Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pahin turistirysä jossa kävit

Vierailija
27.05.2025 |

Oma kokemukseni oli Rooman Colosseum. Aivan täynnä tunkevia turisteja kylki kyljessä. 20 minuuttia riitti. 

Kommentit (456)

Vierailija
281/456 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petra ja 

Al-Khazneh, Kokonaisuutena hieno, ei siinä mitä. Mutta toi alue, missä ns. aarrekammio, oli pettymys, siis se turistienmäärä. turistit on nojailllet ja hipeläineet julkisivua niin, että se on kulunut noi 40 mm. 

Al-Khazneh aarrekammioon ei päässyt sisälle, ei enää, kun kuluu liikaa. Paikalla oli krääsän myyjiä ja kameli- sekä aasikyytejä tarjoavia kuskeja, jotka hakkas niitä elkoita. Hinnat ihan törkeitä.

Vierailija
282/456 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Disneyland Paris, käytiin heinäkuussa 2012 ja aivan järkyttävät jonot kaikkialle. Aika riitti vaan 2 laitteeseen koko päivänä, kun oli niin pitkät jonot

No, tuo riippuu ihan päivästä. Jos on pilvistä ja pientä tihkusadetta, aika rauhallista. Suunnilleen kuin Linnanmäellä mutta isompi. Olen käynyt kolmesti. Ensimmäisen kerran v. 1996, kun olin 18 v. Silloisen poikaystävän kanssa saatiin yo-lahjaksi 3 päivän matka, ja toki se EuroDisneyland piti nähdä. Hienoja laulu- ja tansdiesityksiä, ne jäi silloin mieleen, Mikit ja Akut ja Plutot siellä lauloi upeasti ja esiintyi. Kallista oli. Elämäni kalleimman patongin söin. 

Toisella kerralla mentiin, kun oma esikoiseni oli 3 v., syksyllä täytti 4. Vuosi oli 2010. Aamu alkoi aurinkoisena ja porteilla oli jonot. Kas kummaa, tulikin pilviä ja alkoi tihkusade. Siellä ihmiset olivat ilmeisesti sokerista tehtyjä, koska alkoi joukkopako pois. Laitteet oli kuitenkin auki. Meidän perhe oli kertakäyttösadetakeissa, eikä minnekään ollut ruuhkaa. Tosin lapsikin oli niin pieni, että pienten lasten laitteet riitti hänelle hyvin. Me oltiin ihan sulkemisaikaan saakka.

Kolmannen kerran kävin kesäkuussa 2015. Meillä oli mukana puolivuotias vauva ja 4,5-vuotias. Vanhin lapsi oli kesäleirillä Suomessa. Minä olin koko päivän puolivuotiaan kanssa, eikä siellä oikein muuta voi tehdä kuin kuljettaa rattailla ja vähän sylistä näyttää menoa.tietysti syödä ja imetttåä.  Ei siis lähtökohtaisesti ole puolivuotiaalle mitään. Meillä oli mummi maksanut matkan 4,5-vuotiaalle kesälomamatkaksi. Hän myöskin itse juoksi ympäri huvipuistoa lapsen kanssa. Mielestäni ei ollut erityisen ruuhkaista, ihan kuin Lintsillä kaunis heinäkuun päivä. Tietysti kun lapsi ei ole edes koulussa, ne kaikkein suosituimmat laitteet karsiutuu pois. Yövyttiin sillä kertaa Disney-hotellissa, joka oli aivan mieletön! Hauska ja aivan ihana ja lapset huomioitiin hyvin.

Minä kyllä kolmen käynnin perusteella suosittelen paikkaa, etenkin ikuisille Disney-faneille, jotka haluavat kokea hippusen taikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/456 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auschwitz on vastenmielinen turistirysä suoraan sanottuna.

Olen miettinyt Auschwitzin matkaa. Jotenkin pelottaa, onhan minulla salsalaiset sukujuuret. Onko se kamalan tunteisiin menevä reissu. Ja sit just tuo, onko siellä asiallisen asiallista, kunnioitusta koko juttua kohtaan. Paljon turisteja? Ei kai turistikrääsää?

Mene mieluummin Buchenwaldiin. Autenttisempi.

Vinkkinä myös Punaisen Ristin/Crveni Krst keskitysleiri Niš, Serbia. Kokonaisuudessaan säilytetty ja saa ihan rauhassa kiertää. Taisi olla ehkä viisi muuta vierailijaa itseni lisäksi ja opas osaa hyvää englantia, mikäli hänet haluaa mukaan kiertämään. 

Vierailija
284/456 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kauhea oli kun Menin ja oli liikaa ihmisiä. Tuli niin paha mieli :(

Vierailija
285/456 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutanan suurkaupungin kohdalla ihmettelen turistirysäksi kutsumista: 

- Lissabon, varsinainen turistialue aika pieni eikä edes elokuussa ollut mitään hillitöntä ruuhkaa. Kun lähtee muualle ihan ytimestä näkee oikeasti paikallista elämää. Ne raitiovaunut ovat täynnä ja oikea taskuvarkaiden paratiisi mutta muuten turvallinen ja hieno kaupunki. 

- Madrid, melkein samat kommentit kuin edelliseen. Keskusta ja turistien liikkumat alueet isommat mutta sielläkin valtaosa ihmisistä paikallisia. Taaskaan ei tarvitse pitkälle mennä niin ei paljoa turisteja näy. Täälläkin käyty elokuussa. Molemmissa kaupungeissa oli se +40 lämmintä mutta mitäs siitä. Illalla kun lähti syömään niin tuulenvire oli kuin fööni puhaltaisi kuumaa ilmaa naamaan

- Milano, varsinainen turistialue aika pieni. Jos nyt pyörii duomoa ja lähikortteleita eikä osaa/uskalla lähteä muualle niin tuntee olevansa rysässä. Tuollakin valtaosa ihmisistä on paikallisia ei turisteja. Milano on kaikenkaikkiaan aika ruma kaupunki, ihan ok vierailla (ehkä 10 kertaa käynyt) mutta ei aina ilo silmälle.  Pohjois-Italian bisnes keskus. 

Kun suurkaupungissa on paljon ihmisiä ja ruuhkaa ei se tee siitä turistirysää.. ne vaan ovat jättimäisiä kaupunkeja joiden keskustaan paikallisetkin kerääntyvät ja joissa työskentelevät. 

Barcelonaa haukutaan ja tuntuu rysältä jos kävelee vain kävelee Ramblasia ees taas.. metro alle ha tutustumaan kaupunkiin kunnolla.  

Jos ei siedä ihmismääriä älkää nyt ihmeessä suurkaupungeissa lomailko. Löytyy niitä rauhallisiakin paikkoja maailmasta. 

Vierailija
286/456 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme kammottavinta paikkaa, joissa olen lomaillut.

1. Rodos. Aivan hirvittävä paikka.

2. Tampere. Voiko tylsempää paikkaa olla...

3. Lappi. Siis miksi ihmeessä sinne joku menisi?

287/456 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Times square NewYork, uusi vuosi. vähän päälle 10 astetta lämmintä satoja tuhansia ihmisiä, turistejakin. Katottiin kun uuden vuoden pallo tippui. Siellä myytiin aikuisten vaippoja, kun hytisevät ihmiset ei päässeet mihinkää vesaan. Oli kuulkaa tunnelmaa, pissiä pöksyyn.

Ei ikinä enää.

There's no business like Piss-Business!

Vierailija
288/456 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että :-D  just noissa mä tykkään käydä. Alkukuusta olin Rodoksella, ens viikolla meen Tampereelle ja loppukesästä Lappiin. Saksa on varmaan sun mielestä paska maa? 

Vierailija
289/456 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan matkustaa kovin suosittuihin kohteisiin, Pariisissa ollessa Louvreen oli pitkä jono, joten jätettiin käymättä siellä, muualla ei jonoja ollut.

290/456 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahin turistirysä on Veronan "Julian parveke". 

Se on mustanaan väkeä jotka eivät ole jättäneet piirtämättä tageja tuohon 1300?luvun porttikonkiin .

Mitään Romeota ja Juliaa ei oikeasti tiedetä olleen olemassa, ei myöskään veronalaisia mahtisukua Montagu ja Capulet.

Tuo väitett Julian talo ei siis kuulunut Capuletin perheelle vaan muuan Capellon perheelle jolla ei nimien samankaltaisuudesta huolimatta ole mitään tekemistä fiktiivisten nuorten tai näiden romanssiin kanssa.

Tämän goottilaisaikaisen talon parvekkeen on väitetty innoittaneen Shakespearea. Sekään ei pidä paikkaansa - parveke rakennettiin vasta 1930-luvulla turistien iloksi kun Shakespeare kirjoitti näytelmänsä 1500-luvun lopulla. Shakespeare ei tiedetä edes käyneen Veronassa. 

Romeon ja Julian tarinan on ensin keksinyt italialainen Luigi da Porto n. 1520, sen jälkeen Arthur Brook

Tässä se kiinalainen vastine.

https://medium.com/new-east/the-butterfly-lovers-chinese-romeo-and-juli…

https://en.wikipedia.org/wiki/Butterfly_Lovers

Vierailija
291/456 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Malediivien pääsaari Male. 

Täyteen rakennettu ahdas pieni saari. Edes olutta et saa mistään, muusta alkoholista puhumattakaan. Heroiinia, brown sugar, turkytetään kyllä vähän väliä, ihan keskellä päivääkin. 

Saari on nähty puolessa päivässä, eikä siellä paljon nähtävää ole. 

292/456 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pompeiji. Katselin siitä kuvia ja videoita ja haaveilin pääseväni kerran sinne. Kuvissa ja videoissa, eikä TV-dokumenteissa ole koskaan turisteja. Toisin oli paikanpäällä. Oli kuuma ja hiki, ja turisteja. Jotain tiettyjä kohteita, sitä vahtikoiraa vaikka, piti jonottaa puoli tuntia katsomaan. Jostain syystä siellä ei ollutkaan taajaan myyjiä, joilta olisi saanut juomista. tuli nestehukka ja pahaolo. Eniten näin edessäni parveilevia turisteja, niiden selkiä ja per..itä.

Tämän vuoksi valittiin viereinen Herculaneum ja ajankohdaksi toukokuu. Paremmin säilynyt ja turreja ei ollut paljoa. Heinä-elokuussa en matkusta mihinkään turistikohteeseen.

Eikä muuallekaan. Siksi minä olen aina töissä kesäisin, ja pidän lomaa vasta syys- tai lokakuussa. Hyvä systeemi - mutta perheellisillä ei kenties ole sitä mahdollisuutta.

Olen käynyt Sisiliassa tammikuussa, jolloin siellä oli samanlaiset ilmat kuin Suomessa huhtikuussa. Aurinkoa, tuulta, sadekuuroja. Palermo on upean kaupunki, mutta kun näki jätekasat katujen varsilla, niin puistatti pelkkä ajatus kesästä. Miltähän nuo läjät tuoksuvat, kun kuumuutta on 33 astetta?

Vierailija
293/456 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudelleen ei tarvitse mennä: Bulgaria, Egyptin Hurghada (El Gouna oli ihana), Tunisia, Turkin Alanya (Belekiin voisin lähteä golf-reissulle), Amsterdam ja Riika

Vierailija
294/456 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että :-D  just noissa mä tykkään käydä. Alkukuusta olin Rodoksella, ens viikolla meen Tampereelle ja loppukesästä Lappiin. Saksa on varmaan sun mielestä paska maa? 

No tuo Lappi sen tarkemmin erottelematta kertoo tarpeeksi kommentoijasta, kyse on kuitenkin liki kolmannes suomen pinta-alasta, joka pitää sisällään pienistä kaupungeista aina erämaahan asti. Toki jos nuo ja kaikki siltä väliltä on kammottavaa, niin mikäpä siinä. 

Vierailija
295/456 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sagrada Familia kirkko. Kirkon ympäristö ihan täynnä turisteja, selfien ottajia, kiljuvia kakaroita, kerjäläisiä, poliiseja ja ties mitä. Kirkko oli kyllä vaikuttava näky, mutta ei siellä jaksanut kauaa olla. Kirkon sisälle olis pitänyt varara netin kautta lippu etukäteen. Mietin, että olis kannattanut tsekata kirkko keskellä yötä. Sillon ei varmaan paljon jengiä. 

Vierailija
296/456 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lappi ei  voi olla turistirysä. Korkeintaan se joulupukin kylä joulun aikaan, mutta muuten aika tyhjä turisteista. 

Vierailija
297/456 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bali on australialaisten Kanarian saaret.

Vierailija
298/456 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monen eurooppalaisen pääkaupungin ydinkeskusta on muuttunut turistirysäksi, mutta useimmiten tuo turistirysäalue on suhteellisen pieni, joten sen voi helposti välttää, kunhan menee vähän syrjemmälle. Itse asuin pari kuukautta Barcelonassa alle kilometrin päässä Ramblalta, ja ympäristö tuntui melko paikalliselta, kun lähellä ei ollut mitään turistien suosimaa nähtävyyttä.

Vierailija
299/456 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turre tosiaan on eri asia kuin turisti.

"Turre" slangi-sanaa on kyllä käytetty aikaisemmin, kuin tämä karva-turre ilmiö saapui pohjoiseen.

Vierailija
300/456 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mielesttänne Gizan pyramidit, Colosseum, Etna, Pariisi, Lontoo, Loch Ness, New York, Alcatraz, Yellowstone, Pompei, Machu Pichu, Nordkapp tai Bali turistirysiä? Ei Colosseum turisteja varten ole tehty. Kiinnostavat paikat nyt vaan kiinnostavat laajaa kävijäkuntaa. Joulupukin pajakylää voi sanoa turistirysäksi, tai Disneylandia. Ne on turreja varten tehty.

Osa noista luetelluista paikoista on suurkaupunkeja. Esim Lontoo ja Pariisi on turistirysiä lähinnä tietyillä alueilla.