Kokonainen viikko rippileirillä osalle nuorista liian haastavaa
https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000011272678.html
"Joillekin nuorille on nykyään liian haastavaa viettää kokonainen viikko rippileirillä, uudessa ympäristössä poissa kotoa.
Tämän vuoksi Ylöjärven seurakunnassa on parhaillaan käynnissä hybridi-rippikoulu, jossa ensimmäiset päivät maanantaista keskiviikkoon kokoonnutaan nuorisotilassa Ylöjärven keskustassa ja vain loput päivät torstaista sunnuntaihin ollaan leirillä."
Sääli kun maksumuurin takana.
Olispa munkin nuoruudessa 1990-luvulla ollut tuollaisia lyhytleirejä, muistan kuinka vaikea oli olla pois kotoa reilu viikko.
Kommentit (208)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo haastavaa kuunnella viikon verran totena esitettäviä mielikuvitusjuttuja.
Ei siellä mitään totena esitetä, vaan kerrotaan Raamatun uskosta. Jokainen saa tehdä sillä tiedolla mitä haluaa. Ei rippikouluikäisiä voi pakottaa uskomaan mitään, haloo 😄
Heh, ei se ole tietoa. Haloo!
Onhan se tietoa, haloo. Tietoa mitä Raamatussa lukee. Sinä saat vapaasti uskoa sitä tai olla uskomatta.
Keksittyjä tarinoita, joita raamatussa lukee. Miten voit uskoa pronssikautisten mistään mitään tietämättömien pronssikautisten vuohipaimenten nuotiotarinoita? Ai niin, uskonnollinen aivopesu lapsena. Sehän se.
Niille saduille ei ole mitään järkeenkäypiä todisteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo yksikin minuutti uskonnollista aivopesua on liikaa. Sinne ei ole pakko mennä.
Ei se ole aivopesua.
No onhan. Ei ole todisteita niiden tarinoiden paikkansapitävyydestä.
Siksi kyse onkin uskosta. Sinun ei ole pakko uskoa.
Miksi niitä sitten kerrotaan lapsille totena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo yksikin minuutti uskonnollista aivopesua on liikaa. Sinne ei ole pakko mennä.
Ei se ole aivopesua.
Rippileirillä kerrotaan nuorille Raamatun tapahtumista. Kukin valitsee itse, uskooko vai ei tai pitääkö totena tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole aivopesua.
No ehkä siksi, että aika moni ihminen maailmassa pitää niitä totena.
Sinun ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Kun minä olin rippileirillä, yksi tyttö joutui unettomuuden takia lähtemään kotiin jo parin yön jälkeen eikä palannut. Hän kuitenkin tuli konfirmaatioon, eli ilmeisesti suoritti loppu rippikoulun "etänä". Se rippileir siis sijaitsi alueella, jonne ei päässyt bussilla.
Tuo oli mullekin pahinta, kun ei saanut nukuttua. Jotkut juttelivat yökaudet, eikä piitanneet isosten tai ohjaajien kielloista mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse menin päiväkouluun. Vihasin tätä pakonomaista hihhulointia, niin en mennyt rippileirille. Teoriaa vaan opetettiin. Onneksi ei enää koskaan.
Miksi sitten menit? Eihän se ole pakollista.
Kyllä se entisaikaan oli vähän pakko.
Vierailija kirjoitti:
Meilläpäin oli rippikoulukin, jota jotkut kävi. Ei tarvinnut lähteä leirille.
60-luvulla koko kaveripiirini kävi iltariparin vain nörtit meni sinne leirille😁
Me oltiin viikko riparila Tarpoilassa 80-luvun alussa. Ei ollut puhelimia eikä nettiä.
Miltä maistuis nykyteineille viikko leirillä ilman nettiä ja puhelinta?
Tekis niin hyvää heille.
Mä kävin 80-luvulla päivärippikoulun. Ei tarvinnut mennä leirille.
Täh, musta leirillä oli ihanaa! Olin varmaan 6-vuotiaana ekan kerran. Tuttu täti kyllä piti sitä leiriä.
Joka kesä olin lapsena viikon jollain leirillä. Halusin ehdottomasti. Riparilla en ollut, kun en kuulu kirkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo haastavaa kuunnella viikon verran totena esitettäviä mielikuvitusjuttuja.
Ei siellä mitään totena esitetä, vaan kerrotaan Raamatun uskosta. Jokainen saa tehdä sillä tiedolla mitä haluaa. Ei rippikouluikäisiä voi pakottaa uskomaan mitään, haloo 😄
Heh, ei se ole tietoa. Haloo!
Onhan se tietoa, haloo. Tietoa mitä Raamatussa lukee. Sinä saat vapaasti uskoa sitä tai olla uskomatta.
Keksittyjä tarinoita, joita raamatussa lukee. Miten voit uskoa pronssikautisten mistään mitään tietämättömien pronssikautisten vuohipaimenten nuotiotarinoita? Ai niin, uskonnollinen aivopesu lapsena. Sehän se.
Hyvän historian tietämyksesi perusteella vaikutat älykkäältä😏
Kivoja on muistot riparilta 1974, taisi olla kaksi viikkoa. Siinä puolivälissä sai tulla vieraita, isä ja äiti kävivät katsomassa ja tuomassa varmaan lisää karkkia. Monilla oli lupalappu tupakointiin mutta kukaan ei koskaan käynyt katsomassa keitä siellä tupakkapaikalla oli eli suurin osa kävi siellä. Yöjuoksut oli jänniä kun livistettiin ulos. Muistaakseni samassa huoneessa oli kerrossänkyjä 4 niin että 8 oli samassa huoneessa.
Meillä oli ranta ihan vieressä ja sauna taisi lämmetä useamman kerran viikossa. Pääasiassa mieleen on jäänyt se kaikki muu kuin se raamatun luku. Oli kisoja ja istuttiin nuotiolla. Muistan kun pappi soitti kitaraa ja yritti laulattaa porukkaa eikä kukaan kuunnellut, pappi huusi "turpa kiinni ja laulakaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse menin päiväkouluun. Vihasin tätä pakonomaista hihhulointia, niin en mennyt rippileirille. Teoriaa vaan opetettiin. Onneksi ei enää koskaan.
Miksi sitten menit? Eihän se ole pakollista.
15-vuotiaana ei uskaltanut vanhempien painostuksesta olla menemättä kokonaan. Silloin kun on vielä lapsi niin ei helposti ajattele laajemmin asioita.
M25
Ihmettelen, mitä ihmeen viikon ripareita nykyään on (tai siis ei ole, kun kersoilta hajoaa pää). Olen syntynyt 1983, ja kaikki riparit olivat minun aikaani 90-luvulla 10 päivää, paitsi se yksi ainoa viikon talviripari, jonne itse menin. Tässä välissäkö standardi muuttui viikkoon ja nyt sitten neljään päivään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole aivopesua.
Koska nuorille ei haluta opettaa itsekriittisyyttä, vaan halutaan vain aivopestä. Hatunnostoa niille, jotka kieltäytyvät kokonaan koko riparista.
Ei meidän nuoruudessa ollut kotikylällä kuin päiväripari. Jos halusi leirille piti mennä jollekin valtakunnalliselle. Minä.olin sellaisella. En muista kuka järjesti mutta n. 100 km kotoa ja paikkakunnan muistan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole aivopesua.
Rippileirillä kerrotaan nuorille Raamatun tapahtumista. Kukin valitsee itse, uskooko vai ei tai pitääkö totena tai ei.
Pahinta on kun pakotetaan oppimaan ulkoa jotain ihmeen typeriä rukouksia. Ja jos ei osaa, niin sitten pilkataan siitä. :D