Työkyvyttömyyseläkkeelle en jaksa enää työttömänä
haluan päästä pois tästä ahdistavasta työelämästä, onko mahdollista päästä työkyvyttömyyseläkkeelle mielenterveyden takia. lieviä terveys ongelmia on jotka rajoittaa tiettyä tekemistä.
M46
Kommentit (82)
Päihdeongelmaiset pääsee tk-eläkkeelle, oikeasti sairaat ei pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kahden vaiheilla. Pelkään sitä, että työkyvyttömyyseläkkeellä rahaa olisi käytössä vieläkin vähemmän kuin nyt työmarkkina-, asumis- ja toimeentulotuella.
Takana on jo melkein kymmenen vuotta työttömyyttä. TE-toimisto tietää, etten enää työllisty, ja lääkäri on kirjoittanut lähetteen kuntoutukseen. Lähete pääsi kyllä vanhentumaan, koska rahat ja fyysinen kunto eivät riitä kuntoutusoperaatioon.
Se pelkkä eläke on paljon isompi mitä nuo mainitsemasi tuet yhteensä. Siksi meitä ei päästetä eläkkeelle.
nro 14
Niinkö? Minimi takuueläke on alle 1000 euroa, ja tämä tosiaan sitten syö sekä asumistukea että toimeentulotukea.
Jos olen oikein ymmärtänyt niin eläke on verotonta 1000 e saakka. Vasta siitä ylittävästä osasta alkaa mennä veroa. 986,30 euroa kuukaudessa on takuueläke. Työmarkkinatuesta jää käteen 595,36 e/kk. Että on siinä aikamoinen ero. Eläkkeensaajat saavat eläkkeensaajan asumistukea, ei yleistä asumistukea. Vaikka miten yrittäisi vääntää ja kääntää, niin raha se on syynä miksi ei työkyvyttömiä päästetä eläkkeelle vaan roikotetaan työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Päihdeongelmaiset pääsee tk-eläkkeelle, oikeasti sairaat ei pääse.
Huumeet laukaisevat usein skitsofrenian. Haluatko sä saman?
Vierailija kirjoitti:
Minä pääsin tänä vuonna pysyvälle tk eläkkeelle juuri psykoosisairauden vuoksi. 20 v sitten oli eka psykoosi.
Pääsitkö eläkkeelle työelämästä vai olitko työtön kun sait eläkepäätöksen? Tällä on vissi ero tässä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pääsin tänä vuonna pysyvälle tk eläkkeelle juuri psykoosisairauden vuoksi. 20 v sitten oli eka psykoosi.
Pääsitkö eläkkeelle työelämästä vai olitko työtön kun sait eläkepäätöksen? Tällä on vissi ero tässä asiassa.
Mikä tuo ero on?
Minä olen sotkenut asiani ja loppuikäni olemalla ensin viisitoista vuotta palkkatöissä, sitten toisen mokoman yrittäjänä ja nyt kymmenen vuotta työkyvyttömänä työttömänä työnhakijana. En osaa kuvitellakaan, mitä Kela tästä tuumaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin juuri valmistunut maisteriksi (opinnot kesti sen 20 v) , työkokeilussa kierrätyskeskuksella, joitain työpätkiä aiemminkin. Lukuisia osastojaksoa, pari ammatillista kuntoutusta, pari vuotta kuntouttavassa työtoiminnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain psykoottistasoisilla mielisairauksilla nykyisin; näin minulle sanoi psykiatri.
Mut on todettu täysin työkyvyttömäksi Aspergerin, ADHD:n ja epävakaan persoonallisuushäiriön vuoksi. Mulle kans psykiatri sanoi että en siltikään tule pääsemään eläkkeelle ja varsinkaan siksi, koska mulla ei ole historiaa psykooseista ja olen ollut kuitenkin muutaman vuoden elämästäni töissä. On jo melkein tragikoomista, että jopa työkkärissä virkailijat ovat säälineet mua tämän takia.
Mun ystävä taas pääsi helposti eläkkeelle 12 v sitten pelkällä asperger-diagnoosilla.
Suomi ei ole oikea hyvinvointivaltio ja mua kiukuttaa välillä niin paljon, että en haluaisi puolustaa tätä maata tosipaikan sattuessa.
Pelkällä asperger diagnoosilla ei takuuvarmasti tk- eläkkeelle pääse, vaan on ollut muutakin vaikuttamassa ystäväsi eläkepäätökseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuo ero on?
Minä olen sotkenut asiani ja loppuikäni olemalla ensin viisitoista vuotta palkkatöissä, sitten toisen mokoman yrittäjänä ja nyt kymmenen vuotta työkyvyttömänä työttömänä työnhakijana. En osaa kuvitellakaan, mitä Kela tästä tuumaa.
Mitä olen lukenut eläkepäättäjien kannanottoja, niin he ei katso diagnoosia, vaan sitä onko hakijalla jäljellä työkykyä mihinkään työhön. Ja ilmeisesti pitäisi olla näyttöä pyrkimyksistä kuntouttaa itseään ja tehdä sitä mitä tahansa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain psykoottistasoisilla mielisairauksilla nykyisin; näin minulle sanoi psykiatri.
Mut on todettu täysin työkyvyttömäksi Aspergerin, ADHD:n ja epävakaan persoonallisuushäiriön vuoksi. Mulle kans psykiatri sanoi että en siltikään tule pääsemään eläkkeelle ja varsinkaan siksi, koska mulla ei ole historiaa psykooseista ja olen ollut kuitenkin muutaman vuoden elämästäni töissä. On jo melkein tragikoomista, että jopa työkkärissä virkailijat ovat säälineet mua tämän takia.
Mun ystävä taas pääsi helposti eläkkeelle 12 v sitten pelkällä asperger-diagnoosilla.
Suomi ei ole oikea hyvinvointivaltio ja mua kiukuttaa välillä niin paljon, että en haluaisi puolustaa tätä maata tosipaikan sattuessa.
Pelkällä asperger diagnoosill
Tuon kanssa ei riitä edes vaikea masennus. As ei ole sairaus, eikö sitä sellaiseksi lasketa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkällä asperger diagnoosill
Jep, joskus 80 luvulla pelkkä Asperger varmaan olisi riittänytkin, mutta ei todellakaan nykyään kun Elon Muskit sun muut on eriasteisia autisteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kahden vaiheilla. Pelkään sitä, että työkyvyttömyyseläkkeellä rahaa olisi käytössä vieläkin vähemmän kuin nyt työmarkkina-, asumis- ja toimeentulotuella.
Takana on jo melkein kymmenen vuotta työttömyyttä. TE-toimisto tietää, etten enää työllisty, ja lääkäri on kirjoittanut lähetteen kuntoutukseen. Lähete pääsi kyllä vanhentumaan, koska rahat ja fyysinen kunto eivät riitä kuntoutusoperaatioon.
Se pelkkä eläke on paljon isompi mitä nuo mainitsemasi tuet yhteensä. Siksi meitä ei päästetä eläkkeelle.
nro 14
Eläkkeen suuruushan vaihtelee erittäin paljon, riippuen siitä että onko kyse työeläkkeestä, ja tk eläkkeelle siirtyvällä on jo pitkä työhistoria takanaan, vai onko kyse Kelan maksamasta vähimmäiseläkkeestä, kansaneläkkeestä!
Vierailija kirjoitti:
No mulla on tällä hetkellä menossa työkyky selvitys mt ongelmien ja muun vuoksi, mutta en usko että eläkkeelle pääsee, vaikka lääkärit kirjoittaisikin, niin kela ne kumminkin hylkää. Mä kerron sitten miten tässä käy.
Vakuutuslääkäreiltä ne hylsyt useimmin tulee, harvemmin kelalta. Tarkista oma eläkevakuutusyhtiösi.
Mä pääsin pelkällä vaikealla masennuksella 3 vuotta sitten 4 vuoden kuntoutustuen jälkeen. Olin työtön, myöntäjänä Keva ja Kela. Olen kertonut tämän täällä ennenkin, että muut tietäisivät sen olevan mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Mä pääsin pelkällä vaikealla masennuksella 3 vuotta sitten 4 vuoden kuntoutustuen jälkeen. Olin työtön, myöntäjänä Keva ja Kela. Olen kertonut tämän täällä ennenkin, että muut tietäisivät sen olevan mahdollista.
Muita diagnooseja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuo ero on?
Mitä olen lukenut eläkepäättäjien kannanottoja, niin he ei katso diagnoosia, vaan sitä onko hakijalla jäljellä työkykyä mihinkään työhön. Ja ilmeisesti pitäisi olla näyttöä pyrkimyksistä kuntouttaa itseään ja te
"Mitä olen lukenut eläkepäättäjien kannanottoja, niin he ei katso diagnoosia, vaan sitä onko hakijalla jäljellä työkykyä mihinkään työhön. Ja ilmeisesti pitäisi olla näyttöä pyrkimyksistä kuntouttaa itseään ja tehdä sitä mitä tahansa työtä."
Ahaa. Työttömyyteni alussa tein loppuun aiemmin aloittamani tutkinnon ja kävin taksikurssin ja hankin ajoluvan, mutta loukkaantuminen vei työkykyni ja koronapandemia muuten vain esti työllistymisen. TE-virkailija katsoi ansioluetteloni kertovan, että en tosiaan ole mikään työnvälttelijä. TE-toimiston ja lääkärin mielestä olen täysin työkyvytön. Köyhyysrajalla ja toimeentulotuella keikkuminen ei kuulunut eläköitymissuunnitelmiini - mutta enhän minä vielä muutamaan vuoteen ole eläkeiässäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muita diagnooseja?
Ei.
Vierailija kirjoitti:
Olen 66 ja haluaisin takaisin töihin.
Vanhuuseläkeläisille työntekokielto.
Työnantajat haluaa nämä töihin vain koska ovat halvempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nro 14
Eläkkeen suuruushan vaihtelee erittäin paljon, riippuen siitä että onko kyse työeläkkeestä, ja tk eläkkeelle siirtyvällä on jo pitkä työhistoria takanaan, vai onko kyse Kelan maksamasta vähimmäiseläkk
Jollei palkkatuloista tai yrittäjän rahoista ole saanut irrotetuksi minimiä enempää eläkevakuutukseen, on ihan sama, onko ollut töissä viisi vai kolmekymmentäviisi vuotta.
Suomessa on kyllä järkyttävän paljon työkyvyttömyyttä ja mielenvikaisia. Ei taida olla toista näin sairasta kansakuntaa maan päällä.
Eipä siinä, mäkään en puolusta sua. Tk-eläkkeelle työttömänä tosin pääsin.
Joku pelle persoonallisuushäiriö ei ole mikään peruste, puhuttamakaan muista pellediagnooseistasi.
Jaksaa, jaksaa.