Saako sinua tukistaa - perheenjäsen tai täysin vieras ihminen?
Mitäs tykkäisit, jos mies tai lapset kävisivät kiinni hiuksiisi kun heidän mukaansa käyttäydyt väärin, surffailet vaikka liikaa täällä av:llä? Tai käyt liian usein jääkaapilla hakemassa iltapalaa?
Entä jos lääkärissä tai kaupassa et aina ymmärrä käyttäytyä ikäsi mukaisesti, onko silloin sopivaa, että saat pienen ruumiillisen kurinpalautuksen?
Kommentit (55)
Uskomatonta, jos täällä joku ihan TOSISSAAN pahoinpitelee (myös tukistaminen lasketaan) lastansa ja vielä LUULEE, että siitä on jotain hyötyä! Hävetkää luuserit!!!
Helsingin Sanomat
Joensuu. Joensuun käräjäoikeus on tuominnut Joensuussa asuvan keski-ikäisen avioparin 15 päiväsakkoon kolmen lapsensa ruumiillisesta kurittamisesta. Kummankin puolison sakkomäärä on 90 euroa.
Oikeus velvoitti vanhemmat korvaamaan kullekin kolmelle pojalleen kivusta, särystä ja muusta tilapäisestä haitasta 120 euroa.
Käräjäoikeus julkisti ratkaisunsa jutussa kansliapäätöksenä keskiviikkona aamulla. Juttua käsiteltiin syyskuun alussa suljetuin ovin.
Syyttäjä vaati kummallekin vanhemmista rangaistusta kolmesta pahoinpitelystä, jotka olivat tapahtuneet Joensuussa tammikuun alun ja toukokuun lopun välisenä aikana 2007.
Syyttäjän mukaan vanhemmat olivat toistuvasti tehneet ruumiillista väkivaltaa tuolloin 4,-, 10- ja 12-vuotiaille pojilleen tukistamalla, antamalla luunappeja ja läimäyttämällä heitä kasvatustarkoituksessa. Syytteen mukaan tukistamisesta ja luunapeista oli aiheutunut lapsille kipua.
Vanhemmat kiistivät oikeudessa käyttäneensä ruumiillista kuritusta kasvatuskeinona. He myönsivät kuitenkin menetelleensä satunnaisesti syytteen mukaisesti estääkseen villisti käyttäytyviä lapsia vahingoittamasta toisiaan tai itseään.
Vanhemmat kiistivät syytteet ja pitivät menettelyään oikeutettuna hätävarjeluna tai pakkotilatekona.
Uskomatonta, jos täällä joku ihan TOSISSAAN pahoinpitelee (myös tukistaminen lasketaan) lastansa ja vielä LUULEE, että siitä on jotain hyötyä! Hävetkää luuserit!!!
Lapsi oli kertonut tarhassa, että isä tukistaa. Ja sitten vietiin...
Naisten väkivaltaisessa käytöksessä lapsia kohtaan näyttäisi korostuvan erityisesti omien tunteiden ja impulssikontrollin heikko hallinta
että ihmiset joilla menee hermo niin pahasti että on pakko tukistella, olisivat muuten niin hyveellisiä ja kylmäpäisiä etteivät koskaan sorru näihin. Eiköhän useimmiten ole huudettu, kiroiltu ja uhkailtu ennen kuin käydään käsiksi, ja jos taas kylmästi vaan toteaa että jahas, nyt on aika tukistaa niin se on aika lähellä alistamista.
Toisen alistaminen, huutamisella, nimittelyllä, kiroilulla, fanaattisilla uhkailulla jne... rikkoo ihmisen herkemmin.
Perheväkivallalla tarkoitetaan perheen sisäistä väkivaltaa toisiaan kohtaan, joka voi kohdistua kehen tahansa perheenjäseneen. Perheväkivaltaan kuuluu avo- tai aviopuolisoiden keskinäinen väkivalta, vanhempien lapsiinsa kohdistama väkivalta ja lasten vanhempiinsa ja toisiinsa kohdistama väkivalta.
* Fyysinen väkivalta
o Pahoinpitely (kuten lyöminen, potkiminen, töniminen tai kuristaminen)
o Fyysinen kurittaminen (ollut kiellettyä vuodesta 1984) ja pahoinpitely (kuten lyöminen, tukistaminen, läpsiminen tai repiminen)
o Myös perheessä tapahtuva väkivalta on rikos. Suomessa kaikki perheen sisäinen väkivalta on nykyään kriminalisoitu pahoinpitelyinä ja on virallisen syytteen alaista. Tämä tarkoittaa sitä, että tapauksen tullessa poliisin tietoon se tutkitaan ja saatetaan syyttäjälle syyteharkintaa ja mahdollista rikossyytettä varten riippumatta siitä, haluaisiko väkivallan kohde itse nostaa asiasta syytettä.
Naisten väkivaltaisessa käytöksessä lapsia kohtaan näyttäisi korostuvan erityisesti omien tunteiden ja impulssikontrollin heikko hallinta
Tässä erään uhrin tapausselostus. Hän itse otti asian esille siinä vaiheessa kun tekijä oli jo hakemassa apua väkivaltaisuuteensa:
Oireet
* Hermostuneisuus
* Lamaantuneisuus
* Masentuneisuus
* Huimaus
* Neurologiset oireet
* Näköoireet
* Sulkeutuneisuus
* Eristäytyminen ystäväpiiristä ja harrastuksista
* Niska-hartiaseudun kiputilat
* Selkäkivut
* Vihan tunteet
* Uupumus, väsymys, voimaton aggressiivisuus
* Täydellinen lamaantuminen
* Pettymys lähipiirin auttamiskykyyn
* Voimakkaat häpeän tunteet
* Huoli siitä että kuormittaisi niitä ihmisiä, jotka ehkä voisivatkin auttaa.
* Pelko siitä mitä tapahtuu jos viranomaiset saavat tietää (viedäänkö lapset, erityinen huolenaihe miesuhrien tapauksissa)
* Välinpitämättömyys (esimerkiksi seuraa sivusta kun tekijä tuhoaa vasaralla yhteistä omaisuutta välittämättä siitä mitä tapahtuu jos vasaranisku kohdistuukin itseen) - uhkarohkeus.
Lopulta uhri tajusi että hän on hengenvaarassa ja tätä kautta lapsetkin ovat vaarassa.
saati tukista.
Perheenjäsen voi sängyssä vähän ottaakin kiinni.
Mutta huonosta käytöksestä. Ei. Toisaalta ymmärrän puhetta ja usein yhdestä kerrasta. Ja omilla rahoillani hankkimiani ruokia saan kyllä jääkaapista hakea ilman mitään rangaistusta.
Mä olen sitä mieltä, että vähän voi tukasta ottaa kiinni, jos ei mene asiat muuten perille.
Kysymykseen liittyen. Mä en myöskään raivoissani pure perheenjäseniä tai vieraita ihmisiä, sylje heidän päälleen enkä tao heitä vatsaan nyrkeillä.
että ihmiset joilla menee hermo niin pahasti että on pakko tukistella, olisivat muuten niin hyveellisiä ja kylmäpäisiä etteivät koskaan sorru näihin. Eiköhän useimmiten ole huudettu, kiroiltu ja uhkailtu ennen kuin käydään käsiksi, ja jos taas kylmästi vaan toteaa että jahas, nyt on aika tukistaa niin se on aika lähellä alistamista.
Toisen alistaminen, huutamisella, nimittelyllä, kiroilulla, fanaattisilla uhkailulla jne... rikkoo ihmisen herkemmin.
Mitään en tee hetken mielijohteesta.
kyllä silloin on harkinta pettänyt, jos pitää poliisille selitellä kasvatusmetodejaan.
jos tarkkaan harkittuaan toteaa ettei voi tehdä mitään muuta kuin satuttaa lastaan.
Mitään en tee hetken mielijohteesta.
jos ap:n alkuperäiseen kysymykseen vastaan, niin
- ei minua saa tukistaa, kun surffailen liikaa täällä - enkä tukistaisi lastakaan siitä, että surffailee liikaa
- ei minua sa tukistaa, jos käyn jääkaapilla liian usein - enkä tukistaisi lastakaa jääkapilla
Minua SAA tukistaa, jos teen jotain hölmöä, kuten alan potkimaan mummoja, töhertämään bussipysäkkejä tai muuta typerää. Ja samoin minun lastani saa tukistaa, jos hän toimii idioottimaisesti.
Typeryys on se, mikä ratkaisee.
tirskuttiin ja kikateltiin yömyöhällä, kun olisi pitänyt nukkua. Pappa tuli sanomaan asiasta monta kertaa, mutta tirskuminen vain jatkui. Sitten pappa hermostui ja otti meitä kaikkia tukasta kiinni. Siitä laskeutui hiljaisuus ja sen jälkeen osattiin aina yökylässä käyttäytyä asianmukaisesti. Kertatukistus siis riitti.
No minkäs minä mahdan jos tukistavat!
Vähän liian myöhäistä kuitenkin on kasvatusmielessä mullekkin!
Sen verran olen oppinut, että en tongi lääkärin tai muidenkaan huoneen laatikoita : )
Minusta tässä lääkärin tukistamisjutussa olisi pitänyt nostaa syyte myös äidille, kun ei vahdi lastansa.
Olen kaupassa töissä ja olen nähnyt monta tapusta, missä lasten annetaan mellastaa kaupassa miten sattuu. Äisit ja isät eivät välitä jos lapsi repii lelulaatikoita auki, leikkii leluilla, popsii irtokarkkeja, repii hintalappuja ja vaihtaa niitä eri tuotteisiin, lukitsevat sovituskoppeja ryömimällä sieltä alitse niihin... lista on loputon. Kenen on lasta ojennettava??? Onko se äidin vai isän tehtävä vai muitten ihmisten. Ja mitä on sitten tehtävä jos lapsi ei usko, vaan jatkaa riehumistaan, soitettava poliisiko?