Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te muut joilla on korkea kolesteroli hyvistä elintavoista huolimatta, mikä selittää sen?

Vierailija
26.05.2025 |

Sain juuri labratulokset. Kolesteroli, erityisesti huono kolesteroli, on erittäin korkea. Olen hämmästynyt, sillä syön erittäin terveellisesti ja liikun paljon.

En tajua, mikä voi selittää asian.

Onko kenelläkään muulla samaa ja jos on (kuten varmaan on, taitaa olla yleinen ongelma), niin mikä teillä on selittävä tekijä ja miten olette ratkaisseet asian?

Kommentit (184)

161/184 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos korkeaa kolesterolia on myös suvussa niin se todennäköisesti aiheutuu perimästä. Silloin lääkitys eli statiinit ja etsetimibi on ainoa LDL-tason alas tuova keino.

Itselläni on tämä tilanne. En kuitenkaan ollut huolissani pelkästä korkeasta LDL-tasosta kun verenpaineet oli aina olleet matalalla ja harrastin säännöllisesti liikuntaa. Eli en ottanut statiineja käyttöön vaikka sitä ehdotettiin. Moneen vuoteen en "turhaan" tarkistanut verenpaineita ja olivatkin tuona aikana huomaamattani nousseet. Siitä kun ei tule oireita.

Sitten sain yllättäen sydäninfarktin, jossa yhteydessä todettiin korkean kolesterolin lisäksi korkea verenpaine ja niiden seurauksena sepelvaltimotauti.

Suosittelen ottamaan kolesterolitason alas statiineilla ajoissa ja lisäksi seuraamaan verenpainetta ainakin kerran vuodessa. Ettei tule ylläriä kun jo siihen ensimmäiseen infarktiin voi kuolla.

M60+

Vierailija
162/184 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

70% kolesterolista valmistaa maksa itse, 30% on ruokavaliosta riippuvainen. Nykyään tiedetään että joillain kolesteroli imeytyy poikkeuksellisen tehokkaasti suolistosta. Jos ruokavaliossa on paljon sokeria, kovaa rasvaa, ei liiku ja unettomuuskin vaivaa, arvot saattaa saada pelkillä elintapamuutoksilla tyydyttävälle tasolle. Jos elintavat ovat ok ja kolesteroliarvot pahasti pielessä, lääkitys on ainoa toimiva keino. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/184 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on matala kolesteroli suuresta ylipainosta huolimatta. En tiedä siihenkään selitystä.

Sama juttu. Syön aivan todella epäterveellisesti ja välillä toivoisin että labra-arvot motivoisivat muutokseen. Terveydenhoitaja veikkailee, että varmaan olen ylipainostani huolimatta kuitenkin liikunnallinen. No en ole.

En siis yhtään epäile etteivätkö arvot voi olla vastaavasti myös huonot vaikka tekisi kaiken nk. oikein.

Vierailija
164/184 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on matala kolesteroli suuresta ylipainosta huolimatta. En tiedä siihenkään selitystä.

Sama juttu. Syön aivan todella epäterveellisesti ja välillä toivoisin että labra-arvot motivoisivat muutokseen. Terveydenhoitaja veikkailee, että varmaan olen ylipainostani huolimatta kuitenkin liikunnallinen. No en ole.

En siis yhtään epäile etteivätkö arvot voi olla vastaavasti myös huonot vaikka tekisi kaiken nk. oikein.

Onko se nk. oikein sitten se mitä kannattaa noudattaa, vaan se millä voi hyvin?

Vierailija
165/184 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Statiinit aiheuttavat ihan oikeasti osalle meistä niin kovia lihaskipuja, että sydänkohtaukseen kuoleminen tuntuu ihan kelpo vaihtoehdolta. 

Vierailija
166/184 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70% kolesterolista valmistaa maksa itse, 30% on ruokavaliosta riippuvainen. Nykyään tiedetään että joillain kolesteroli imeytyy poikkeuksellisen tehokkaasti suolistosta. Jos ruokavaliossa on paljon sokeria, kovaa rasvaa, ei liiku ja unettomuuskin vaivaa, arvot saattaa saada pelkillä elintapamuutoksilla tyydyttävälle tasolle. Jos elintavat ovat ok ja kolesteroliarvot pahasti pielessä, lääkitys on ainoa toimiva keino. 

Sokeri on haitaksi, mutta mainitsemallasi "kovalla rasvalla" ei ole kolesteroliin huonoa vaikutusta.

Vierailija
167/184 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kenelläkään auttaneet elämäntapamuutokset lääkityksen lisäksi? Ajattelin vain, että auttaako liikunnan lisääminen entisestään?

Auttaa liikunta, mutta jos tosiaan noin korkeat, mitä tuossa aiemmassa viestissä kerroit, niin ei se ratkaise koko ongelmaa. Elintavoilla voi vaikuttaa yleensä korkeintaan 2-3 yksikköä. Olen nähnyt monta tapausta, 30 vuotta sh:na.

Vierailija
168/184 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvaako kukaan mikä muu funktio voisi kolesterolille olla kehossa kun aiheuttaa suonitukoksia?

Ei sen funktio ole aiheuttaa suonitukoksia. 

Ei olekaan mutta yleensä keskustelu lähtee siitä oletuksesta että näin on ja sen vuoksi sitä pitää vähentää. Kysyin sillä jos joku sattuisi heräämään siihen että kolesterolille on ihan oikeasti joku hyväkin tehtävä kehossa.

Mutta ei tuo tarkoita etteikö sen liiallinen määrä verenkierrossa voisi silti aiheuttaa ongelmia. 

Mikä on se liiallinen ja onko se hdl, ldl, trigly,kokonaiskole? Vai mikä? Vai näiden suhde? Tajuatko mitään kolesterolista?

On aivan ymmärrettävää, että tieto kolesterolista on monella vähäistä. Eihän nykyisin testata kuin LDL ja kokonaiskole, sitten pillerit kouraan. Tosiasiassa kuitenkin vain triglyn ja HDL:n suhteella on merkitystä.

Vierailija
169/184 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolesterolia tulkitaan ihan väärin. Isossa populaatiossa se mittaa kohtalaisesti elämäntapoja, mutta yksilötasolla siitä ei kannata tehdä johtopäätöksiä, koska jokainen tietää itse kuinka terveellisesti elää.

No ei todellakaan tiedä. Monihan on omille elintavoilleen aivan totaalisen sokea, ja se on täysin normaalia sekä inhimillistä. Toinen liikkuu ja puuhastelee koko ajan, eikä mielestään liiku lainkaan, siinä missä toinen ainoastaan kävelee koiran kanssa korttelin ympäri ja kokee että kyllähän minä lenkkeilen päivittäin. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kuultua, miten "kyllä minä käytän alkoholia ihan kohtuudella" tai "en minä niin epäterveellisesti syö".

Vierailija
170/184 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jopa yli puolella sydänkohtauksen saaneista ihmisillä on normaaleiksi luokitellut kolesteroliarvot. Jos huolettaa niin kannatta käydä otattamassa keramiditesti tai Mehiläisen Hertta-testi tai vastaava. 

Vierailija
171/184 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kenelläkään auttaneet elämäntapamuutokset lääkityksen lisäksi? Ajattelin vain, että auttaako liikunnan lisääminen entisestään?

Auttaa liikunta, mutta jos tosiaan noin korkeat, mitä tuossa aiemmassa viestissä kerroit, niin ei se ratkaise koko ongelmaa. Elintavoilla voi vaikuttaa yleensä korkeintaan 2-3 yksikköä. Olen nähnyt monta tapausta, 30 vuotta sh:na.

Sh:na tietty tajuat, että ne terveydenhoidon ohjeet ei arvoihin vaikuta positiivisesti, pikemminkin päinvastoin.

Vierailija
172/184 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinnöllisyys.

Ei ylipainoa eikä huonoja elintapoja

173/184 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Statiinit aiheuttavat ihan oikeasti osalle meistä niin kovia lihaskipuja, että sydänkohtaukseen kuoleminen tuntuu ihan kelpo vaihtoehdolta. 

Kokeilematta sitä ei tiedä. Itselläni atorvastatin aloitettuna välittömästi sydäninfarktin jälkeen heti suurimmalla mahdollisella annoksella aiheutti pohkeisiin lievää lihaskipua. Ennen sydäninfarktin vuoksi määrätyn 4 viikon sairasloman loppua olivat nuo oireet hävinneet kokonaan.

Oman kokemuksen perusteella sydäninfarktiin liittyvä kipu ja ahdistus on aika lailla eri luokkaa kuin statiinin mahdollisesti osalle ihmisistä aiheuttama lihaskipu. 

Kannattaa myös muistaa, että maailmanlaajuisesti ja Suomessakin sydän- ja verisuonitaudit ovat yleisin kuolinsyy. Suomessa Alzheimerin tauti on mennyt siitä ohitse kuolinsyynä vasta viime vuosikymmenen aikana.

M60+

Vierailija
174/184 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata mennä Mehiläisen tai vastaavan kalliisiin kolesteroli testeihin. Raja-arvot on, ties miksi,  vedetty Suomessa niin alas, että lähes kaikille voi statiini reseptin kirjoittaa. Tällä palstalla päivystää ilmeisesti terveysjättien lääkärit varjelemaan omia bisneksiään. 

Vierailija
175/184 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kohta joku selittää että kannattaa syödä oikeaa voita margariinien sijaan. Suolasuosituksille voi myös antaa piutpaut koska tarvitsemme suolaa 30gr päivässä. Lääkehoito johtaa varmaan syöpään jne..

Suola liittyy verenpaineeseen, ei kolesteroliin. 

Vierailija
176/184 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun olin 8v ja mun kolesteroli mitattiin, kun olin lihonnut vuodessa kun söin isovanhempien välipaloja (sämpylää, mehua, lettuja ym). Ja toki liikunta väheni kun aloitti koulun. Se oli kuulemma kohonnut. Nykyään en tiedä mikä se on, mutta veikkaan että mulla kohoaa jotenkim geneettisesti se että varmaan tulisi sanomista koska nykyäänkin olen ylipainoinen vaikka syön suht terveellisesti. 

Vierailija
177/184 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kohta joku selittää että kannattaa syödä oikeaa voita margariinien sijaan. Suolasuosituksille voi myös antaa piutpaut koska tarvitsemme suolaa 30gr päivässä. Lääkehoito johtaa varmaan syöpään jne..

Suola liittyy verenpaineeseen, ei kolesteroliin. 

Se liittyy myös mahasyöpään, runsassuolainen ruokavalio lisää riskiä.

Vierailija
178/184 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla syy on geenit ja ratkaisu lääkitys.

Tavallinen kolesterolitesti ei kerro koko totuutta: joka kolmannella kolesteroli imeytyy erityisen tehokkaasti

https://yle.fi/a/74-20230978

Vierailija
179/184 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä kipuja saa oikeasti vain 5% statiinin käyttäjistä ja heistäkin se suurimmalla osalla loppuu kun statiini vaihdetaan toiseen statiiniin. Muilla se voi olla psykosomaattista oirehtimista kun he uskovat netissä kiertäviä juttuja. Kannattaa avata se suu lääkäriin vastaanotolla ja pyytää lääkkeen vaihtoa. 

Vierailija
180/184 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

M-1965 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilematta sitä ei tiedä. Itselläni atorvastatin aloitettuna välittömästi sydäninfarktin jälkeen heti suurimmalla mahdollisella annoksella aiheutti pohkeisiin lievää lihaskipua. Ennen sydäninfarktin vuoksi määrätyn 4 viikon sairasloman loppua olivat nuo oireet hävinneet kokonaan.

Oman kokemuksen perusteella sydäninfarktiin liittyvä kipu ja ahdistus on aika lailla eri luokkaa kuin statiinin mahdollisesti osalle ihmisistä aiheuttama lihaskipu. 

Kannattaa myös muistaa, että maailmanlaajuisesti ja Suomessakin sydän- ja verisuonitaudit ovat yleisin kuolinsyy. Suomessa Alzheimerin tauti on mennyt siitä ohitse kuolinsyynä vasta viime vuosikymmenen aikana.

Mitattiinko kolesterolisi muuten kohtauksen aikana tai muutama päivä sen jälkeen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän