Lihavuus ei ole valinta
Mulla ei ole itsekuria ollut koskaan ollenkaan. Aloitin laihdutuslääkkeen, joka sopinut tosi hyvin ja paino tippunut hyvää vauhtia. Odotan, että paino tippuu vielä sen verran, että jaksan palata vanhojen liikuntaharrastusten pariin.
Tiesittekö, että älykäs ihminen pystyy asettumaan toisen ihmisen asemaan, vaikka itsellä ei olisi sama ongelma/tilanne. Se on vaan monelle niin älyttömän vaikeaa. Aloitetaan neuvominen ja haukkuminen. Kannattaa lukea tutkimuksia lihavuudesta. Se ei ole oma valinta.
Kommentit (101)
Kyllä on oma valinta.
Keskustelu päättyy.
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus on valinta.
Lyhyesti kerroit, että olet tyhmä ja vielä tyhmempi, kun et perustele.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on oma valinta.
Keskustelu päättyy.
Enpä usko, että tästä aiheesta keskustelu päättyy.
Kyllä se vaan oma valinta on (aikuisille ihmisille), eikä se siitä itkemällä mihinkään muutu. Kuka päättää mitä suuhusi päivän aikana laitat? Kuka päättää kuinka paljon liikuntaa harrastat? Kuka on vastuussa siitä että keho ja mieli voi hyvin? Uni, ravinto, liikunta, tuossa järjestyksessä. Kuka niistä on vastuussa jos ei ihminen itse?
Kyllä se jokaisen ihan omissa valinnoissa on.
Lihavuus tai mikään muukaan riippuvuussairaus ei ole valinta. Jotkut ihmiset eivät vain pysty asettumaan alhaisen älykkyysosamääränsä vuoksi muiden asemaan, vaikka mitä tekisi.
Se, mitä ihmettelen, on se, että ainoa syy miksi joku on ylipainonen, on tiedon puute. Ja ainoa ratkaisu on RAVITSEMUSTERAPEUTTI. Heti kun terapeutti katsoo ruokapäiväkirjan ja toteaa mikä syömisessä on pielessä ja kertoo oikeanlaiset ruokailutottumukset ja vielä heilauttaa taikasauvaansa, niin seuraavassa hetkessä henkilö on hoikka kuin pajunvitsa.
Miksei samaa sovelleta esim. tupakointiin? Tässä maassa on tuskin yhtään tupakoitsijaa, joka ei tietäisi tupakoinnin haittoja mutta polttaa silti. Miksei heitä lähetetä tupakkaterapeutille?
Minä olen 62v ja ollut käytännöllisesti katsoen koko ikäni ylipainoinen. Silti diabeteshoitaja oli lähettämässä minua ravitsemusterapeutille - ties monettako kertaa elämässäni. Kun siitä ei ole aiemminkaan ollut mitään apua, mikä sai hänet kuvittelemaan, että auttaisi nyt? Ja luuliko hän, ettei kukaan ole koskaan aiemmin valistanut?
Käyn töissä mutta minulla ei ole sairauslomia - ei edes flunssa tartu. Insuliini on kallista ja se aiheuttaa yhteiskunnalle kuluja. Jos yhteiskunta ei kestä sitä, niin sehän pitää lopettaa. Poistunpa aiemmin kuluttamasta. Muutoinkin toivon kuolevani viimeistään siinä vaiheessa kun joudun jäämään eläkkeelle.
Lihavuus on oma valinta. Älkää puuttuko valintaani.
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus tai mikään muukaan riippuvuussairaus ei ole valinta. Jotkut ihmiset eivät vain pysty asettumaan alhaisen älykkyysosamääränsä vuoksi muiden asemaan, vaikka mitä tekisi.
Alkoholisti pystyy lopettamaan juomisen, kun ensin tekee sen valinnan, että lopettaa. Sairaus ei ole valinta, mutta se miten jatkat elämää sen jälkeen, kun se on todettu, siinä on useitakin valinnan paikkoja.
T. Raittiin alkoholistin vaimo
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vaan oma valinta on (aikuisille ihmisille), eikä se siitä itkemällä mihinkään muutu. Kuka päättää mitä suuhusi päivän aikana laitat? Kuka päättää kuinka paljon liikuntaa harrastat? Kuka on vastuussa siitä että keho ja mieli voi hyvin? Uni, ravinto, liikunta, tuossa järjestyksessä. Kuka niistä on vastuussa jos ei ihminen itse?
Tietenkin on valintoja elämässä. Kuinka v..tun tyhmä olet. Kyse on kuitenkin paljon monimuotoisemmasta ongelmasta ja sitä tiettyä juurisyytä se lihava ei ole valinnut, joka kumoaa ne hyvät valinnatkin, vaikka niitä pystyisi tekemään edes välillä. Lue hyvä ihminen aiheesta niin tiedät enemmän. Lihavuuteen taipuvaisen koko elimistö ja tai psyyke voi olla erilainen. Eikö sinun mielestäsi esim. anoreksia tai alkoholismi ole sairaus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholisti pystyy lopettamaan juomisen, kun ensin tekee sen valinnan, että lopettaa. Sairaus ei ole valinta, mutta se miten jatkat elämää sen jälkeen, kun se on todettu, siinä on useitakin valinnan paikkoja.
T. Raittiin alkoholistin vaimo
Syömistä ei pysty lopettamaan. Sitä pitäisi pystyä hallitsemaan, on aika lailla eri asia.
Ap aloitti lauseella "minullla ei ole koskaan ollut itsekuria" eli on 100% aiheuttanut itse oman lihavuutensa, heikon luonteen johdosta.
ps on muuten olemassa tilasto ja siitä käy ilmi, että matalan älykkyyden keskuudesa lihavuus on huomattavasti yleisempää, kuin korkeamman älykkyyden ihmisillä, vaikka molemmissa ryhmissä on paljonkin poikkeuksia
Kukaan ei ole onnitellut, että olen saanut painoa alaspäin. Asenteeni ja tapani on väärä. Läski ei saa lähteä vauvapalstalla liian helposti. Siitä tulee paha mieli muille. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on oma valinta.
Keskustelu päättyy.
Eipä päättynyt. 😍
Vierailija kirjoitti:
Ap aloitti lauseella "minullla ei ole koskaan ollut itsekuria" eli on 100% aiheuttanut itse oman lihavuutensa, heikon luonteen johdosta.
ps on muuten olemassa tilasto ja siitä käy ilmi, että matalan älykkyyden keskuudesa lihavuus on huomattavasti yleisempää, kuin korkeamman älykkyyden ihmisillä, vaikka molemmissa ryhmissä on paljonkin poikkeuksia
Onneksi on laihdutuslääke niin en tarvitse itsekuria! En ole muuten aina ollut lihava vaan hyvin urheilullinen. Mulla ei ole vaan koskaan ollut itsekuria laihduttaa. Paino on pudonnut itsestään aina, kun elämä on ollut kunnossa. Nyt painoa kertynyt, kun elämässä kaikki ei ole ollut kunnossa. Itsekuristahan laihdutus ei ole kiinni. Siitäkin on tutkimuksia. Tuollaisia syyllistäjiä kuin sinä löytyy kyllä sitten, vaikka kuinka. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tutustua kirjallisuuteen ja tutkimuksiin aiheesta, ajattelusi saattaa avartua.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole onnitellut, että olen saanut painoa alaspäin. Asenteeni ja tapani on väärä. Läski ei saa lähteä vauvapalstalla liian helposti. Siitä tulee paha mieli muille. Ap
Minä onnittelen! Hienoa, että olet löytänyt itsellesi toimivan tavan. Itse kun joskus kerroin täällä laihtuneeni syömällä virallisen suosituksen mukaan, sain niskaani hirveän p@skaryöpyn ketouskovaisilta ja muilta hörhöiltä. Laihdutat millä tavalla vaan, aina menee jonkun mielestä väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä onnittelen! Hienoa, että olet löytänyt itsellesi toimivan tavan. Itse kun joskus kerroin täällä laihtuneeni syömällä virallisen suosituksen mukaan, sain niskaani hirveän p@skaryöpyn ketouskovaisilta ja muilta hörhöiltä. Laihdutat millä tavalla vaan, aina menee jonkun mielestä väärin.
Kiitos! Ap
Lihavuuden kustannukset julkisessa sairaanhoidossa ovat satoja miljoonia/vuosi.
Liika lihavuuden ja sairaalloisen lihavuuden mukana tulee sydän- ja verisuoni sairaudet, syöpä riski kasvaa huomattavasti, nivel- ja liikuntaelin sairaudet, jne. Kaikista noista tulee kustannuksia valtiolle.
Joten kyllä se lihavuus on erittäin suuri kustannuserä maassamme, joka on muutenkin jo puilla paljailla.
Lihavuus vero on varmasti jo valmisteilla terveys valiokunnassa.
Sokeri veroa pitäisi nostaa kunnolla n.200% sitten se alkaisi näkymään jossain tilastoissa.
Vierailija kirjoitti:
Lihavuuskeskustekussa mua sitten jaksaa ärsyttää tämä "on pois terveydenhuollon kustannuksista". JOKAINEN Suomen kansakainen on kustannus niin kauan kuin henki pihisee.
Ja on näköjään edelleen uskomattoman vaikea ymmärtää että ylipainoa ei välttämättä tuo terveyteen haasteita.
Olen 5-kymppinen, ylipainoinen, mutta erittäin terve ja kuntoni on hyvä. Se mihin ylipainoni vaikuttaa on etten löydä kauniita vaatteita kaupasta. Tai ainakaan ne ei näytä päälläni niin kivalta kuin haluaisin.
Ja on oma valinta nauttia herkuista ja hyvästä ruoasta, kyllä.
Yksittäisen henkilön on mahdollista elää lihavana ja täysin terveenä vaikka ysikymppiseksi. Kiistatonta on se, että lihavuus altistaa isolle määrälle erilaisia sairauksia ja vaivoja. Nämä yksittäisen, tässä kontekstissa vieläpä nuorehkon henkilön kertomukset terveydestään eivät hetkauta kokonaiskuvaa ja lihavuuden riskejä mihinkään suuntaan.
Entisenä ylipainoisena voin todeta että lihavuus on todellakin oma valinta. Valitsemalla toisin laihtuu ja saa elää terveenä ja jaksavana.
Läskiviha on kyl ihan järkyttävällä tasolla tällä palstalla. Sekin, kun joku yrittää laihduttaa niin kun ei laihduteta muiden haluamalla tavalla niin se on pois myös. Ei ole oikein, että läski pääsee liian helpolla laihdutuslääkkeen avulla.