Miksi toiset ylpeilevät sillä ettei käytä tekoälyä mihinkään?
Se alkaa olla vähän sama kuin ylpeilisi sillä että ei käytä autoa tai tietokonetta mihinkään, eli aika yleinen työkalu jo. Minä käytän paljon. En esimerkiksi kysele enää yhtään mitään keskustelupalstoilta - paitsi nyt tämän - vaan kysyn tekoälyltä. Se googlettaakin nopeammin kuin minä itse, joten esim. vieraan kaupugin ruokapaikat osoitteineen kysyn tekoälyltä, vain yhtenä esimerkkinä. Tänään se suunnitteli minulle juhlamekon. Lähden viikonloppuna etsimään siihen kangasta ja netistä se etsikin minulle jo mallikaavat.
Kommentit (319)
Pyysin tekoälyä tekemään hakemuksen kesätöihin, tämän sain:
**Hakemus kesätyöhön**
**Henkilötiedot**
* Nimi: [Sinun nimi]
* Ikä: [Sinun ikäsi]
* Osoite: [Sinun osoitteesi]
* Puhelinnumero: [Sinun puhelinnumerosi]
* Sähköposti: [Sinun sähköpostiosoitteesi]
**Koulutus ja osaamiset**
* Koulutus: [Koulutustasi]
* Osaamiset: [Luettelo sinun osaamisistasi, esimerkiksi tietokoneetaito, kielioppi, matematiikka jne.]
**Kesätyön tarpeet**
* Mihin aloitteeseen haluaisin kesätyössä olla: [Valitse yksi tai useampi aloite, esimerkiksi työpaikka, vapaa-aika, tietokoneetaito jne.]
* Mikä on minun vahvuuteni työpaikassa: [Luettelo sinun vahvuutesi työpaikassa, esimerkiksi työmoraali, kommunikaatio, yhteistyö jne.]
**Asiakirjat**
* Lisätiedot: [Luettelo lisätiedoista, esimerkiksi vapaa-aikaretket, koulutuksen suoritusjärjestys jne.]
**Lisätiedot**
* Mikä on sinulle tärkeintä työssä: [Luettelo sinun tärkeimmistä asioista, esimerkiksi työaika, palkka, työpaikka jne.]
**Miksi haluaisin työskennellä kesällä?**
* Mikä on sinun motivaatioosi työskennellä kesällä: [Luettelo sinun motivaatioosi, esimerkiksi halu oppia, halu työskennellä työpaikalla, halu olla aktiivisempi jne.]
Lisätiedot: [Voit lisätä lisätietoja, esimerkiksi vapaa-aikaretket, koulutuksen suoritusjärjestys jne.]
Anteeksi, mutta tarkista hakemustasi ennen lähettämistä.
Mitä ihmeen hyötyä tästä nyt sitten on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai antaa sinulle vinkkejä miten kirjoittaa Eino Leinon tyyliin:
Eino Leinon tyyli on rikas, lyyrinen ja täynnä rytmiä, tunnetta ja kansanrunouden kaikuja. Jos haluat kirjoittaa Leinon tyyliin, tässä on keskeisiä piirteitä ja vinkkejä:
1. Käytä runomittaa ja rytmiä
Leino käytti usein nelipolvista trokeeta, joka on suomalaiselle runokielelle ominainen. Esimerkiksi:
"Lauloi laakso, lauloi harju,
lauloi lintunen lehdossa..."🔸 Trokee = painollinen tavu + painoton tavu (toisin kuin jambi).
🔸 Rytmi on tärkeää testaa lausumalla ääneen.2. Käytä vanhahtavaa ja runollista kieltä
Leinon kieli on usein kansallisromanttista, hieman arkaistista ja runollista:
Sana-asettelu voi olla vapaampi:
Nuo neuvot ovat pintapuolisia ja ohjaavat virhepäätelmiin ja -tuotoksiin.
Voit aina pyytää tekoälyä tarvittaessa tarkentamaan.
Vierailija kirjoitti:
Muistanpa kun internetin hakukoneet tulivat, ensin joku hassu ja myöhemmin google. Sittemmin wikipediakin keksittiin. Näitä paheksuttiin jopa yliopistolla: huomattavasti ammattimaisempaa oli mennä kirjastoon, etsiä ja plarata kirjoja, ottaa valokopioita. Kenties saattoi myös ihmelaitteella tutkia mikrofilmejä. Jos jotain ehkä kiinnostavaa löysi, voi täyttää pahvisen kaukolainapyynnön ja palata tutkijakammioonsa tekemään jotain ei-mitään.
Edistys eteni ja kukaan ei enää googlea pelkää. Työnteko tehostui huomattavasti, sallittua huuhailua jäi pois. Tosin edelleen on paljon ihmisiä, jotka eivät ymmärrä mitä lähdekritiikki on. Tekoäly on nyt sitten vain seuraava askelma.
Googlen hakutulokset tosin ovat nykyään umpisurkeita. Kärjessä aina kaupalliset ja viralliset tahot, joilla ei ole kiinnostavaa tarjottavaa. Jotta löydän haluamani, joudun käyttämään todella tarkkoja hakutyökaluja, eri hakukoneita ja jopa eri selaimia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä palsta tuntuu olevan täynnä yli-ihmisiä, jotka osaavat kaikki asiat paremmin kuin tekoäly, joka on koulutettu valtavilla tekstiaineistoilla. Mielestäni on naiivia kuvitella, että ihmisen rajoitettu tieto tai subjektiiviset mielipiteet päihittäisivät miljardien tekstien ja tiedon pohjalta oppineen järjestelmän.
Ei tarvitse olla kovinkaan vahvaa käytännön kokemusta, niin päihittää valituilta alueita tekoälyn ratkaisut. Yleistiedossa tekoäly päihittää ihmisen, kuten tietosanakirjatkin.
Entäpä osaisitko sinä auttaa minua näissä asioissa paremmin kuin tekoäly ja vielä muutamassa sekunnissa?
- Selittää minulle Kiinan kieliopin perus- ja erityispiirteet
- Opastaa kädestä pitäen puutarhavajan rakentamisessa, mittojen ja materiaalien va
No niin, minä selitän sinulle.
1) sillä ei ole mitään väliä selitänkö minä sinulle mitään kiinankieliopista, koska sinä et sillä sitä kiinankieltä opi ja huomenna et muista muutenkaan koko selitystä. Jos haluat oppia kiinaa siihen menee vuosia ja todennäköisesti joudut harjoittelemaan sitä jonkun kiinaa osaavan kanssa.
2) sinua ei kannata opastaa vajan rakentamisessa, jos kerran taitosi on tuolla tasolla vielä, että tarvitset apua materiaalien valitsemiseen.
3) Vaikutat jo tietäväsi mitä et voi syödä, joten vältä niitä ruoka-aineita. Kaupasta ostat vihanneksia ja hedelmiä mihin sinulla on varaa. Katsot, että saat tarpeeksi proteiinia ja hiilihydraatteja. Treenaa vaihtelevasti vähän kaikkea, mutta kuuntele kehoasi.
4) Kun olet perillä kysyt hotellin respasta mitkä paikat ovat auki ja mitä hän suosittelee, mitkä ovat kävelymatkan päässä ja sitten menet paikan päälle kävellen. Ettet kuluta turhaa aikaa sinne menemiseen. Jos hotellissa on ravintola, joka on suht hyvä, syö siellä.
5) Eikö Spotify ole jo tehnyt tuota sinulle?
Ok. Olen ehkä taitava, mutten nyt sentään ajatusten lukija. Joten tuo työhakemus on aika vaikeaa tehdä ja sanoisin, että noilla tiedoilla mitä annoit meille se on sille tekoälyllekin aika vaikeaa. Epäilen kyllä, että kirjoitat tuollaisen promptin ja se on valmis ja sinulle räätälöity.
En käytä tekoälyä mihinkään. Boikotoin täysin. Haluan elää elämäni omin sahajauhoin ja yrittää ja oppia ihan itse.
Vierailija kirjoitti: Voit aina pyytää tekoälyä tarvittaessa tarkentamaan.
Miksi opettaisin sitä? Tunnistan tekoälyn tekemät virheet tuossa Eino Leino -ohjeistuksessa, olen siis sitä asiantuntevampi tässä aiheessa. Annan sen mieluusti jatkaa virheiden tekemistä ja ohjata jatkossakin kyselijät väärään suuntaan. Huonot oppilaat saavat tuolla maksimissaan keskinkertaisen tuloksen, samoin keskinkertaiset. Hyvät oppilaat saavat myös keskinkertaisen tuloksen, jos käyttävät noita tekoälyn neuvoja. Ansaitusti. Ne hyvät, jotka tekevät ja selvittävät itse, onnistuvat paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Pyysin tekoälyä tekemään hakemuksen kesätöihin, tämän sain:
**Hakemus kesätyöhön**
**Henkilötiedot**
* Nimi: [Sinun nimi]
* Ikä: [Sinun ikäsi]
* Osoite: [Sinun osoitteesi]
* Puhelinnumero: [Sinun puhelinnumerosi]
* Sähköposti: [Sinun sähköpostiosoitteesi]**Koulutus ja osaamiset**
* Koulutus: [Koulutustasi]
* Osaamiset: [Luettelo sinun osaamisistasi, esimerkiksi tietokoneetaito, kielioppi, matematiikka jne.]**Kesätyön tarpeet**
* Mihin aloitteeseen haluaisin kesätyössä olla: [Valitse yksi tai useampi aloite, esimerkiksi työpaikka, vapaa-aika, tietokoneetaito jne.]
* Mikä on minun vahvuuteni työpaikassa: [Luettelo sinun vahvuutesi työpaikassa, esimerkiksi työmoraali, kommunikaatio, yhteistyö jne.]**Asiakirjat**
* Lisätiedot: [Luettelo lisätiedoista, esimerkiksi vapaa-aikaretket, koulutuksen suoritusjärjestys jne.]
Koska sun prompt ei ole tarpeeksi tarkka. Sano esim. "Tee minulle noin 300 sanan mittainen kesätyöhakemus lukion toisella luokalla olevalle nuorelle. Kerro harrastuksistani (kuvataide ja suunnistus) sekä aiemmista kesätyökokemuksistani (lastenhoitaja, jäätelökioski). Haluan hakemuksen kuulostavan motivoituneelta ja innostuneelta."
Vastaus on silloin tällainen:
Hei,
Olen lukion toisella luokalla opiskeleva nuori, joka etsii kesätyötä kesälle 2025. Vapaa-ajallani harrastan kuvataidetta ja suunnistusta, jotka ovat antaneet minulle paitsi luovuutta ja itseilmaisun taitoja, myös keskittymiskykyä, ongelmanratkaisutaitoja ja sinnikkyyttä. Nämä ominaisuudet koen tärkeiksi myös työelämässä, sillä ne auttavat minua sopeutumaan uusiin tilanteisiin ja työskentelemään tehokkaasti erilaisissa tehtävissä.
Aiemmin olen työskennellyt lastenhoitajana sekä jäätelökioskilla. Lastenhoitotyössä opin vastuullisuutta ja kärsivällisyyttä, kun taas jäätelökioskilla sain arvokasta kokemusta asiakaspalvelusta ja joustavasta tiimityöskentelystä. Nämä työtehtävät ovat myös opettaneet minulle tärkeitä työelämätaitoja, kuten ahkeruutta, täsmällisyyttä ja kykyä toimia paineen alla.
Etsin kesätyötä, jossa voisin hyödyntää oppimiani taitoja sekä saada uusia kokemuksia. Olen motivoitunut ja innokas oppimaan uutta, ja suhtaudun työhön vastuullisesti ja positiivisella asenteella. Olen valmis ottamaan vastaan monenlaisia tehtäviä ja toimimaan joustavasti työyhteisössä.
Uskon, että energinen ja oppimishaluinen asenteeni tekee minusta hyvän lisän tiimiinne. Toivon, että voin päästä osaksi työpaikkaanne ja osoittaa kykyni käytännössä.
Kiitos ajastanne, ja toivon kuulevani teistä pian.
Ystävällisin terveisin,
[Etunimi Sukunimi]
[Puhelinnumero]
[Sähköposti]
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on psykologinen koe. Minä en käytä tekoälyä ollenkaan, sinä käytät kaikkeen. 10 vuoden kuluttua katsotaan sitten missä ollaan. Mielenkiintoista.
Nuorempana useampi tyttö/naisihminen vannoi että ei tule käyttämään ikinä tietokonetta. Tuo teidän uho kuulostaa vähän samankaltaiselle.
Minä en uhoa mitään. Mutta kyseenalaistan tämän, kohta teemme kaiken tekoälyllä narratiivin.
Ehkä teemme kaikki ansioluettelot ja ehkä teemme kaikki treeniohjelmat, mutta me emme tule tekemään jokaista illallista ensin kysymällä tekoälyltä mitä syömme tänä iltana. Koska siinä vaiheessa iskee inhimillisyys. Eli laiskuus, mieliteot, raha ja syyllisyys tai itseinho ja halua laihtua vaikka.
Et käytä sellaisia harrastelijoiden ylläpitämiä sivustoja joiden kustantaminen vaatii liikenteen vuoksi mainoksia tai ne kaatuvat palvelinmaksuihin? Suomen kielisissä ehkä liikenne pysyy helpommin kohtuullisessa mittakaavassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistanpa kun internetin hakukoneet tulivat, ensin joku hassu ja myöhemmin google. Sittemmin wikipediakin keksittiin. Näitä paheksuttiin jopa yliopistolla: huomattavasti ammattimaisempaa oli mennä kirjastoon, etsiä ja plarata kirjoja, ottaa valokopioita. Kenties saattoi myös ihmelaitteella tutkia mikrofilmejä. Jos jotain ehkä kiinnostavaa löysi, voi täyttää pahvisen kaukolainapyynnön ja palata tutkijakammioonsa tekemään jotain ei-mitään.
Edistys eteni ja kukaan ei enää googlea pelkää. Työnteko tehostui huomattavasti, sallittua huuhailua jäi pois. Tosin edelleen on paljon ihmisiä, jotka eivät ymmärrä mitä lähdekritiikki on. Tekoäly on nyt sitten vain seuraava askelma.
Googlen hakutulokset tosin ovat nykyään umpisurkeita. Kärjessä aina kaupalliset ja viralliset tahot, joilla ei ole kiinnostavaa tarjottavaa. Jotta löydän haluamani, joudun käyttämään todella tar
Google scholar antaa usein tarkempia tuloksia
Tuo talon taakse tuleva soppa-auto kuulostaa kivalta idealta, mutta kun sellaista ei ole, tarvitsen reseptejä. Ja vaikka tekoäly ehdottaisi, kyllä minä sen ruoan vielä itse kokkaan. Itse asiassa on enemmän passivoivaa hakea valmis annos pakusta kuin tehdä ruokaa itse tekoälyn ideoiden pohjalta. Olen esimerkiksi käyttänyt tekoälyä apuna silloin, kun reseptistä puuttuu jokin raaka-aine ja olen kysynyt, millä voisin sen korvata. Ehkä joku kokeneempi tietäisi vastauksen suoraan, mutta minulle tekoäly tuo juuri sen avun, jota sillä hetkellä tarvitsen. Tai jos esim. kokkaan jenkkireseptillä niin tekoäly kääntää sen nopeasti eurooppalaisiin mittoihin.
Minusta tämä on juuri sitä minkä luulen juuri vähenevän, mitä kauemmin meillä on tekoäly käytössä. Aluksi kaikki tuntuu jännältä ja kysytään kaikkea ja innostutaan kun se on uutta. Kysytään japanilaisia reseptejä, kokkaillaan sen ehdotuksia ja tehdään treenisunnitelmia ja sen ehdotukset jostain ainesosista löytyy kaapista. Mutta kun sitten pitäisi lähteä treenaamaan. Se vaja rakentaa ja vaivautua sinne ravintolaan sieltä hotellista, jonnekin tunnin matkan päähän? Niin toimiiko se lopulta?
Kuinka monta vuotta ihmiset jaksavat kysyä, jos sitten se oma vaivannäkö jää puuttumaan? Kuinka monta kielioppiselitysta ihminen lopulta jaksaa lukea? Voit pyytää tuhansia eri juhlamekko ehdotuksia, mutta onko sillä mitään väliä, jos et sitten saa edes sitä ompelukonetta esille?
Käytetäänkö kohta edes ansioluetteloita työnhaussa, kun se ei kuvaa oikein mitään hakijasta ja tekoäly on lähettänyt tuhansiin firmoihin heille räätälöityjä hakemuksia ja kaikki suunnilleen samanlaisia? Ehkä palaamme siihen, että henkilökohtaisesti saavut paikalle, ja se kertoo jo kuinka motivoitunut oikeasti olet? Jo nyt se on mahdollista tehdä ruokaa täysin koneellisesti. Jäätelökone on keksitty jo vuosikymmeniä sitten ja silti ihmiset jonottavat kioskille, jossa ihminen väsää palloja jäätelöstä käsin.
Tulevaisuus ei ole sitä, että tekoäly kertoo kaikenlaista, vaan se, että sinun puolesta tehdään jotain, mitä itse et halua tehdä ja maksetaan siitä, että ihmiset tekevät eivätkä koneet.
"Tekoäly" on omasta mielestä hyvä luomaan väärennettyjä videoita ja kuvia. Muuten aivan sysipaska eikä ymmärrä kieliä ollenkaan.
Ihmiset ovat pohjimmiltaan niin tyhmiä että tekoäly tuhoaa heidät vähintään henkisesti. Katsokaa älypuhelinta tollottavia zombeja vaikka kadulla.
Lastenvaunuissa istuvat lapsetkin tuijottaa jotain tiktokkkia.
Rekrytoijana täytyy sen verran kommentoida tuota tekoälyn tekemään työhakemusta, että ei se oikein innosta eikä sillä erotu joukosta muuta kuin ehkä teennäisyydessä. Muokkaisin sitä vielä itse reilusti tarkempaan suuntaan, ja jättäisin kuluneet fraasit pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlen hakutulokset tosin ovat nykyään umpisurkeita. Kärjessä aina kaupalliset ja viralliset tahot, joilla ei ole kiinnostavaa tarjottavaa. Jotta l
Google scholar antaa usein tarkempia tuloksia
Kyllä, periaatteessa noin, jos hakee asiatyylistä tietotekstiä. Mutta etsin aivan toisenlaista tyylilajia.
Vierailija kirjoitti: Et käytä sellaisia harrastelijoiden ylläpitämiä sivustoja joiden kustantaminen vaatii liikenteen vuoksi mainoksia tai ne kaatuvat palvelinmaksuihin? Suomen kielisissä ehkä liikenne pysyy helpommin kohtuullisessa mittakaavassa.
Käytän aivan kaikenlaisia sivustoja. Minulla ei vain mainokset näy, elleivät ne ole osa sisältöä. Ja sen kai laki kieltää, että olisivat.
Jotkut on anti tech. Kaveri ylpeili pitkään sillä ettei hän mitään älypuhelinta aio hankkia. Kuitenkin muutaman vuoden päästä hänelläkin oli sellainen. Se on todella kätevä laite. En ymmärrä miksi jotkut vastustavat kehitystä. Toki on hyvä olla aina vähän varuillaan varsinkin tekoälyn suhteen mutta silti.
Nykyään kun maailma kehittyy niin kovaa vauhtia, niin ihmiset jotenkin sokaistuu siihen uuteen teknologiaan, ihan kuin se olisi jokin autuaaksitekevä juttu, jota ilman ei kohta pärjää. Se pitää heti ottaa käyttöön tai muuten putoaa kelkasta. Älyouhelimetkin piti antaa jo taaperoille, että kasvavat diginatiiveiksi ja pärjäävät sitten varmasti nykymaailmassa.
Se mitä ei ymmärretä, on se että ihmisen evoluutio on hidasta ja jos ihminen yhtäkkiä ulkoistaa kaiken ajattelunsa tekoälylle ja elää elämäänsä digimaailmassa pienestä pitäen, niin jotain perustavanlaatuista jää kehittymättä. Ihminen tarvitsee liikuntaa, tylsyyttä, ongelmien ratkaisua, pohdintaa, käsillä tekemistä ja kirjoittamista, oikeita sosiaalisia kontakteja, kosketusta luontoon jne.
Tämä uusi teknologia vie meitä koko ajan kauemmaksi tuosta kaikesta ja meistä tulee typeriä olentoja. Me, jotka olemme saaneet vielä kasvaa analogisessa maailmassa, emme ole suurimmassa vaarassa, mutta mekin taannumme. Pahin on edessä niillä jotka kasvaa tuohon kaikkeen ilman niitä normaaleja ärsykkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut on anti tech. Kaveri ylpeili pitkään sillä ettei hän mitään älypuhelinta aio hankkia. Kuitenkin muutaman vuoden päästä hänelläkin oli sellainen. Se on todella kätevä laite. En ymmärrä miksi jotkut vastustavat kehitystä. Toki on hyvä olla aina vähän varuillaan varsinkin tekoälyn suhteen mutta silti.
Maailma menee siihen suuntaan että kohta on vaikeaa tehdä mitään ilman älypuhelinta. Se on käytännössä pakko olla. Se ei käytännössä ole vapaaehtoista.
Vierailija kirjoitti:
Rekrytoijana täytyy sen verran kommentoida tuota tekoälyn tekemään työhakemusta, että ei se oikein innosta eikä sillä erotu joukosta muuta kuin ehkä teennäisyydessä. Muokkaisin sitä vielä itse reilusti tarkempaan suuntaan, ja jättäisin kuluneet fraasit pois.
Tarkenna mitä tarkoitat tarkemmalla suunnalla. Tuohan oli vain esimerkki, jossa ei ollut edes määritelty, mitä työtä haetaan. Vaikea lukiota käyvän nuoren on erottautua millään, jos tarkemmin pohdit. Kun siellä CV:ssä ei vielä ole oikein mitään. Kyllä tuo tyhjän paperin -syndroomaan auttaa ja tuosta on hyvä lähteä muokkaamaan hakemusta vastaamaan enemmän omaa persoonaansa.
Työpaikkailmoitukset ovat täynnä laiskoja ja kuluneita fraaseja. Jos olet rekrytoija, kertoisitko, millaisilla tuoreilla sanankäänteillä niihin kuuluu vastata. Epäilen tosin, että et ole.
Minulla ei jostain syystä näy mainoksia missään. Pääsen lukemaan ja kuuntelemaan kaiken haluamani netissä ilman, että minun tarvitsee katsella mainoksia. Mistä luulet sen johtuvan?