään ja itse en ole lapsia tehnyt vanhuuden varalle, vaan, koska halusin olla äiti.

Vierailija
29/106 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin katsomassa tunnollisesti vanhempiani, mutta alkoi olla niillä rajoilla että jaksanko, koska koin sen alentavana syystä että olen lapseton.  

Vierailija
30/106 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia on aina tehty vanhuuden turvaksi, se on ihan luonnollista. 

Joo, varmaan joskus 1930-luvulla.

Vierailija
31/106 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä yksinäisimpiä vanhuksia joita on hoitokodeissa näkynyy ovat olleet ne vanhukset joilla on lapsia.

Mutta kukapa niin ei tekisi, kun hyvinvointivaltio on luvannut hoitaa vanhemmat? Riittää kun mummille vie äitienpäivänä ja jouluna marketin alennushyllyltä siepatun nahistuneen kukan.

Vierailija
32/106 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

KELA auttaa,T.Mehmet

Vierailija
33/106 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa vihataan vanhuksia panemalla ne julkisiin ja yksityisiin hoitokoteihin kostoksi omista lapsuudentraumoista. Ja koska jälkeläiseni vihaavat minua varmasti, ihan syystä, pakenen äkkiä täältä ennen kuin joudun heidän kostonsa kohteeksi.

Koska tämä meidän sulle-mulle-maamme ei koskaan pääsee pois ryöstökapitalismistaan, olen jo alkanut säästää rahaa, jotta ennen lopullista sekoamistani pääsen äkkiä Sveitsiin kuolemaan iloisena morfiinipäissäni unohtaen viime hetkilläni jopa sen, että Suomea ei hallitse kuningas kuten Ruotsia, vaan meitä hallitsee portailla istuskeleva populistinen prinsessa.

Mulla on hyvin traumaattinen lapsuus, mutta en laita kumpaakaan vanhemmistani hoitokotiin. Kävin terapiassa pitkään, käy sinäkin. Toki se auttaa vain silloin, kun haluaa muuttaa käsityksiä ja ymmärtää niitä. Olen jo liki 6kymppinen.

Vierailija
34/106 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kävin katsomassa tunnollisesti vanhempiani, mutta alkoi olla niillä rajoilla että jaksanko, koska koin sen alentavana syystä että olen lapseton.  

Eihän se vanhempiesi syy ole. 

Vierailija
35/106 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätini ei ollut lapseton mutta hänen ainoa lapsensa kuoli melko nuorena ja kukas muu kuin me 6 kpl hänen sisarusten lapsia kävimme tätiämme moikkaamassa ja auttamassa hyvinkin paljon kun hän vanheni, se on sitä hyvää kotikasvatusta nääs että huolehditaan myös muista perheenjäsenistä, moni ei viitsi edes autella omia vanhempiaan joten ei se ole mikään tae että apua saa vaikka olisi tehnyt 10 lasta.

Vierailija
36/106 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia on aina tehty vanhuuden turvaksi, se on ihan luonnollista. 

Ja sitten on monilla jäänyt luu käteen.

Vierailija
37/106 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KELA auttaa,T.Mehmet

Mehmetin kulttuurissa ollaan perhekeskeisempiä...tämä vanhainkotiin dumppaaminen on hyvinvointivaltioiden kulttuuri. 

Hyvinvointivaltion tarkoitus on ollut pohjoismaissa katkaista ihmisiltä siteet perheeseen. Ennen perhe oli se paikka josta haettiin taloudellista ja muuta apua ongelmiin, mutta nykyään ihmiset on opetettu hakemaan se apu valtiolta.

Pohjoismainen sosiaalidemokratia/kapitalismi on tehnyt ihmisestä kylmän. Ihmiset ovat laitostuneet, valtio kapaloi, opettaa, hommaa duunipaikan, maksaa eläkkeen ja hautaa.

Vierailija
38/106 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kukapa niin ei tekisi, kun hyvinvointivaltio on luvannut hoitaa vanhemmat? Riittää kun mummille vie äitienpäivänä ja jouluna marketin alennushyllyltä siepatun nahistuneen kukan.

Kun vanhus on hoitokotikunnossa, niin hän ei ole enää kotihoitokunnossa.

Äiti on parhaillaan sairaalassa, eikä kunnolla edes ymmärtänyt, että kävin häntä katsomassa. 

Vierailija
39/106 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätini ei ollut lapseton mutta hänen ainoa lapsensa kuoli melko nuorena ja kukas muu kuin me 6 kpl hänen sisarusten lapsia kävimme tätiämme moikkaamassa ja auttamassa hyvinkin paljon kun hän vanheni, se on sitä hyvää kotikasvatusta nääs että huolehditaan myös muista perheenjäsenistä, moni ei viitsi edes autella omia vanhempiaan joten ei se ole mikään tae että apua saa vaikka olisi tehnyt 10 lasta.

Onko teidän suvussa tapana lähteä opiskelemaan ja mennä töihin muualle kuin lapsuudenkotipaikkakunnalle? Kaikki asuvat koko elämänsä siellä? Myös nykyiset nuoret? 

Vierailija
40/106 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se vanhempiesi syy ole. 

Sitä arvelen että omassa vanhuudessani ei katsota enää velvollisuudeksi että perheettömän pitäisi uhrautua kuten se vielä nykyään on. Mutta siinä mielessä on vanhempien syytä koska yksi lapsista on valittu siihen vanhemmista huolehtijan rooliin, itse en vain siihen alistunut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän