Millaiset HAUTAJAISET haluat? Itsellesi!
Mä: jatsia, viiniä ja viinaa tarjolle.
Ja väki pitää hauskaa.
Ei mitään surujuhlia vaan ilojuhla.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
ei minkäänlaista seremoniaa, tuhkat mereen
Pitääkö Suomessakin liata vesistöt?
Eikö voisi esim roskikseen?
Mökin ulkohuussiin puolikännissä ja kaikki itkis ja muistelis miten ihana olit.
Onhan näitä tapoja.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeä aihe. Tässä parin kymmenen vuoden hoitajan kokemuksella on niin usein kohdannut sellaisen tilanteen etteivät omaiset tiedä mitä tehdä. Sitten riidellään ja kinastellaan millaiset hautajaiset järjestetään, ketä tulee, arkku vai polttohautaus ym.ym. Lähiomaisten kanssa voisi aiheesta keskustella, puolisot keskenään. Ikään katsomatta. Koskaan ei tiedä mitä päivä tuo tullessaan. Kuolema on osa elämää. Ihan turhaan jätetään puhumatta tästä asiasta. Helpottaa paljon omaisia kun tietää mitä tehdä surun keskellä.
Todellisuudessa jotkut sukulaiset järjestävät siunaustilaisuuden, joka on täysin vainajan elämänkatsomusta vastaan. Tiedän vannoutuneita ateisteja, joille pidettiin kristilliset hautajaiset. Olen ollut sellaisissakin hautajaisissa, joissa vainajan lähiomainen halusi, ettei lauleta virsiä eikä lueta rukouksia. Kuitenkin vainaja oli uskovainen ja kävi kirkossa niin kauan kuin pystyi.
Vierailija kirjoitti:
En mitään.
Omatoive. Siunaus ja puolestani rukous. Krematorio. Ei mitään tilaisuutta.
No ei ainakaan sellaisia, josta musta luodaan kuva täydellisenä ihmisenä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsethan tai lapset puolison kanssa riippuen siitä kuka täältä ensin lähtee sen lopulta päättää, mutta olen antanut ohjeet että kaikki niin halvalla kuin voi, mutta ei ihan liioitella kuitenkaan. Halvin arkku mitä löytyy ja minkä voi polttaa, polttohautaus, uurna seurakunnan kuoppaan, jos eivät keksi parempaa paikkaa itse ja jos haluavat niin voivat laitattaa muistolaatan, mutta ei tarvitse jos eivät halua. Ei muistotilaisuutta, mutta jos kuolen ennen veljiäni, voivat veljien mieliksi pitää ihan pienen. En halua että lapset käyttävät liikaa perintörahojaan hautajaisten järjestelyyn.
Äitini halusi anonyymille hautausmaalle pääkaupungissa. Sitä toivetta noudatettiin, mutta olen katunut sitä. Olisi mukava, että hänelle olisi näkyvä paikka.
Näin minä halua sen tapahtuvan enemmän minusta on hyötyä montussa kun maan päällä...Juice Leskinen - Blues N:o 13
Vierailija kirjoitti:
Kun ihminen kuolee, se on jäte -Kiinassa. Se pannan jätemylyyn.
Joku voi päätyä mereen eivätkä sukulaiset voi pitää hautajaisia.
Siunaus ja musiikkia kirkossa ( kuutamosonaatti), kukkalaitteita arkulle, pari puhetta arkun äärellä. Kuolinkellot ja saatto arkussa kantaen hautaan. Jäähyväiset haudalla.
Kahvia ja kakkuja seurakunnan tiloissa sukulaisille ja ystäville.
Sysimusta kivi haudalle jossa kultaiset kirjaimet ja tietty pieni lause. Pääskysiä koristeeksi. Kiven pitää olla tasainen päältä ja siinä pitää olla luukku kynttilälle. Kukkia haudalle äitienpäivänä ja seppelekoriste jouluna. Aika perinteistä siis.
Haluan jouluteemaiset hautajaiset. Arkun päälle jouluruusuja, yhteislauluna "soihdut sammuu...". Tarjottavina kaikki perinteiset jouluruoat herkkuineen (tortut, piparit, konvehdit). Itselleni ylle joulupyjama ja pörrösukat, tonttulakki päähän. Ideoikaa lisää!
Kerroin jo lapsilleni että uunin kautta mereen ja ei pappia tai tulen kummittelemaan. Sen jälkeen voivat mennä kahville tai kaljalle miten haluavat tai ovat menemättä, ilman pukeutumis koodia voivat ne tuhkat mereen heittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei minkäänlaista seremoniaa, tuhkat mereen
Pitääkö Suomessakin liata vesistöt?
Eikö voisi esim roskikseen?
Mökin ulkohuussiin puolikännissä ja kaikki itkis ja muistelis miten ihana olit.
Onhan näitä tapoja.
Tuhkat heitetään mereen uurnassa, ei mene vesi pilalle
Vierailija kirjoitti:
Haluan jouluteemaiset hautajaiset. Arkun päälle jouluruusuja, yhteislauluna "soihdut sammuu...". Tarjottavina kaikki perinteiset jouluruoat herkkuineen (tortut, piparit, konvehdit). Itselleni ylle joulupyjama ja pörrösukat, tonttulakki päähän. Ideoikaa lisää!
Nauroin pitkästä aikaa. Anteeksi!
Halvimmillaankin hautaaminen (tuhkaus) n. 800-1000 euroa, joten ihan ilmaiseksi hautaan ei pääse. Tietenkin, jos on varaton, yhteiskunta maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nauroin pitkästä aikaa. Anteeksi!
Ei tarvitse pyytää anteeksi. Minäkin olen nauranut idealleni moneen kertaan. Pappi voisi olla joulupukkiasussa ja tontut laskisivat arkun hautaan. Muistotilaisuudessa kaikki saisivat joululahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei uskonnolliset. Pieni saattoväki kappelissa, 1 punainen kukka max jos haluavat tuoda. Polttohautaus (tuhkat ruusupuskan juurelle minulle tärkeään paikkaan). Musiikkina "Time to say goodbye".
Sen jälkeen hyvät juhlat ystäville, paljon naurua ja hyviä muistoja, vähän kyyneleitä, paljon ruokaa ja hyvää viiniä. Ei surra mun lähtöä vaan iloitaan siitä mitä meillä oli
Kappelissa on uskonnolliset hautajaiset. Uskonnottomille ei ole kappelissa tilaisuutta, uskonnottomat hakevat vain tuhkat tai arkun sieltä ei muuta
Ei mitään peijaisia!!! Ruumis ei tarvitse tulla siunatuksi, sielu se ikuinen, sen sijoitus kaikkein tärkeintä. Usko Jeesukseen ja se on hoidettu!
Minut saa polttaa siinä paffiarkussa ja tuhkat tunturiin,niin olette täyttäneet toiveeni!
Uskon Iankaikkiseen Elämään ylösnousemus ruumiissa!!
Tietoisuutemme säilyy kuoleman jälkeen, niinpä helvetin valinneetkin valintansa ymmärtävät!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeä aihe. Tässä parin kymmenen vuoden hoitajan kokemuksella on niin usein kohdannut sellaisen tilanteen etteivät omaiset tiedä mitä tehdä. Sitten riidellään ja kinastellaan millaiset hautajaiset järjestetään, ketä tulee, arkku vai polttohautaus ym.ym. Lähiomaisten kanssa voisi aiheesta keskustella, puolisot keskenään. Ikään katsomatta. Koskaan ei tiedä mitä päivä tuo tullessaan. Kuolema on osa elämää. Ihan turhaan jätetään puhumatta tästä asiasta. Helpottaa paljon omaisia kun tietää mitä tehdä surun keskellä.
Todellisuudessa jotkut sukulaiset järjestävät siunaustilaisuuden, joka on täysin vainajan elämänkatsomusta vastaan. Tiedän vannoutuneita ateisteja, joille pidettiin kristilliset hautajaiset. Olen ollut sellaisissakin hautajaisissa, joissa vainajan lähiomainen halusi, ettei lauleta virsiä eikä lueta rukouksia. Kuitenkin vainaj
Mutta hautajaiset järjesteteään eläville, ihan sama lauletaanko virsiä, jos muille siitä edes hippussen parempi mieli tulee.
Mietitty. Ei mitään tekopyhyys hautajaisia evlut arkku. Tuhlataan, lähimmät sirottavat tuhkat mereen. Ehkä juovat kahvit. Paperi työt on tehty.
Valkoinen kaunis arkku. Tuhkaus tai arkussa maahan, ei mulla väliä.
Hautajaisissa virsi 555 ainakin ja muutama muu kaunis. Mielellään oikeasti uskova miespappi. Ei leipäpappi.
Paikalle ei tule kovin montaa, jos elän vanhaksi.
Hautaus sukuhautaan.