Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi toiset ylpeilevät sillä ettei käytä tekoälyä mihinkään?

Vierailija
03.06.2025 |

Se alkaa olla vähän sama kuin ylpeilisi sillä että ei käytä autoa tai tietokonetta mihinkään, eli aika yleinen työkalu jo. Minä käytän paljon. En esimerkiksi kysele enää yhtään mitään keskustelupalstoilta - paitsi nyt tämän - vaan kysyn tekoälyltä. Se googlettaakin nopeammin kuin minä itse, joten esim. vieraan kaupugin ruokapaikat osoitteineen kysyn tekoälyltä, vain yhtenä esimerkkinä. Tänään se suunnitteli minulle juhlamekon. Lähden viikonloppuna etsimään siihen kangasta ja netistä se etsikin minulle jo mallikaavat. 

Kommentit (319)

Vierailija
101/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun veljeni korjasi pesukoneen vian tekoälyn ohjeiden avulla. 

Jo kymmeniä vuosia on ollut pesukoneen korjaajia, kuten autokorjaajia, kännykän korjaajia, lämpöpumpun korjaajia jne. Se ei vaadi tekoälyä, vaan koneiden ymmärtämistä ja sen taidon on oppinut lähes kuka tahansa 16 vuotias jolla on amiksessa ollut opettaja, jo kauan ennen tekoälyä.

Tottakai koneita on korjattu ilman tekoälyä jo pitkään, mutta se ei tee tekoälystä turhaa. Sen avulla joku ilman aiempaa kokemusta voi oppia ja ratkaista helposti ja nopeasti ongelman itse. Kyse ei ole siitä, että tekoäly kokonaan korvaisia ammattilaiset vaan että se tuo tiedon helpommin saataville. 

Vierailija
102/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten tässäkin keskustelussa voi selvästi huomata, tekoälyn käyttö ei ole hölmöjen hommaa. Senkin tehokas hyödyntäminen vaatii osaamista. Joku on verrannut, että se on kuin puhuisi aiheesta (fiksun) ihmisen kanssa. Virheitä sattuu ja niitä pitää osata suodattaa. Hyvä puoli on, että siltä voi aina kysyä lisäkysymyksiä ja tarkennuksia, ihan kuinka paljon tahansa. Näin vastauksia voi pilkkoa osiin ja päästä lähemmäs faktoja. Kuten sanottu, siltä voi myös kysyä ihan tarkat lähteet. 

Uskallan väittää, että siitä hyötyvät eniten nimenomaan valmiiksi älykkäät ihmiset.

Tämä on keskinkertaisten ihmisten imartelua, että he, tekoälyä käyttäessään, tuntisivat itsensä älykkäiksi.

Nuo ovat pelkkiä mainospuheita, koska käyttäjämäärää tarvitaan, jotta tekoäly oppisi lisää. Mutta käyttäjille ei aiota maksaa kehitystyöstä senttiäkään.

Orjat takovat kahleensa itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki uusi pelottaa ja sitä pitää perehtymättä vastustaa. 

Uusi ei pelota, vaan kyllästyttää. Koko aikuisiän on joutunut uuden äärelle. Arvostan enemmän perinteitä ja vanhan ajan verkkaista rytmiä. En ole elämää suorittamassa enkä jatkuvasti itseäni ylittämässä. Haluan nauttia. Siksi ei tekoälylle.

Vierailija
104/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me jotka ymmärrämme miten geneeriset ja spesifiset tekoälymallit toimivat, tiedämme ettei kannata käyttää koska roskaa sisään, roskaa ulos.

mutta joo, jos on mielikuvitukseton perusduunari, niin siitä vaan, ei kait ole muutakaan vaihtoehtoa.

Geneeristä tekoälyä käyttävät eniten mm. asiantuntijat, koodarit, sisällöntuottajat ja opiskelijat. Tuskin miljardiluokan firmat integroivat sitä vain perusduunareiden iloksi.

Vierailija
105/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiahan on hieman ironisesti niin, että genAI:sta hyötyvät eniten aihealueesta entuudestaan paljon tietävät. Kunhan tilanne vakiintuu suurin käyttösovellus näille yleistyökaluille lienee erilaisen markkinointipupun tuottaminen. Todellisessa hyöytykäytössä käytetään erikoistuneita koneoppivia järjestelmiä.

Tuohan riippuu täysin aihealueesta. Minä olen sellaisen alan asiantuntija, etten ole saanut mistään tekoälyversiosta irti mitään hyödyllistä. Osaan kyllä kysyä tarkkoja kysymyksiä, mutta kun tekoäly ei tiedä asiasta! Johtunee siitä, että suomenkielistä alkuperäismateriaalia asiasta ei verkossa juuri ole, joten tekoäly ei ole saanut mitään sisäänsä.

Vierailija
106/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusi ei pelota, vaan kyllästyttää. Koko aikuisiän on joutunut uuden äärelle. Arvostan enemmän perinteitä ja vanhan ajan verkkaista rytmiä. En ole elämää suorittamassa enkä jatkuvasti itseäni ylittämässä. Haluan nauttia. Siksi ei tekoälylle.

Kun opit käyttämään teknologiaa ja tekoälyä tehokkaasti se nimenomaan vapauttaa sinulle enemmän aikaa elämästä nauttimiseen.

Vierailija
107/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Käyttäjät eivät todellakaan opi toisiltaan usein mitään tai oppivat jopa vääriä asioita. Jo nyt alamme olla pisteessä, jossa tekoäly alkaa oppimiaan itse itseltään. Joten jos sinne on laitettu alkujaan virhe se ottaa oppinsa aina vaan kertaen sen virheen, koska eihän se fyysisesti kykene näkemään sitä virhettään oikeassa käyttökokemuksessa tai tosielämässä. "

Kyllä. Ja koska tekoäly on ainakin vielä täysin riippuvainen siitä että se analysoi jonkun ihmisen alunperin kirjoittamaa tietoa, se on myös riippuvainen siitä että uutta ihmisten tuottamaa tietoa tulee myös lisää. Mutta jos kohta iso osa tiedosta on jollain tasolla tekoälyn tekemään, ihan uutta ihmisen tuottamaa tietoa alkaa olla koko ajan vähemmän.

Tekoäly voi siis pahimmillaan vähentää sitä mitä tiedämme koska se alkaa olla itse itseään toistava väline.

Vierailija
108/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiahan on hieman ironisesti niin, että genAI:sta hyötyvät eniten aihealueesta entuudestaan paljon tietävät. Kunhan tilanne vakiintuu suurin käyttösovellus näille yleistyökaluille lienee erilaisen markkinointipupun tuottaminen. Todellisessa hyöytykäytössä käytetään erikoistuneita koneoppivia järjestelmiä.

Tuohan riippuu täysin aihealueesta. Minä olen sellaisen alan asiantuntija, etten ole saanut mistään tekoälyversiosta irti mitään hyödyllistä. Osaan kyllä kysyä tarkkoja kysymyksiä, mutta kun tekoäly ei tiedä asiasta! Johtunee siitä, että suomenkielistä alkuperäismateriaalia asiasta ei verkossa juuri ole, joten tekoäly ei ole saanut mitään sisäänsä.

Miksi et kysy englanniksi?

Vierailija
109/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittävinä tekijöinä tekoälyn käyttäjien ja sen vihaajien välillä ei ole älykkyys tai osaaminen, vaan usein asenne, kokemus ja perspektiivi

🔍 1. Käyttäjät näkevät työkalun vihaajat näkevät uhkan

Käyttäjät näkevät tekoälyn hyödyllisenä työkaluna: aikaa säästävänä, ideoita tuottavana ja työntekoa tehostavana.

Vastustajat kokevat sen helposti uhkana: joko oman osaamisen, perinteiden tai ihmisten välisten suhteiden kannalta.

Esimerkiksi: tekoälyn käyttäjä kysyy "miten voin helpottaa arkeani tämän avulla?" vihaaja kysyy "miksi tällaista edes tarvitaan?"

🧠 2. Käyttäjillä on kokeiluhalu vihaajat nojaavat nostalgiaan

Käyttäjät ovat valmiita kokeilemaan, oppimaan ja epäonnistumaan uuden äärellä.

Vihaajat vertaav

Tässä loistoesimerkki siitä, miten kielimallien pakkomielteinen jäsennys (jolla pyritään selkeyteen) rikkoo luettavuutta ja siten ymmärrettävyyttä. Tekstistä tulee hajanainen jatkuvien väliotsikoiden, korostuksien, toiston ja kappaleenvaihtojen vuoksi. Tällöin tiivistelmä on irvikuva siitä, mihin tiivistelmällä yleensä pyritään.

Puhumattakaan sitten tuon tekstipuuron asenteellisuudesta, kun se nimeää kriittisesti suhtautuvat "vihaajiksi".

Kielen huonous on ilmeisesti ihan ominaisuus kielimalleissa. Varmastikin syynä se, että teknisen alan ei-kieli-ihmiset ovat ajatelleet kieltä teknisesti ja syöttäneet malliksi aivan vääränlaisia tiivistelmiä tekoälylle.

Toki olen tietoinen, että tämäkin kritiikkini hyödynnetään kielimallien kehityksessä. Olen tehnyt päätöksen lopettaa keskustelupalstoille kirjoittamisen juuri sen vuoksi, etten halua olla mukana kehitystyössä enkä myöskään joutua tietämättäni lukemaan tekoälypotaskaa muka ihmisen laatimana.

Vierailija
110/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään Google on alkanut tyrkyttää mulle tekoälyvastauksia. Jotkut niistä on ihan päättömiä. Hyvät naurut kyllä saa. 

Just tänään näin tekoälyn kertovan, että chips (perunalastut) ovat pieniä elektronisia osia (chips), jotka on tehty juureksista ja niitä voi dipata tomaattikastikkeeseen. 

Olen nähnyt Google AI:n olevan myös sitä mieltä, että

- ruoanlaitossa on turvallista käyttää bensiiniä (ei sytytysnestettä), kunhan huomioi sen paloherkkyyden, koska bensiini on yleinen aine monessa reseptissä.

- Pizzan päälle voi tehdä juustokastikkeen sekoittamalla juustoon 1/8 osaa liimaa.

- Päivittäinen pikkukivien saantisuositus aikuiselle on 1 pikkukivi per päivä, eli päivässä on syötävä 1 pikkukivi.

- Tupakointi vähentää joidenkin ihosyöpien mahdollisuutta j

Tuolta voi käydä katsomassa:

https://www.tomshardware.com/tech-industry/artificial-intelligence/crin…

Että se siitä omasta päästä keksimisestä. Tekoäly hallusinoi omiaan.

Vierailija
111/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan se surkeaa jos ei pärjää omin sahajauhoin vaan tarvitsee tekoälyn hoitamaan hommansa. Mitä sellaisella työntekijällä yleensäkään edes tekee?

Nykypäivän työelämässä tehokkuus ratkaisee. Se työntekijä, joka osaa hyödyntää tekoälyä, saa tehtävänsä tehtyä moninkertaisesti nopeammin kuin se, joka ei sitä käytä. Yritykset eivät halua maksaa siitä, että työ tehdään hitaasti, vaan arvostavat nopeutta ja tuloksia. Tekoäly ei vie työntekijän roolia, vaan auttaa tekemään työn paremmin ja tehokkaammin.

Vierailija
112/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et kysy englanniksi?

Koska alkuperäismateriaali on suomeksi. Kuka sen olisi englanniksi tekoälylle syöttänyt, kun sitä ei ole syötetty suomeksikaan?

Lisäksi kun tekoäly kerran on niin nerokas, niin osaahan se saatana kääntää. Muka.

Vierailija
113/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan se surkeaa jos ei pärjää omin sahajauhoin vaan tarvitsee tekoälyn hoitamaan hommansa. Mitä sellaisella työntekijällä yleensäkään edes tekee?

Nykypäivän työelämässä tehokkuus ratkaisee. Se työntekijä, joka osaa hyödyntää tekoälyä, saa tehtävänsä tehtyä moninkertaisesti nopeammin kuin se, joka ei sitä käytä. Yritykset eivät halua maksaa siitä, että työ tehdään hitaasti, vaan arvostavat nopeutta ja tuloksia. Tekoäly ei vie työntekijän roolia, vaan auttaa tekemään työn paremmin ja tehokkaammin.

Sittenhän voi ylimääräiset työntekijät irtisanoa ja jättää vain yhden, joka pyörittää kaiken tekoälyllä.

Vierailija
114/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun opit käyttämään teknologiaa ja tekoälyä tehokkaasti se nimenomaan vapauttaa sinulle enemmän aikaa elämästä nauttimiseen.

Joopa joo. Meidäthän on jo vapautettu laskujen maksattamisesta pankin tiskillä, matkatoimistossa jonottamisesta ja kaikesta muusta mahdollisesta. Ja mitä on tapahtunut? Ihmiset ovat lihoneet ja tyhmistyneet. Seuraavat Tiktokia ja mussuttavat Wolt-annoksiaan eivätkä jaksa enää edes kävellä, vaan rahtaavat kilonsa skuutin kyytiin jos pitää kaupungille vääntäytyä.

Minä nautin siitä, että saan lukea ja perehtyä itse. Kirjoittaa itse käsin muistiinpanoja. Nautin paperikirjoista ja nimenomaan ennen ennen vuotta 2000 kirjoitetuista ja painetuista. Niihin ei pääse kukaan käsiksi muuttelemaan niiden ulkoasua tai sisältöä. Ne ovat minun, minun ei tarvitse maksaa niistä lisenssejä maailman tappiin tai ladata laitteita voidakseni nauttia niistä.

Siihen minä aikani käytän ja haluan käyttää, eikä tekoälyn käyttö mitenkään anna minulle lisää aikaa tuohon.

Vierailija
115/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly ei kirjoita sun ylioppilaskokeen vastauksiasi eikä osallistu yliopiston pääsykokeisiin. Niissä sun pitää kirjoittaa ihan itse. Se ei myöskään osallistu sun puolestas työhaastatteluun. Ylläri pylläri - sun pitää osata ihan itse!

Vierailija
116/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me jotka ymmärrämme miten geneeriset ja spesifiset tekoälymallit toimivat, tiedämme ettei kannata käyttää koska roskaa sisään, roskaa ulos.

mutta joo, jos on mielikuvitukseton perusduunari, niin siitä vaan, ei kait ole muutakaan vaihtoehtoa.

Geneeristä tekoälyä käyttävät eniten mm. asiantuntijat, koodarit, sisällöntuottajat ja opiskelijat. Tuskin miljardiluokan firmat integroivat sitä vain perusduunareiden iloksi.

Ilmankos mikään ei enää nykyään toimikaan eikä kukaan tiedä mistään mitään, ja tietämättömyyttä jopa ylpeänä esitellään julkisuudessa.

Vielä 20 vuotta sitten ei olisi tullut kuuloonkaan, että ihmiset olisivat laukoneet nykyisenlaisia idioottimaisuuksia julkisesti.

Vierailija
117/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksipä et kysyisi englanniksi? Luulisi erikoispätevän erityisasiantuntijan osaavan.

Vierailija
118/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt netissä joidenkin amerikkalaisten opettajien turhautumista siihen, että oppilaat ottavat ChatGTP:n vastaukset todesta eivätkä kuuntele opettajaa. Jos ChatGTP sanoo, että pömpelipöö on muinaiskreikkaa ja tarkoittaa hevoskärryjä, joita ihmiset vetävät hevosten sijaan, lapset jankkaavat opettajalle sen pitävän ehdottomasti paikkaansa. Koska heidän mielestään tekoäly on aina oikeassa.

Odotetaan mielenkiinnolla sukupolvea, joka vetää lääkiksen tai oikeustieteellisen läpi tällaisella tekoälyllä ja lähtee sitten hoitamaan meitä ja ratkomaan lain kiemuroita :)

A single lawsuit can require reviewing 10 million documents. Human lawyers would need 3 months. AI can do it in 3 hours with 95% accuracy. From predicting Supreme Court rulings to

Tässä esimerkissä on ongelmana se, että tekoälyä käytettiin ammattimaisten tuomarien ja lain asiantuntijoiden apuna. Eli he tiesivät jo, mitä lain kiemurat ovat ja osasivat tarkastaa tekoälyn tekemistä ehdotuksista sen, pitävätkö ehdotukset paikkaansa vai eivät, ja paraneeko työ tekoälyn avulla.

Ongelmia tulee, kun joku lähtee opiskelemaan yliopistoon lakia tullaakseen tuomariksi, mutta lukemisen ja oppimisen sijaan vetää yliopiston ja gradun läpi tekoälyllä. Sama, jos minä menisin hänen puolestaan yliopistoon, opiskelisin lakia ja tekisin hänelle gradun, jotta hän valmistuu tuomariksi ja pääsee töihin ilman osaamista edes perusasioista. 

Tekoäly on hyödyksi, jos sille automatisoidaan asioita, joihin ihminen ei vielä pysty, kuten syöpäsolujen tunnistaminen hyvissä ajoin, tai suuret ja monimutkaiset kvanttifysiikan laskelmat, joihin ihminen ei yksinkertaisesti pysty vaikka ÄO olisi 300. 

Kun sillä korvataan normaali ajattelu ja oppiminen, olen huolissani ihan jo siitäkin syytä, että ihminen joka ei pysty ajattelemaan itse, vaan ottaa ulkoa tulevan faktana, on helpommin ohjattavissa ja kontrolloitavissa niiden tahoilta, jotka haluavat kontrolloida ja hallita massoja, sekä edistää omaa agendaansa massojen voimalla. Oli se massoille itselleen hyväksi tai ei, sitähän massat eivät osaa itse ajatella, kun vastaus annetaan valmiiksi ja ajattelu on ulkoistettu itsen ulkopuolelle.

Vierailija
119/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapauttaa mistä?

Entäpä jos se, että kirjoittaa runonsa itse on juuri sitä hauskempaa tekemistä mitä haluaa tehdäkin. Yms.

Eri

Vierailija
120/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sittenhän voi ylimääräiset työntekijät irtisanoa ja jättää vain yhden, joka pyörittää kaiken tekoälyllä.

Kannattaa opetella käyttämään tekoälyä, koska halusimme tai emme, tekoäly on täällä jäädäkseen. Ne, jotka ottavat sen haltuunsa ja osaavat käyttää sitä, ovat paremmassa asemassa työmarkkinoilla kuin ne, jotka kieltäytyvät omaksumasta uutta teknologiaa. Tekoälyn käyttö ei myöskään tarkoita pelkästään minkä tahansa tekstin syöttämistä kenttään vaan sen tehokas hyödyntäminen vaatii ymmärrystä ja taitoa.