Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi toiset ylpeilevät sillä ettei käytä tekoälyä mihinkään?

Vierailija
03.06.2025 |

Se alkaa olla vähän sama kuin ylpeilisi sillä että ei käytä autoa tai tietokonetta mihinkään, eli aika yleinen työkalu jo. Minä käytän paljon. En esimerkiksi kysele enää yhtään mitään keskustelupalstoilta - paitsi nyt tämän - vaan kysyn tekoälyltä. Se googlettaakin nopeammin kuin minä itse, joten esim. vieraan kaupugin ruokapaikat osoitteineen kysyn tekoälyltä, vain yhtenä esimerkkinä. Tänään se suunnitteli minulle juhlamekon. Lähden viikonloppuna etsimään siihen kangasta ja netistä se etsikin minulle jo mallikaavat. 

Kommentit (319)

Vierailija
121/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiahan on hieman ironisesti niin, että genAI:sta hyötyvät eniten aihealueesta entuudestaan paljon tietävät. Kunhan tilanne vakiintuu suurin käyttösovellus näille yleistyökaluille lienee erilaisen markkinointipupun tuottaminen. Todellisessa hyöytykäytössä käytetään erikoistuneita koneoppivia järjestelmiä.

Tuohan riippuu täysin aihealueesta. Minä olen sellaisen alan asiantuntija, etten ole saanut mistään tekoälyversiosta irti mitään hyödyllistä. Osaan kyllä kysyä tarkkoja kysymyksiä, mutta kun tekoäly ei tiedä asiasta! Johtunee siitä, että suomenkielistä alkuperäismateriaalia asiasta ei verkossa juuri ole, joten tekoäly ei ole saanut mitään sisäänsä.

No miksipä et kysyisi englanniksi? Luulisi erikoispätevän erityisasiantuntijan osaavan.

Seuraa ketjua. Mistä edes tiedät, etten ole kysynyt englanniksi?

Typerät kommentit ovat osoitus siitä, ettei ihminen osaa ajatella eikä argumentoida. Se taito ei näytä tekoälyn avulla lisääntyneen lainkaan, vaan vähentyneen.

Vierailija
122/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki uusi pelottaa ja sitä pitää perehtymättä vastustaa. 

Uusi ei pelota, vaan kyllästyttää. Koko aikuisiän on joutunut uuden äärelle. Arvostan enemmän perinteitä ja vanhan ajan verkkaista rytmiä. En ole elämää suorittamassa enkä jatkuvasti itseäni ylittämässä. Haluan nauttia. Siksi ei tekoälylle.

Kun opit käyttämään teknologiaa ja tekoälyä tehokkaasti se nimenomaan vapauttaa sinulle enemmän aikaa elämästä nauttimiseen.

Vapauttaa mistä?

Entäpä jos se, että kirjoittaa runonsa itse on juuri sitä hauskempaa tekemistä mitä haluaa tehdäkin. Yms.

Eri

Joo siis minä en ainakaan halua vapautua omasta ajattelemisesta, kielellisestä kehityksestä, kielen ja sen nyanssien ymmärryksestä (mitä sanotaan VS mitä oikeasti tarkoitetaan), luovuudesta ja kyvystä kommunikoida normaalisti ihmisten kanssa. 

Tekoälyn pitäisi hoitaa automaationa raskaita hommia, jotta meille ihmisille jää vapaata aikaa ajatella ja olla luovia. Nyt tekoäly on menossa suuntaan, jossa ihmiset jatkavat raskaita hommia työkseen, mutta tekoäly hoitaa ajattelun ja luovuuden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

no menipä tuolla tekoälyllä tekoälytunteisiin. 

Minä en väittänyt tekoälyä käyttävien palvovan sitä sokeasti? Luetun ymmärtäminen? Enkä myöskään väitä, että se estää oppimista. Riippuu tietysti mitä meinaa oppia, mutta tietysti se voi estää oppimista, jos käyttää aikansa pelkästään sen edessä istumiseen, vaikka oikeasti pitäisi tehdä, mutta helppo tietysti on selittää kaikki sillä, ettei sitä ole silloin käytetty hyvin. Maailmassa kaikki toimii hyvin, kun niitä apuvälineitä käyttää hyvin. Harmi vaan, että oikeassa maailmassa käytetään vaikka kuinka paljon apuvälineitä väärin, koska muuhun ei kyetä ja silloin niistä on enemmän haittaa kun hyötyä.

Väitin, että kouluissa on oppilaita, jotka käyttävät sitä tehtäviin, eivätkä siksi opi itse, koska vaikka tehtävä on tehty, ehkei sitä koko tehtävää ole edes itse luettu läpi. Silloin olisi parempi olla käyttämättä sitä tekoälyä ja tehdä jopa huonosti itse ne asiat. Lopputulos olisi parempi, vaikka ehkä silti surkea.

Mistä väite, että pidän ihmisiä, jotka käyttävät sitä pinnallisina syntyi? Puhuinko jotain heidän arvomaailmasta, jossa pelkästään pinnallisilla asioilla on merkitystä heille?

Käyttäjä ja vihaaja ei ole vastakohtia. Nyt ei ollut tarkoitus edes löytää neutraalia nimitystä vaan vastakohta tyylin kuuma tai kylmä. Vaalea tai tumma. Vihaajan vastakohta on raskastava, ei käyttäjä. Sen vastakohta on, ei käyttäjä.

Hyvin käytettynä kaikki on täydellistä. Hyvin käytetyt aivot ovat aina mukana ja käyttövalmiina. Pimeässä metsässä ilman sähköäkin. Onko tekoäly sitä?  

Minä en ole halua vaikuttaa, mistä sekin kuvitelma syntyi? Minulle sopii vallan hyvin, että muut tekevät elämässään virheitä. Eikä minulla ole mitään väliä kunnioitanko minä vai en virheellisiä väittämiä. Se ei ole mikään arvo minulle.

Tekoäly ei käytä omia aivoja. Se käyttää jonkun toisen aivoituksia. Ehkä nopeasti ja joskus jopa täysin väärin.

Vierailija
124/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ylpeile sillä etten käytä tekoälyä, mutta tunnen kyllä ylpeyttä siitä että osaan etsiä itse tietoa ja etsiä ongelmiin ratkaisuja. Yliopistolla moni opiskelija sortuu tekoälyn käyttöön ja oppiminen jää pinnalliseksi, tämän olen huomannut viimeaikoina eikä se lupaa hyvää tulevaisuudessa. Tekoäly antaa usein oikeansuuntaisia vastauksia, mutta ilman riittävää pohjatietoa tai omaa arviointikykyä on mahdotonta sanoa, onko vastaus oikein, puuttuuko siitä olennaista tietoa vai onko se ihan hatusta vedettyä selitystä. Tekoälyhän ei itse tiedä mitään, se vain generoi todennäköisimmän vastauksen sen aineiston mukaan, millä se on koulutettu. Tästä johtuen tekoälyn antamiin viitteisiin ei voi luottaa ja se saattaa generoida omia faktoja ja lähteitä oikeiden asioiden joukkoon sen mukaan, mitä se olettaa käyttäjänsä tarvitsevan. Tekoälypohjaisen tiedon varmistaminen on paljon työläämpää, kuin tiedon etsiminen itse ja yhä edelleen ihmisten pitäisi osata etsiä luotettavaa tietoa lisääntyvän misinformaation tulvan keskeltä. Täysin oma ongelmansa on kirjallisuuteen ja taiteisiin liittyvä tekoälyn käyttö, joka käytännössä varastaa ihmisiltä heidän työnsä ja jäljittelee heidän kädenjälkeään ilman mitään lupaa tai kompensaatiota. Joillain aloilla tekoäly voi olla ihan hyvä väline työn edistämiseen, mutta mielestäni tässä hypessä ollaan menty ihan liian pitkälle ja tavalliselle käyttäjälle koituu pidemmällä ajalla enemmän haittaa kuin hyötyä.

Vierailija
125/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiahan on hieman ironisesti niin, että genAI:sta hyötyvät eniten aihealueesta entuudestaan paljon tietävät. Kunhan tilanne vakiintuu suurin käyttösovellus näille yleistyökaluille lienee erilaisen markkinointipupun tuottaminen. Todellisessa hyöytykäytössä käytetään erikoistuneita koneoppivia järjestelmiä.

Tuohan riippuu täysin aihealueesta. Minä olen sellaisen alan asiantuntija, etten ole saanut mistään tekoälyversiosta irti mitään hyödyllistä. Osaan kyllä kysyä tarkkoja kysymyksiä, mutta kun tekoäly ei tiedä asiasta! Johtunee siitä, että suomenkielistä alkuperäismateriaalia asiasta ei verkossa juuri ole, joten tekoäly ei ole saanut mitään sisäänsä.

No miksipä et kysyisi englanniksi? Luulisi erikoispätevän erityisasiantuntijan osaavan.

Tämä englanniksi kysymisen hokeminen paljastaa ajattelun kapeuden. Oletetaan, että kaikki löytyy englanniksi ja että se on ensisijainen ja paras tapa saada tietoa.

Janne Saarikivi on jo aiemmin kiinnittänyt huomiota siihen, miten englannin harha on aiheuttanut sen, ettei muunkielisestä tutkimuksesta tiedetä mitään ja tehdään uudelleen samaa tutkimusta englanniksi, turhaan. Kun olisi voinut hyödyntää jo olemassa olevaa tutkimusta.

Vierailija
126/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki uusi pelottaa ja sitä pitää perehtymättä vastustaa. 

Uusi ei pelota, vaan kyllästyttää. Koko aikuisiän on joutunut uuden äärelle. Arvostan enemmän perinteitä ja vanhan ajan verkkaista rytmiä. En ole elämää suorittamassa enkä jatkuvasti itseäni ylittämässä. Haluan nauttia. Siksi ei tekoälylle.

Kun opit käyttämään teknologiaa ja tekoälyä tehokkaasti se nimenomaan vapauttaa sinulle enemmän aikaa elämästä nauttimiseen.

Suurimmalta osalta teknologian käyttö ei ole johtanut siihen että tekisimme ajallisesti vähemmän ja nauttisimme enemmän vaan että teemme aina vain enemmän asioita koska se on mahdollista.

Vierailija
127/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan se surkeaa jos ei pärjää omin sahajauhoin vaan tarvitsee tekoälyn hoitamaan hommansa. Mitä sellaisella työntekijällä yleensäkään edes tekee?

Nykypäivän työelämässä tehokkuus ratkaisee. Se työntekijä, joka osaa hyödyntää tekoälyä, saa tehtävänsä tehtyä moninkertaisesti nopeammin kuin se, joka ei sitä käytä. Yritykset eivät halua maksaa siitä, että työ tehdään hitaasti, vaan arvostavat nopeutta ja tuloksia. Tekoäly ei vie työntekijän roolia, vaan auttaa tekemään työn paremmin ja tehokkaammin.

Sittenhän voi ylimääräiset työntekijät irtisanoa ja jättää vain yhden, joka pyörittää kaiken tekoälyllä.

Kannattaa opetella käyttämään tekoälyä, ko

Minä olen viestinnän ammattilainen 30 vuoden kokemuksella, sekä kuvittaja ja graafikko. Just niitä asioita, joita tekoäly haluaa tehdä puolestani ja jotka yritys haluaa ulkoistaa tekoälylle. En oikein hypi riemusta ajatuksesta, että tekoäly vie kaikki työni ja pysyäkseni perässä minun on lopetettava ammatillinen osaamiseni ja annettava tekoälyn tehdä työt puolestani. 

Plus tuntuu jotenkin aivan infernaalisen typerälle, että yritys ei osaa itse palkata jotakuta, joka pystyy kirjoittamaan vaikka sosiaaliseen mediaan postauksen yrityksen uudesta palvelusta tai kirjoittamaan asiakkaalle/kumppanille sähköpostin.

Vierailija
128/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei. Mitenkä me tähän saakka ollaankaan osattu kirjoittaa uutisia, uutiskirjeitä, tehdä pakkaussuunnitteluja, mainoksia, elokuvia, musiikkia, kirjoja, kirjoittaa sähköposteja, hoitaa neuvotteluita ja suunnittelupalavereita, viestiä kirjallisesti työkavereiden kanssa, tehdä mainostekstejä ja mainoskampanjoita, kirjoittaa nettisivujen tekstejä, hoitaa sosiaalisen median ylläpitoa, järjestää kampanjoita ja tapahtumia, tehdä tiedotteita, lukea, opiskella, referoida, tiivistää, kääntää jne. ilman tekoälyä.

Kyllä se vaan on niin, että nämä on ehdottomasti ulkoistettava tekoälylle, jotta meille jää enemmän aikaa... johonkin. Netflixiin? Ojan kaivamiseen?

Vierailija
129/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksipä et kysyisi englanniksi? Luulisi erikoispätevän erityisasiantuntijan osaavan.<

MIkä sinun ongelmasi on? Tietenkään AI ei voi vastata kysymykseen, josta sillä ei ole taustamateriaalia. Se on vain kielimalli, jonka se itsekin myöntää. Myös sen, että ei se varsinaisesti ajattele. Paljon hyötyä siitä kyllä on, kunhan opettelee ensin käyttämään. Muuten voi päätyä melkoiseen bull shit bingoon.

Aloittajan mekonsuunnittelu vaikutti kyllä siltä, että homma on hanskassa ja hanska hukassa.

Vierailija
130/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun veljeni korjasi pesukoneen vian tekoälyn ohjeiden avulla. 

Jo kymmeniä vuosia on ollut pesukoneen korjaajia, kuten autokorjaajia, kännykän korjaajia, lämpöpumpun korjaajia jne. Se ei vaadi tekoälyä, vaan koneiden ymmärtämistä ja sen taidon on oppinut lähes kuka tahansa 16 vuotias jolla on amiksessa ollut opettaja, jo kauan ennen tekoälyä.

Tottakai koneita on korjattu ilman tekoälyä jo pitkään, mutta se ei tee tekoälystä turhaa. Sen avulla joku ilman aiempaa kokemusta voi oppia ja ratkaista helposti ja nopeasti ongelman itse. Kyse ei ole siitä, että tekoäly kokonaan korvaisia ammattilaiset vaan että se tuo tiedon helpommin saataville. 

Mistä tietää, että sinä et ole koneiden korjaajia oikeassa elämässä nähnyt.

Kun tulet koneen eteen, joka ei toimi, siinä voi olla oikeasti ihan mikä tahansa vika. Siinä voi olla reikiä, puuttua paloja, sähkö, kaasu tai vesi ei liiku tai edes tule putkesta ulos. Siellä voi olla sisällä eläin tai kalkkitukos jne. Siinä voi olla useita vikoja samanaikaisesti.

Teidän  pesukone ehkä näytti jonkun koodin ja veljesi googlasi sen ja tiesi, että kortti oli rikki ja hän vaihtoi sen. Ja tässä tulemme nyt kahteen ongelmaan. Tavisten ei pitäisi alkaa sähläämään sähkölaitteiden kanssa, joissa kiertää sähkö ja vesi. Todennäköisesti suurimmalla osalla ei ole mahdollisuutta hankkia varaosia jostain. Kuka korvaa, jos homma korjataan väärin ja vedet valuvat naapuriin? 

Mitä seuraavaksi? Kokematon veljesi tekee teidän sähkötyöt tekoälyn avulla?

Vaikka onkin houkuttelevaa korjata määrättyjä asioita ilman aiempaa kokemusta ja tekoäly vielä auttaa siinä, niin kaikkea ei silti pidä tehdä. Siihen on syynsä miksi toisissa ammateissa on oikeudet, jotta sitä voi harjoittaa.

Vierailija
131/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly ei kirjoita sun ylioppilaskokeen vastauksiasi eikä osallistu yliopiston pääsykokeisiin. Niissä sun pitää kirjoittaa ihan itse. Se ei myöskään osallistu sun puolestas työhaastatteluun. Ylläri pylläri - sun pitää osata ihan itse!

Tekoäly voi auttaa sinua harjoittelemaan vastauksia työhaastatteluun ja pohtimaan erilaisia kysymyksiä. Yo-kokeisiin se tarjoaa selkeitä selityksiä, harjoitustehtäviä ja auttaa jäsentämään tietoa. Lisäksi se voi rakentaa sinulle tehokkaan opintosuunnitelman ja toimia kuin henkilökohtainen valmentaja, joka antaa palautetta, muistuttaa tärkeistä asioista ja auttaa pysymään aikataulussa.

Vierailija
132/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä muista mutta itselleni ainakin tulee tekoälystä ensimmäisenä mieleen ammattiylpeyden puute ja halu mennä matalimman riman kohdalta... Ehkä tuossa tapauksessa pitäisi maksaa sille tekoälylle palkkaa, sehän se sen työn tekee.

Vierailija
133/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teko"äly"..... Hah....

Vierailija
134/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tekoäly voi auttaa sinua harjoittelemaan vastauksia työhaastatteluun"

Varmasti jos haluat olla keskiverto ja samaa kuin muutkin. Työn saa kuitenkin yleensä se joka erottuu joukosta.

Vierailija
135/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: 

MIkä sinun ongelmasi on? Tietenkään AI ei voi vastata kysymykseen, josta sillä ei ole taustamateriaalia. Se on vain kielimalli, jonka se itsekin myöntää. Myös sen, että ei se varsinaisesti ajattele. Paljon hyötyä siitä kyllä on, kunhan opettelee ensin käyttämään. Muuten voi päätyä melkoiseen bull shit bingoon.

Aloittajan mekonsuunnittelu vaikutti kyllä siltä, että homma on hanskassa ja hanska hukassa.

Ei minulla ole missään vaiheessa ongelmaa ollutkaan. Ongelma on sillä, joka väittää, että kaiken voi tehdä tehokkaammin tekoälyn avulla, ja siksi kaikkien pitäisi sitä käyttää. Minä en voi.

Vierailija
136/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu samaan kategoriaan kuin työkalut nimeltä puhelin, tv ja internet. On ne, jotka ottaa heti käyttöön, ne jotka ottaa viiveellä, ne jotka sanoo että se on vain hetken muotivillitys, ne jotka pelkää ja ne, jotka kehittää. Historia toistaa loputtomasti itseään. 

Vierailija
137/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä että kaikki ei heti purematta niele asioita.

Hyppäisitkö parvekkeelta jos tekoäly näin kehottaisi?

Tottakai.

Onhan se niiiiiin älykäs.

Vierailija
138/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se mitään ylpeilyä ole, jos neutraalisti toteaa, että ei käytä / ei tarvitse tekoälyä mihinkään.

Vierailija
139/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän ihmettelen niitä ihmisiä, jotka ovat kysymässä kaikkeen vastausta tekoälyltä. Onko ihmisten oma ajattelukyky näin pahasti rapautunut? Tekoäly on ihan kiva työkalu, mutta sen antamiin vastauksiin tietyissä asioissa pitää suhtautua varauksella. Eli itsellä pitää olla tietoa, ettei tule uskoneeksi täyttä puutaheinää.

Vierailija
140/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

If you can't beat 'em, join 'em".