Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi toiset ylpeilevät sillä ettei käytä tekoälyä mihinkään?

Vierailija
03.06.2025 |

Se alkaa olla vähän sama kuin ylpeilisi sillä että ei käytä autoa tai tietokonetta mihinkään, eli aika yleinen työkalu jo. Minä käytän paljon. En esimerkiksi kysele enää yhtään mitään keskustelupalstoilta - paitsi nyt tämän - vaan kysyn tekoälyltä. Se googlettaakin nopeammin kuin minä itse, joten esim. vieraan kaupugin ruokapaikat osoitteineen kysyn tekoälyltä, vain yhtenä esimerkkinä. Tänään se suunnitteli minulle juhlamekon. Lähden viikonloppuna etsimään siihen kangasta ja netistä se etsikin minulle jo mallikaavat. 

Kommentit (319)

Vierailija
201/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1) sillä ei ole mitään väliä selitänkö minä sinulle mitään kiinankieliopista, koska sinä et sillä sitä kiinankieltä opi ja huomenna et muista muutenkaan koko selitystä. Jos haluat oppia kiinaa siihen menee vuosia ja todennäköisesti joudut harjoittelemaan sitä jonkun kiinaa osaavan kanssa.

2) sinua ei kannata opastaa vajan rakentamisessa, jos kerran taitosi on tuolla tasolla vielä, että tarvitset apua materiaalien valitsemiseen.

3) Vaikutat jo tietäväsi mitä et voi syödä, joten vältä niitä ruoka-aineita. Kaupasta ostat vihanneksia ja hedelmiä mihin sinulla on varaa. Katsot, että saat tarpeeksi proteiinia ja hiilihydraatteja. Treenaa vaihtelevasti vähän kaikkea, mutta kuuntele kehoasi.

4) Kun olet perillä kysyt hotellin respasta mitkä paikat ovat auki ja mitä hän suosittelee, mitkä ovat kävelymatkan päässä  ja sitten menet paikan päälle kävellen. Ettet kuluta turhaa aikaa sinne menemiseen. Jos hotellissa on ravintola, joka on suht hyvä, syö siellä.

5) Eikö Spotify ole jo tehnyt tuota sinulle? 

1. Tekoäly pystyy selittämään kieliopin rakenteet, kuten kiinan sanajärjestyksen, mittasanat ja toonit, loogisesti ja helposti ymmärrettävästi. Se tarjoaa esimerkkilauseita ja harjoituksia sekä toistaa ja testaa osaamista niin monta kertaa kuin käyttäjä haluaa. 

2. Juuri aloittelija tarvitsee vaiheittaisen, selkeän ja kannustavan ohjeistuksen. Tekoäly voi ehdottaa sopivia materiaaleja käyttötarkoituksen ja budjetin mukaan, antaa tarkat mitat ja selittää rakentamisen vaiheet työkalusuosituksineen. Ohjeet on mahdollista saada juuri sillä hetkellä kun niitä tarvitaan ilman vähättelyä tai ylimielisyyttä.

3. Kun kyse on treeni- ja ravinto-ohjelmasta, ei kysyjä kaipaa ympäripyöreitä fraaseja, vaan konkreettisen ja yksilöllisen suunnitelman. Tekoäly pystyy laatimaan täsmällisen ohjelman, joka huomioi tavoitteen, ruokarajoitteet, ajankäytön ja kunnon tason eikä jää yleiselle tasolle. Tuloksena on toteutettava suunnitelma, ei arvailua.

4. Hotellin vastaanottohenkilökunta suosittelee usein ravintoloita, jotka ovat yhteistyökumppaneita tai muuten turistille sopivia. Tekoäly voi sen sijaan etsiä uniikkeja ravintoloita, vertailla arvioita, tarkistaa aukioloajat ja suositella vaihtoehtoja, jotka sopivat juuri kysyjän budjettiin ja sijaintiin ilman kaupallista painotusta.

5. Musiikkisuositus ei ole vain algoritmi. Se voi antaa huomattavasti tarkempia suosituksia kuin Spotify tai Apple Music.

6. Hakemusteksti ei synny tyhjästä, mutta tekoäly osaa laatia ytimekkään, alakohtaisen ja tavoitteisiin perustuvan työhakemuksen tai saatekirjeen, kun sille annetaan tarvittavat lähtötiedot.

7. Yrityksen budjetin suunnittelu tai verovähennysten ymmärtäminen voi olla hankalaa, mutta tekoäly voi luoda budjettipohjan, selittää vähennysmahdollisuudet ja auttaa arvioimaan kulurakennetta selkeästi ja vaiheittain. Alkuun pääsee jo hyvin tällä.

Vierailija
202/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Voit aina pyytää tekoälyä tarvittaessa tarkentamaan.

Miksi opettaisin sitä? Tunnistan tekoälyn tekemät virheet tuossa Eino Leino -ohjeistuksessa, olen siis sitä asiantuntevampi tässä aiheessa. Annan sen mieluusti jatkaa virheiden tekemistä ja ohjata jatkossakin kyselijät väärään suuntaan. Huonot oppilaat saavat tuolla maksimissaan keskinkertaisen tuloksen, samoin keskinkertaiset. Hyvät oppilaat saavat myös keskinkertaisen tuloksen, jos käyttävät noita tekoälyn neuvoja. Ansaitusti. Ne hyvät, jotka tekevät ja selvittävät itse, onnistuvat paremmin.

Vastaus:

Tekoälyä ei opeteta niin kuin ihmistä vaan sille annetaan syötteitä, joista se rakentaa vastauksia, perustuen valtavaan määrään dataa ja malleja. Jokainen vuorovaikutus ei ole koulutusta, vaan osa sen tehtävää vastata käyttäjän tarpeisiin. Virheitä tekevät kaikki: ihmiset, opettajat, asiantuntijat ja kyllä, myös tekoäly. Erona on se, että tekoäly ei puolustaudu, ei vähättele kysyjää eikä väitä olevansa täydellinen. Se korjaa virheensä sekunneissa, jos siihen annetaan mahdollisuus toisin kuin moni, joka jää oman ylimielisyytensä vangiksi.

Hyvät oppilaat eivät ole niitä, jotka eivät käytä tekoälyä, vaan niitä, jotka osaavat hyödyntää kaikkia mahdollisia työkaluja viisaasti kriittisesti, luovasti ja omaa ajattelua tukien. Onnistuminen ei ole jokotai, vaan sekäettä. Itse tekeminen ja avun pyytäminen eivät sulje toisiaan pois ne vahvistavat toisiaan. Jos joku päättää olla käyttämättä tekoälyä siksi, että haluaa muiden epäonnistuvan sen avulla, kertoo se enemmän asenneongelmasta kuin asiantuntemuksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rekrytoijana täytyy sen verran kommentoida tuota tekoälyn tekemään työhakemusta, että ei se oikein innosta eikä sillä erotu joukosta muuta kuin ehkä teennäisyydessä. Muokkaisin sitä vielä itse reilusti tarkempaan suuntaan, ja jättäisin kuluneet fraasit pois.

No, tuohan olikin vasta ensimmäinen versio, jonka tekoäly antaa. Niinhän se tekoälyn kanssa toimitaankin. Tekoäly tarjoaa ideoita, joita sitten pohditaan edestakaisin tekoälyn kanssa. Kerrot, mistä sen ideoista pidät, mistä et, ja mitä haluat lisätä jne. 

Vierailija
204/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vältän tekoälyä niin paljon kuin mahdollista. Ehkä se johtuu siitä, että arvostan aitoa luonnollista älyä. 

Vierailija
205/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän kyllä tekoälyä ennen muuta työssäni apurina, mutta ei tulisi mieleenkään antaa sen päättää, mitä laitan eteenpäin. Kaikki on tsekattava ja varmistettava, että se käyttää oikeita ja olemassaolevia lähteitä ja tekee niistä järkevät päätelmät.

Vierailija
206/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on psykologinen koe. Minä en käytä tekoälyä ollenkaan, sinä käytät kaikkeen. 10 vuoden kuluttua katsotaan sitten missä ollaan. Mielenkiintoista. 

Ne, jotka eivät ota tekoälyä haltuun, jäävät helposti jälkeen niin yksilöinä kuin yrityksinä. Ne, jotka ymmärtävät tekoälyn potentiaalin ja osaavat hyödyntää sen, voivat saavuttaa merkittäviä etuja, kuten säästää aikaa, vähentää virheitä ja luoda uusia liiketoimintamalleja. Sen sijaan ne, jotka eivät kehitä tekoälyosaamistaan, jäävät helposti kilpailijoiden varjoon, mikä voi pitkällä aikavälillä heikentää heidän asemaansa työmarkkinoilla tai markkinoilla yleisesti.

Tää oli kyllä semmosta puppaa että taitaa olla suoraan tekoälyn kirjoittama :D

Vierailija
207/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rekrytoijana täytyy sen verran kommentoida tuota tekoälyn tekemään työhakemusta, että ei se oikein innosta eikä sillä erotu joukosta muuta kuin ehkä teennäisyydessä. Muokkaisin sitä vielä itse reilusti tarkempaan suuntaan, ja jättäisin kuluneet fraasit pois.

Tarkenna mitä tarkoitat tarkemmalla suunnalla. Tuohan oli vain esimerkki, jossa ei ollut edes määritelty, mitä työtä haetaan. Vaikea lukiota käyvän nuoren on erottautua millään, jos tarkemmin pohdit. Kun siellä CV:ssä ei vielä ole oikein mitään. Kyllä tuo tyhjän paperin -syndroomaan auttaa ja tuosta on hyvä lähteä muokkaamaan hakemusta vastaamaan enemmän omaa persoonaansa.

Työpaikkailmoitukset ovat täynnä laiskoja ja kuluneita fraaseja. Jos olet rekrytoija, kertoisitko, millaisilla tuoreilla sanankäänteillä niihin kuuluu vastata. Epäilen tosin, että et ole.

En tietenkään kerro, mitä tarkoitan tarkemmalla suunnalla, koska en tee työtä tekoälyn hyväksi ilmaiseksi. En myöskään paljasta, mitä sanakäänteitä etsin.

Nykyään kesätyöpaikkailmoitukseen tulee satoja ellei tuhansia hakemuksia. Itse vilkaisen ne kyllä kaikki nopeasti läpi, en anna tekoälyn tehdä karsintaa. Siksi ytimekkyys korostuu. Asiantuntijatehtävissä on sitten toiset kriteerit.

Enempää ei tipu.

Vierailija
208/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on psykologinen koe. Minä en käytä tekoälyä ollenkaan, sinä käytät kaikkeen. 10 vuoden kuluttua katsotaan sitten missä ollaan. Mielenkiintoista. 

Ne, jotka eivät ota tekoälyä haltuun, jäävät helposti jälkeen niin yksilöinä kuin yrityksinä. Ne, jotka ymmärtävät tekoälyn potentiaalin ja osaavat hyödyntää sen, voivat saavuttaa merkittäviä etuja, kuten säästää aikaa, vähentää virheitä ja luoda uusia liiketoimintamalleja. Sen sijaan ne, jotka eivät kehitä tekoälyosaamistaan, jäävät helposti kilpailijoiden varjoon, mikä voi pitkällä aikavälillä heikentää heidän asemaansa työmarkkinoilla tai markkinoilla yleisesti.

Tää oli kyllä semmosta puppaa että taitaa olla suoraan tekoälyn kirjoittama :D

Samaa mieltä. "Mikä voi pitkällä aikavälillä heikentää". Taas voi ja voivat, spekulointia ja toistoa.

Vierailija
209/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Voit aina pyytää tekoälyä tarvittaessa tarkentamaan.

Miksi opettaisin sitä? Tunnistan tekoälyn tekemät virheet tuossa Eino Leino -ohjeistuksessa, olen siis sitä asiantuntevampi tässä aiheessa. Annan sen mieluusti jatkaa virheiden tekemistä ja ohjata jatkossakin kyselijät väärään suuntaan. Huonot oppilaat saavat tuolla maksimissaan keskinkertaisen tuloksen, samoin keskinkertaiset. Hyvät oppilaat saavat myös keskinkertaisen tuloksen, jos käyttävät noita tekoälyn neuvoja. Ansaitusti. Ne hyvät, jotka tekevät ja selvittävät itse, onnistuvat paremmin.

Vastaus:

Tekoälyä ei opeteta niin kuin ihmistä vaan sille annetaan syötteitä, joista se rakentaa vastauksia, perustuen valtavaan määrään dataa ja malleja. Jokainen vuorovaikutus ei ole koulutusta, vaan osa sen tehtävää vastata käyttäjän tarpeisiin. Virheitä tekevät kaikki: ihmiset, opettajat, asiantuntijat ja kyllä, myös tekoäly. Erona on se, että tekoäly ei puolustaudu, ei vähättele kysyjää eikä väitä olevansa täydellinen. Se korjaa virheensä sekunneissa, jos siihen annetaan mahdollisuus toisin kuin moni, joka jää oman ylimielisyytensä vangiksi.

Hyvät oppilaat eivät ole niitä, jotka eivät käytä tekoälyä, vaan niitä, jotka osaavat hyödyntää kaikkia mahdollisia työkaluja viisaasti kriittisesti, luovasti ja omaa ajattelua tukien. Onnistuminen ei ole jokotai, vaan sekäettä. Itse tekeminen ja avun pyytäminen eivät sulje toisiaan pois ne vahvistavat toisiaan. Jos joku päättää olla käyttämättä tekoälyä siksi, että haluaa muiden epäonnistuvan sen avulla, kertoo se enemmän asenneongelmasta kuin asiantuntemuksesta.

Ja tämänkin jaarituksen meille tarjosi kielimalli. Jaadi jaadi jaadi jaadi.

Vierailija
210/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö sinä tekoälyn lobbaaja, että rikot lakia, jos kopioit lupaa pyytämättä toisten tuottamia tekstejä tekoälyn vastattavaksi?

Minä en anna omien viestieni osalta sinulle sitä lupaa. Lopeta toisten tuotosten käyttäminen, iilimato!

Vierailija
211/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, tuohan olikin vasta ensimmäinen versio, jonka tekoäly antaa. Niinhän se tekoälyn kanssa toimitaankin. Tekoäly tarjoaa ideoita, joita sitten pohditaan edestakaisin tekoälyn kanssa. Kerrot, mistä sen ideoista pidät, mistä et, ja mitä haluat lisätä jne. 

Nopeammin teen työhakemuksen kokonaan itse kun runkkaan sitä kielimallin kanssa. Kiitos näkemiin.

Vierailija
212/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on mennyt vaan siihen että tekoälyä käyttävät ihmiset ei omaa edes perustaitoja kun on oppinut sen että itse ei tarvi opetella mitään kun tekoäly kertoo kaiken. Miksi minun ottaisi käyttää tekoälyä asioihin minkä voin opetella itsekin?

Vierailija
213/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö sinä tekoälyn lobbaaja, että rikot lakia, jos kopioit lupaa pyytämättä toisten tuottamia tekstejä tekoälyn vastattavaksi?

Minä en anna omien viestieni osalta sinulle sitä lupaa. Lopeta toisten tuotosten käyttäminen, iilimato!

Keskustelupalstojen yksittäiset kommentit ovat niin lyhyitä ja tavanomaisia, etteivät ne ylitä tekijänoikeudellista suojakynnystä ja niitä saa lainata tai kopioida vapaasti, myös tekoälylle syötettäväksi. 

T. Tekoäly

Vierailija
214/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla ylempänä oli tällainen outo käsitys:

"Käytetäänkö kohta edes ansioluetteloita työnhaussa, kun se ei kuvaa oikein mitään hakijasta ja tekoäly on lähettänyt tuhansiin firmoihin heille räätälöityjä hakemuksia ja kaikki suunnilleen samanlaisia? "

Ei tekoäly generoi eli keksi kenenkään ansioluetteloa. Pohjana on käyttäjän antamat tiedot: koulutus, kielitaito, it-taidot, työhistoria, työssä kertynyt osaaminen, kiinnostuksen kohteet. Tekoäly voi kyllä yhdessä käyttäjän kanssa pätevästi muokata tuosta raakaversiosta ulkoasultaan luettavan ja muutenkin mahdollisimman edustavan version. Ja myös räätälöidä sen haettavaan tehtävään sopivaksi. Vastuu siitä, että pysytään totuudessa, on tietysti koko ajan käyttäjällä.

Hyötyä ei ehkä ole henkilölle, joka onnekkaasti on saanut olla 37 vuotta samassa työpaikassa. Määräaikaiset työt ja pätkityt pitkätkin työurat ovat yhä yleisempiä, samoin työttömyys valmistumisen jälkeen. 

Hyötyä ei myöskään ole ihmiselle, joka ei osaa työskennellä AI:n kanssa.

Vierailija
215/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on mennyt vaan siihen että tekoälyä käyttävät ihmiset ei omaa edes perustaitoja kun on oppinut sen että itse ei tarvi opetella mitään kun tekoäly kertoo kaiken. Miksi minun ottaisi käyttää tekoälyä asioihin minkä voin opetella itsekin?

Kaikkea ei ehdi eikä kannata opetella itse, kun aika ja resurssit ovat rajallisia. Siksi tekoäly toimii loistavana apuvälineenä ja auttaa oppimaan tehokkaammin ja nopeammin juuri niitä asioita, joita haluat ymmärtää paremmin.

Vierailija
216/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan meikäpersullakin edes jotain ylpeiltävää :)

Vierailija
217/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljonkin helpompaa leuhkia käyttämättömyydellä kuin yrittää oppia niin vaikea taito. Ja voin sitäpaitti leikkiä niin viisasta etten tartte lisäviisautta !

Vierailija
218/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskustelupalstojen yksittäiset kommentit ovat niin lyhyitä ja tavanomaisia, etteivät ne ylitä tekijänoikeudellista suojakynnystä ja niitä saa lainata tai kopioidat vapaasti, myös tekoälylle syötettäväksi. 

T. Tekoäly

Minun vastaukseni ovat olleet pitkiä enkä annan lupaa käyttöä niitä kokonaisuuksina.

Tämänkin ketjun kaikki esimerkit ehkä työhakemuksia lukuunottamatta on aivan tekemällä tehtyjä ongelmia. Haluan oikeasti nähdä sellaisen ihmisen, joka oppii suomenkielen chatgp:teellä.  

Rehellisesti sanottuna, mitä enemmän kirjoitan ja ajattelen asiaa, sitä enemmän tulen vakuuttuneeksi, että jos sille ei ole suoranaista tehtävää, niin ihmiset eivät sitä tule liiemmin käyttämään. Kun se ansioluettelo on kirjoitettu niin ehkä koira pitää viedä ulos, lapset käskeä suihkuun, sopia 10 ihmisen kanssa mistä ravintolasta he pitävät ja milloin ehtivät ja muistiko mummo lääkkeensä, niin ne tekoälyvastaukset menettävät merkityksen. Suurin osa ihmisten ongelmista on arkipäiväisiä asioita. Ei sitä, että tarvitaan joku selittämään kiinankielioppia. Eikä edes löytämään ravintolaa Färsaarilla, vaan se, että miten Pirkko ja Piia saataisiin samaan aikaan siihen ravintolaan juhlimaan synttäreitä, kun molemmilla on aina niin kova kiire. Ei, eikä edes se treeniohjelma, vaan se miten saa itsensä treenaamaan ylipäätään. 

En edes tiedä miksi oikeasti joku firma jäisi jälkeen ilman tekoälyä, jos se jo nyt tarjoaa tuotteita mitä asiakkaat haluavat. Miksi joku mainiota ruokaa tarjoava ravintola jäisi jälkeen vain siksi ettei tarjoilijat ole robotteja? Ei kukaan ennenkään ruokapaikkaa ole valinnut teknologian tason perusteella. Monet tehtaat ovat automatisoituja, mutta mihin automaatio oikeasti tarvitsee tekoälyä?

Tekoäly ei ratkaise monien oikeita ongelmia. Koulukiusaamista, tömistelevää naapuria, punkkiongelmaa tai teiniä joka ei aamuisin halua lähteä kouluun. Ei ihmisten ahdistusta, eikä liian helposti rikki meneviä farkkuja. Se ei ratkaise ongelmaa, jos on nakkisormet ja pitäisi silti korjata jotain hienomekaniikkaa. Eikä sitä, että pikkulapsi ei halua istua autoistuimessa, joka aamu. Käytännössä kerran viidessä vuodessa tehtävä ansioluettelo on todella pieni ongelma. Kuten se treeniohjelmakin ja tuntuu oikeasti aika oudolta, että siihen on käytetty miljardeja, jotta voimme ratkaista tuollaiset asiat sitten muutamassa sekunnissa. 

Se päivä kun oikeasti olemme pisteessä, jossa jokainen voi vaikka päivittäin ottaa verikokeen ja tutkia oman terveyden tilan ja saada siihen räätälöidyt lääkkeet, nämä ratkaisut ovat aika turhanpäiväisiä suurimmalle osalle ja lähinnä ehdotuksia, että se voi tehdä sitä tai tätä, jos nyt oikeasti haluat, että se edes jotain tekisi sinulle. 

Vierailija
219/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyttäisin, jos vain osaisin. Miten se toimii?

Vierailija
220/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskustelupalstojen yksittäiset kommentit ovat niin lyhyitä ja tavanomaisia, etteivät ne ylitä tekijänoikeudellista suojakynnystä ja niitä saa lainata tai kopioida vapaasti, myös tekoälylle syötettäväksi. 

T. Tekoäly

Härski varas se, joka toisten tekstejä sinne kopioi. Karma kostaa.