Silloin kun olit lapsi, mitä vanhempasi tekivät illalla töiden jälkeen?
Lukivatko he kirjoja tai lehtiä, tekivätkö pihatöitä tai kotitöitä kuten ruoanlaittoa vai leikkivätkö lasten kanssa?
Kommentit (231)
Riippui vuodenajasta. Aina oli ruoka klo 17 mennessä, se työllisti äitiä. Isä teki lähes ulkotöitä, koska asuttiin maalla: ruohonleikkuu, lumityöt, halonhakkuu, halkojen kantaminen, ulkosaunan lämmitys jne.
Ehdittiin kuitenkin tv:n ääreen klo 19.30 mennessä. Nukkumaan viimeistään kympin uutisten aikaan.
Silloin kun äiti ei ollut iltaisin töissä, hän teki raivolla kotitöitä (vrt. joulun raivosiivous). Isä mäkätti, ettei hänellä ole aikaa mihinkään, ja paineli linja-autoaseman baariin istumaan. En muista lapsuudestani niin sanottuja onnellisia koti-iltoja.
Äiti oli äidinkielenopettja. Sillä oli aina työpöydällä kasa kokeita korjattavana ja aineita luettavana.
Kesälomalla lojui auringossa ja luki kirjaa.
En todellakaan muista kovin hyvin. Olen kysynyt asiaa minun 15 sisarukseltani, eivätkä hekään muista. Ihmettelenkin, etät miten vanhemmat saivat aikansa kulumaan aikana ennen sosiaalista mediaa.
Riippui vuodenajasta. Navetasta tultiin noin 17.30.
Keväisin siivottiin illat kaloja.
Käytiin saunassa, katottiin telkkaria, paistettiin lettuja.
Käytiin sienessä. Tämä siis 80-luvulla.
Lapset teki samoja kotitöitä siinä missä vanhemmatkin.
Meillä oli hevosia ja paljon muitakin eläimiä. Puuhakas ja energinen äiti teki iltaisin töiden jälkeen kotitöitä ja hoiti eläimiä, laittoi ruokaa, silitti pyykkiä, leipoi, teki taidejuttuja ym. Äiti katsoi telkkaria hyvin harvoin koska hänellä oli aina tekemistä.
Toisinaan äiti leikkikin meidän lasten kanssa ja luki meille myös satuja silloin kun oltiin pieniä mutta enimmäkseen leikittiin keskenämme. Läksyt me tehtiin itse ellei ollut mitään erityisen vaikeaa missä tarvittiin apua. Itsekin hoidin eläimiä, lenkitin koiria, välillä ratsastin ym.
Isä teki maaseudun pihahommia ja eläinten hoitoa myös mutta lepäsi paljon enemmän kuin äiti sohvalla telkkaria katsoen eikä juurikaan tehnyt kodinsiivousta tai keittiöhommia.
Kummatkin vanhemmat puhuivat aika paljon lankapuhelimella ja me myös kyläiltiin ja meillä kävi aika usein ihmisiä kylässä.
Molemmat menivät aamulla aikaisin töihin, muistaakseni jo kuudeksi. Söimme päivällisen aina klo: 14:30. Sen jälkeen vanhemmat menivät päikkäreille. N. klo: 17 he nousivat ylös, ja äiti lähti vielä iltatöihin pariksi tunniksi, ja isä alkoi harjoittelemaan keikkoja varten (kitara ja laulu). Jos ei äidillä ollut työvuoroa, lähtivät kävelylenkille. Iltauutiset katsoivat muistaakseni 20:30 alkaen, ja uutisten jälkeen menivät sänkyyn lukemaan ennen unen tuloa.
On porukka ollut silloin aikoinaan ahkeraa. Ei osattu ahdistua eikä masentua kun ei varmaankaan ollut semmoiseen aikaakaan. Muistelen omasta äidistäni että kyllä silläkin joskus oli pinna kireällä (meitä oli 3 sisarusta ja normaalit sisarusten väliset kahnaukset kuuluivat asiaan) ja huutoa riitti, mutta en kyllä mitään masentuneisuutta tms muista.
Isät kyllä meidänkin tuttavaperheissä olivat pääosin noita sohvan valtaajia ja myöhemmin omassa elämässäni ja suhteissani todennut, että se sohva on kummasti kyllä ilmeisesti ennen kaikkea miesten juttu. Itse en muista äitini koskaan maanneen sohvalla, paitsi jos oli erityisen kipeä (paha flunssa tms) . Enkä itsekään koskaan makaa sohvalla, vaikka nykyään yksin jo elelenkin ja aikaa olisi. Olen sitä mieltä että sängyssä maataan ja sohvalla istutaan.
Aina oli äitini myös se viimeinen hereillä olija iltaisin ,jolloin isän kuorsaus jo kuului kovana, ja kuitenkin äiti oli aina ensimmäisenä hereillä aikaisin aamulla . Ehkä tuo valtaisa "levon tarve" on jotenkin mies-kromosomeihin liittyvä juttu.
Töistä tullessaan noin kympin aikaan meni suoraan nukkumaan, heräsi aamulla kello 7 ja lähti töihin. Teki tätä ma-la. Sunnuntait nukkui pitkään ja lepäsi, kävi kaupassa. Siinäpä se.
Jaa, ei ole selkeää muistikuvaa koska itse olin yleensä ulkona kavereiden kanssa tuohon aikaan. Sanoisin että isä luki sanomalehteä ja äiti teki ruokaa tai muita kotitöitä.
Äiti teki ruuan. Isä luki lehteä makkarissa tai katsoi telkkaria. Aika väsyneitä olivat molemmat töitten jälkeen. Isä kulki myös kansanopistolla puukäsitöitä tekemässä.
Mä olen 70-luvun lapsi. Työt alkoi aikaisin, isällä kuudelta, äidillä seitsemältä. Äiti tuli töistä, oli käynyt kaupassa, teki ruokaa. Tiskasi ja siivosi. Ompeli meille vaatteita. Lysähti sohvalle ja katsoi telkkaa kunnes nukahti sohvalle. Ei tainnut virta riittää muuhun. Joskus viikonloppuisin äiti vei meitä Korkeasaareen tai Hesan keskustaan vaateostoksille. Farkut ja kengät oli listalla. Hameet, mekot ja paidat tehtiin itse.
Isä tuli töistä, söi, luki lehden, mentiin kirjastoon, uimaan tai hiihtämään yhdessä. Tai rautakauppaan. Luki meille. Isä kyllä tamppasi mutsille matot ja pesi aina ikkunat. Myöhemmin 80-luvulla isä alkoi osallistua päivittäisiin kotitöihin, kun äiti teki lakon. Sittemmin äidillä todettiin sydänvika ja me tytötkin alettiin tulla tietoisiksi tasa-arvosta.
Mutsi sai tahdistimen. Faija oppi tekemään aika hyviä lihapullia ja kinkkukiusausta. Kokkikirjasta se opetteli. Ruuanlaiton opin itse mummeilta ja koulun kotitaloustunneilla, äiti ei koskaan ehtinyt opettamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekivät ruokaa, siivottiin yhdessä pihatöitä ja oman yrityksen kirjanpitoa ym. asioita. Katsoivat uutiset, urheilut ja luonto-ohjelmat ja pelattiin lautapelejä. Käytiin mökillä, kalastettiin ja paistettiin makkaraa, saunottiin ja kuljettiin metsässä, telttailtiin. Usein meillä oli vieraita, joita kestittiin ja seurusteltiin. Sukulaiset tuli lomille meille ja itsekin kylästeltiin paljon. Tämä oli 70-80-lukua.
Töiden jälkeen mökille? Oliko samassa pihassa?
Mitä lottoat?
Isä teki ruuan, autto läksyissä ja hoiti kotityöt. Äiti aina lähti töiden jälkeen jumpalle ja söi sieltä tultua mikrotettuna ruuan ennen kuin meni sänkyyn lukemaan. Kerran se ei tullukkaa jumpalta kotiin vaan jäi yötä. Asuttiin sitten isän kanssa kolmistaan kun äiti muutti asumaan "jumpalle".
Vierailija kirjoitti:
Lapset teki samoja kotitöitä siinä missä vanhemmatkin.
Meillä ei tehty.
Vierailija kirjoitti:
Näit lukiessa tulee olo, että aika monella on tainnut olla ihan hirveä lapsuus, tai siis jos vanhempien touhut on yhtään heijastunut omaan eloon.
Ei ollut hirveä lapsuus. Sinä kuvittelet. Millä oikeudella väität noin?
Vierailija kirjoitti:
Tekivät lisää lapsia?
Äiti teki naapurin kanssa
Illalla kaikki tarpeelliset tehtyään, isä meni nukkumaan klo 9 ja äiti sen jälkeen teki vähemmän tarpeellisia kotitöitä.