Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskustelu päivystyslääkärin vastaanotolla:

Vierailija
19.09.2008 |

Lääkäri: Mikä vaivaa?

Potilas: Kurkku tosi kipeä, ihan kuin vanne puristais. Peitteitäkin näkyi olevan.

L: Onko kuumetta?

P: Joo, semmonen kolkyt..-

L: Jahas. Entä nuhaa, yskää?

P: Ei, pelkästään..-

L: No katsotaas sitte.

*katsoo kurkkuun*

L: Ei siellä näy peitteitä olevan, proppuja vaan. Käyt tossa sairaanhoitajalla nielunäytteessä ja perjantaina aamulla soittavat tuloksista.

Näkemiin.

P: Näkemiin.........

Aikaa meni n. 0,5min

Tuntui vähän typerältä näin potilaana kun lääkäri ei kuunnellut edes lauseita loppuun. Tuli sellainen olo etten ole tervetullut ja liioittelen vaivani.

Nyt odottelen sairaanhoitajan soittoa että tarviiko hakea antibioottiresepti. Kaksi vuorokautta on ollut kuumetta ja kurkku niin kipeä etten voi syödä. "Proput" ovat epittäneet koko nielurisat joten vaikea uskoa ettei ne olisi peitteitä.

Helpottipas purkaa tuntoja.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä se kurkku paranee ilman lääkäriäkin.

Vierailija
2/27 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelinkin itse viimeksi kun tk-lääkärin vastaanotolla meni 20 min. ja oli tosi leppoisaa ja kiireetöntä. Tuli tunne että mua kerrankin kuunnellaan. Lisäksi lääkäri katsoi koko ajan silmiin. Yleensä ne hautautuu jonkin paperin / näytön taakse ja mumisee partaansa. :) Lisää aikaa ihmisyydelle!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee päivystyksessä enintään 5 min.

Vierailija
4/27 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja täysin väärällä alalla muutenkin, empatiavammaisia.

ja niillä oletus potiaista on että ne vaan kuvittelee, ei niitä oikeesti mikään vaivaa ja lusmut vaan hakee sen kiusaksi turhaa saikkua.

sitten sitä vaan hämmästyy kun osuu kohdalle oikeasti mukava ja välittävä lääkäri.

Vierailija
5/27 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on oikeasti sairaita jonossa myös. Palkkaa henkilökohtainen avustaja, jos pitää pidellä myös kädestä.

Vierailija
6/27 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyt otattamassa näytteen, lääkäri määrää tarvittaessa lääkettä ja soittaa/faxaa reseptin suoraan apteekkiin. Helpommallahan sä siinä pääset, kun lääkäriin jonottamalla.

Vierailija
7/27 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

n. viisikymppinen mieslääkäri saa yhden lauseen aikaiseksi minuutin aikana. Iso osa ajasta menee siihen, kun se hymisee itsekseen ja katselee papereitaan. Joudun pitämään monologia, kun muuten nukahtaisin sijoilleni.

Vierailija
8/27 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kuumetta ja kurkkukipua eikä muuta niin ei se kovin vakavaa ole. Antibioottia ei kannata aloittaa turhaan, jos nielunäyte on negatiivinen.

Apteekista saa esim Strepsilsejä auttamaan kurkkukipuun tai voi juoda kuumaa teetä. Kuumeeseen voi ottaa Buranaa ja Panadolia, jotka helpottavat hieman myös kurkkukipua.

Siitä olen samaa mieltä, että lauseen voisi kuunnella loppuun asti. Mutta muuten en ymmärrä ihmisiä, jotka luulevat että jokaisen kuumeen ja kurkkukivun takia pitää käydä lääkärissä.

Vierailija
9/27 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kylläpä se kurkku itsekseenkin paranee.

Minä en edes saanut aikaa lääkärille saati nielunäytteen ottoon saman vaivan takia. Oli siis kuumetta (ei ilmeisesti tarpeeksi) ja peitettä kurkussa, enkä pystynyt kunnolla nielaisemaan. Kyllähän se noin viikossa sitten ohi meni pikkuhiljaa, vaikka välillä aika tuskaista olikin. Ei siis mitään kuolemanvakavaa.

Vierailija
10/27 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

angiinaa, pitää hoitaa huolella. Sen verran vakavia jälkitauteja siihen liittyy. Tavallisen flunssankaan aikana pitää levätä eikä esim. saa lähteä lenkille.

Vierailija
11/27 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei saisi olla sairaana, vaan kipeänäkin pitäisi tehdä hommia ja kaikki vaivat jotka eivät vaadi lääkekuuria ovat turhaa narinaa.

Vierailija
12/27 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta joka sairauteen ja kurkkukipuun ei tarvitse käydä lääkärissä!

Usein kunnon lepo auttaa. Ja oireenmukaiset kuume- ja kipulääkkeet tarvittaessa.

t.10

Vierailija
13/27 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä sama kokemus, ettei lääkärit kuuntele lausetta loppuun (yksityiselläkään), mutta kun tiedän kiireensä, niin en siitä loukkaannu. Toki kuuntelevat oireet huolellisesti, jos tilenne niin vaatii. Mutta eihän se kurkkukipu haastattelemalla parane vaan tosiaan nielunäyte tarvitaan.

Vierailija
14/27 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lauseen loppuun.Ajattele jos oisit vaikka syvänoireissa ollut siellä jonossa ja lääkäri vaan haastattelee kurkkukipupotilasta.

Vierailija
15/27 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, olen samaa mieltä, että lääkärit (ainakin osa) voisivat hieman petrata siinä vuorovaikutustilanteessa. Ainakin kuunnella asiakkaan/potilaan lauseen loppuun.

Niin kuin ap kirjoitti, jos kurkussa on peitteitä nähtävissä, niin se viittaa angiinaan ja vaatii antib. kuurin. Eli ei ap turhaan lääkäriin lähtenyt. Tosin peitteet olivatkin (ilmeisesti?) proppuja, mutta mistä tvallinen ihminen niitä erottaisi?

Ymmärrän pahan mielesi ap. Itsekin olen välillä suunnilleen potkaisemassa päivystäjää persuksille, kun kuulen niitä "vuorovaikutustilanteita" potilaiden kanssa.

Vierailija
16/27 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaanhoitajan vastaanotolle ja nieluviljelyyn.

Vierailija
17/27 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaanhoitajan vastaanotolle ja nieluviljelyyn.

ei ap

Vierailija
18/27 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on mun 5v poika :) mekin mentiin sairaan hoitajalle ja sieltä labraan.. nyt sitten ootellaan maanataihin tuloksia... lapsen isällä todettiin pari päivää sitten angiina :( lapsella nyttekkin 39 asteen kuume, yöllä se oli 39,6. Kuopuksella sen sijaan on vesirokko. ihanaa... mikähän mua tässä vielä odottaa

Vierailija
19/27 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä päivystyksen sh.

Peitteitä voi olla nielussa myös viruksen (esim adeno virus) aiheuttamassa nielutulehduksessa, johon ei tarvita antibioottikuuria. Nieluun katsomalla, ei kukaan pysty sanomaan, onko kyseessä A-ryhmän streptokokin aiheuttama tulehdus eli angiina vai jokin muu tauti. Antibioottia vaativa nielutulehdus selviää siis ainoastaan nielunäytteen perusteella (antibioottia tarvitaan siis vain A streptokokkiin). Lääkäriä tarvitaan katsomaan nieluun lähinnä sen vuoksi (jos kipu on kova), ettei nielussa ole paisetta eli peritonsillaariabskessia.

Vierailija
20/27 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä, ettei antibiootteja kannata koskaan syödä "kaiken varalle" ettei tartunnanaiheuttajat muutu vastustuskykyisiksi.

Aloituksen pointti oli se että kun on työssä jossa kohtaa toisen ihmisen tulisi olla valmis todella _kohtaamaan_ hänet. Erityisesti kun on kyse tilanteesta, jossa potilas tulee hakemaan apua johonkin sairauteen jolloin mielentila voi olla hyvinkin ahdistunut.

Minulle tuo ei nyt ollut kovin paha juttu vielä mutta vähän loukkaannuin kun lääkäri ei kuunnellut lauseitani loppuun vaan puhui päälle.

Ymmärtäisin vielä jotenkin jos olisi kamala kiire mutta odotushuoneessa oli lisäkseni vain yksi potilas.

Tunsin että lääkäri suhtautui minuun alentuvasti ja keskeytti puheeni etten alkaisi jaaritella.

(Enkä muuten edes mennyt hakemaan sairaslomaa vaan tarkistamaan tarvitseeko kurkkutautini hoitoa kun se tuntui niin ärhäkältä. Joten se siitä että lääkäri olisi luullut minun liioittelevan jotta saisin vapaata.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan