Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusperheen talous

Vierailija
28.05.2025 |

Tarvitisin hiukan näkökulmia liittyen meidän perheen talouteen. Tai siis lähinnä siihen, miten kulut kannattaisi jakaa.

Olemme naimisissa oleva pari, puolisollani ei ole lapsia, minulla on. Omistamme yhdessä omakotitalon.

Puolisoni palkka on kaksinkertainen verrattuna minun palkkaani. Lisäksi hänellä on vuokratuloja ja sijoituksia.Minä saan palkan lisäksi elatustukea ja lapsilisät, jolloin yhteenlasketut tuloni jäävät edelleen melkein 2000e pienemmäksi kuin hänen.

Yhteenmuuton myötä minun kulut nousivat ja tulot laskivat (en saa tietenkään enää asumistukea, enkä lapsilisän yh korotusta) ja mieheni kulut laskivat ja tulot pysyivät samana.

Tällä hetkellä kulut menee niin, että maksamme kaikki asumiseen liittyvät kulut puoliksi (vakuutukset, lainat, verot, vedet, sähköt, rempat, jätehuollot jne.). Ruokakulut jaetaan niin, että olemme jakaneet arvion kuukausittaisista ruokakuluista per pää ja minä maksan oman ja lasteni osuuden ja hän omansa. Molemmat maksaa omat puhelinlaskut ja muut henkilökohtaiset menot ja minä maksan tietty kaikki lapsiin liittyvät kulut.

Joskus kun yhteinen tili josta ruuat ostetaan, on tyhjentynyt ennen kuun loppua, yritän keksiä minulle ja lapsille jotain todella halpaa syötävää (usein joudun käyttää luottokorttia), käy mieheni ravintoloissa lounailla ja tilailee pitsoja jne. Hän käytti ennen yhteenmuuttoa ruokaostoksiin 800-1000€/kk ja nyt kun muutettin yhteen, hän ilmoitti että hänen osuus olisi 175€/kk. Minä taas laitan yhteenmuuton myötä enemmän rahaa ruokaan, kuin laitoin ennen yhteenmuuttoa. Mieheni perustelu on se, että lapseni ovat varmasti alkaneet syömään yllättäen enemmän. Itse en usko tähän, sillä minun on ylipäätään vaikea saada heitä syömään juurikaan mitään...

Me molemmat siis koemme tilanteen epäreiluna. Hän kokee, että minun lapset syövät liikaa ja minä koen, että on epäreilua laittaa meidät katsomaan vierestä kun hän syö pitsaa meidän syödessä makaroonia. Näin niinkuin kärjistetysti.

Näkökulmia asiaan kiitos! Miten sinä hoitaisit talouden kulujen jakamisen tällaisilla tuloilla ja kuvioilla?

Kommentit (187)

Vierailija
1/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroamalla.

Vierailija
2/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettehän te ole uusperhe, joka huolehtii toisistaan. Olette kämppäkavereita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin ruokahuolto pitää eriyttää. Sinä ostat ja teet ruuat vain itsellesi ja lapsillesi, mies hoitaa omat syömisensä miten haluaa.

Vierailija
4/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi piti muuttaa yhteen?

Vierailija
5/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei halua maksaa lapsista mitään ja se on täysin ymmärrettävää. Sinä hävisit muutossa ja mies voitti. Ei siinä sen kummempaa.

Vierailija
6/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitä on siis miehesi (isot tulot), sinä ja lapset. Kun olette naimisissa miehelläsi on elatusvelvollisuus. Periaatteessa miehesi pitäisi elättää teidät kaikki. Jos haluat että asiat menisivät tasan, jakakaa menot tulojen suhteen, niin että eniten tienaavaa maksaa menoista eniten, tietty prosenttiosuus tuloista.

Vierailija
7/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ei nyt auta, mutta näistä olisi tietenkin pitänyt sopia ENNEN naimisiinmenoa tai yhteisen kodin ostamista. 

Miksei ihmiset puhu...?!?

Vierailija
8/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minkä helvetin takia olet tehnyt noin tyhmiä päätöksiä kun päätitte muuttaa yhteen. Sinähän tässä olet yksin kärsinyt. Menetit tuloja, asuinkulut kasvoi, ruokamenot kasvoi. Maksatte puoliksi vaikka leikitte yhteistä kotia ja tuloero melkoinen; MIKSI?? 

Ainoa kelpo vastaus tähän on, kuten jo eka vastaaja sanoi, että eroa. Ukko pihalle elämästäsi syömään pihviään yksin, niin jo helpottaa. 

Vierailija
9/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten vaan siltä exältäsi vaadit lisää elatusmaksuja, koska ei kai nykyinen puolisosi ole velvollinen elättämään muiden lapsia?

Ja jos miehellä on palkka tuloja ja vuokratuloja ja osaketuloja jne., niin ei ne käsiä heiluttamalla ole syntyneet. Miksi sinulla ei ole vastaavia tuloja, koska naisena olet Naisasialiike Unionin mukaan yhtä arvokas kuin tasa-arvoiset Gazan naiset.

Vierailija
10/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivoi. Ap ajatteli, että naimisiinmenolla ja yhteenmuutolla hän saa sitoutettua miehen isän rooliin. Toisin kävi.

Vierailija
11/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teitä on siis miehesi (isot tulot), sinä ja lapset. Kun olette naimisissa miehelläsi on elatusvelvollisuus. Periaatteessa miehesi pitäisi elättää teidät kaikki. Jos haluat että asiat menisivät tasan, jakakaa menot tulojen suhteen, niin että eniten tienaavaa maksaa menoista eniten, tietty prosenttiosuus tuloista.

Kyllä se elatusvelvollisuus niistä lapsista edelleen on lasten äidillä ja isällä.

Vierailija
12/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies ei halua maksaa lapsista mitään ja se on täysin ymmärrettävää. Sinä hävisit muutossa ja mies voitti. Ei siinä sen kummempaa.

Mies häviää asumiskuluissa maksamalla puolet. Suo siellä, vetelä täällä.

Vierailija
13/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää ei nyt auta, mutta näistä olisi tietenkin pitänyt sopia ENNEN naimisiinmenoa tai yhteisen kodin ostamista. 

Miksei ihmiset puhu...?!?

Puhuimme kyllä muutamaan otteeseen. Hän sanoi aina, että raha on vain rahaa eikä siitä kannata tehdä numeroa. Siitä olimme yhtämieltä, että minä maksan kaiken lapsiin liittyvän, sillä lapset eivät ole hänen lapsiaan. Hän sanoi myös oma-aloitteisesti, että voisi maksaa yhteisistä ravintolaillallisista ja muista humputuksista hiukan enemmän, mutta todellisuudessahan ne kaikki yhteiset menot loppuivat kuin seinään yhteenmuuton myötä. Olemme käynneet vain syömässä jotain halpaa kuten sushia lounasajalla tjs ja aina olen maksanut omani kokonaan ja välillä jopa hänenkin ruuat.

Vierailija
14/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein tuo menee. Harmittaa kai se syödä makaronia kun toinen syö pitsaa, mutta itse olet koulutustasosi, työsi ja lisääntymisasiasi päättänyt.

Sinun pitäisi tosin maksaa asumiskuluista suurempi osa, omasi ja lasten.

Vierailija
15/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies häviää asumiskuluissa maksamalla puolet. Suo siellä, vetelä täällä.

Mistä sinä tiedät, mitä mies on maksanut asumiskuluja ennen yhteenmuuttoa?

Vierailija
16/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitten vaan siltä exältäsi vaadit lisää elatusmaksuja, koska ei kai nykyinen puolisosi ole velvollinen elättämään muiden lapsia?

Ja jos miehellä on palkka tuloja ja vuokratuloja ja osaketuloja jne., niin ei ne käsiä heiluttamalla ole syntyneet. Miksi sinulla ei ole vastaavia tuloja, koska naisena olet Naisasialiike Unionin mukaan yhtä arvokas kuin tasa-arvoiset Gazan naiset.

En ole pyytänyt miestäni maksamaan mitään lasteni kuluista. lapset elätetään lasten isän kanssa hyvässä sovussa aivan kuten tähänkin asti on tehty.

Vierailija
17/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voivoi. Ap ajatteli, että naimisiinmenolla ja yhteenmuutolla hän saa sitoutettua miehen isän rooliin. Toisin kävi.

Lapsillani on hyvä isä, eivätkä he tarvitse uutta sellaista. :)

Vierailija
18/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole pyytänyt miestäni maksamaan mitään lasteni kuluista. lapset elätetään lasten isän kanssa hyvässä sovussa aivan kuten tähänkin asti on tehty.

Kirjoitit, että saat elatustukea. Miten siis isä osallistuu kuluihin? 

Vierailija
19/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsillani on hyvä isä, eivätkä he tarvitse uutta sellaista. :)

Mitä sitten valitat täällä, jos kerran kaikki on hyvin? Olet eronnut hyvästä isästä, eikä asiat tietenkään mene samanlaisesti uuden miehen kanssa.

Vierailija
20/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää oli uusi teoria, edes avioliittolaki ei tunne tuollaista tulkintaa. Sen mukaan "Kummankin puolison tulee kykynsä mukaan ottaa osaa perheen yhteiseen talouteen ja puolisoiden elatukseen." Voit katsoa lain perusteluista, mitä  "kykynsä mukaan" takoittaa. Sen verran voin avittaa, että se ei tarkoita mitään %-osuutta eikä sitä, että pienempituloisella on oikeus ulosmitata paremmintienaavan tuloja.