En ymmärrä vanhempien sukupolvien vuotuisaa pakkomiellettä kotimaisista mansikoista!(?)
Siis mikä hitto siinä on että pitää ostaa monta laatikkoa kerralla, jotta ne voi sitten lähes kaikki pakastaa? Luulisi että kun niitä saa vain kesällä tuoreina, niin silloin myös pyrkisi syömään niitä sellaisenaan, mutta ei. Siis kyllähän kotimaisia mansikoita voi ostaa kaupasta ympäri vuoden. Tokihan tuolla kikkailulla voi säästää muutaman euron, muttei se mielestäni ole sen väärti.
Kommentit (128)
En ymmärrä mansikoita enkä uusia perunoita. Toki niitä syön, jos on tarjolla mutta ei mulla ole mitään tarvetta niitä hamstrata tai muutenkaan "pakko saada maksoi mitä maksoi".
M43
Vierailija kirjoitti:
Syödään tietenkin sekä tuoreina että itse pakastetaan myös soseena. Mikä onkaan ap:n ongelma?
Se ongelma on siinä etten ymmärrä miksi pitää tehdä valtava haloo niistä tuoreista mansikoista, kun niitä ei edes oikein raaskita/saa syödä tuoreena, vaan ne pitää pakastaa, vaikka pakastemansikkaa saa kaupasta muutoinkin ympäri vuoden ja siis kyllä, niitä kotimaisiakin. En itsekään uskalla ostaa ulkomaisia pakastemarjoja koska evira suosittelee niiden kuumentamista ennen käyttöä toisin kuin kotimaisten.
Vierailija kirjoitti:
Tuo ja muut satokauteen liittyvät "pakkomielteet" lienevät enimmäkseen rituaaleja. Ei kaikille, mutta monille.
Jokainen saa tehdä marjojensa kanssa miten haluaa (joskin terveydellisistä syistä ulkomaiset pakastemarjat kannattaa keittää ennen käyttöä), mutta mielestäni aloituksen kysymys on samaa sarjaa kuin "En ymmärrä ihmisten vuotuisaa pakkomiellettä jouluun valmistautumisesta".
Rutiinit ja rituaalit tuntuvat ihmisistä hyvältä. Joulun aikaan yleensä halutaan tehdä "kaikki samalla tavalla" kuin aina aiemminkin, joskus rituaalit tulevat jo ihmisen varhaislapsuudesta. Rituaalien kanssa puuhaillessa saa luvan kanssa muistella aiempia kertoja, oikeastaan koko elettyä elämää. Siinä on myös etenkin maaseudulla edelleen tärkeät sääaspektit mukana: minä kesänä mansikat tulivat jo ennen juhannusta, milloin lähempänä elokuun puoliväliä.
Monelle samankaltaisia rituaaleja ovat alkukesän tuoreet vihannekset t
No, en todellakaan osta ulkomaalaisia marjoja, kun lukenut uutisia, että kastellaan viemäripaskavedellä ja kalikia leviää
Vierailija kirjoitti:
Koska ulkomaiseen pakastemansikkaan ei voi luottaa. Kotimaista ei tarvitse keittää.
Se on tuolle vanhemmalle sukupolvelle orgastinen adjektiivi. k-o-t-i-m-a-i-n-e-n. Täytyy tarkoittaa jotain järisyttävän jaloa. Ja kaikki myhäilevät sanan kuullessaan merkityksellisesti. Insaiderjuttu, k-70v.
Vierailija kirjoitti:
En ole mieltänyt, että vouhkaan mansikoista, vaikka pakastankin niitä.
Pakastan kahdesta syystä; vaikka "teollinen" pakastaminen onkin tehty ammattimaisesti, niin minun suuhuni kotipakastetut mansikat maistuvat paremmilta.
Toisekseen, ostan mansikoita laatikko kerrallaan, koska laatikossa kilohinta on yksittäistä litraa paljon halvempi. Niistä syödään yleensä n 2-3 kiloa ja loput täyttävät sitten pakastinta pikkuhiljaa.
Syön pakastemarjoja talvisin päivittäin puuron, jugurtin ja rahkan kanssa. Eli kaikki menee mitä on pakastettu, yleensä viimeistään toukokuuhun mennessä.
Sama juttu. Jos vähänkään kilohintaa katsoo, niin ei tee mieli ostaa mansikoita litran rove kerrallaan. Kun samaan aikaan kauhistellaan inflaatiota, ostovoiman heikentymistä jne. ja vääntäydytään perjantai-iltaisin punalaputettujen tuotteiden perässä marketteihin, luulisi, että haluaisi myös tuoreet mansikkansa edullisemmin. Vai onko nyt kyse ihan eri ihmisryhmistä? Tokihan on hyvä tilanne, jos ei tarvitse katsoa ostamiensa mansikoiden kilohintaa, ja sanon tämän ihan kadehtimatta. Minulle on ok ostaa mansikat 5 kg:n laatikoissa, syödä ja tarjota vieraille ja pakastaa loput.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syödään tietenkin sekä tuoreina että itse pakastetaan myös soseena. Mikä onkaan ap:n ongelma?
Se ongelma on siinä etten ymmärrä miksi pitää tehdä valtava haloo niistä tuoreista mansikoista, kun niitä ei edes oikein raaskita/saa syödä tuoreena, vaan ne pitää pakastaa, vaikka pakastemansikkaa saa kaupasta muutoinkin ympäri vuoden ja siis kyllä, niitä kotimaisiakin. En itsekään uskalla ostaa ulkomaisia pakastemarjoja koska evira suosittelee niiden kuumentamista ennen käyttöä toisin kuin kotimaisten.
Ei se ole kyse niistä tuoreista vaan se maku suomalainen mansikka esim saa valoa niin paljon, että sokereita tulee enempi marjaa ja maistuu sikai paljon paremmalle kunhan itse keräät pellolta etkä puoliraakoja osta kaupasta. Pakastettunakin paljon makeampia ja maistuvampia kuin ulkomaalaiset mansikat.
Samaa ihmetellyt ja pitäisi mennä itse keräämään pellolta.
Minulla yksi mansikkakakku kesään ja sen jälkeen onkin vuosiannos täynnä. Jos niitä on pakkasessa, niin käyttämättä jää.
Vanhuksilla on mökin kellarissa vuosikertamehuja ja ei saa hävittää, luulevat varmaan vielä käyttävänsä 10 v vanhat mehut ja hillot seuraavassa elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ulkomaiseen pakastemansikkaan ei voi luottaa. Kotimaista ei tarvitse keittää.
Mitäpä sitä kerääjien käsihygieniasta välittämään. Tai siitä kuinka paljon hyönteiskarkotetta niiden käsien kautta on kulkenut...
Halutessaan myös kotimaiset mansikat voi hyvin huuhtoa ennen pakastamista. Jos hygienia siis huolettaa.
Mielestäni tuossa pakastamisessa on monta hyvää puolta. Kilohinta on halvempi, kun ostaa ison laatikon tai useammankin parhaaseen sesonkiaikaan. Marja on varmasti tuore ja sen saa perata sellaiseksi, mitä itse tykkää käyttää. Syön marjoja joka viikko talvisin, joten pakastemarjoja pitäisi ostaa joka kauppareissulla. Lisäksi kotimaisten pakastemansikoiden hinta on kova keskellä talvea. Ulkomaisia mansikoita en osta, kun torjunta-aineita sun muuta käytetään niin paljon ja lisäksi varsinkin Espanjalaista mansikkaa olen alkanut pitämään jo ympäristörikoksena. Maku on myös parempi Suomalaisessa marjassa, oli marja sitten tuore tai sulatettu. Myönnän, että mansikoiden jokakesäinen pakastus on myös tapa, joka on opittu kotoa. En kuitenkaan pidä tapaa mitenkään huonona.
N32
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne Chernobylin laskeumat keittämällä lähde suomalaisitakaan mansikoista. Minä olen tuon onnettomuuden jälkeen suhtautunut varauksella suomalaiseen ruokaan.
avaatko vähän lisää tätä? Kaikki me tiedämme tuulten mukana laskeuma-alueet ja 80-luvulla kiellettiin syömästä mm. hämeenseudulla sieniä mutta onko sulla jotain muuta tietoa nykypäivän marjoista, mitä minulla luonnontieteilijänä ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Siis pakastettaessahan se mansikan rakenne muuttuu ihan täysin, verrattuna tuoreisiin mansikoihin ja jos tekee jotain hilloa niin ihan sama onko edes kotimaista.
Aivan, tällä kertaa tällainen kotimaisen ruuantuotannon dissaus. Mistäpä on tämä AP lähtöisin? Miten idästä? Vai onko muut tarkoitusperät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne Chernobylin laskeumat keittämällä lähde suomalaisitakaan mansikoista. Minä olen tuon onnettomuuden jälkeen suhtautunut varauksella suomalaiseen ruokaan.
Kannattaakin siis ostaa puolalaista ja valkovenäläistä, tahi saksalaista ruokaa.
Onneksi eivät Britteihin asti yltäneet ne saastepilvet. (Uutinen: ylsivät.)
Kotimaisuudella myydään paljon mielikuvia.
Tiedättekö, että Virossa suomalaiset mansikat ovat halvempia, kuin virolaiset mansikat?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mansikoita enkä uusia perunoita. Toki niitä syön, jos on tarjolla mutta ei mulla ole mitään tarvetta niitä hamstrata tai muutenkaan "pakko saada maksoi mitä maksoi".
M43
Koska et osa laittaa ruokaa? Esim uusista perunoista saa herkullisen kesäisen ja raikkaan perunasaalaatin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän se nyt mikään haloo ole. On todella paljon halvempaa pakastaa itse tuoreet marjat kuin ostaa pakasteena pitkin talvea. Eikai siinä sen kummempaa ole. Eikä pakastemansikoita ole edes saatavilla Suomessa sellaisia määriä. Ihan järkevää ne on hajauttaa pakastimiin ympäri maata. Mitähän agendaa tälläkin ketjulla taas ajetaan?
Vierailija kirjoitti:
Joidenkin ruokavalioon ja ruuanlaittoon kuuluu pakasteiden käyttö. Itselläni ne aina homehtuu pakkaseen.
Ehkä sun ei pitäisi käyttää sellaista pakastinta, jossa ruoka homentuu.
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmetellyt ja pitäisi mennä itse keräämään pellolta.
Minulla yksi mansikkakakku kesään ja sen jälkeen onkin vuosiannos täynnä. Jos niitä on pakkasessa, niin käyttämättä jää.
Vanhuksilla on mökin kellarissa vuosikertamehuja ja ei saa hävittää, luulevat varmaan vielä käyttävänsä 10 v vanhat mehut ja hillot seuraavassa elämässä.
Kun keräät itse pellolta, saat kypäst marjat. Syöt vissiin hedelmät raakana läpi vuoden?
Vierailija kirjoitti:
Nämä ja herukat! Herukat maistuu aivan perseelle! Arvomarja - my ass!
"my ass"
Kokeile syödä ilman että pyörität niitä ensin perseessäsi.
Silloin taisi olla kansalaisten painoindeksi keskimäärin 25...