Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mietittekö te lapsettomat nelikymppiset, että teillä voisi olla jo parikymppisiä lapsia?

Vierailija
28.05.2025 |

Täytin just 44 ja nuorin lapseni muutti omilleen asumaan. Nyt olen vapaa kuin taivaan lintu... Kyllä kannatti hankkia lapset nuorena! 

Tämä vain tuli mieleeni, kun eräs 40v kaverini odottaa esikoistaan. 

Kommentit (205)

Vierailija
121/205 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin. Olen kuitenkin köyhä ollut aina, niin en siksi ansaitse omia lapsia.

Vierailija
122/205 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten saaminen on aina arpapeliä. Niitä joko tulee tai ei tule ja jos tuleekin, on vahva todennäköisyys sille, että lapsi on vammainen tai kehitysvammainen, nepsy tms. Se ei tietenkään lapsen arvoa vähennä saati vanhempien rakkautta, mutta ei lapsi ole mikään tuote joka tilataan tai hankitaan täydellisessä pakkauksessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/205 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tänä vuonna 40v täyttävä mies ja eipä ole lapsia, kun ei ole mikään naisjuttu koskaan edennyt suhteeseen asti. Faktahan oli joskus vuosia sitten, että 50 % 35v miehistä ei ole lapsia, sillä eivät ole löytäneet naista siihen (siitä oli ihan lehtijuttu). Suomi on ehkä maailman hankalin maa tehdä lapsia tai miehelle löytää suhde. Nainen löytää kyllä melkein aina.

Ei edes ole mutta kun te uuvatit yritätte löytää hyväksikäyttösuhdetta. missään päin maailmaa naiset eivät suostu 50/50 liittoon r aiskaavan koiraan kanssa. Te olette vaan pihimpiä, itsekkäämpiä ja typerämpiä kun miehet muualla, jotka elättävät vaimonsa ja lapsensa.

Mitä...eivätkö naiset muka ole nykyään vahvoja ja itsenäisiä? Sitähän se tasa-arvo on. Fakta kuitenkin taitaa olla (ainakin tilastojen mukaan), että nainen ei siedä itseään huonommin tienaavaa miestä. Miehelle naisen tienestit eivät ole niin tärkeitä. Lähestulkoon aina suhteet joissa nainen tienaa miestä enemmän kaatuvat. Nainen kun tasa-arvon sijaan haluaa kuitenkin sen providerin. Sen lisäksi pitää olla tarpeeksi komea naama ja mielellään väh. 180 cm pitkä. Eikä missään nimessä saa olla syntynyt luonteeltaan high inhibitioniksi. Aika paljon on asioita joihin mies ei voi mitenkään vaikuttaa. Niin minkäs teet.

Tuohan nyt ei ole ikinä pitänyt paikkaansa.

Katso nyt nykynaisia, tienaavat melkein järjestään kaikki ihan mukavat massit ihsn ite. Ja monella on joku työtön nahjus kotona elätettävänä.

Noiden suhteiden kaatumiseen vaikuttaa usein joskua se, että miehen ylpeys ei kestä taloudellisesti paremmin toimeen tulevaa naista.

Vierailija
124/205 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan miettinyt 40-vuotiaana mitään lapsijuttuja. Enkä mieti edelleenkään, eläkeikäisenä. Miksi pitäisi?

Havaitsen vähintään lievää uhmaa. Siksi miettisit, jos ystäväsi ja sukulaisesi saavat lapsia? Ei siksi että pitäisi, vaan koska asioita tapahtuu ympärillä.

Vai onko defenssisi asian suhteen niin vahvat, että pakit päälle saman tien, kun jonkun läheisen elämään tulee lapsia tai lapsenlapsia?

Miten nuo nyt mitenkään liittyy toisiinsa!?

Eihän muiden lasten teko mitenkään pakota muita miettimään mitään lastenhankintaa. Itsellä ainakin tuli niistä lähinnä mieleen se, että tuollaista elämää en halua itselleni, vaikka aina kohteliaasti onnittelin yms.

Jos sun lähipiirissä joku ottaa hevosen, alatko itse harkita myös? Mä en.

Vaikuttaa enemmän sulla olevan jotain katkeruutta ja defenssiä, kaduttaa menetetty oma elämä?

Eri

Eli sinulle siis TULI lapset mieleen, ja totesit että ei kiitos :)

Osa kun väittää, etteivät ole koskaan miettineet lastenhankintaa tyyliin edes sekuntin verran. Se on minusta epäuskottavaa, ja arvostan enemmän sinun rehellistä viestiä.

Jos ystävä ottaa hevosen, mietin että minä en ottaisi. Mutta siis miettisin kuitenkin sen sekuntin verran.

Ei minua kaduta oma ihana elämä, ja toivon ettei ketään kaduta, oli lapsia tai ei.  Ymmärrän, että elämä voi olla ihana sekä lapsien kanssa että ilman. Olen vaan raatorehellinen, ja toivon sitä muiltakin. Ihan kun sen toteaminen ettei halua lapsia veisi ajatuksen verran eli sekuntin liikaa vapautta pois...

Mutta ehkä vain ymmärsin joidenkin viestit väärin, rauha vain!

Joo mä luulen, että tässä käsitetään väärin sanamuodot: tulla mieleen ja miettiä. Itse olen ihan takuuvarma, rttä jokainen ja varsinkin velat ovat miettineet asiaa ja se on tullut mieleen monen monta kertaa. Se vaan, että tässä oli rivien välissä oletus, että se tarkoittaisi oikeasti harkitsemista, hankkiako lapsi?

Monelle velalle se on ilmiselvä ei eli sitä ei edes harkita. Mieleen voi tulla, mutta ei harkinnan tasolla.

Sama kuin ihmiset yleensä eivät harkitse, ovatko silmäni siniset. Voi miettiä ja todeta silmieni olevan siniset, mutta ei, että yrittäisi muuttaa asiaa mitenkään.

Vierailija
125/205 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mieti tätä asiaa, mutta mietin miksi kyselet näin tyhmiä?

Vierailija
126/205 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi lasta ja olen 45. Nuorin lapsi on vasta 6 vuotias. Joskus olen kyllä miettinyt, että miltä olisi tuntunut jos olisin tehnyt lapset jo parikymppisenä, mutta se mikä on positiivista siinä kun tekee lapsen vanhemmalla iällä on elämänkokemus ja viisaus. Lasta osaa kasvattaa paremmin ja on tietoisempi maailman asioista mistä lapselle on hyvä puhua jne. Nuorena sitä on vielä ihan liian sinisilmäinen. Huono puoli on tietysti se, ettei ole enää yhtä paljon energiaa kuin ihan nuorena, mutta ei minua myöskään väsytä koko ajan. Jaksan touhuta. Ikä näkyy ehkä siinä että esim. siivoukset jakautuu useammalle päivälle, mutta ei mitenkään muuten isosti. 

Vierailija
127/205 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan miettinyt 40-vuotiaana mitään lapsijuttuja. Enkä mieti edelleenkään, eläkeikäisenä. Miksi pitäisi?

Havaitsen vähintään lievää uhmaa. Siksi miettisit, jos ystäväsi ja sukulaisesi saavat lapsia? Ei siksi että pitäisi, vaan koska asioita tapahtuu ympärillä.

Vai onko defenssisi asian suhteen niin vahvat, että pakit päälle saman tien, kun jonkun läheisen elämään tulee lapsia tai lapsenlapsia?

Näinpä. Tulee mieleen vähän monien nykyajan ylpeä ajattelutapa:  "Nainen/mies, mihin minä omnipotentti toista sukupuolta tarvitsisin, hyi mikä ajatuskin!"

Tasapainoinen ihminen ei puhu uhmakkaasti, vaan pystyy puhumaan näistä(kin) asioista rauhallisesti argumentoiden. 

Tietenkin on mahdollista, että joku aidosti ei ole miettinyt yhtään lapsijuttuja. Ehkei lähipiiriin kuulu lapsellisia. Mutta kieltämättä outoa, jos ei kertaakaan ole miettinyt, viittaa kieltämis-defenssiin.

Rinnastatko oikeasti lapsettomuuden ja parisuhteen? Suomessa yleisin perhemuoto on lapseton aviopari.

Todella harvalla lapsettomuus johtuu millään tavalla sinkkuudesta. Jollain toki voi niinkin olla, mutta yleensä muut tekijät on syy. 

Vierailija
128/205 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tänä vuonna 40v täyttävä mies ja eipä ole lapsia, kun ei ole mikään naisjuttu koskaan edennyt suhteeseen asti. Faktahan oli joskus vuosia sitten, että 50 % 35v miehistä ei ole lapsia, sillä eivät ole löytäneet naista siihen (siitä oli ihan lehtijuttu). Suomi on ehkä maailman hankalin maa tehdä lapsia tai miehelle löytää suhde. Nainen löytää kyllä melkein aina.

Ei edes ole mutta kun te uuvatit yritätte löytää hyväksikäyttösuhdetta. missään päin maailmaa naiset eivät suostu 50/50 liittoon r aiskaavan koiraan kanssa. Te olette vaan pihimpiä, itsekkäämpiä ja typerämpiä kun miehet muualla, jotka elättävät vaimonsa ja lapsensa.

Mitä...eivätkö naiset muka ole nykyään vahvoja ja itsenäisiä? Sitähän se tasa-arvo on. Fakta kuitenkin taitaa olla (ainakin tilastojen mukaan), että nainen ei siedä itseään huonommin tienaavaa miestä. Miehelle naisen tienestit eivät ole niin tärkeitä. Lähestulkoon aina suhteet joissa nainen tienaa miestä enemmän kaatuvat. Nainen kun tasa-arvon sijaan haluaa kuitenkin sen providerin. Sen lisäksi pitää olla tarpeeksi komea naama ja mielellään väh. 180 cm pitkä. Eikä missään nimessä saa olla syntynyt luonteeltaan high inhibitioniksi. Aika paljon on asioita joihin mies ei voi mitenkään vaikuttaa. Niin minkäs teet.

Tuohan nyt ei ole ikinä pitänyt paikkaansa.

Katso nyt nykynaisia, tienaavat melkein järjestään kaikki ihan mukavat massit ihsn ite. Ja monella on joku työtön nahjus kotona elätettävänä.

Noiden suhteiden kaatumiseen vaikuttaa usein joskua se, että miehen ylpeys ei kestä taloudellisesti paremmin toimeen tulevaa naista.

Ja taas kerran palstanainen keksii omasta pienestä päästään itselleen sopivan selityksen totuuden sijaan. Tässä on iso ero miesten ja naisten välillä: naisia kiinnostaa asioiden selittely mielikuvitusta käyttäen omalta kannalta parhain päin, miehiä kiinnostaa faktat. 

Vierailija
129/205 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan haluaisi elämää jossa voi vasta nelikymppisenä hehkuttaa olevansa "vapaa", ja silloinkin se on vähän siinä ja siinä, pitäiskö uskoa. Mulle riitti se kun koiran ja miehen hankittuani totesin että molemmat on niin sitovia että koen jo pelkästään näiden kanssa taipuvani melkoisiin kompromisseihin siihen nähden, mikä mun oikea luonto on. Lapsen hankkiakseni mun olisi käytännössä pitänyt muuttua eri ihmiseksi. 

Vierailija
130/205 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinpä. Tulee mieleen vähän monien nykyajan ylpeä ajattelutapa:  "Nainen/mies, mihin minä omnipotentti toista sukupuolta tarvitsisin, hyi mikä ajatuskin!"

Tasapainoinen ihminen ei puhu uhmakkaasti, vaan pystyy puhumaan näistä(kin) asioista rauhallisesti argumentoiden. 

Tietenkin on mahdollista, että joku aidosti ei ole miettinyt yhtään lapsijuttuja. Ehkei lähipiiriin kuulu lapsellisia. Mutta kieltämättä outoa, jos ei kertaakaan ole miettinyt, viittaa kieltämis-defenssiin.

Rinnastatko oikeasti lapsettomuuden ja parisuhteen? Suomessa yleisin perhemuoto on lapseton aviopari.

Todella harvalla lapsettomuus johtuu millään tavalla sinkkuudesta. Jollain toki voi niinkin olla, mutta yleensä muut tekijät on syy. 

Ei kumppanin puuttuminen ole todellakaan mitenkään marginaalinen syy. Tutkittu tosiasia. Koskee erityisesti miehiä mutta myös monia naisia. - eri

Vierailija
131/205 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten nuo nyt mitenkään liittyy toisiinsa!?

Eihän muiden lasten teko mitenkään pakota muita miettimään mitään lastenhankintaa. Itsellä ainakin tuli niistä lähinnä mieleen se, että tuollaista elämää en halua itselleni, vaikka aina kohteliaasti onnittelin yms.

Jos sun lähipiirissä joku ottaa hevosen, alatko itse harkita myös? Mä en.

Vaikuttaa enemmän sulla olevan jotain katkeruutta ja defenssiä, kaduttaa menetetty oma elämä?

Eri

Eli sinulle siis TULI lapset mieleen, ja totesit että ei kiitos :)

Osa kun väittää, etteivät ole koskaan miettineet lastenhankintaa tyyliin edes sekuntin verran. Se on minusta epäuskottavaa, ja arvostan enemmän sinun rehellistä viestiä.

Jos ystävä ottaa hevosen, mietin että minä en ottaisi. Mutta siis miettisin kuitenkin sen sekuntin verran.

Ei minua kaduta oma ihana elämä, ja toivon ettei ketään kaduta, oli lapsia tai ei.  Ymmärrän, että elämä voi olla ihana sekä lapsien kanssa että ilman. Olen vaan raatorehellinen, ja toivon sitä muiltakin. Ihan kun sen toteaminen ettei halua lapsia veisi ajatuksen verran eli sekuntin liikaa vapautta pois...

Mutta ehkä vain ymmärsin joidenkin viestit väärin, rauha vain!

Otsikon kysymys oli suunnattu lapsettomille, joten miksi te mammat tulette tänne räksyttämään? 

Vierailija
132/205 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ette pidä enää mitään yhteyttä toisiinne? Koska olet "vapaa"? Kyl varmaan lapsesta kivalle tuntuu kuulla tämmöstä.

Vierailija
133/205 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomessa naisen ole mahdollista saada lapsia. Pelkästään mallijännänaiset kelpuutetaan seksiin ja kumppaniksi . Kilttinainen joutuu silittämään pehmolelua itkien itseään uneen . 

N42

Vierailija
134/205 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 3kymppiset lapset ja lapsenlapset! Upeita tyyppejä, olen heistä tavattoman ylpeä! 

Sitten täällä sanotaan " onneksi ei ole", voisitte vähän selittää, vai liittyykö jotenkin kyvyttömyyteen löytää puoliso? 

Vierailija
135/205 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja pahimmassa tapauksessa lapsenlapsiakin. Onneksi ei. 

Vierailija
136/205 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä puoliso, lapsi, perhe ei ole koskaan ollut mikään ongelma. Viihdyn heidän seurassaan. 

Vierailija
137/205 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 3kymppiset lapset ja lapsenlapset! Upeita tyyppejä, olen heistä tavattoman ylpeä! 

Sitten täällä sanotaan " onneksi ei ole", voisitte vähän selittää, vai liittyykö jotenkin kyvyttömyyteen löytää puoliso? 

Kuka haluaa spermaa sisälleen? Olet ällötttävä.

Vierailija
138/205 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko jotenkin hidasjärkinen? Miten rautalangasta se pitäisi vääntää että kaikki ei halua samoja asioita? Ja niitä lapsia muuten ei tosiaan "hankita" vaan saadaan jos saadaan. 

Vierailija
139/205 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miesystävällä on lapsia, ja olen erittäin tyytyväinen että ovat jo aikuisia. 

Vierailija
140/205 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan haluaisi elämää jossa voi vasta nelikymppisenä hehkuttaa olevansa "vapaa", ja silloinkin se on vähän siinä ja siinä, pitäiskö uskoa. Mulle riitti se kun koiran ja miehen hankittuani totesin että molemmat on niin sitovia että koen jo pelkästään näiden kanssa taipuvani melkoisiin kompromisseihin siihen nähden, mikä mun oikea luonto on. Lapsen hankkiakseni mun olisi käytännössä pitänyt muuttua eri ihmiseksi. 

No tietysti näin, muttei se toiseksi muuntautuminen ole suinkaan kielteinen asia! Kun vertaa lapsen saanutta energistä äitiä, lapsettomaan naiseen! Koira ei varmasti ole mikään ratkaisu, ei edes hätä ratkaisu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi