Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Helsingin Sanomat: Työpaikat loppu nyt korkeakoulutetut painivat kesäduuneista teinien kanssa

Vierailija
25.05.2025 |

Mammat, nyt ei auta enää edes koulutus. HS uutisoi, että kesätyöpaikoista tapellaan jo niin tiukasti, että mukana on yhtä aikaa 16-vuotiaita opiskelijoita ja 30-vuotiaita vastavalmistuneita maistereita molemmat jonottamassa vuoroa sushibuffetin kassalle tai varastolle. Missä vaiheessa tämä maa meni näin sekaisin?

Ja pahinta on, että tätä esitetään "luonnollisena osana suhdannevaihtelua". Anteeksi mitä? Ovatko meidän nuorten aikuiset nyt hyväksyttävästi tuomittuja nollatunteihin, ansionmenetyksiin ja epätoivoiseen CV-pimppaukseen, koska hallitus "odottaa loppuvuotta"?!

Koulutetaan, verkostoidutaan, uskotaan tulevaan ja silti päädytään kilpailemaan lukiolaisten kanssa samoista pätkätöistä. Siis missä vaiheessa tämä muuttui normaaliksi?

Ja hei mitä tämä tarkoittaa meidän lapsille? Pitääkö jo 12-vuotiaana alkaa kerätä portfoliota ja LinkedIn-profiilia, jotta voi ehkä joskus saada jätskiautovuoron tai siivouskeikan?

Mammat, rehellisesti: oletteko te huolissanne? Onko teidän nuorilla mitään mahdollisuuksia saada töitä? Millä keinoin? Ja onko tässä enää mitään järkeä?

Kertokaa kokemuksia ja näkemyksiä nyt on pakko avata tämä turhautuminen!

Kommentit (229)

Vierailija
121/229 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20-42- iässä sain aina töitä. Minulla ollut 25 eri työnantajaa. 44 v jälkeen en ole saanut kuin yhden kahden viikon työn. Siis olen nyt 50 vuotias ja olenko muka liian vanha tekemään töitä kun ei kelpaa mihinkään.

Minä sain viimeksi töitä 18 vuotta sitten. Ei ole sen jälkeen tarvinnut hakea.

Miksi alapeukut? Olen edelleen töissä niin ei kai minulla huonosti mene vai onko työn tekeminenkin jo pahasta ja pitäisi olla työttömänä? 

Vierailija
122/229 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20-42- iässä sain aina töitä. Minulla ollut 25 eri työnantajaa. 44 v jälkeen en ole saanut kuin yhden kahden viikon työn. Siis olen nyt 50 vuotias ja olenko muka liian vanha tekemään töitä kun ei kelpaa mihinkään.

Miksi alapeukut? Olen edelleen töissä niin ei kai minulla huonosti mene vai onko työn tekeminenkin jo pahasta ja pitäisi olla työttömänä? 

Niin? Ehkä vielä joudut hakemaan töitä, jos huonosti käy. Ei asiaa kannata sen kummemmin hehkuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/229 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on. Kaikki kilpailevat samoista rippeistä. Itsekin hain näin lähes kuusikymppisenä "kesätöitä" ja pääsin. Se että minut valittiin jonkun nuoren sijasta ei varmaankaan ole minun syyni. 

Ei tietenkään ole sinun syy. Se on sen nuoren syy, jota ei valittu kun sinä veit sen paikan.

Tuskin hänenkään. Kumpikaan meistä ei ollut valitsemassa työntekijää. Ei se nuori enkä minä.

Nuori jäi loiseksi ja sinunkin verorahojen pummiksi. Miten hän ei muka ole syyllinen?

Vierailija
124/229 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäpä tämä. Minä olen säästänyt lapsille pienestä lähtien ja mummu liittyi säästäjäksi joitain vuosia sitten. Olen korostanut lapsille, että älkää koskeko. Älkää vaan koskeko niihin rahoihin, jos ei ole pakko. Töistä pieni viipale aina sivuun ja mummu jatkaa niin kauan kuin rahaa irtoaa. Samoin minä. Aika tekee tehtävänsä ja tavoitteena on, että tuossa 50v. ei ole ihan pakko olla töissä pystyäkseen elämään kelvollista elämää. Ei rikasta, mutta tuottoa tulee sen verran osakkeista/rahastoista, että saa keskinkertaisen palkan tekemättä mitään. Siinä vaiheessa kiittää minua, äitiäni ja itseään, että asiaa on hoidettu pitkällä jänteellä. Se voi parikymppisestä tuntua pitkältä ajalta, mutta se 50 on mittarissa ennen kuin huomaakaan. Toki, voihan nekin rahat kadota, mutta pakko on johonkin panostaa ja luottaa. 

Ne pärjää aina, joilla on sukanvarressa ja perintöjä tulossa päälle. 

Vierailija
125/229 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Irtisanoisin kaikki miehet eikä yhtään miestä palkattaisi, ainoastaan naisia.

Itse taas irtisanoisin kaikki persut.

Irtisanoisit parhaat työtekijät ja hankalat ja tyhmät vassarit saisi jäädä töihin.

Voisin kertoa sinulle tarinan työkaveristani joka on persu mutta riittänee varmaan jos kerron että ääntä hänestä lähtee mutta mitään ei tapahdu. Työaika on hänelle täysin vieras käsite ja mitään ei tehdä jos ei erikseen käsketä. Kaikkea siirretään kunnes on ihan pakko. Ja hän on minun tietämäni persu ja käytöksellään kertoo minulle persujen työmoraalista.

-eri

Vierailija
126/229 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perusongelma on se, että poliitikot eivät halua tunnustaa sitä faktaa, että kaikki eivät voi enää työllistyä tässä maassa. Se on niin suuri ongelma, että sen takia mieluummin syyllistetään työttömiä, vedotaan suhdanteisiin tai hoetaan mutkusannaa.

Kohta kun rys*ä hyökkää on kaikilla töitä.

Vierailija
127/229 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi korkeakoulutetuille ei ole korkeaa osaamista vaativia työpaikkoja?

Tekemistä kyllä riittäisi, mutta väkeä on vähennetty vähän joka puolelta. Yksityinen sektori vierastaa korkeita tutkintoja eikä osaa nähdä korkeakoulutettuja innovatiivisena resurssina. Eihän Suomessa ole tehty aikoihin mitään merkittäviä keksintöjäkään. Tuotantoa on siirretty muihin maihin ja maata kolonialisoidaan täyttä häkää, kun ulkomaalaiset saavat avata kaivoksia ja rakentaa datakeskuksia puhumattakaan niistä suurista ulkomaisista pääomista, joilla tuulivoimabisnestä pyöritetään.

Suomi on tytäryhtiötalous.

Och kommer att förbli det, då det är för dyrt att äga ett företag i Finland.

Nu sänks bolagsskatten till 18 %. Det kan väl öka mängden bolag i Finland, men inte ägande av dem. Det är fortfarande väldigt dyrt att äga ett bolag i Finland.

Vierailija
128/229 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on. Kaikki kilpailevat samoista rippeistä. Itsekin hain näin lähes kuusikymppisenä "kesätöitä" ja pääsin. Se että minut valittiin jonkun nuoren sijasta ei varmaankaan ole minun syyni. 

Ei tietenkään ole sinun syy. Se on sen nuoren syy, jota ei valittu kun sinä veit sen paikan.

Tuskin hänenkään. Kumpikaan meistä ei ollut valitsemassa työntekijää. Ei se nuori enkä minä.

Nuori jäi loiseksi ja sinunkin verorahojen pummiksi. Miten hän ei muka ole syyllinen?

Koska hän ei ole päättänyt palkkaamisesta. Hän on tehnyt parhaansa ja yrittänyt kuten minäkin. Minun veroistani saa maksaa hänen perustoimeentuloaan koska hän ei ole tehnyt mitään väärin.

Vierailija
129/229 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2010 oli monelle sama tilanne. Töitä ei vain saanut. Itsekkin valmistuin ja pääsin pätkätyö helvettiin työttömyyden jälkeen. Lyhyitä pätkiä ympäri suomen muutellen. Säästetyt rahat meni muuttoihin ja ystävyys / parisuhteet katkesivat aina. Sitten lopetin ystävien hankkimisen kun tiesi, että kohta taas katkeaa. Edelleen olen pienipalkkaisissa töissä, enkä koskaan saanut koulutusta vastaavaa työtä. Perhe jäi perustamatta ja lapset saamatta kun sen iän muutteli työnperässä. 

Vierailija
130/229 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jälkikasvulle kannattaa teroittaa sellainen fakta, että nykytilanteessa ei enää ole odotettavissa yhden duunin eläkeputkea eli uraa, paitsi ehkä opettajilla ja terveydenhuollon työntekijöillä. Eikä heilläkään välttämättä. Oman tietotaidon kehittämistä ei ehkä kannata keskittää vain yhdelle osaamisalueelle.

Meille teroitettiin tätä koulun opo-tunneilla 80-luvulla. 

Siihen aikaan luettiin ruotsia ja pääsi helposti Ruotsiin sairaala-apulaiseksi tai hoiva-avustajaksi kesätöihin. Olen itse ollut monta kesää noissa hommissa. Asuin muiden suomalaisten kesätyöntekijöiden kanssa työntekijöiden asuntolassa. Siellä oli muitakin kansallisuuksia, myös kantaruotsalaisia. 

Nykyään ruotsin demonisoiminen on johtanut siihen, että suomalaisten kielitaito on heikentynyt. Jos on tehnyt kuten vanhemmat ovat neuvoneet ja hankkinut ruotsista viitosen todistukseen, ei tietenkään pääse mihinkään. Ruotsia osaava suomenkielinen pääsi täksi kesäksi helposti ainakin laitoshuoltajan ja hoiva-avustajan sijaiseksi kesätöihin.

Vierailija
131/229 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vain olla ahkera ja aktiivinen. Ei niitä töitä kukaan tule kotiin tarjoaminen. Rohkeasti yhteyttä työhönottajiin ja reippautta. Veltot ei työllisty.

Vierailija
132/229 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekemistä kyllä riittäisi, mutta väkeä on vähennetty vähän joka puolelta. Yksityinen sektori vierastaa korkeita tutkintoja eikä osaa nähdä korkeakoulutettuja innovatiivisena resurssina. Eihän Suomessa ole tehty aikoihin mitään merkittäviä keksintöjäkään. Tuotantoa on siirretty muihin maihin ja maata kolonialisoidaan täyttä häkää, kun ulkomaalaiset saavat avata kaivoksia ja rakentaa datakeskuksia puhumattakaan niistä suurista ulkomaisista pääomista, joilla tuulivoimabisnestä pyöritetään.

Och kommer att förbli det, då det är för dyrt att äga ett företag i Finland.

Nu sänks bolagsskatten till 18 %. Det

Ime kyrsää svedupelle

Vierailija
133/229 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Ehkä vielä joudut hakemaan töitä, jos huonosti käy. Ei asiaa kannata sen kummemmin hehkuttaa.

Toki niin voi käydä tai sitten ei. Työt loppuu tasan siinä vaiheessa kun ihmiset lopettavat kaiken kulutuksen ja on aika epätodennäköistä että niin käy kun päinvastoin tavaraa liikkuu joka vuosi enemmän ja enemmän ja töitä painetaan kolmessa vuorossa urakalla. Ja työpaikan säilyvyys on ihan itsestä kiinni. Kun tekee reippaasti töitä niin niitä riittää.

Vierailija
134/229 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Och kommer att förbli det, då det är för dyrt att äga ett företag i Finla

Ei se mikään swedu ole, vaan suomalainen mies, ikää 40-49

Vierailija
135/229 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maan talous on junnannut vuodesta 2009 aloillaan. Tässä maassa ei tehdä riittävästi tutkimusta ja tuotekehitystä ja siten saada länsimaisille kelpaavia tuotteita myyntiin. Koulutusleikkaukset siis kostautuvat. Myös suomalainen osinkopolitiikka aiheuttaa sen, etteivät firmat halua sijoittaa rahaa innovointiin, tutkimukseen ja tuotekehitykseen. Ulkomaalaiset sijoitusrahastot jne saavat ~70% Helsingin pörssin pörssiyritysten jakamista osingoista.

Ulkomaalaisille on aivan sama, että onko suomalaisilla myyviä tuotteita ja töitä. Heitä kiinnostavat jopa suursijoittaja Warren Buffetin ihmettelemät suuret osingot. Suomalainen sijoittaja on puolestaan pölvästi, joka ajattelee myyvänsä osakkeet jos osingoista otettaisiin 10-15% firman TKI-menoihin. Suo siellä ja vetelä täällä. Homma on ihan itse aiheu

Jos 70% osingoista menee ulkomaille, tarkoittaa se että 70% pörssiyhtiöiden osakkeista on ulkomaisten sijoittajien omistuksessa. Toisin sanoen investoivat Suomeen.

Yritys ei pyri maksimoimaan osinkoja, vaan arvoa. Firmat maksavat osinkoa vain sen vuoksi että haluavat palauttaa rahaa omistajille, se ei tapahdu investointien kustannuksella, vaan se tapahtuu jos ei löydy investointeja joiden tuotto ylittää pääoman kustannuksen.

Osinkoja maksetaan koska rahaa on liikaa. Toinen vaihtoehto on ostaa takaisin omia osakkeitaan. Molemmat palauttavat rahaa omistajille koska firman näkökulmasta on parempi että omistajat etsivät rahoille parempia käyttökohteita kuin mitä firma voi löytää.

Tämä että osingot on jokin kirisana on suorastaan hämmästyttävä. Asia käydään jokaiselle corporate finance-kurssilla läpi, ei se ole mikään salaliitto missä pukumiehet hieroo käsiään ja pohtii paljonko osinkoja voidaan huijata itselleen. Omien osakkeiden osto on veroteknisesti halvempaa kuin osingot, siksi Buffett itseasiassa suosii niitä osinkojen sijaan.

Voisit osata oikeasti näiden juttujen perusasiat ennen kuin suollat itsevarmasti mutupaskaa.

Vierailija
136/229 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas lauma ilmeisesti ihan oikeustoimikelpoisia aikuisia syyttämässä hallitusta omista ongelmistaan. Koko ongelma tässä maassa on liika valtiokeskeisyys, mitään ei tapahdu ilman tukiaisia kun kaikki on veroilla ja maksuilla tehty liian kalliiksi. Mitä se teidän mielestä kertoo että it ala on nyt vaikeuksissa kun julkinen puoli ei tilaa enää niin paljon kuin aiemmin? Suurin osa Suomen isoista yrityksistä on alunperin valtion yrityksiä johtuuko siitä että kaikki ollaan yhtä persaukisia demareita tässä verotuksen ihmemaassa joilla ei ole varaa perustaa mitään yrityksiä. 

Vierailija
137/229 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää vain olla ahkera ja aktiivinen. Ei niitä töitä kukaan tule kotiin tarjoaminen. Rohkeasti yhteyttä työhönottajiin ja reippautta. Veltot ei työllisty.

Pitää vain olla ahkera ja aktiivinen. Ei niitä puolisoita kukaan tule kotiin tarjoaminen. Rohkeasti yhteyttä deitteihin ja reippautta. Veltot ei pariudu.

Vierailija
138/229 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

15v poikani sai töitä 2 kuukaudeksi makkaratehtaalta 

Vierailija
139/229 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa tästäkin keskustelusta, miten suomalaiset ovat laitostuneet autettaviksi vauvoiksi. Opiskelijoille on tarjolla kesätöitä Ruotsissa. Vakitöitä on tarjolla ympäri Eurooppaa, moni työnantaja maksaa jopa muuttoavustusta.

Vierailija
140/229 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen vauvakuumeesta kärsivä voisi miettiä että mitä omalle lapselle pystyy tarjota.

Jenkeissä ollut myös sama ongelma pitkään  ja siellä on trendannut "college is a scam" -sanonta. Mitä järkeä maksaa lapselle monen sadan tuhannen dollarin college-tutkintoa, jos sillä ei pääse edes mäkkäriin töihin?