Jos ajaa vain 10 000km vuoteen niin ei varmaan kannata ostaa sähköautoa?
Vaan jatkaa sillä ruosteissella vanhalla hondalla ajamista.
Kommentit (13)
Niinpä. Auton ostaminen harvemmin kannattaa. Kalliin auton ostaminen varsinkaan. Siinä ostaa liikkumisen vapautta ja kalliin auton kohdalla käyttää tolkuttomasti rahaa siihen että mukavuus paranee hieman.
Mulla tulee aikalailla saman verran, en käy kuin töissä, autona vanha bensa pösö.
Mun auto on v. 2005 ja 300000 km. Aion ajaa sillä niin kauan kuin kohtuullisilla korjauksilla toimii, mutta seuraava auto on sähköauto. Ajoa tulee juuri tuon 10000 vuodessa, mutta haluan sähköauton koska inhoan tankkaamista. Sitten voin aina vaan ladata sen kotona eikä tarvitse pysähtyä huoltoasemalle kun on muutenkin kiire.
Kannattaa laskea paljonko autoiluun menee kuukaudessa kun laskee kaikki kulut, renkaat, sähköt, bensiinit, arvonalenemat.
Itselleni halvin tapa autoilla oli ostaa vähän ajettu täyssähköauto.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa laskea paljonko autoiluun menee kuukaudessa kun laskee kaikki kulut, renkaat, sähköt, bensiinit, arvonalenemat.
OIs mielenkiintoista nähdä laskelmat, joilla olet tuohon lopputulokseen päätynyt.
Vierailija kirjoitti:
Avaisitko minkälaisilla luvuilla päädyit tähän lopputulokseen?
Osta Sähköauto 60 000e.
Osta käytetty Bensa-auto 10 000e.
Sillä 50 000 eurolla saat Bensaa 25 000 litraa....
Eli Sähköön verrattuna ajat vuosikaudet täysin ilmaisia kilometrejä.
Vierailija kirjoitti:
Mulle heittämällä halvin tapa oli ostaa tonnin auto 5v sitten ja ajaa sillä. Edelleen. Ei arvonalenemaa, korjauskulut alle 200e/5v, renkaat hyvin maltillisen kokoiset (=hyvin edulliset vaikka hyvät), halpa vakuutus, olemattomat verot, pieni kulutus ja 10-15k kilometrejä per vuosi. Vuosittaisen katsastuksen hinta on ryöstö, mutta öljyt vaihtaa helposti itse. Tämän halvempaan autoiluun en usko.
Vierailija kirjoitti:
Osta Sähköauto 60 000e.
Tuhat litraa vuodessa niin ajat niillä Bensoilla 25 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Osta Sähköauto 60 000e.
Mä laskin jo edellisen ison dieselin kanssa, että 22 vuotta voin huoletta autoilla sellaisilla kuluilla ja ajomäärillä, ennenkuin 50k ostohinta sähköautosta on kuoletettu. Nyt ajan paljon halvemmalla bensavehkeellä. Hintaero kattanee mun loppuiän autoilut, oon ylittänyt 40v rajan jo ajat sitten.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Auton ostaminen harvemmin kannattaa. Kalliin auton ostaminen varsinkaan. Siinä ostaa liikkumisen vapautta ja kalliin auton kohdalla käyttää tolkuttomasti rahaa siihen että mukavuus paranee hieman.
Kallis uusi polttis kannattaa enemmän kuin vastaava sähköauto kun pensat + arvonlasku ovat vähemmän kuin sähköauton arvonlasku.
Harvemmin kannattaa sähköauto taloudellisesti, kun sen arvo alenee vuodessa paljon enemmän kuin mitä vuoden persunpensat maksaa.