Lihavuus ei ole valinta
Mulla ei ole itsekuria ollut koskaan ollenkaan. Aloitin laihdutuslääkkeen, joka sopinut tosi hyvin ja paino tippunut hyvää vauhtia. Odotan, että paino tippuu vielä sen verran, että jaksan palata vanhojen liikuntaharrastusten pariin.
Tiesittekö, että älykäs ihminen pystyy asettumaan toisen ihmisen asemaan, vaikka itsellä ei olisi sama ongelma/tilanne. Se on vaan monelle niin älyttömän vaikeaa. Aloitetaan neuvominen ja haukkuminen. Kannattaa lukea tutkimuksia lihavuudesta. Se ei ole oma valinta.
Kommentit (101)
Se lihavuus tulee usein juuri luonteenpiirteitä koska lihavat on leppoisia.
Tuli niin paha mieli, että menen namikätkölle.
Vierailija kirjoitti:
Valinta on olla hakematta apua. Painon pudottaminen on vaikeaa. Kannatta hakea apua.
Sitä ei vaan saa muualta kuin yrittäjiltä joiden valmennukset maksaa ja paljon.
Sanonta: "kannan omat läskini" ei pidä paikkansa siinä vaiheessa kun joudut sairaalaan.
t.hoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valinta on olla hakematta apua. Painon pudottaminen on vaikeaa. Kannatta hakea apua.
Laihdutuslääke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus tai mikään muukaan riippuvuussairaus ei ole valinta. Jotkut ihmiset eivät vain pysty asettumaan alhaisen älykkyysosamääränsä vuoksi muiden asemaan, vaikka mitä tekisi.
Alkoholisti pystyy lopettamaan juomisen, kun ensin tekee sen valinnan, että lopettaa. Sairaus ei ole valinta, mutta se miten jatkat elämää sen jälkeen, kun se on todettu, siinä on useitakin valinnan paikkoja.
T. Raittiin alkoholistin vaimo
Syömistä ei pysty lopettamaan. Sitä pitäisi pystyä hallitsemaan, on aika lailla eri asia.
Ei ole. Syömistä ei pysty lopettamaan, mutta lihomista aiheuttavat elämäntavat pystyy lopettamaan. Käytännössä riippuvuusairaudet juontuu aina samoista syistä. Se oma mieli on se mikä selittää, ettei asioita voi tehdä toisella tavalla. Aivojen kemia on totutettu riippuvuussairauksille tyypillisiin palkitsemismalleihin. Siinä on iso työ opettaa ne uuden ohjelmoinnin mukaisiksi, mutta se ei ole mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vaan oma valinta on (aikuisille ihmisille), eikä se siitä itkemällä mihinkään muutu. Kuka päättää mitä suuhusi päivän aikana laitat? Kuka päättää kuinka paljon liikuntaa harrastat? Kuka on vastuussa siitä että keho ja mieli voi hyvin? Uni, ravinto, liikunta, tuossa järjestyksessä. Kuka niistä on vastuussa jos ei ihminen itse?
Kyllä se jokaisen ihan omissa valinnoissa on.
Niinpä, uni. Ja se ei enää olekaan oma valinta. Nukkuminen hajosi esivaihdevuosissa ja kilot alkoivat kertyä. Stressaava työ pahensi tilannetta. Nykyään asiasta puhutaan paljon enemmän, joten toivottavasti nuoremmat osaavat pyytää hormonihoidon paljon aikaisemmin. Yleislääkärillä ei 15 vuotta sitten ollut muuta tarjota kuin nukahtamisläkkeitä eivätkä ne tuottaneet sellaista unta, joka olisi virkistänyt.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vaan oma valinta on (aikuisille ihmisille), eikä se siitä itkemällä mihinkään muutu. Kuka päättää mitä suuhusi päivän aikana laitat? Kuka päättää kuinka paljon liikuntaa harrastat? Kuka on vastuussa siitä että keho ja mieli voi hyvin? Uni, ravinto, liikunta, tuossa järjestyksessä. Kuka niistä on vastuussa jos ei ihminen itse?
Kyllä se jokaisen ihan omissa valinnoissa on.
Näinhän se on mutta kyllä arki voi olla todella uuvuttavaa ja helposti tulee lipsuttua terveellisistä elintavoista. Vielä kun siihen lyödään sairaus joka vie yöunet, uuvuttaa ja jäytää kipuina ympäri kroppaa, niin harva kykenee olemaan päättäväinen ja sisukas. Jokainen ymmärtää kun omalle kohdalle osuu. Ruoasta tulee palkinto kun on taas yhden vuorokauden saanut raahustettua elävänä läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa. Itse luin yhden kirjan 25 vuotta sitten, se romutti käsitykseni kaloreiden merkityksestä lihomisessa ja laihtumisessa. Eli ns. Kaloriteoria on laihduttajalle aika hyödytön tieto. Ensin pitää tietää, millainen ruoka (ja ennenkaikkea miksi) saa painon nousemaan, ja sitten voi itse kokeilla, millä ravinnolla kropan saa siihen asentoon, että se alkaakin polttaa sitä varastorasvaa. Kirjoissa on yleensä tähän valmiita ravinto-ohjelmia muutaman viikon ajalle.
Veikkaan, että aika harva on tullut lihavaksi terveellisesti syömällä.
Mulle lääkäri sanoi, että nyt kun käytät lääkettä tiedät miltä ns. normaali ruokahalu ja elämä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus tai mikään muukaan riippuvuussairaus ei ole valinta. Jotkut ihmiset eivät vain pysty asettumaan alhaisen älykkyysosamääränsä vuoksi muiden asemaan, vaikka mitä tekisi.
Alkoholisti pystyy lopettamaan juomisen, kun ensin tekee sen valinnan, että lopettaa. Sairaus ei ole valinta, mutta se miten jatkat elämää sen jälkeen, kun se on todettu, siinä on useitakin valinnan paikkoja.
Syömistä ei pysty lopettamaan. Sitä pitäisi pystyä hallitsemaan, on aika lailla eri asia.
Aina tuo nokkela kommentti. Ihminen kuolee nopeammin nesteen kuin ruoan puutteeseen. Se, mitä sitten syö tai juo, onkin toinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että aika harva on tullut lihavaksi terveellisesti syömällä.
Moni syö terveellisesti, mutta liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, ei ole valinta. Olin super lihava vauva. Vaikka minua ei ruokittu lähes lainkaan, en kuitenkaan millään laihtunut pienenäkään. Keho vain kasvoi. Aikuisenakin olin kerran kokonaisen viikon syömättä (kasviksia) mutta lihoin vain 5 kg lisää! Ja ei, minulla ei ole mitään tautia. Lihavuus vain ei ole valinta, painoa vain kertyy vuosi vuodelta lisää tein mitä tahansa. 120 kg taitaa tulla täyteen vuoden päästä, mutta vain paisun paisumistani. Syön vain 1000 kaloria päivässä. En missään nimessä syö oikeasti 10000 kaloria.
Psyykkiseen hoitoon kehottaisin hakeutumaan.
Niin kuin kaikki lihavat?
Paino on yksi harvoista asioista joihin ihminen pystyy kehossaan itse vaikuttamaan. Tämä on hyvä uutinen eikä huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavuuden kustannukset julkisessa sairaanhoidossa ovat satoja miljoonia/vuosi.
Liika lihavuuden ja sairaalloisen lihavuuden mukana tulee sydän- ja verisuoni sairaudet, syöpä riski kasvaa huomattavasti, nivel- ja liikuntaelin sairaudet, jne. Kaikista noista tulee kustannuksia valtiolle.
Joten kyllä se lihavuus on erittäin suuri kustannuserä maassamme, joka on muutenkin jo puilla paljailla.
Lihavuus vero on varmasti jo valmisteilla terveys valiokunnassa.
Sokeri veroa pitäisi nostaa kunnolla n.200% sitten se alkaisi näkymään jossain tilastoissa.
Siksi lihavuuslääkkeiden hintaa pitää laskea.
Kuka muuten punnitsee kaikki suomalaiset? Entä, jos ei suostu vaa alle? Tuleeko poliisi pakottamaan? Verotetaanko tupakoinnista ja alkoholin käytöstä?
Tupakan ja halvimman alkoholin hinnasta n. 90 % on veroa, joten kyllä niitä verotetaan aika lailla. Jos "epäterveelliseen" ruokaan ja herkkuihin kohdistuisi samanlainen verotus, jäisivät ne 20 €:n suklaalevyt varmaan useammin ostamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, ei ole valinta. Olin super lihava vauva. Vaikka minua ei ruokittu lähes lainkaan, en kuitenkaan millään laihtunut pienenäkään. Keho vain kasvoi. Aikuisenakin olin kerran kokonaisen viikon syömättä (kasviksia) mutta lihoin vain 5 kg lisää! Ja ei, minulla ei ole mitään tautia. Lihavuus vain ei ole valinta, painoa vain kertyy vuosi vuodelta lisää tein mitä tahansa. 120 kg taitaa tulla täyteen vuoden päästä, mutta vain paisun paisumistani. Syön vain 1000 kaloria päivässä. En missään nimessä syö oikeasti 10000 kaloria.
Psyykkiseen hoitoon kehottaisin hakeutumaan.
Niin kuin kaikki lihavat?
Eiköhän siellä ole kaikenpainoisia ja apua kannattaa hakea, jos on tarvetta. Täällä palstalla monta tapausta hoitoa vailla.
Kun hommaa lihaksia niin ruokakin palaa nopeammin. Saa syödä hyvin eli sopivasti mutta ei liho.
Hyvä juttu! Kaikki eivät kuitenkaan ole kuin sinä. Me ihmiset olemme erilaisia. Kukaan ei kuitenkaan edelleenkään valitse/halua olla lihava ja ei ole väärin hakea apua laihdutukseen.