Miksi toiset ylpeilevät sillä ettei käytä tekoälyä mihinkään?
Se alkaa olla vähän sama kuin ylpeilisi sillä että ei käytä autoa tai tietokonetta mihinkään, eli aika yleinen työkalu jo. Minä käytän paljon. En esimerkiksi kysele enää yhtään mitään keskustelupalstoilta - paitsi nyt tämän - vaan kysyn tekoälyltä. Se googlettaakin nopeammin kuin minä itse, joten esim. vieraan kaupugin ruokapaikat osoitteineen kysyn tekoälyltä, vain yhtenä esimerkkinä. Tänään se suunnitteli minulle juhlamekon. Lähden viikonloppuna etsimään siihen kangasta ja netistä se etsikin minulle jo mallikaavat.
Kommentit (319)
Vierailija kirjoitti:
Tämä on psykologinen koe. Minä en käytä tekoälyä ollenkaan, sinä käytät kaikkeen. 10 vuoden kuluttua katsotaan sitten missä ollaan. Mielenkiintoista.
Nuorempana useampi tyttö/naisihminen vannoi että ei tule käyttämään ikinä tietokonetta. Tuo teidän uho kuulostaa vähän samankaltaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Tämä palsta tuntuu olevan täynnä yli-ihmisiä, jotka osaavat kaikki asiat paremmin kuin tekoäly, joka on koulutettu valtavilla tekstiaineistoilla. Mielestäni on naiivia kuvitella, että ihmisen rajoitettu tieto tai subjektiiviset mielipiteet päihittäisivät miljardien tekstien ja tiedon pohjalta oppineen järjestelmän.
Ei tarvitse olla kovinkaan vahvaa käytännön kokemusta, niin päihittää valituilta alueita tekoälyn ratkaisut. Yleistiedossa tekoäly päihittää ihmisen, kuten tietosanakirjatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta tuo tekoälyspammaminen.
Tuo on pelkkää se voi sitä ja se voi tätä. Me kaikki tiedämme jo täysin mitä se voi ja mitä se ei voi.
Mutta kun ihmiset eivät ole kovin loogisia tai usein edes järkeviä, sitä ei tulla siksi käyttämään kaikkeen siihen mitä se voisi, eikä monella ole mitään tarvetta. Ihan kuten nyttenkin ihminen ei tee kaikkea sitä mitä se voisi kehollaan ja ajatuksillaan.
Sinäkin voit vasaralla tehdä vaikka mitä, mutta teetkö? Koetko jokapäiväistä tarvetta käyttää vasaraa? Toiset käyttävät vasaraa joka ikinen päivä ja toiset eivät ole koskaan omistaneet edes sellaista eivätkä koe mitään tarvetta edes siihen. Ovatko nämä jotenkin huonompi, koska heidän elämäntyylinsä ei vaadi sitä?En käytä vasaraa päivittäin, mutta ymmärrän miten tärkeä työkalu se on niille, jotka sitä tarvitsevat enemmän. Lisäksi vasaraa
Se on näennäistä hyötyä. Ulkoistat asiat ja kuvittelet kehittyväsi itse. En epäile etteikö sinusta tosiaan voi tulla todella taitava tekoälyn käyttäjä, mutta osaatko sinä lopulta mitään itse, jos käytät sitä kaikkeen? Ensin puhutaan kuinka käytät sitä uuden oppimiseen. Se on yksi osa-alue. No sitten alat käyttämän sitä niihin muihin. Tekemään asioita, laskemaan asioita, pohtimaan asioita, ratkaisemaan luovuutta vaativat asiat, suunnittelemaan jne. Sinulle tehdään kaikki valmiiksi lopulta ja nyt sitten kuvittelet, että sinä osaat jotain.
Loppujen lopuksi, osaatko edes tehdä matkasuunnitelmaa itse? Tiedätkö kohta edes mistä pidät?
Kyllä minäkin ymmärrän kuinka tärkeää se on joillekin, mutta minä kyseenalaistan se tärkeyttä kaikille ja sen tarpeellisuutta joka ikiselle. Ajatus joka näyttää taas olevan toisille päinvastoin.
On näitä, jotka eivät yhtään ymmärrä kuinka turhaa tekoäly monelle oikeasti heidän yksikertaisessa elämässä on. Monelle riittää ihan vaan on off nappi. Se helpottaisi heidän elämäänsä paljon enenmän kuin kaikenlaiset tekoälyratkaisut ja apit. Kuten sanottua, talon ulkopuolella oleva pakettiauto, jossa on soppakattila, josta ihmiset hakisivat ruokansa itse fyysisesti, olisi monelle paljon elämää helpottavampi ratkaisu, kun tekoäly, joka luettelee reseptejä kun avaat jääkaapin oven.
Monet ihmiset elävät täysin jossain tekoälykuplassa ja siten kuvittelevat sen tuovan kaikille jotain lisäarvoa. Monelle se ei ole muuta kuin voisit tehdä sitä tai tätä ja tehdä papereita, esitelmiä ym. joita he eivät koskaan tarvitse mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on psykologinen koe. Minä en käytä tekoälyä ollenkaan, sinä käytät kaikkeen. 10 vuoden kuluttua katsotaan sitten missä ollaan. Mielenkiintoista.
Nuorempana useampi tyttö/naisihminen vannoi että ei tule käyttämään ikinä tietokonetta. Tuo teidän uho kuulostaa vähän samankaltaiselle.
Minä en uhoa mitään. Mutta kyseenalaistan tämän, kohta teemme kaiken tekoälyllä narratiivin.
Ehkä teemme kaikki ansioluettelot ja ehkä teemme kaikki treeniohjelmat, mutta me emme tule tekemään jokaista illallista ensin kysymällä tekoälyltä mitä syömme tänä iltana. Koska siinä vaiheessa iskee inhimillisyys. Eli laiskuus, mieliteot, raha ja syyllisyys tai itseinho ja halua laihtua vaikka. Netflix on täynnä elokuvia ja silti teemme muutakin kuin katsomme sitä.
Tekoäly on jotain jonne on mentävä. Siltä on kysyttävä, sen vastausta on odotettava. Se on joko luettava tai kuunneltava ja sitä pitäisi vielä myös noudattaa. Ja siinä sen ongelma tulee lopulta olemaan. Jaksammeko lopulta edes kysyä? Kun usein helpommalla pääsee vaan kuunnella itseään. Valinta tapahtuu mikä on helpointa. Jos tekoäly hoitaa sen helpommin, se valitaan, jos se vaatii enemmän, se jää käyttämättä. Monella ihmisellä ei ole mitään vaativaa elämässä, johon tarvitaan tekoälyä.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ihmisistä ei tee elämässään markkinointisuunnitelmia tai kirjoita CV:tä päivittäin. He eivät myöskään pyöritä omia bisneksiä tai suunnittele uusia tuotteita. Mutta ne, jotka haluavat ja tarvitsevat, saavat tekoälystä suurimman hyödyn. Yhtälailla kuin kaikki eivät juokse maratonia, mutta ne, jotka juoksevat, arvostavat hyviä kenkiä ja harjoitusohjelmia. Samaten vaikka sinä haluat matkailla sokkona on paljon ihmisiä, jotka puolestaan arvostavat räätälöityjä matkasuunnitelmia.
Aivan, mutta miksi se sitten on ongelma näille käyttäjille, jos joku avoimesti ei sitä haluakaan käyttää? Hyöty on lopulta aika subjektiivista . Onko siitä välttämättä aina hyötyä?
Otetaan vaikka ravintola. Teet sen kaiken tekoälyllä. Ruokasi, tarjoilijat, jopa ovet aukeaa tekoälyn avulla. Mutta luuletko, että asiakkaat haluavat sitä? Miten se pizza-automaatti on menestynyt? Tätäkö asiakkaat haluavat
Aasiassa on jo suosittuja robottikahviloita ja -ravintoloita. Niiden romanttisuudesta en mene sanomaan mitään.
10 vuoden päästä tätä maapalloa ei ole enää olemassakaan muuten kuin tuhottuna rauniona.
Kohta syttyy kolmas maailmansota, sitten tulee Jeesus ja vie omansa taivaaseen. Kaikki tekoälyhömpötykset joutaa hevon v...uun.
Haluaisitteko te kun olette vanhoja ja sairaita että teitä joitaisi joku tekoälyrobotti vai ihan oikea ihminen?
Vierailija kirjoitti:
Tai antaa sinulle vinkkejä miten kirjoittaa Eino Leinon tyyliin:
Eino Leinon tyyli on rikas, lyyrinen ja täynnä rytmiä, tunnetta ja kansanrunouden kaikuja. Jos haluat kirjoittaa Leinon tyyliin, tässä on keskeisiä piirteitä ja vinkkejä:
1. Käytä runomittaa ja rytmiä
Leino käytti usein nelipolvista trokeeta, joka on suomalaiselle runokielelle ominainen. Esimerkiksi:
"Lauloi laakso, lauloi harju,
lauloi lintunen lehdossa..."🔸 Trokee = painollinen tavu + painoton tavu (toisin kuin jambi).
🔸 Rytmi on tärkeää testaa lausumalla ääneen.2. Käytä vanhahtavaa ja runollista kieltä
Leinon kieli on usein kansallisromanttista, hieman arkaistista ja runollista:
Sana-asettelu voi olla vapaampi: "Ei elon tiellä tie tasainen"
Sanat
Nuo neuvot ovat pintapuolisia ja ohjaavat virhepäätelmiin ja -tuotoksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä palsta tuntuu olevan täynnä yli-ihmisiä, jotka osaavat kaikki asiat paremmin kuin tekoäly, joka on koulutettu valtavilla tekstiaineistoilla. Mielestäni on naiivia kuvitella, että ihmisen rajoitettu tieto tai subjektiiviset mielipiteet päihittäisivät miljardien tekstien ja tiedon pohjalta oppineen järjestelmän.
Ei tarvitse olla kovinkaan vahvaa käytännön kokemusta, niin päihittää valituilta alueita tekoälyn ratkaisut. Yleistiedossa tekoäly päihittää ihmisen, kuten tietosanakirjatkin.
Entäpä osaisitko sinä auttaa minua näissä asioissa paremmin kuin tekoäly ja vielä muutamassa sekunnissa?
- Selittää minulle Kiinan kieliopin perus- ja erityispiirteet
- Opastaa kädestä pitäen puutarhavajan rakentamisessa, mittojen ja materiaalien valinnasta kokoamiseen
- Laatia yksilöllisen treeniohjelman ravinto-ohjelmineen, huomioiden tavoitteet ja mahdolliset rajoitteet
- Suositella ravintoloita Färsaarilta paikallisen ruokakulttuurin ja budjetin mukaan
- Koota minulle jazz-fusion -soittolistan mieltymyksieni ja tunnetilani perusteella
- Kirjoittaa ytimekkään saatekirjeen tai työhakemuksen tiettyyn alaan
- Neuvoa minua yritykseni budjetin suunnittelussa tai vaikkapa verovähennysten hyödyntämisessä
Totta kai löytyy ammattilaisia, jotka voivat tehdä nämä asiat. Mutta kukaan ei osaa kaikkea ja harvoin ne ammattilaiset ovat saatavilla juuri sillä hetkellä kun tarvitset, ja usein heidän palveluistaan täytyy maksaa. Tekoäly on tuolloin varsin oiva vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
"Miksi? Miksi minä haluaisin jotain tällaista päivittäin? Jos tarvitsee ideoita runon kirjoittamiseen, niin onko oikeasti edes runoilija? Tämä on täydellinen esimerkki jonkun koulutehtävän opetteluun ja josta valmistuisi sitten samanlaisia runoilijoita kolmetoista tusinasta. Näennäistä luovuutta. Se on vähän sama kun pyytää tekoälyä tekemään kuvia kauniista ihmisistä. Ne kuvat näyttävät kaikki samoilta. Voit jopa maalata ne muotokuvaksi ja siltikin se olisi huonos taidetta."
Tällaiset harjoitukset toimivat monelle luovuuden herättäjinä, eivät kahleina. Luova tyhjiö on tuttu kokemus monelle kirjoittajalle, ja juuri nämä harjoitukset voivat auttaa sen purkamisessa. Moni kirjailija on kertonut löytäneensä oman tyylinsä tai oivaltaneensa uusia ilmaisun tapoja juuri harjoitusten kautta. Luovuus ei myöskään ole pelkkää inspiraatiota, vaan se vaatii myös taitoa. Se on kykyä käyttää kieltä, rytmiä, muotoa ja
Kyllä pitää olla erittäin vähän luova ihminen jo lähtöjään, että tekoälyn simppeleillä nikseillä (jotka se on kopioinut jo olemassaolevilta sivustoilta, ei plagioinut oikeilta ihmisiltä) saisi luovuutensa heräämään.
Luovuus syntyy tylsyydestä, ylijäämästä, ihmettelystä, yksinäisyydestä, yksityiskohtien huomaamisesta, asenteesta. Ei sitä millään teknisillä harjoituksilla saada virtaamaan. Olennaista on tehdä jotain, aloittaa jostain. Ja sen aloittamisen voi hyvin tehdä ilman tekoälyn alkeellisia niksejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en uhoa mitään. Mutta kyseenalaistan tämän, kohta teemme kaiken tekoälyllä narratiivin.
Ehkä teemme kaikki ansioluettelot ja ehkä teemme kaikki treeniohjelmat, mutta me emme tule tekemään jokaista illallista ensin kysymällä tekoälyltä mitä syömme tänä iltana. Koska siinä vaiheessa iskee inhimillisyys. Eli laiskuus, mieliteot, raha ja syyllisyys tai itseinho ja halua laihtua vaikka. Netflix on täynnä elokuvia ja silti teemme muutakin kuin katsomme sitä.
Tekoäly on jotain
Ei minustakaan ole edes tarpeen tehdä kaikkea tekoälyllä. Mutta minä nyt ylipäätänsä olen oppinut luottamaan aivoihini ja muistiini, etten kirjoittele muistilappuja tai käytä laskinta, jos kykenen toimituksen tekemään päässäni. Käytän tekoälyä sellaisiin asioihin mihin menisi joko tuhottomasti aikaa tai ne eivät olisi ylipäätänsä mahdollisia ajanpuutteen vuoksi. Yksi hyvä syy tekoälyn käyttöön on internetin rikkoontuminen liiallisten mainosten vuoksi. On helpompi hakea green curry resepti chatgpt:llä kuin googlella ja yrittää löytää mainosten seasta reseptiä harrastelijakokin nettisivuilta. Siinä välissä hyväksyä muutama eväste. Eittämättä mainokset tulevat rikkomaan ennen pitkää myös tekoälyjen käyttöliittymät, kun yritysten on pakko alkaa tekemään rahaa. Joko joudut kuuntelemaan tai katselemaan mainoksia tai maksamaan käyttösi. Nyt eletään kuherruskuukautta.
Muistanpa kun internetin hakukoneet tulivat, ensin joku hassu ja myöhemmin google. Sittemmin wikipediakin keksittiin. Näitä paheksuttiin jopa yliopistolla: huomattavasti ammattimaisempaa oli mennä kirjastoon, etsiä ja plarata kirjoja, ottaa valokopioita. Kenties saattoi myös ihmelaitteella tutkia mikrofilmejä. Jos jotain ehkä kiinnostavaa löysi, voi täyttää pahvisen kaukolainapyynnön ja palata tutkijakammioonsa tekemään jotain ei-mitään.
Edistys eteni ja kukaan ei enää googlea pelkää. Työnteko tehostui huomattavasti, sallittua huuhailua jäi pois. Tosin edelleen on paljon ihmisiä, jotka eivät ymmärrä mitä lähdekritiikki on. Tekoäly on nyt sitten vain seuraava askelma.
Vierailija kirjoitti Toivon totisesti, että tekoäly tulee korvaamaan monet aspat ja luomaan myönteisempää ilmapiiriä ihmisten välille.
Toivotko ihan oikeasti, että happamat, veemäiset ja tyhmät aspatkin katoavat? Ja niin muodoin inhimillisyys sen kaikissa muodoissaan?
Minä en. Elämään kuuluu myös negatiiviset asiat. Tekoälyn kohteliaisuus ei tunnu miltään, koska se on vain tekoäly, ei ihminen. Samasta syystä en ilahdu, kun tekoäly tervehtii minua etunimelläni: "Hei Sonja!". Se ei ole elävä olento, joten turha tervehtiä minua, varsinkaan nimelläni kuin olisimme vertaiset.
En pahoittele happamuuttani ja negatiivisuuttani, sillä se on arvokasta. Paljon arvokkaampaa kuin mikään, mitä tekoäly tekee.
En mä ihan heti keksi miten nuo googlen tuomat ai-vastaukset ekana, ois parantanut mun elämää...
Muutenkin google palauttaa kysymyksiin vastauksena vauva-palstan. Mukavampi googlata hakusanoilla ja arvioida ite lähteiden luotettavuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulevat, että eivät käytä. Mutta jos käyttävät älypuhelinta uusilla viimeisen vuoden aikana julkaistuilla käyttöjärjestelmillä, niin he käyttävät tietämättään tekoälyä riippumatta onko puhelin Applen puhelin tai joku Android puhelin.Sama juttu tableteissa.
Edelleen, jos käytät Googlen hakukonetta tai Microsoftin Bing hakukonetta, niin ei niitä voi enää käyttää ilman että samalla käyttäisi tekoälyä niiden kanssa.
Asia on vähän sama kun, että väittäisi että ei hengitä typpeä vaan ilmaa jossa on happea, mutta kun siinä ilmassa on myös typpeä, hiilidioksidia ja jalokaasuja myös.
Pöhköt !
Juuri näin, hakukoneet, google maps, Spotify ja jos käyttää ig, facebook tai vastaava kaikki nämä käyttää tekoälyä.
Tämä on huomattu, google ainakin on muuttunut täysin paskaksi. Muista en tiedä kun en käytä.
Myös Wikipedia-artikkelit on muuttuneet käsittämättömän huonoiksi. Ilmeisesti ne on konekäännetty tai tekoälykäännetty suoraan englanninkielisestä Wikipediasta. Ja sen huomaa. Ei pelkästään virheellisiä sannavalintoja ja virkerakenteita, vaan myös suoranaisia asiavirheitä huonon kääntämisen seurauksena.
Ja näin meistä ihmisistä tulee tehokkaampia, onnellisempia ja älykkäämpiä...
Vierailija kirjoitti:
Se on näennäistä hyötyä. Ulkoistat asiat ja kuvittelet kehittyväsi itse. En epäile etteikö sinusta tosiaan voi tulla todella taitava tekoälyn käyttäjä, mutta osaatko sinä lopulta mitään itse, jos käytät sitä kaikkeen? Ensin puhutaan kuinka käytät sitä uuden oppimiseen. Se on yksi osa-alue. No sitten alat käyttämän sitä niihin muihin. Tekemään asioita, laskemaan asioita, pohtimaan asioita, ratkaisemaan luovuutta vaativat asiat, suunnittelemaan jne. Sinulle tehdään kaikki valmiiksi lopulta ja nyt sitten kuvittelet, että sinä osaat jotain.
Loppujen lopuksi, osaatko edes tehdä matkasuunnitelmaa itse? Tiedätkö kohta edes mistä pidät?Kyllä minäkin ymmärrän kuinka tärkeää se on joillekin, mutta minä kyseenalaistan se tärkeyttä kaikille ja sen tarpeellisuutta joka ikiselle. Ajatus joka näyttää taas olevan toisille päinvastoin.
On näitä, jotka eivät yhtään ymmärrä kuinka turhaa tekoäly monelle oikeasti heidän yksikertaisessa elämässä on. Monelle riittää ihan vaan on off nappi. Se helpottaisi heidän elämäänsä paljon enenmän kuin kaikenlaiset tekoälyratkaisut ja apit. Kuten sanottua, talon ulkopuolella oleva pakettiauto, jossa on soppakattila, josta ihmiset hakisivat ruokansa itse fyysisesti, olisi monelle paljon elämää helpottavampi ratkaisu, kun tekoäly, joka luettelee reseptejä kun avaat jääkaapin oven.
Monet ihmiset elävät täysin jossain tekoälykuplassa ja siten kuvittelevat sen tuovan kaikille jotain lisäarvoa. Monelle se ei ole muuta kuin voisit tehdä sitä tai tätä ja tehdä papereita, esitelmiä ym. joita he eivät koskaan tarvitse mihinkään.
Kun käytän tekoälyä apuna kieliopissa, liikunnassa tai ylipäätän asioiden suunnittelussa, en tee sitä siksi, että joku tekisi kaiken puolestani vaan siksi, että saan asian tehtyä tehokkaammin ja saan ideoita, joita en ehkä itse olisi keksinyt. Tekoäly voi ehdottaa minulle esimerkiksi matkasuunnitelmaa, treeniohjelmaa tai reseptiä, mutta lopulta minä teen valinnat. Käyn sen kanssa vuoropuhelua siitä, mitä haluan, mitä voisin tehdä ja mikä minulle sopii. Siinä mielessä tekoäly on kuin toinen asiasta hyvin tietävä ihminen, jonka kanssa voi pallotella ideoita ja saada inspiraatiota.
Tuo talon taakse tuleva soppa-auto kuulostaa kivalta idealta, mutta kun sellaista ei ole, tarvitsen reseptejä. Ja vaikka tekoäly ehdottaisi, kyllä minä sen ruoan vielä itse kokkaan. Itse asiassa on enemmän passivoivaa hakea valmis annos pakusta kuin tehdä ruokaa itse tekoälyn ideoiden pohjalta. Olen esimerkiksi käyttänyt tekoälyä apuna silloin, kun reseptistä puuttuu jokin raaka-aine ja olen kysynyt, millä voisin sen korvata. Ehkä joku kokeneempi tietäisi vastauksen suoraan, mutta minulle tekoäly tuo juuri sen avun, jota sillä hetkellä tarvitsen. Tai jos esim. kokkaan jenkkireseptillä niin tekoäly kääntää sen nopeasti eurooppalaisiin mittoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miksi? Miksi minä haluaisin jotain tällaista päivittäin? Jos tarvitsee ideoita runon kirjoittamiseen, niin onko oikeasti edes runoilija? Tämä on täydellinen esimerkki jonkun koulutehtävän opetteluun ja josta valmistuisi sitten samanlaisia runoilijoita kolmetoista tusinasta. Näennäistä luovuutta. Se on vähän sama kun pyytää tekoälyä tekemään kuvia kauniista ihmisistä. Ne kuvat näyttävät kaikki samoilta. Voit jopa maalata ne muotokuvaksi ja siltikin se olisi huonos taidetta."
Tällaiset harjoitukset toimivat monelle luovuuden herättäjinä, eivät kahleina. Luova tyhjiö on tuttu kokemus monelle kirjoittajalle, ja juuri nämä harjoitukset voivat auttaa sen purkamisessa. Moni kirjailija on kertonut löytäneensä oman tyylinsä tai oivaltaneensa uusia ilmaisun tapoja juuri harjoitusten kautta. Luovuus ei myöskään ole pelkkää inspiraatiota, vaan se vaatii myös taitoa.
Kyllä pitää olla erittäin vähän luova ihminen jo lähtöjään, että tekoälyn simppeleillä nikseillä (jotka se on kopioinut jo olemassaolevilta sivustoilta, ei plagioinut oikeilta ihmisiltä) saisi luovuutensa heräämään.
Luovuus syntyy tylsyydestä, ylijäämästä, ihmettelystä, yksinäisyydestä, yksityiskohtien huomaamisesta, asenteesta. Ei sitä millään teknisillä harjoituksilla saada virtaamaan. Olennaista on tehdä jotain, aloittaa jostain. Ja sen aloittamisen voi hyvin tehdä ilman tekoälyn alkeellisia niksejä.
*eli plagioinut oikeilta ihmisiltä
Vierailija kirjoitti:
Haluaisitteko te kun olette vanhoja ja sairaita että teitä joitaisi joku tekoälyrobotti vai ihan oikea ihminen?
No minä ainakin ottaisin erittäin mielelläni robotin avukseni, joka avustaisi minua 24/7. Aika harvalla vanhuksella on varaa palkata tällaista henkilöä ja ehkä robottitekniikka voi ajan myötä auttaa erittäin ruuhkaantunnutta vanhustenhoitoalaa.
Miten AI suhtautuu semantiikkaan?