Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ymmärrä vanhempien sukupolvien vuotuisaa pakkomiellettä kotimaisista mansikoista!(?)

Vierailija
30.05.2025 |

Siis mikä hitto siinä on että pitää ostaa monta laatikkoa kerralla, jotta ne voi sitten lähes kaikki pakastaa? Luulisi että kun niitä saa vain kesällä tuoreina, niin silloin myös pyrkisi syömään niitä sellaisenaan, mutta ei. Siis kyllähän kotimaisia mansikoita voi ostaa kaupasta ympäri vuoden. Tokihan tuolla kikkailulla voi säästää muutaman euron, muttei se mielestäni ole sen väärti. 

Kommentit (128)

Vierailija
81/128 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko muuten luopuneet perunakellareistanne? Suomalainen kansallisaarre sekin. Oletteko kuulleet mansikkahillokellareista. Ette ole.

Mulle kelpaisi perunakellari, tai miksei mansikkahillokellarikin :D Kansallisaarteet kunniaan.

Vierailija
82/128 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona pakastetuista mansikoista näyttää tulleen uusi naisen ja kansallisen perinnön ja itsetunnon mittari. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/128 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ymmärrän. Mansikat ovat parhaimmillaan vain tiettyyn aikaan vuodesta. Syön kesällä niin paljon kun maha vetää ja pakastan makeimman sadon mansikat talveksi.

Mustikat ym monet muut marjat ovat paljon parempia. 

Vierailija
84/128 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko muuten luopuneet perunakellareistanne? Suomalainen kansallisaarre sekin. Oletteko kuulleet mansikkahillokellareista. Ette ole.

Kerrostalossa?

Vierailija
85/128 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi pakkomielteey uusista perunoista, jälkeen mustikat ja sienet ja puolukat. 

Noita perunoita mä en ole koskaan tajunnut, ihan saman makuisia kuin muutkin perusperunat. Saatanan kalliita vaan. Ehkä se onkin just se hinta🤔

Noi uudet tai pienet perunathan on vielä epäterveellisempiäkin....en just muista mitä niissä on, mutta ei ole suositeltavaa syödä liian pieniä edes.

Höpönpöppöötä

sekotat vihertäviin perunoihin

En sekoita, uusissa perunoissa on solaniinia ja niitä ei edes suositella pienille lapsille.

https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/elintarvikeala/vierasaineet-…

Vierailija
86/128 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi pakkomielteey uusista perunoista, jälkeen mustikat ja sienet ja puolukat. 

Noita perunoita mä en ole koskaan tajunnut, ihan saman makuisia kuin muutkin perusperunat. Saatanan kalliita vaan. Ehkä se onkin just se hinta🤔

Noi uudet tai pienet perunathan on vielä epäterveellisempiäkin....en just muista mitä niissä on, mutta ei ole suositeltavaa syödä liian pieniä edes.

Höpönpöppöötä

sekotat vihertäviin perunoihin

En sekoita, uusissa perunoissa on solaniinia ja niitä ei edes suositella pienille lapsille.

https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/elintarvikeala/vierasaineet-…

Kypsennettyä perunaahan ei kannattaisi edes säilyttää kylmässä ja kypsentää uudestaan. Siitä muodostui jotenkin akryyliamidia.

https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/sailytatko-perunoita-jaakaap…

Vierailija
87/128 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis pakastettaessahan se mansikan rakenne muuttuu ihan täysin, verrattuna tuoreisiin mansikoihin ja jos tekee jotain hilloa niin ihan sama onko edes kotimaista.

No ei jlauta ole sama. Mansikoissa on maku ja sitä makua on turha ettiä ulkomaisista jo raakoina poimituista mansikoista. Hillossa ja marmelaadissa on myös makueroja varsinkin jos käyttää vähän sokeria. Sulla menny makuhermot tuusannuuskaksi kun valmistuotteita vain syöt.

Vierailija
88/128 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tee itse ruokaa?

En ole tehnyt enää tällä vuosituhannella. Se oli sotien jälkeisten sukupolvien vanhanaikaista toimintaa, josta häipyi jo 90luvun aikana se kimalle.

Nykyisin olen totuttautunut viimein myös olemaan käymättä vessassa, sillä käymäläkulttuuri on lopensa pyttyynnyttävää.

Vierailija
89/128 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ulkomaiseen pakastemansikkaan ei voi luottaa. Kotimaista ei tarvitse keittää.

Mitäpä sitä kerääjien käsihygieniasta välittämään. Tai siitä kuinka paljon hyönteiskarkotetta niiden käsien kautta on kulkenut...

Halutessaan myös kotimaiset mansikat voi hyvin huuhtoa ennen pakastamista. Jos hygienia siis huolettaa.

Mä teen niinkuin monissa maissa tehdään. Kylmään veteen kulhoon tilkka omenaviinietikkaa, ja siihen kaadetaan mansikat. Sekoitellaan hieman varovasti ja nostetaan paperin tai pyyhkeen päälle kuivamaan. Vesiastiaan jää monesti likaa ja joskus elukoitakin. Etikka myös saa mansikat säilymään pitempään esim jääkaapissa. Ei siellä mansikkapelloilla käydä käsiä pesemässä kesken poimimisurakan edes tarpeilla kä

Minä teen noin kaikkien salaattien ja kaalien ym. kanssa. Ei ole suuri vaiva ja pikkuitikat lähtee kaikki pois. Käytän ihan tavallista etikkaa. 

Vierailija
90/128 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, en edes syö mansikoita. Ja ainainen vouhotus sienestyksestä ja herukoista jne. 

Mikä vouhotus? Kallisarvoiset ja herkulliset esim kanttarellit metsästä koriin 

olisit kuollut pula-aikoina, kun olisit keskittynyt vouhotukseen samall kun muut kykläiset keräsi talveksi sienet ja marjat kammioihinsa 

Mutta nyt ei ole pula-aika eikä kenenkään henki riipu sienistä. Ennen on pitänyt vetää kaikki myrkyllisetkin sienet naamaan, kun ei ole ollut muutakaan.

Pullamössö aika nyt on ollut. Saisi kyllä loppua aina alkuunsa sekin.

Vierailija
91/128 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä et varmaan ole koskaan saanut sellaista perunaa syödäkses, joka olis vasta maasta nostettu. Ne on niin hyviä, että muuta ei tarvita kuin voinokare päälle. Ja on ilmaista kun on itse ne penkkiin laittanut.

Vierailija
92/128 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

V U O T U I S A A mikä on vuotuisa. 

Yksi syy: en halua ostaa muovipusseja. Toinen syy, ovat halvempia laatikossa ostettuna. Kolmas, mitä se sulle kuuluu.

Vierailija
93/128 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovuin vuosia sitten mansikoiden pakastamisesta ja sama mustikoiden kohdalla. Niitä saa pitkin vuotta kaupan pakasteista ja syön päivittäin ko marjoja. 

Vierailija
94/128 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ymmärrän. Mansikat ovat parhaimmillaan vain tiettyyn aikaan vuodesta. Syön kesällä niin paljon kun maha vetää ja pakastan makeimman sadon mansikat talveksi.

Mustikat ym monet muut marjat ovat paljon parempia. 

Itse pakastetut mustikat parempia kuin kaupan pakastemustikat

Vierailija
95/128 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään joka aamu rahkan kanssa marjoja. Mustikat, puolukat ja karpalot keräämme itse ja mansikat ostamme pakastettuna kilon pusseissa, maksaa reilun kympin. Pakkaseen ei mahdu mansikoita, vaikka iso onkin. Toivottavasti vielä tänä kesänäkin jaksamme syömämarjat kerätä. Ämmi ja äijä 80v.

Vierailija
96/128 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä! Te ette ymmärrä mistään mitään! 

Kesän ensimmäinen satsi uutta perunaa, keitettynä, siihen kylkeen klöntti suolaista voita , ja ahti silliä perään, mmmm se on parasta!

terv: pussihousu

Vierailija
97/128 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekispä mulle joku kermakakun suomalaisista mansikoista.

Vierailija
98/128 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuotuisaa vai vuotuista? Ymmärräthän termien eron.

Vierailija
99/128 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on peruna-, hillo- ja lihakellari. Siis kolme erillistä kylmää tilaa. Eikä ikinä pulaa ruuasta.

Vierailija
100/128 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kesänä oli niin kallista mansikkaa itsepoimintanakin, etten raaskinut käydä poimimassa. Yhteen kakkuun ostin pakastemansikoita (en ole ikinä ennen ostanut), ja ne maistui kamalalta. Kakkuun juuri ja juuri upposi, mutta sellaisenaan oli oikeasti pahaa ja koostumus inhottava. Oli aika kalliitakin.

Todellakin jatkossa poimin ja pakastan itse vaikka maksaisi mitä. Pakastan ne usein viipaleina, niin menee pieneen tilaan. Mua vähän ihmetyttää kun jotkut pitävät mansikoiden poimintaa tai jopa vaan mansikkalaatikon ostamista, perkaamista ja pakastamista liian vaivalloisena. Siis oikeasti vaivalloisena istua sisällä ja laittaa mansikoita laatikosta purkkiin. Miten laiskoja ihmiset voi olla.

Eikä tää oo mikään naisten juttu tai sukupolvikysymys, me puolison kanssa molemmat poimitaan ja pakastetaan mansikoiden lisäksi muutkin marjat ja sienet myös, ja ollaan kolmekymppisiä (ja kaupunkilaisia). Miksi kukaan ostaisi pahoja pakastemansikoita tai muitakin kalliita ja pahoja pakkasmarjoja? Muistakaa, että niitä ostamalla tuette myös ihmiskauppakeisareita.