Silloin kun olit lapsi, mitä vanhempasi tekivät illalla töiden jälkeen?
Lukivatko he kirjoja tai lehtiä, tekivätkö pihatöitä tai kotitöitä kuten ruoanlaittoa vai leikkivätkö lasten kanssa?
Kommentit (231)
Mun kotini oli uskonnollinen. Isä oli kirkkoherra ja lisäksi vanhemmat kuuluivat herätysliikkeeseen. Äiti oli kotiäiti, hoiti lapsia ja kotia. Isä oli paljon virkatehtävissään. Iltaisin istui työpöytänsä ääressä valmistelemassa töitä. Lapsilla oli kotityölistat, joita isä valvoi. Joka ilta oli uskonnollinen iltalukuhetki, ja pyydettiin päivällä tehdyt pikku ilkeydet anteeksi. Jep. Isä järjesti pikku retkiä. Olivathan he kuin lintuemo ja -isä, suojelevaisia. Kyllä tässä viestiketjussa kuulee, että koteja on monenlaisia.
Kovia poikia nämä isät olleet lukemaan sanomalehtiä ja kirjoja, mitta ruuanlaitto ei ole jostain syystä onnistunut. Itse tietenkin olleet rohmuamassa ensimmäisenä pöydässä eniten.
Meillä oli maatila. Vanhempani tulivat iltanavetalta n. klo 21. Olivat uurastaneet klo 7 lähtien. Eivät he illalla paljon töiden jälkeen valvoneet, vaan laittoivat nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Kovia poikia nämä isät olleet lukemaan sanomalehtiä ja kirjoja, mitta ruuanlaitto ei ole jostain syystä onnistunut. Itse tietenkin olleet rohmuamassa ensimmäisenä pöydässä eniten.
Mun isä teki ruokaa, koska oli parempi kokki kuin äiti. Äiti teki myös, mutta isä teki juhlaruuat ym.
Vierailija kirjoitti:
Mun kotini oli uskonnollinen. Isä oli kirkkoherra ja lisäksi vanhemmat kuuluivat herätysliikkeeseen. Äiti oli kotiäiti, hoiti lapsia ja kotia. Isä oli paljon virkatehtävissään. Iltaisin istui työpöytänsä ääressä valmistelemassa töitä. Lapsilla oli kotityölistat, joita isä valvoi. Joka ilta oli uskonnollinen iltalukuhetki, ja pyydettiin päivällä tehdyt pikku ilkeydet anteeksi. Jep. Isä järjesti pikku retkiä. Olivathan he kuin lintuemo ja -isä, suojelevaisia. Kyllä tässä viestiketjussa kuulee, että koteja on monenlaisia.
Mun isä oli myös virkamies virkatehtävissään, mutta viinanjuonti, pettäminen ja väkivalta sujui silti sutjakasti.
Puutarhahommia tai lumitöitä. äiti myös oli meidän kanssa
Mielenkiintoista lukea mihin kaikkeen porvoolainen koti taipuu 😹
Isä oli kalastamassa, metsästämässä tai joi kaljaa/kossua. Äiti pyöritti 3 lapsen iltatouhuja.
Meillä äiti hakkasi lapsia, isä ei ikinä
Äiti oli kotiäiti ja isä pitkää päivää tekevä yrittäjä. Isä tuli usein töistä kotiin vasta sitten, kun mä olin jo nukkumassa. Kävi kyllä klo 17 aikaan nopeasti kotona syömässä, mutta meni takaisin töihin. En tiedä, mitä isä teki töiden jälkeen. Äiti teki kotihommia pitkin päivää, mutta iltaisin usein luki, kirjoitti kirjeitä tai puhui äitinsä tai sisarustensa kanssa puhelimessa. Kun tulin varhaisteini-ikään, äitikin meni töihin. Hän tuli aikaisemmin töistä ja teki kotihommia, luki, katsoi telkkaria. kirjoitti edelleen kirjeitä ja puhui puhelimessa läheistensä kanssa.
No kaikenlaista, esimerkiksi katsoivat tv:tä, puuhailivat pihalla, pelasivat Blokusta.
Useat tytöt ovat aikoinaan olleet lastenhoitajina kuuskyt-luvulla moni tuttukin.
Aikuiset viettävät vapaa-aikaa töiden jälkeen.
100€, kiitos!
Vierailija kirjoitti:. Äiti pyöritti 3 lapsen iltatouhuja. Siis mitä??
En oikein muista, koska me mukulat viipotettiin kaikki illat leikeissä, pihapeleissä, partiossa, voimistelemassa, pelaamassa joukkuepelejä ja kuka mitäkin, talvella luistelua, lumilinnoja yms, kesällä lapset keskenään pyöräili johonkin järvenrantaan ja vanhemmat lapset vahti nuorempia. Eväänä ehkä pullo mehua/maitoa ja jokunen ehkä 1-2 juustoleipää. Kesäisin oli myös sukulointia ympäri suomea ja meilläkin kävi paljon ihmisiä ja sukulaisia kylässä. Aina sitä jotain känttyä tai keksiä löytyi kahvin kansa tarjottavaksi, tai itsetehtyä mehua pihan marjoista jos ei muuta.
Sekä isä ja äiti teki paljon töitä ja oli heillä harrastuksiakin, oli järjestöjä ja jossain vaiheessa kuntapolitiikassakin oli toinen. Siinähän tuo lapsuus ja nuoruus hurahti, alkoa ei meillä käytetty mutta ei oltu kyllä mitään lahkolaisiakaan. Ihmisiä ja kyläläisiä kokoontui yhteen , oli talkoita , toisiaan autettiin, rikkaita ei todellakaan oltu muttei ollut kukaan muukaan mutta ruokaa oli enimmäkseen riittävästi, muttei kyllä mitään erikoistakaan.
Herkku-sanaa, pizzaa eikä hampurilaisia ei oltu vielä keksitty (Suomessa) karkkia saatiin ehkä synttäreillä ja jouluna. Laihoja oltiin kaikki kun kuvia katselen. Näin siis meikäläisen lapsuus 60-70 luvuilla. Taidettiin kyllä pari kertaa päästä Korkeasaareenkin, mutta muistan äidin kommentoineen apinahäkillä, että on meillä näitä apinoita ihan omastakin takaa.(=
Ehkä kerran tai kaksi käytiin Ruotsin laivallakin jopa, siinä sitä riitti ulkomaan matkaa. Ensimmäinen musta mies nähtiin juurikin Tukholmassa ja siitä riitti juttua pitkään. Siihen asti oli käyty vaan elokuvissa katsomassa Tarzania ja telkkarissa oli ensin 1 sitten 2 kanavaa, joten maailman ihmeistä ei paljoa tiedetty.
Hyvillä mielin muistelen sitä aikaa, nyt itsekin täysin palvelleena eläkeläisenä ja edesmenneitten vanhempieni muistoa kunnioittaen. Hyvät ja riittävät elämän eväät saimme, vaikkei vanhemmat meidän kanssa erityisesti leikkineet tai meitä "viihdyttäneet". Ei varmaan oltaisi huolittukaan koska "aikuiset olivat tylsiä" ja kavereitten kanssa oli paljon mukavampaa. Kyllä siihen aikaan oli kaikki paremmin, ehkä siksi kun paremmastakaan ei tiedetty. Kumpi sitten parempi, mene ja tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Isä oli kalastamassa, metsästämässä tai joi kaljaa/kossua. Äiti pyöritti 3 lapsen iltatouhuja.
Meillä ei näkynyt koskaan pyörivää iltatouhua, joten en tiedä mitä jäi näkemättä. Kenenkään kaverin kotona ei myöskään pyörineet touhut, joten ei apua sieltäkään. Ei niissäkään perheissä joissa oli hyvin nuori lapsi eli vauva.
Ajatelkaa kuinka turhia kaikkien elämät on/oli. Töitä, lapsia, ruokaa, kirjan lukemista, puhelimessa jankutusta, perheriitoja ja kotitöitä. Ei ole hääviä.
Laittoivat ruokaa. Lukevat lehtiä, kuuntelivat radiota ja katsoivat telkkaa.
Äiti puuhasi kesät puutarhassa ja talvet katsoi telkkaria ja kutoi. Isä puuhasteli kesät jotain varastossa ja pyöräili, talvella kolasi lunta ja katsoi telkkaria.