HS: Asiantuntija kritisoi stipendien jakamista menestyjille Jättää suuren osan oppilaista sivuun
Itse olen ollut tällainen "menestyjä", saanut monet stipendit 80-90l aina kun niitä jaettiin.
Asiantuntijalle sellaiset terveiset, että "menestyjäkin" voi tarvita huomaamista ja kannustusta. En ollut todellakaan pänttääjä, mutta lahjakas monessa asiassa, silti itsetunto huono. Suhteellisen kiltti eli helppo oppilas, onko se sitten jotenkin väärin että kerran vuodessa erikseen huomataan?
Kyllä ne stipendit mieltä lämmitti, ehkä joku ollut kateellinenkin, mutta kyllähän huomioimisen muotoja oli muitakin, kuten hymytyttö ja -poika. Kateelliset voi huokaista helpotuksesta, ei tullut "menestyjää" myöhemmässä elämässä. Koulu ei antanut mitään eväitä myöhempään elämään lahjakkuudella surfaajalle, lähinnä oppi elämään omassa mielikuvituksessa kun kaikki oli sen verran helppoa. Toiset terveiset asiantuntijalle, kilttiä "menestyjää" ei koulussa huomata juuri ollenkaan, kaikki aika menee häiriköihin ja haasteellisia oppijoihin, siinä stipendit on aika pieni asia.
Kommentit (186)
Tosi reilua kovaa työtä tehneille jos stipendi annetaan heikommin menestyneelle. Vihervassaritouhua. Kannustetaan suoraan tukien varaan.
Ei meillä kasarilla jaettu stipendejä luokalle. Joku stipendi saattoi olla jonkun ulkopuolisen lahjottama yleensä joku ry tms. ja se sitten jaettiin koko koulusta jollekin. Tämä siis pk-seudulla.
Osittain olen samaa mieltä ap, mutta sun teksti oli ikävä ja tosi ärsyttävä, itekki saanut stipendin jollain ajanjaksolla
Meillä sai lukiossa Yksi kympin tyttö kaikki stipendit lukuunottamatta ranskankielen stipendiä, koska hän ei tuota ainetta opiskellut. Oli se outo tilanne
Siis mitä?Kenelle muulle stipendi kuuluu kuin parhaille?Toki voisi myös palkita kehittyjän.Onhan se kova suoritus, jos nostaa vaikka vitosesta seiskaan numerot.
Lapseni on kiltti ja hiljainen, hyvä koulussa. Ikinä ei ole stipendiä saanut, ne ovat aina menneet kaikista sosiaalisimmille oppilaille.
Mun mielestä stinpedejä voi antaa hyvin menestyneille ja tsemppareille eli palkita sinnikkyydestä ja hyvästä yrityksestä. Hieman vierastan näitä hyvä kaveri - stipendejä. Voi mennä pahasti pieleen, jopa sille sosiaalisesti lahjakkaalle kiusaajalle, joka saa muut tekee likaisen työn.
Vierailija kirjoitti:
Minkä alan asiantuntija? Onko linkata uutista?
HS pitäisi löytyä mielipidekirjoitus, luin vaan IS jutun. Miten tuollainen yksilöllinen huomioiminen toimisi, kuulostaa melko pitkäveteiseltä kevätjuhla ohjelmasta.
"Voisiko kevätjuhlassa olla hetki, jossa muistetaan jokaista oppilasta yksilöllisesti, ilman vertailua ja kilpailua? kysyy Väestöliiton asiantuntija HS:n mielipidekirjoituksessa."
Nykyajan meininkiä, että kukaan ei saa erottua massasta liian huonona eikä liian hyvänä. Sitten perustellaan mt-ongelmien kasvuna, mutta mitä tulee koululaisesta, joka ei koskaan kohtaa pettymyksiä edes siinä muodossa, että stipendin saa parhaiten pärjäävä?
Millä muulla tavalla se menestys koulussa mitataan, jos ei juuri koulumenestyksellä? Oli kyllä omituinen kirjoitus. Että pitäisi antaa stipendejä lapsille jotka ovat elämässään selviytyneet suurissa asioissa mutta jotka eivät näy päälle ja joista kukaan ei tiedä mitään.
Tasaiset puurtajat eivät stipendejä saa. Aivan kuten elämässä muutenkin heitä ei arvosteta. Jopa laiskat ja tyhmät saavat helpommin stipendejä, hyvästä yrityksestä tai vastaavasta.
Minä sain myös stipendin. Pari, joilla oli aivan hiukan parempi keskiarvo ei saanut. Minulla oli tosin matikasta ja kielistä paremmat numerot, kiitettäviä ne kaikki. Mutta itse ainakin tunsin, että stipendi oli palkkio siitä, että olin reipas kaikesta kiusaamisesta huolimatta, en ollut koskaan koulusta pois, en tehnyt siitä kiusaamisesta numeroa. Koin sen lohtustipendinä. Keskiarvoni oli 8,6 lukuaineet ja 8,5 kaikki aineet. En ollut mikään silmäätekevien lapsi, vaan ihan duunariperheestä. Se on niin koulusta kiinni. Minä olin ehkä jonkinlainen opettajien suosikki, koska olin rauhallinen mutta tuntiaktiivinen (liikunnassa en ollut suosikki, enkä käsitöissä, mutta käsitöitä oli vain seiskalla).
No niinhän stipendien kuuluukin jättää. Ei stipendi ole, ei voi olla mikään automaatio joka jaetaan kaikille ja jopa heille joille ei edes luku- ja kirjoitustaito tartu korvien väliin.
Vierailija kirjoitti:
Osittain olen samaa mieltä ap, mutta sun teksti oli ikävä ja tosi ärsyttävä, itekki saanut stipendin jollain ajanjaksolla
Mikä siinä oli ikävää ja mikä ärsytti? Tämä on oma kokemukseni. Valitettavasti on ilmeisen yleistä, että tietynlaiset tyypit pääsevät koulussa niin helpolla että siitä on haittaa myöhemmässä elämässä.
Fingerporissa valittiin vuoden kyky vai mikä se oli. Kaivinkone kuski pimensi koko kylän viikoksi. Jihii.. 🤣
Mikä pointti edes on stipendeillä Suomessa? Sen tarkoitus on mahdollistaa jatko-opintoja, jos perheellä ei ole muuten varaa.
Vierailija kirjoitti:
Tosi reilua kovaa työtä tehneille jos stipendi annetaan heikommin menestyneelle. Vihervassaritouhua. Kannustetaan suoraan tukien varaan.
DEI-stipendejä jaetaan erityisesti hammashygienian omaksuneille persupojille.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä stinpedejä voi antaa hyvin menestyneille ja tsemppareille eli palkita sinnikkyydestä ja hyvästä yrityksestä. Hieman vierastan näitä hyvä kaveri - stipendejä. Voi mennä pahasti pieleen, jopa sille sosiaalisesti lahjakkaalle kiusaajalle, joka saa muut tekee likaisen työn.
Hymytytön ja hymypojan äänesti aikoinaan luokka joukostaan, mielestäni hyvä systeemi, menivät oikeaan osoitteeseen.
Etkö ap olisi pystynyt elämään, vaikka olisit saanut vähän vähemmän stipendejä? Pakkoko juuri sinun oli saada niitä joka vuosi?
Minkä alan asiantuntija? Onko linkata uutista?