Lihavuus ei ole valinta
Mulla ei ole itsekuria ollut koskaan ollenkaan. Aloitin laihdutuslääkkeen, joka sopinut tosi hyvin ja paino tippunut hyvää vauhtia. Odotan, että paino tippuu vielä sen verran, että jaksan palata vanhojen liikuntaharrastusten pariin.
Tiesittekö, että älykäs ihminen pystyy asettumaan toisen ihmisen asemaan, vaikka itsellä ei olisi sama ongelma/tilanne. Se on vaan monelle niin älyttömän vaikeaa. Aloitetaan neuvominen ja haukkuminen. Kannattaa lukea tutkimuksia lihavuudesta. Se ei ole oma valinta.
Kommentit (101)
Pituuteen ei voi vaikuttaa mutta painoon voi
Vierailija kirjoitti:
Entisenä ylipainoisena voin todeta että lihavuus on todellakin oma valinta. Valitsemalla toisin laihtuu ja saa elää terveenä ja jaksavana.
En usko, että olet entinen ylipainoinen?
Ja tietenkin elämä on valintoja, mutta usein lihavuuden taustalla voi olla jokin syy, joka ei ole oma valinta. Tämä syy voi olla este laihtumiselle. Eikä kukaan halua/valitse olla lihava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavuuskeskustekussa mua sitten jaksaa ärsyttää tämä "on pois terveydenhuollon kustannuksista". JOKAINEN Suomen kansakainen on kustannus niin kauan kuin henki pihisee.
Ja on näköjään edelleen uskomattoman vaikea ymmärtää että ylipainoa ei välttämättä tuo terveyteen haasteita.
Olen 5-kymppinen, ylipainoinen, mutta erittäin terve ja kuntoni on hyvä. Se mihin ylipainoni vaikuttaa on etten löydä kauniita vaatteita kaupasta. Tai ainakaan ne ei näytä päälläni niin kivalta kuin haluaisin.
Ja on oma valinta nauttia herkuista ja hyvästä ruoasta, kyllä.
Kyllä ne elintasosairaudet tuo kustannuksia terveydenhuoltoon, vaikka sinua ärsyttäisi kuinka!
Niin, mutta entäs himolenkkeilijän lukuisat nivelkulumat? Tiedän parikin tällaista yksilöä ja jo viisikymppisenä täysin rikki. Toinen kulkee kyssyssä ja toisella on selkäranka lyhentynyt
Onko kellekään tullut mieleen, että noidenkin hoidot kustannetaan ihan sieltä yhteisestä laarista
Voi hyvä ihme miten tyhmää porukkaa täällä on. Tietenkin elämässä on paljon valintoja joka päivä. Meillä jokaisella on vaan tietyt kortit tähän elämään ja osa ehjistäkin korteista voi saada osumaa. Erilaiset syömishäiriöt ja muut riippuvuudet voivat estää tekemästä niitä hyviä valintoja. Se voi olla vaikea ymmärtää, jos ei ole koskaan ollut kyseisiä ongelmia omassa elämässä. Olen onnellinen silloin ja yritä ymmärtää muita.
Lihavuus on oma valinta.
T: lihava
Valinta on olla hakematta apua. Painon pudottaminen on vaikeaa. Kannatta hakea apua.
Vierailija kirjoitti:
Läskiviha on kyl ihan järkyttävällä tasolla tällä palstalla. Sekin, kun joku yrittää laihduttaa niin kun ei laihduteta muiden haluamalla tavalla niin se on pois myös. Ei ole oikein, että läski pääsee liian helpolla laihdutuslääkkeen avulla.
Kaveri pääsi lihavuusleikkaukseen, kun otti lainan pankista. Sekin häpeää sitä leikkausta, koska ei kuulemma ole oikein laihdutettu
Uskomatonta. Mikä tahansa laihdutuskeino on oikein, jos se toimii.
Vierailija kirjoitti:
Kaljottelu ei ole oma valinta, geeneistä kii, ja hormooneista.,turha taistella vastaan .
Korkki auki kohta taas.
Alkoholismiakin on eri tasoista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on oma valinta.
Keskustelu päättyy.
Lihavuuslääkkeen avulla siitä tulee useimmille oma valinta, ja juuri tästä syystä ihmiset laihtuvat, kun käyttävät lääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus on oma valinta.
T: lihava
Minä en ole valinnut lihavuutta. Jos olet valinnut lihavuuden niin nappaatko minunkin kilot itellesi?
t. Toinen lihava
Vierailija kirjoitti:
Läskeys on juuri oma valinta, mihin ihan jokainen voi vaikuttaa.
Läske?
Vierailija kirjoitti:
Se, mitä ihmettelen, on se, että ainoa syy miksi joku on ylipainonen, on tiedon puute. Ja ainoa ratkaisu on RAVITSEMUSTERAPEUTTI. Heti kun terapeutti katsoo ruokapäiväkirjan ja toteaa mikä syömisessä on pielessä ja kertoo oikeanlaiset ruokailutottumukset ja vielä heilauttaa taikasauvaansa, niin seuraavassa hetkessä henkilö on hoikka kuin pajunvitsa.
Miksei samaa sovelleta esim. tupakointiin? Tässä maassa on tuskin yhtään tupakoitsijaa, joka ei tietäisi tupakoinnin haittoja mutta polttaa silti. Miksei heitä lähetetä tupakkaterapeutille?
Minä olen 62v ja ollut käytännöllisesti katsoen koko ikäni ylipainoinen. Silti diabeteshoitaja oli lähettämässä minua ravitsemusterapeutille - ties monettako kertaa elämässäni. Kun siitä ei ole aiemminkaan ollut mitään apua, mikä sai hänet kuvittelemaan, että auttaisi nyt? Ja luuliko hän, ettei kukaan ole koskaan aiemmin valistanut?
Käyn töissä mutta minulla ei ole sairauslomia - e
Ei se ravitsemusterapeutti auta kuin pienen hetken ja sitten se paino palaa taas takaisin, kun juurisyihin ei puututa. Jos kyse on riippuvuudesta, niin lihavuutta on silloin paljon vaikeampi hoitaa kuin vaikka tupakasta vieroitusta
- Normaalipainoinen entinen tupakoitsija
Vierailija kirjoitti:
Ap aloitti lauseella "minullla ei ole koskaan ollut itsekuria" eli on 100% aiheuttanut itse oman lihavuutensa, heikon luonteen johdosta.
ps on muuten olemassa tilasto ja siitä käy ilmi, että matalan älykkyyden keskuudesa lihavuus on huomattavasti yleisempää, kuin korkeamman älykkyyden ihmisillä, vaikka molemmissa ryhmissä on paljonkin poikkeuksia
On olemassa jonkun oman elämänsä neron itse laatima tilasto, että laiha on älykkäämpi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entisenä ylipainoisena voin todeta että lihavuus on todellakin oma valinta. Valitsemalla toisin laihtuu ja saa elää terveenä ja jaksavana.
En usko, että olet entinen ylipainoinen?
Ja tietenkin elämä on valintoja, mutta usein lihavuuden taustalla voi olla jokin syy, joka ei ole oma valinta. Tämä syy voi olla este laihtumiselle. Eikä kukaan halua/valitse olla lihava.
Olen 163 cm pitkä ja vielä 6 vuotta sitten painoin yli 80 kiloa.
Ylipaino on seurausta valinnoista - ja eri valinnoilla voi päästä kohti normaalipainoa ja parempaa terveyttä. Kaikki alkaa ymmärryksestä, että keho voi käyttää polttoaineena joko glukoosia tai rasvaa, mutta ei molempia yhtä aikaa. Kaikki hiilihydraatit muuttuvat elimistössä glukoosiksi, ja glukoosin käsittelyyn tarvitaan insuliinia. Kun insuliinitaso on koholla, rasvan polttaminen on mahdotonta.
Siksi tärkeimpiä valintoja ovat harvempi syöminen (jotta glukoosi- ja insuliinitasot eivät nouse jatkuvasti) sekä hiilihydraattien vähentäminen, jotta verensokeripiikkejä syntyy vähemmän. Näillä periaatteilla keho pääsee takaisin rasvanpolttotilaan ja paino lähtee laskuun luonnollisesti.
Nykyään normaalipainoisena syön vain klo 12-20 välisenä aikana ja hiilihydraattitietoisesti. Vältän sokeria, viljoja, kasviöljyjä sekä kaikkea ultraprosessoitua
Vierailija kirjoitti:
Lihavuuden kustannukset julkisessa sairaanhoidossa ovat satoja miljoonia/vuosi.
Liika lihavuuden ja sairaalloisen lihavuuden mukana tulee sydän- ja verisuoni sairaudet, syöpä riski kasvaa huomattavasti, nivel- ja liikuntaelin sairaudet, jne. Kaikista noista tulee kustannuksia valtiolle.
Joten kyllä se lihavuus on erittäin suuri kustannuserä maassamme, joka on muutenkin jo puilla paljailla.
Lihavuus vero on varmasti jo valmisteilla terveys valiokunnassa.
Sokeri veroa pitäisi nostaa kunnolla n.200% sitten se alkaisi näkymään jossain tilastoissa.
Siksi lihavuuslääkkeiden hintaa pitää laskea.
Kuka muuten punnitsee kaikki suomalaiset? Entä, jos ei suostu vaa alle? Tuleeko poliisi pakottamaan? Verotetaanko tupakoinnista ja alkoholin käytöstä?
Olen 5-kymppinen,
ET SITTE OPISKELLU.
ylipainoinen, mutta erittäin terve ja kuntoni on hyvä. Se mihin ylipainoni vaikuttaa on etten löydä kauniita vaatteita kaupasta. Tai ainakaan ne ei näytä päälläni niin kivalta kuin haluaisin.
LAITA KUVA.
MITÄ SÄ VEDÄT JÄTEMYLLYYS.
Joo ja et voi lisätä kulutusta kun urheiluvaatteet ja salimaksut on liian kalliita..😄😄
Vierailija kirjoitti:
Lihavuuskeskustekussa mua sitten jaksaa ärsyttää tämä "on pois terveydenhuollon kustannuksista". JOKAINEN Suomen kansakainen on kustannus niin kauan kuin henki pihisee.
Ja on näköjään edelleen uskomattoman vaikea ymmärtää että ylipainoa ei välttämättä tuo terveyteen haasteita.
Olen 5-kymppinen, ylipainoinen, mutta erittäin terve ja kuntoni on hyvä. Se mihin ylipainoni vaikuttaa on etten löydä kauniita vaatteita kaupasta. Tai ainakaan ne ei näytä päälläni niin kivalta kuin haluaisin.
Täällä toinen samanikäinen ja ylipainoinen. Minäkin elin parikymmentä vuotta tuossa harhaluulossa että jos on hyvä kunto, lihava voi olla täysin terve. Liikuin paljon ja oli fyysisesti raskas työ. Sitten yhtenä vuonna löytyi kilpirauhasen vajaatoiminta, verenpainetauti, uniapnea, diabetes, kihti ym. Rytinällä lähes kaikki kerralla. Työkyvyttömyys tuli kaupan päälle. Insuliinia pistelen ja korkea verensokeri tiputti painoa.
Tunnusta sinäkin tosiasiat ja laihduta, etsi apua jos ei muuten onnistu. Minä syön nyt vhh ruokaa eli täysin pois kaikki viljat ja herkut, loppuelämäksi. Viha terveydenhoidossa on käsinkosketeltavaa, sieltä ei empatiaa heru. Hyvin on kaikki aivopesty vihaamaan. Itsenäisen ja itsepäisen ihmisen on vaikeaa myöntää totuus ja muuttaa elintapoja. Minä jos kuka sen tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Joo ja et voi lisätä kulutusta kun urheiluvaatteet ja salimaksut on liian kalliita..😄😄
Ja sitten sinä olet siinä lihavan takana nauramassa ja kuvaamassa kännykällä, kuinka läski treenaa. Laitat videot vielä jakoonkin
Kaljottelu ei ole oma valinta, geeneistä kii, ja hormooneista.,turha taistella vastaan .
Korkki auki kohta taas.