Helsingin Sanomat: Työpaikat loppu nyt korkeakoulutetut painivat kesäduuneista teinien kanssa
Mammat, nyt ei auta enää edes koulutus. HS uutisoi, että kesätyöpaikoista tapellaan jo niin tiukasti, että mukana on yhtä aikaa 16-vuotiaita opiskelijoita ja 30-vuotiaita vastavalmistuneita maistereita molemmat jonottamassa vuoroa sushibuffetin kassalle tai varastolle. Missä vaiheessa tämä maa meni näin sekaisin?
Ja pahinta on, että tätä esitetään "luonnollisena osana suhdannevaihtelua". Anteeksi mitä? Ovatko meidän nuorten aikuiset nyt hyväksyttävästi tuomittuja nollatunteihin, ansionmenetyksiin ja epätoivoiseen CV-pimppaukseen, koska hallitus "odottaa loppuvuotta"?!
Koulutetaan, verkostoidutaan, uskotaan tulevaan ja silti päädytään kilpailemaan lukiolaisten kanssa samoista pätkätöistä. Siis missä vaiheessa tämä muuttui normaaliksi?
Ja hei mitä tämä tarkoittaa meidän lapsille? Pitääkö jo 12-vuotiaana alkaa kerätä portfoliota ja LinkedIn-profiilia, jotta voi ehkä joskus saada jätskiautovuoron tai siivouskeikan?
Mammat, rehellisesti: oletteko te huolissanne? Onko teidän nuorilla mitään mahdollisuuksia saada töitä? Millä keinoin? Ja onko tässä enää mitään järkeä?
Kertokaa kokemuksia ja näkemyksiä nyt on pakko avata tämä turhautuminen!
Kommentit (229)
Vierailija kirjoitti:
Kuinka juntti pitää olla korkeakoulutetun että haluaa töihin
Siis lasten töihin. Varastaa lasten paskaduunit.
Huvittavaa ja säälittävää. Kesätöitä on tarjolla enemmän kuin hakijoita. Nykyään on INTERNET, jonka avulla voi hakea kesätöitä muista Pohjoismaista. Nykyään työnhaku tosiaan onnistuu kotisohvalta käsin ja kaikki työhaluiset kyllä pääsevät töihin.
Aloin tässä itsekin harkitsemaan, pitäisikö viettää ensi kesän kesäloma Grönlannissa kalatehtaalla.
Minulla on työtä kyllä. Mutta tällä alalla vaaditaan poikkeuksetta referenssejä, ennenkuin voi yrittäjänä saada töitä. Kukaan ei luota kokemattomaan. T. Suunnitteluinsinööri.
"Minusta on piristävää, että joku kirjoittaa tänne ruotsiksi. Ei niitä viestejä ole pakko lukea, jos ei pidä ruotsista. Itse kun harkitsen lähteväni työnhakuun länsinaapuriin, yritän mielelläni palautella mieleen ruotsin kieltä."
Se "joku" osaa selvästikin suomea, kun kerran kykenee sekaantumaan suomenkielisiin keskusteluihin. Jos hän ei osaa itse kirjoittaa suomeksi, konekäännös auttaa - todennäköisempi skenaario on kuitenkin se, että hän snobbailee postaamalla palstalle suomenkielisten hengentuotteidensa ruotsinkielisen konekäännöksen. Ruotsinkielisiä keskusteluja varten voi perustaa omat ketjunsa.
Vierailija kirjoitti:
Kauhee työvoimapula!
Huutava työvoimapula ujeltaa puissa, huuu!
Vierailija kirjoitti:
"Minusta on piristävää, että joku kirjoittaa tänne ruotsiksi. Ei niitä viestejä ole pakko lukea, jos ei pidä ruotsista. Itse kun harkitsen lähteväni työnhakuun länsinaapuriin, yritän mielelläni palautella mieleen ruotsin kieltä."
Se "joku" osaa selvästikin suomea, kun kerran kykenee sekaantumaan suomenkielisiin keskusteluihin. Jos hän ei osaa itse kirjoittaa suomeksi, konekäännös auttaa - todennäköisempi skenaario on kuitenkin se, että hän snobbailee postaamalla palstalle suomenkielisten hengentuotteidensa ruotsinkielisen konekäännöksen. Ruotsinkielisiä keskusteluja varten voi perustaa omat ketjunsa.
Siis tännehän perustetaan ketjuja aiheen mukaan, ei kielen mukaan. Suomenkielisissä viesteissä viljellään jatkuvasti englanninkielisiä ilmauksia, esim. Red flag, turn off, celebrity crush, guilty pleasure, bucket list, must have, sample, discovery set jne. Joten tänne mahtuu hyvin ruotsiakin sekaan niin kauan kuin oletetusti suomenkieliset mammat eivät itse osaa kirjoittaa suomeksi.
Joten menehän siitä muualle määräilemästä, komentoora.
Molemmat aikuiset lapseni ovat tällä hetkellä työttöminä, samoin minä. Toinen lapsista aikoo vielä opiskella, toinen ei. Opintotukea lapseni ei enää saa, kun on sen jo yhteen tutkintoon käyttänyt, mutta hänellä on säästöjä. Niillä aikoo nyt sitten elää...
Voi surku tätä Suomen tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vallankumous on ainoa mahdollisuus selvitä tästä paskasta, lähteä kunnolla kadulle vuodattamaan verta, kuten muuallakin Euroopassa tehdään, nyt ei enää kiltteys auta, vaan pitää oikeasti Tehdä jotain, eikä vain makua. Tavallisille nuorilla ei ole Suomessa kohta ei sitten niin minkäänlaista tulevaisuutta, josko ei oikeastaan kyllä muillakaan.
"Menkää kaduille vaatimaan talouskasvua" @ Nalle Wahlroos.
Kyllä Nalle tietää. Talouskasvu on ainoa mahdollisuus sille että töitä löytyy tulevaisuudessa.
Kuinka juntti pitää olla korkeakoulutetun että haluaa töihin