Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ymmärrä vanhempien sukupolvien vuotuisaa pakkomiellettä kotimaisista mansikoista!(?)

Vierailija
30.05.2025 |

Siis mikä hitto siinä on että pitää ostaa monta laatikkoa kerralla, jotta ne voi sitten lähes kaikki pakastaa? Luulisi että kun niitä saa vain kesällä tuoreina, niin silloin myös pyrkisi syömään niitä sellaisenaan, mutta ei. Siis kyllähän kotimaisia mansikoita voi ostaa kaupasta ympäri vuoden. Tokihan tuolla kikkailulla voi säästää muutaman euron, muttei se mielestäni ole sen väärti. 

Kommentit (128)

Vierailija
101/128 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi pakkomielteey uusista perunoista, jälkeen mustikat ja sienet ja puolukat. 

Noita perunoita mä en ole koskaan tajunnut, ihan saman makuisia kuin muutkin perusperunat. Saatanan kalliita vaan. Ehkä se onkin just se hinta🤔

Sä et varmaan ole koskaan saanut sellaista perunaa syödäkses, joka olis vasta maasta nostettu. Ne on niin hyviä, että muuta ei tarvita kuin voinokare päälle. Ja on ilmaista kun on itse ne penkkiin laittanut.

Kesänaapurin esikouluikäiset lapsenlapset oli ihan ihmeissään päästessään meillä perunamaalle nostamaan varhaisperunoita. Sitä ihmettelyä, että kuka ne on kätkenyt maahan ja saako niitä ottaa täältä ja löytyykö vielä lisää. Heille oli ihan uusi asia, että peruna kasvaa maassa ja nimenomaan maanpinnan alapuolella. He luulivat, että peruna on kuin mansikka. 

Mietin, että pitäisikö tästä tehdä joku maksullinen kokemusasia: tule nostamaan omat perunasi, max 3 vartta/hlö. Nämä samat lapset pystyivä slmää räpäyttämättä luettelemaan metsätalouden tappavan pikkulinnut ja navetan olevan lehmien vankila, mutta kukaan ei ollut muistanut kertoa heille, mistä ruoka konkreettisesti tulee.

Vierailija
102/128 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut hirmuemännät eivät anna lastensa syödä mansikoita tuoreina vaan pakastavat kiihkoissaan kaiken. Ja sitten kilpailevat keskenään miten järjettömiä määriä ovat pakastaneet ja miten helvetisti siinä on hommaa. Anoppini oli sellainen, samoin äitini.Tätini joutuu joka kesä heittämään edellisvuotiset pakasteet roskiin, jotta uudet mahtuisivat tilalle.

Olen varmaan kummajainen kun en ole koskaan ollut sellainen perheenäiti. N66

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/128 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini 83 v. suuttui, kun kuuli, etten enää pakasta mansikoita.

Ei saa äidille tuottaa pettymystä!! Tänä kesänä ryhdistäydyt ja pakastat ihan h3lvetillisen määrän mansikoita. Saa äitis olla kerrankin ylpeä sinusta.

Vierailija
104/128 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut hirmuemännät eivät anna lastensa syödä mansikoita tuoreina vaan pakastavat kiihkoissaan kaiken. Ja sitten kilpailevat keskenään miten järjettömiä määriä ovat pakastaneet ja miten helvetisti siinä on hommaa. Anoppini oli sellainen, samoin äitini.Tätini joutuu joka kesä heittämään edellisvuotiset pakasteet roskiin, jotta uudet mahtuisivat tilalle.

Juurikin tämä, kun ei niitä saa edes syödä kun ovat menossa pakkaseen.  Ja jokaikinen herukka ja omena jne. pitää kerätä talteen ja säilöä tavalla tai toisella.  

Vierailija
105/128 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita tuokin niiden asioiden listan perään joita et ymmärrä. Taitaa ulottua ap:lla jo korttelin ympäri vaikka on pientä pränttiäkin

Vierailija
106/128 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetpä miten vain, väärin teet jos olet nainen. Tällainenkin keskustelu on jo onnistuttu kääntämään keskusteluksi hirmuemännistä ja ties mistä vanhanaikaisista, toistensa kanssa kilpailevista naisista. Toisessa tänään lukemassani ketjussa jankattiin siitä, miten nuoret naiset ostaa ulkomaisia hedelmiä ja tuhoaa ympäristöä. Sekin on väärin. Itse kyllä nään sekä marjametsissä että hedelmähyllyillä yhtä lailla miehiä ja naisia.

Voisiko tämän naisvihan jo lopettaa, ja keskittyä vihaamaan oikeita pahantekijöitä, ei ketään tarvi pakastamisen takia halventaa ja kutsua hirmuemänniksi.

Vierailija
107/128 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ymmärrä mansikoista, et ymmärrä elämästä.  kesällä syön ihan hirveästi mansikoita tuoreena.  lisäksi teen mansikkahilloa, mansikkamehua ja pakastan pari laatikkoa.  Talvella syön lettuja mansikkahillon kanssa ja toisinaan täytän lasin jäisillä mansikoilla ja kaadan joukkoon punaista katkeroa, likööriä tai marjaviiniä.  Sitten istun iltaa rauhassa ja hörpin pikkuhiljaa.

Vierailija
108/128 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ulkomaiseen pakastemansikkaan ei voi luottaa. Kotimaista ei tarvitse keittää.

Kotimaisia mansikoita saa pakasteena ympäri vuoden. 

Maku vain on eri itsepakastettuun polkaan, tms. Lajikkeeseen nähden.

Vierailija
109/128 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 58v. En ole hössöttänyt mansikoista ikinä. Nykyisin saa läpi vuoden suomalaista mansikkaa pakastealtaasta jos tarvitsee. 

Ymmärrän jossain määrin, että jotkut kokevat tarpeettomaksi mansikan pakastamisen. Tuolla polvella on varautuminen pahan päivän varalle selkäytimessä, ja se voi jossain vaiheessa osoittautua kullanarvoiseksi ominaisuudeksi kuten myös tuon sukupolven kyky erilaisiin käytännön askareisiin tai vaikkapa rakennusten kunnossapitoon.

Rehellisesti sanottuna en ole varma, sietäsikö oma sukupolveni kärsivällisesti ja valittamatta sitä epämukavuutta, mitä kriisi, esim hyökkäys tai muu kriisi, vaikkapa pitkäaikainen sähkökatkos voisi tuoda tullessaan. Tälloin jatkuva sometus ei ole se juttu, vaan yhteistyö, sitkeys ja kärsivällisyys.

Vierailija
110/128 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on vieläkin jotain sotien jälkeistä varustautumista. Samalla se liittyy siihen kun 60-70-luvulla pakastimet tulivat kotitalouksiin. Silloin ei voinut saada talvella mansikoita. Hedelmien saatavuus olisihan toista kuin nykyään. Sitten syötiin niitä, sanoisinko karmeita pakastemansikoita pimeimpään talviaikaan. Muistan (olen 62), kun äitini sai ekan pakastimensa. Sitä kävi naapurin rouvat ihailemassa ja miettivät porukalla mitä kaikkea siihen voikaan säilöä. 

Mansikoiden pakastaminen oli lähes rituaalin mittainen suoritus. Niitähän ei edes saanut siinä kohtaa syödä, kun olivat tarkoitettu pyhään pakastimeen. Olisko tuo sitten siirtynyt sukupolvilta toisille. Itse olen moisen lopettanut jotain kymmenen vuotta sitten.

Laskepa huviksesi erotus kaupasta ostettujen pakastemansikoiden ja mansikkatilalta ostettujen ja itse pakastettujen mansikoiden kilohinta! Meinaan, jos osaat.

Tai ehkä elät jo nyt yli varojesi tai tukien varassa, koska et osaa organisoida ja suunnitella rahan käyttöä ja elämääsi yleensä.

Vierailija
111/128 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on vieläkin jotain sotien jälkeistä varustautumista. Samalla se liittyy siihen kun 60-70-luvulla pakastimet tulivat kotitalouksiin. Silloin ei voinut saada talvella mansikoita. Hedelmien saatavuus olisihan toista kuin nykyään. Sitten syötiin niitä, sanoisinko karmeita pakastemansikoita pimeimpään talviaikaan. Muistan (olen 62), kun äitini sai ekan pakastimensa. Sitä kävi naapurin rouvat ihailemassa ja miettivät porukalla mitä kaikkea siihen voikaan säilöä. 

Mansikoiden pakastaminen oli lähes rituaalin mittainen suoritus. Niitähän ei edes saanut siinä kohtaa syödä, kun olivat tarkoitettu pyhään pakastimeen. Olisko tuo sitten siirtynyt sukupolvilta toisille. Itse olen moisen lopettanut jotain kymmenen vuotta sitten.

Laskepa huviksesi erotus kaupasta ostettujen pakastemansikoiden ja mansikkatilalta ostettujen ja itse pakastettujen mansikoiden kilohinta! Meinaan, jos o

No mikä on todellinen hyöty euroissa jos itse pakastaa pari laatikkoa tai enemmänkin? Olen 79v en ole pakastanut vuosiin enää ja hävitin erillisen arkkupakastimen. Sähkölaskussa alkoi näkymään kun ei ole enää kuin jääkaappipakastin. Olen pakastanut lakkoja vuosittain koska niitä ei juuri saa muulloin kuin sesonkiaikaan ja saa suht edullisesti. Muita marjoja en pakasta. Lakkoja pakastan yhden pakastelaatikon verran eli n 15kg mahtuu.

Vierailija
112/128 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

MLuuleeko ap tietävänsä kaikkien mansikansyönnit?Mistä tiedät että kaikki pakastetaan eikä syödä tuoreena?

Vierailija
113/128 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastan kesällä monta laatikkoa mansikoita, koska syödään päivittäin paljon marjoja.

Ja haluan syödä ykköslaatua, jossa marjasta saan parhaan aromin ja ravintoarvon, joka saadaan vain, jos marja saa luonnonvaloa ja aurinkoa lähes vuorokauden ympäri, joka tekee marjasta makean. 

Ja kyllä, kotimaista mansikkaa saa kaupasta ympäri vuoden, mutta ne ovat teollisuuslaatua, vaikka ihmisravinnoksi kelpaavaa. Sama muissa marjoissa, sienissä ja muissa luonnonantimissa. 

Vierailija
114/128 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Miksi teit tämän aloituksen, ap?

Kerropa vielä, mistä kaupasta saa kotimaista mansikkaa ympäri vuoden.

Ei pakstettuja.

Vierailija
115/128 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi pakkomielteey uusista perunoista, jälkeen mustikat ja sienet ja puolukat. 

Noita perunoita mä en ole koskaan tajunnut, ihan saman makuisia kuin muutkin perusperunat. Saatanan kalliita vaan. Ehkä se onkin just se hinta🤔

Uudet perunat voi syödä kuorineen, kunhan ensin pesee ne hyvin ja sitten keittää.

Tosin, jotkut saavat vatsavaivoja uusista perunoista.

Vierailija
116/128 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teetpä miten vain, väärin teet jos olet nainen. Tällainenkin keskustelu on jo onnistuttu kääntämään keskusteluksi hirmuemännistä ja ties mistä vanhanaikaisista, toistensa kanssa kilpailevista naisista. Toisessa tänään lukemassani ketjussa jankattiin siitä, miten nuoret naiset ostaa ulkomaisia hedelmiä ja tuhoaa ympäristöä. Sekin on väärin. Itse kyllä nään sekä marjametsissä että hedelmähyllyillä yhtä lailla miehiä ja naisia.

Voisiko tämän naisvihan jo lopettaa, ja keskittyä vihaamaan oikeita pahantekijöitä, ei ketään tarvi pakastamisen takia halventaa ja kutsua hirmuemänniksi.

Hyvä pointti. Miehet sotivat, mutta naisten synti on marjat ja hedelmät ja niiden pakastaminen.

Vierailija
117/128 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja pohjoisessa se järjetön hillakuume!

Vierailija
118/128 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuore mansikka 7e/kilo

Kaupan pakastemansikka 15e/kilo

Vierailija
119/128 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Olen samaa mieltä. Mistä kumpuaa tämä jatkuva naisviha ja halveksunta muita ihmisiä kohtaan, jos he toimivat eri lailla kuin asianomainen itse, erityisesti naisviha, joka kohdistuu teini-ikäisiin tyttöihin ja nuoriin naisiin, sekä iäkkäämpiin naisiin, anoppeihin ja äiteihin.

Jos joku pakastaa mansikoita, niin mitä pahaa siinä on? Kyllä ihmiset tekevät paljon hulluumpiakin ja kalliimpiakin asioita, kuten ostavat ja kantavat tavaraa kaupasta selkä vääränä ja hilloavat niitä vuosikausiksi kaappeihin, eivätkä edes käytä, vaan mieluimmin vaaditaan lisää tilaa.

Jos ap. kertoisi, mikä olisi oikea tapa elää ja tehdä asioita, erityisesti iäkkäiden naisten, jotta se oli oikein ja yleisesti hyväksyttyä? Saako mansikoita käydä ostamassa suoraan tilalta laatikoittain, jos on paljon syöjiä  vaan pitääkö ne ostaa Lidlissä 100g rasiaan pakattuna, joka tulee syötyä heti. 

Vierailija
120/128 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"hirmuemännät"