Työkyvyttömyyseläkkeelle en jaksa enää työttömänä
haluan päästä pois tästä ahdistavasta työelämästä, onko mahdollista päästä työkyvyttömyyseläkkeelle mielenterveyden takia. lieviä terveys ongelmia on jotka rajoittaa tiettyä tekemistä.
M46
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kahden vaiheilla. Pelkään sitä, että työkyvyttömyyseläkkeellä rahaa olisi käytössä vieläkin vähemmän kuin nyt työmarkkina-, asumis- ja toimeentulotuella.
Takana on jo melkein kymmenen vuotta työttömyyttä. TE-toimisto tietää, etten enää työllisty, ja lääkäri on kirjoittanut lähetteen kuntoutukseen. Lähete pääsi kyllä vanhentumaan, koska rahat ja fyysinen kunto eivät riitä kuntoutusoperaatioon.
Se pelkkä eläke on paljon isompi mitä nuo mainitsemasi tuet yhteensä. Siksi meitä ei päästetä eläkkeelle.
nro 14
Tämä ja varsinkin kun läheskään kaikki eivät saa asumis-ja toimeentulotukia, koska puoliso joka tienaa euron enemmän kuin matalat eurorajat tuissa. Itsekin saan vaan työmarkkinatuen. Pieninkin eläke olisi satoja euroja suurempi kuin mitä nyt saan. Eläkkeelle ei pääse lukuisista lääkärinlausunnoista huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Siinä on riskinsä jos eläkkeelle yrittää ei-psykoottisten oireiden takia. Alkaa kurssia ja kuntoutusta tulemaan siihen tahtiin, että ne vähäisetkin voimavarat hiipuvat. Tulee merkinnät papereihin.
Eipä ainakaan itselleni tällaiselle koko ajan pahenevista mielenterveysongelmista ja muista vaikeuksista kärsivälle pitkäaikaistyöttömälle ole mitään palveluita tai apua tarjottu. Olen siis yrittänyt useasti saada apua, mutta en ole sitä saanut. En nyt ole tekemässä itselleni mitään tai lopullista ratkaisua, mutta vointini on monista itsestäni riippumattomista syistä johtuen jo niin huono, että itseänikin pelottaa. Tilanne ei ole hetkessä tällaiseksi muuttunut, vaan tässä on ollut eri tahoilla vuosia aikaa auttaa, mutta eipä ketään ole kiinnostanut. Olen myös joutunut syylliseksi ja vastuuseen asioista, jotka eivät mitenkään voi olla syytäni. Selvästi tilannetta, johon olen joutunut pidetään kohdallani rangaistuksena, jonka joudun nyt vaan kärsimään. Sosiaalityöntekijänkin mielestä olen vaan liian herkkä ja pitää vaan kestää. Tuo oli neuvo sen jälkeen kun epätoivoisena yritin vuodattaa sydäntäni ja avautua, joka on itselleni muutenkin vaikeaa. Tuon käynnin jälkeen olo oli todella haavoittuvainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikaistyöttömät lähellä eläkeikää olisi jo järkevää päästää eläkkeelle, tämä työmarkkinoilla roikottaminen tuskin tuo työlliseksi pääsyä. Tämä on kuin löyhässä hirressä olemista.
Kuka maksaa?
Vähän veikkaan että hintalappu on sama, aivan yhdentekevää missä muodossa tuet jaetaan. Nämä eivät työllisty koskaan, koska heillä ei työkyvyttöminä ole edes työnhakuvelvoitetta. Silti he roikkuvat tilastoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kahden vaiheilla. Pelkään sitä, että työkyvyttömyyseläkkeellä rahaa olisi käytössä vieläkin vähemmän kuin nyt työmarkkina-, asumis- ja toimeentulotuella.
Takana on jo melkein kymmenen vuotta työttömyyttä. TE-toimisto tietää, etten enää työllisty, ja lääkäri on kirjoittanut lähetteen kuntoutukseen. Lähete pääsi kyllä vanhentumaan, koska rahat ja fyysinen kunto eivät riitä kuntoutusoperaatioon.
Se pelkkä eläke on paljon isompi mitä nuo mainitsemasi tuet yhteensä. Siksi meitä ei päästetä eläkkeelle.
nro 14
Kuinka suuri se minimieläke olisi? Tähän saanee tarkan vastauksen vain Kelalta, mutta sinne en uskalla soittaa. Kela on tehnyt kohdallani pari sellaista virhettä, että tilanteeni paheni huomattavasti, kun valituksesta korjaamiseen meni hyvin pitkä aika. En luota siihen laitokseen enää ollenkaan.
Sosiaalityöntekijät ovat sitä mieltä, että jos eläke on liian pieni, toimeentulotuki korjaa sen kyllä. Hekään eivät kuitenkaan osaa sanoa, mitä tällainen korjaaminen tarkoittaisi. Usein näkee väitettävän, että käteen pitäisi jäädä X euroa kuukaudessa (oliko se nyt 450 €), mutta ei tuota ole missään kiveen kirjoitettu.
En jaksa enää ottaa riskejä niin, että lopputulos on pelkän toivomisen varassa. Vastoinkäymisiä on ollut nyt jo liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikaistyöttömät lähellä eläkeikää olisi jo järkevää päästää eläkkeelle, tämä työmarkkinoilla roikottaminen tuskin tuo työlliseksi pääsyä. Tämä on kuin löyhässä hirressä olemista.
Kuka maksaa?
Vähän veikkaan että hintalappu on sama, aivan yhdentekevää missä muodossa tuet jaetaan. Nämä eivät työllisty koskaan, koska heillä ei työkyvyttöminä ole edes työnhakuvelvoitetta. Silti he roikkuvat tilastoissa.
Näinhän se meneekin. Takuueläke on kyllä hiukkasen suurempi kuin tyttömyysetuus, mutta tämä sitten kompensoituu toimeentulotuessa.
Mikä siinä on niin vaikeaa päästää toivottomiksi tapauksiksi katsottavia työttömiä eläkkeelle? Kaikki tietävät, että nämä eivät työllisty koskaan. Työttömiä on muutenkin aivan käsittämättömän paljon ja tilastoja pitäisi siivota vaikka väkisin, jotta työttömien määrä saataisiin näyttämään pienemmältä. Se eläkkeelle päästäminen olisi hyvä ratkaisu tähänkin. Kaikki siis hyötyisivät. Saisin itse sairauseläkkeellä toki vain sen järkyttävän pienen vain vähän alle 1000 euron takuueläkkeen, mutta se olisi silti lottovoitto nykyisiin tuloihini työmarkkinatukeen 595 euroa verrattuna.
Kokemusasiantuntija tässä, hei. Eläkkeelle pääsemiseksi tarvitaan päämäärätietoista tekemistä, tai siis tekemättömyyttä. Mihinkään työkkärin humppaan ei kannata osallistua, mutta sen verran kuitenkin, että voidaan näyttää toteen se, että jotain on yritetty. Sairaalajaksot on hyvästä. Psykologintutkimukset ja toimintakykykartoitus on hyvät tehdä. Mä halusin eläkkeelle, koska työelämä on niin raskasta nykyään, en siellä enää psykoosin jälkeen pärjännyt, kun muisti on ihan mennyt, varsinkin lyhytkestoinen työmuisti. Ja kun työttömyys taas on muuten vain perseestä ja varsinkin nyt, kun hallituksen toimesta ja luvalla työttömiä kurmuutetaan oikein olan takaa.
Samassa veneessä täällä. Hajalla sekä nuppi että kroppa. Työttömänä työnhakijana roikun, työkykyselvitykseen odotan ja eläkepäätöstä toivon. Tiedostan että tod.näk hylky tulee kelalta.
Kaikkein eniten tässä sapettaa, että olin n 10v sitten typerä. Minulle tarjottiin mahdollisuutta eläkeselvityksiin ja työkyvyttömyyseläke olisi ollut hyvin todennäköinen. Päätin yrittää jaksaa, koska mielestäni pitää yrittää. Olin pari kertaa työllistettynä määräaikaisesti, uuvuin entistä pahemmin vaikka töitä halusinkin tehdä. Vajaa pari vuotta sitten tuli stoppi, sairastuin (syytä oireille ei löydy, eikä tutkimuksia saa koska olen työtön).
JOs saisin nyt päättää, niin olisin ottanut sen eläkkeen 10v sitten. Ei kukaan osannut sanoa millaiseksi kyykyttämiseksi tämä menee meidän vajaakuntoisten kohdalla. Mutta silloin halusin yrittää.
n55
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka maksaa?
Jostainhan nytkin kommentoijalle maksetaan, että pystyy elämään. Ilman mitään tukia hän tuskin on nytkään. Turhaa byrokratiaa ja stresiä työttömänä roikottaminen. Eläkkeen myöntämisen jälkeen kaikki olisi selkeämpää. Nykyään kyllä tosiaan valitettavasti taitaa olla entistä vaikeampaa päästä työkyvyttömyyseläkkeelle
Vierailija kirjoitti:
Samassa veneessä täällä. Hajalla sekä nuppi että kroppa. Työttömänä työnhakijana roikun, työkykyselvitykseen odotan ja eläkepäätöstä toivon. Tiedostan että tod.näk hylky tulee kelalta.
Kaikkein eniten tässä sapettaa, että olin n 10v sitten typerä. Minulle tarjottiin mahdollisuutta eläkeselvityksiin ja työkyvyttömyyseläke olisi ollut hyvin todennäköinen. Päätin yrittää jaksaa, koska mielestäni pitää yrittää. Olin pari kertaa työllistettynä määräaikaisesti, uuvuin entistä pahemmin vaikka töitä halusinkin tehdä. Vajaa pari vuotta sitten tuli stoppi, sairastuin (syytä oireille ei löydy, eikä tutkimuksia saa koska olen työtön).
JOs saisin nyt päättää, niin olisin ottanut sen eläkkeen 10v sitten. Ei kukaan osannut sanoa millaiseksi kyykyttämiseksi tämä menee meidän vajaakuntoisten kohdalla. Mutta silloin halusin yrittää.
n55
Täällä juuri sama tilanne. Minullekin tarjottiin eläkemahdollisuutta, mutta en tarttunut siihen koska halusin yrittää tehdä töitä. Yritin tehdä töitä, olin saikuilla välillä jne. Olin määräaikaisissa työsuhteissa joita ei sitten uusittu, koska en kyennyt töihin. Jäin työttömäksi. Jossain vaiheessa tehtiin ammatillinen kuntoutusselvitys, jossa ei nähty työllistymisen mahdollisuuksia sairauksien vuoksi. Tk-eläkkeelle ei kuitenkaan pääse vaikka useampi lääkäri on kirjoittanut b-lausuntoja ja itse olen kattavasti kuvaillut työkyvyttömyyden. Eli näin sinänsä ymmärrän miksi jotkut nuoret eivät halua töihin. Jos on edes yrittänyt tehdä töitä, työssäoloon vedotaan kun eläkehakemukset hylätään. Vedotaan että on ollut töissä eikä oteta huomioon sitä ettei työnteosta tullut mitään.
Olin aikoinaan aivan ihmeissäni kun pitkän sairasloman jälkeen Kela ei enää maksanut ja jouduin kääntymään silloiseen työkkäriin tittelillä "työkyvytön työnhakija". Sanoinkin sen ääneen, että tuohan on aivan järjetöntä. Se on silloin ainoa mahdollisuus saada jostain edes pientä rahaa. Taitaa olla sama systeemi vieläkin käytössä, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka maksaa?
Itse olen pitkän työurani tehneenä, joten itse olen sen maksanut.
Toivottavasti saatte. Oma tyttis haluaa siitä.eroon kun sai anoreksian viimein kuriin
Minä pääsin tänä vuonna pysyvälle tk eläkkeelle juuri psykoosisairauden vuoksi. 20 v sitten oli eka psykoosi.
Vierailija kirjoitti:
Jos on työtön niin ei pääse millään diagnoosilla. Itselläni psykoottistasoisesti oireileva sairaus, mutta kela tulkitsee lieväksi, joten ei pääse. Töissä ollessani olin välillä ihan pihalla kaikesta, hävisin työpisteeltäni enkä tiennyt missä olin ollut, en muistanut mitä olin tehnyt. Työpäivästä meni tunteja kaikkeen muuhun kuin työntekoon, näin ja koin hallusinaatioita. Edes sairaslomaa ei saa, kela hylkää lääkärinlausunnot ja mitätöi oman hakemukseni. Perusteluna ei ole kykenisinkö työhön, vaan että kykenen olemaan työtön työnhakija.
Miksi ihmeessä et hae Kelaan työntekijäksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nro 14
Niinkö? Minimi takuueläke on alle 1000 euroa, ja tämä tosiaan sitten syö sekä asumistukea että toimeentulotukea.
Minä jäin muutama vuosi sitten työttömäksi viisikymppisenä. Oli helpotus, kun jouduin olemaan työttömänä vain vuoden ennen kuin pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle. Sääliksi käy kaikki osatyökykyisiä, jotka ei pääse eläkkeelle, mutta joiden pitää silti yrittää pärjätä kaikkien velvoitteiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minä jäin muutama vuosi sitten työttömäksi viisikymppisenä. Oli helpotus, kun jouduin olemaan työttömänä vain vuoden ennen kuin pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle. Sääliksi käy kaikki osatyökykyisiä, jotka ei pääse eläkkeelle, mutta joiden pitää silti yrittää pärjätä kaikkien velvoitteiden kanssa.
Millä diagnoosilla päädyit eläkkeelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä diagnoosilla päädyit eläkkeelle?
En kerro. Kyseessä on fyysinen sairaus.
Kuka maksaa?