Helsingin Sanomat: Työpaikat loppu nyt korkeakoulutetut painivat kesäduuneista teinien kanssa
Mammat, nyt ei auta enää edes koulutus. HS uutisoi, että kesätyöpaikoista tapellaan jo niin tiukasti, että mukana on yhtä aikaa 16-vuotiaita opiskelijoita ja 30-vuotiaita vastavalmistuneita maistereita molemmat jonottamassa vuoroa sushibuffetin kassalle tai varastolle. Missä vaiheessa tämä maa meni näin sekaisin?
Ja pahinta on, että tätä esitetään "luonnollisena osana suhdannevaihtelua". Anteeksi mitä? Ovatko meidän nuorten aikuiset nyt hyväksyttävästi tuomittuja nollatunteihin, ansionmenetyksiin ja epätoivoiseen CV-pimppaukseen, koska hallitus "odottaa loppuvuotta"?!
Koulutetaan, verkostoidutaan, uskotaan tulevaan ja silti päädytään kilpailemaan lukiolaisten kanssa samoista pätkätöistä. Siis missä vaiheessa tämä muuttui normaaliksi?
Ja hei mitä tämä tarkoittaa meidän lapsille? Pitääkö jo 12-vuotiaana alkaa kerätä portfoliota ja LinkedIn-profiilia, jotta voi ehkä joskus saada jätskiautovuoron tai siivouskeikan?
Mammat, rehellisesti: oletteko te huolissanne? Onko teidän nuorilla mitään mahdollisuuksia saada töitä? Millä keinoin? Ja onko tässä enää mitään järkeä?
Kertokaa kokemuksia ja näkemyksiä nyt on pakko avata tämä turhautuminen!
Kommentit (229)
Vierailija kirjoitti:
Nuori revitään töihin opiskeluaikana (proviisori). Koko ajan mangutaan milloin pääsisit.
Apteekkeja onkin joka kulmassa. Mutta miksi?
Vierailija kirjoitti:
20-42- iässä sain aina töitä. Minulla ollut 25 eri työnantajaa. 44 v jälkeen en ole saanut kuin yhden kahden viikon työn. Siis olen nyt 50 vuotias ja olenko muka liian vanha tekemään töitä kun ei kelpaa mihinkään.
Minä sain viimeksi töitä 18 vuotta sitten. Ei ole sen jälkeen tarvinnut hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi korkeakoulutetuille ei ole korkeaa osaamista vaativia työpaikkoja?
Tekemistä kyllä riittäisi, mutta väkeä on vähennetty vähän joka puolelta. Yksityinen sektori vierastaa korkeita tutkintoja eikä osaa nähdä korkeakoulutettuja innovatiivisena resurssina. Eihän Suomessa ole tehty aikoihin mitään merkittäviä keksintöjäkään. Tuotantoa on siirretty muihin maihin ja maata kolonialisoidaan täyttä häkää, kun ulkomaalaiset saavat avata kaivoksia ja rakentaa datakeskuksia puhumattakaan niistä suurista ulkomaisista pääomista, joilla tuulivoimabisnestä pyöritetään.
Suomi on tytäryhtiötalous.
Moni työssäkäyvä ei tunnu ymmärtävän, että töitä ei ihan oikeasti ole. Näillä myös tuntuu olevan käsitys itsestä jotenkin muita parempana ja erinomaisempana niin, ettei työttömyys voisi heitä koskettaa.
Itselläni on (toistaiseksi) työpaikka, mutta olen katsonut alani työtilannetta joka on surkea eikä työpaikkoja käytännössä ole. Nyt sitten vielä ansiosidonnainen leikattu ja asuntojen arvo romahtanut, niin voi tulla monelle yllätyksenä todellisuus, kun työttömyys osuukin omalle kohdalle.
Toki tätä äänestivät ja tätä saivat.
Suomi on niin kummallisessa jamassa monessa suhteessa ja asiassa. Mikään täällä ei ole hyvin, eikä asioita edes yritetä saada kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irtisanoisin kaikki miehet eikä yhtään miestä palkattaisi, ainoastaan naisia.
Itse taas irtisanoisin kaikki persut.
Irtisanoisit parhaat työtekijät ja hankalat ja tyhmät vassarit saisi jäädä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuori revitään töihin opiskeluaikana (proviisori). Koko ajan mangutaan milloin pääsisit.
Suomi on sairas maa ja suomalaiset sairas kansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset saavat mitä halusivat. Työvoimapulaan uskotaan niin kauan kun itse joutuu työttömäksi.
T ä m ä! Ja huudetaan sitä "mee töihin" ja "ala yrittäjäksi". Kyllä sen sitten huomaa, kun potkut osuu omalle kohdalle :) kukaan ei ole korvaamaton - varsinkaan se koviten huutava persuduunari.
No sinä tukiloinen olet kyllä helposti korvattavissa.
Mikä sinulla on ongelma? En ole yhtään keskiverto suomalaiste enempää tukiloinen, taitaa sun omat pirut luoda näidä ajatuksia sinun omaan päähän? terveisin T Ä M Ä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin sen takia että on kannattavaa bisnestä.
tilanne on ollut tälläinen jo vuosia, mutta nyt se on vain pahentunut. Työllistyminen on rykinyt pahasti jo yli 5 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset saavat mitä halusivat. Työvoimapulaan uskotaan niin kauan kun itse joutuu työttömäksi.
T ä m ä! Ja huudetaan sitä "mee töihin" ja "ala yrittäjäksi". Kyllä sen sitten huomaa, kun potkut osuu omalle kohdalle :) kukaan ei ole korvaamaton - varsinkaan se koviten huutava persuduunari.
Mikä sinulla on ongelma? En ole yhtään keskiverto suomalaiste enempää tukiloinen, taitaa sun omat pirut luoda näidä ajatuksia sinun omaan päähän? terveisin T Ä M Ä
Eka T Ä M Ä ei ollut minun TÄMÄ
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka 30v korkeakoulutettu nainen pystyy kilpailemaan 18v typyn kanssa jossain mehubaarissa missä kireät trikoohousut ja toppi työasuna?
Ei mahdollisuuksia! Etenkin jos päässyt plösähtämään
Niin ja miltä se näyttäisi 'aikuinen' nainen siellä pikku tyttöjen keskellä muutenkaan? vaikka ikärasismia ei saisi olla.
Ei minua ainakaan kiinnosta miltä se mehua tai ruokaa minulle tarjoileva ihminen näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
K marketteja on enemmän. Ehkä.
Vielä pari vuotta sitten esikoiselle oli lukion jälkeen tarjolla vaikka kuinka paljon keikkatöitä esim. kaupan kassana ja päiväkodeissa. Nyt nuorempi samassa iässä, mutta joka paikkaan yhtäkkiä satoja hakijoita. Ei päässyt edes kaupan kassalle. Kaverin fiksu tytär ei päässyt edes hampurilaisravintolaan.
Tilanne on tällä hetkellä surkea kun kaikki työttömät koulutetut aikuiset taistelee näistä paikoista nuorten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eka T Ä M Ä ei ollut minun TÄMÄ
Täh?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi maisterintutkintoa. Oman alan töihin en ole työllistynyt vaan hakenut ruokakauppaan hyllyttäjäksi, mäkkärin kassalle minnekään en ole päässyt, vaikka mielelläni ottaisin vastaan työn kuin työn.
Mutta palstalaiset persuthan syyttelee ettei maistereille kelpaa muiden alojen työt. Eikai nuo Ajatusten Tonavat voi erehtyä?
Voit opiskella naistutkimuksen tuplatohtoriksi eikä kukaan sinua palkkaisi mihinkään. Kaikki tutkinnot eivät ole samanarvoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KOULUTTAUTUNEET, MUUTTAKAA ULKOMAILLE. Jopa ei niin nuoret.
Suomen talous on sakannut jo melkein 20 vuotta, päättäjät hukuttavat maata kehitysmaalaisiin, ja tästä ollaan tekemässä Naton puskurivyöhykettä. Ette ole mitään velkaa maalle, joka vain ottaa, ottaa ja ottaa antamatta mitään vastineeksi.
Kannattaa laittaa nämä koulukset maksullisiksi jos vie sitten osaamisensa heti ulkomaille. Ei tämä maa ole mikään hyväntekeväisyyslaitos josta poimitaan vain itselle sopivat asiat ja jätetään yhteiskunnan tukeminen omalla panoksellaan muille.
Laittakaa ihmeessä maksullisiksi. Kyllähän se persuilta onnistuu. Jälleen yksi naula suomen arkkuun.
-eri
Eli sinun mielestäsi pitää saada kaikki ilmaiseksi ja olla itse antamatta panostaan yhteiskunnalle? Et eroa niistä elämäntapatyöttömistä yhtään. Tällä tapaa sen naulan voi todellakin laittaa maamme arkkuun tekemällä hyväntekeväisyyttä ja saamatta siitä panostuksesta maallemme yhtään mitään hyötyä. Olet sinä todellinen typerys.
Vierailija kirjoitti:
Nuori?
Vierailija kirjoitti:
Kaupoistakin on kadonnut valtavasti kassamyyjien paikkoja, kun itsepalvelukassat ilmestyivät ja ihmiset suostuvat niitä vielä käyttämään. Nämä oli hyviä työpaikkoja nuorille lukiolaisille ja opiskelijoille.
Samoin pikaruokapaikossa hlökuntaa on vähennetty, kun itsepalvelukassa hoitaa tilauksen. Toki näissä monesti tilauksen teko on helpompaa kuin suoraan kassalle. Pöydän pyyhkijät eivät ole lisääntyneet ja osa ko. ravintoloista on todella sotkuisia.
Oma lapsi on työllistynyt harrastuksen kautta. Muuta työtä ei ole saanut hakemisesta huolimatta.
Suomi-introvertti ottaa nuo uutuudet ilolla vastaan, koska kammoaa kontaktia ja toisen ihmisen kanssa puhumista. Täällä yhdessä aihetta käsitelleessä ketjussa joku selitti, että on muka puhuvinaan puhelimessa ettei joudu moikkaamaan ja kiittämään kaupan kassaa. Jokin on mennyt sosiaalistumiskasvatuksessa suomalaisilla pahasti vikaan. Ennen vanhaan laitettiin lapsia tarkoituksellisia asioille ostamaan vaikka hiivapakettia, että kaupassa asioinnin etiketti tulisi luontevasti tutuksi. Silloin ei ollut puhettakaan, että joku olisi ollut työpaikalla edes tervehtimättä työkaveria luurit korvilla koko päivän. Nyt vedotaan introvettiyteen kun puolustellaan huonoja käytöstapojaan.
Tuskin hänenkään. Kumpikaan meistä ei ollut valitsemassa työntekijää. Ei se nuori enkä minä.