Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Takaisin nollakokoon, 90-luvun ja 2000-luvun alun laihuuden ihannointi on tehnyt paluun, osin kiitos Ozempicin

Vierailija
24.05.2025 |

Laihuus on taas in ja kehopositiivisuus ja kurvikkaat vartalot out. Mitä mieltä te olette tästä vanhan trendin paluusta?

Ysärillä ja nollarilla monet olivat jatkuvasti laihdutuskuurilla ja sairastivat syömishäiriöitä. Nyt onneen on saatu oikotie Ozempicin muodossa.

TikTokissa trendaa laihuuden ihannointi 

https://yle.fi/a/74-20162942

Kommentit (203)

Vierailija
1/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muoti on myös palannut tuohon aikaan. Matalalantioiset housut ja napapaidat on armottomia hoikallekin. Katsoin housuja yhden ketjuliikkeen verkkokaupassa ja ne teki makkarat jopa laihalle mallille.

Vierailija
2/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 20 - 30 vuotias 90-luvulla. Silloin oltiin laihoja tai normaalipainoisia. Itse olin laiha, tosin, harrastin liikuntaa paljon, söin kyllä, mutta terveellisesti. Ei me syöty poikaystävän kanssa mitään karkkeja, sipsejä, limsoja, jätskejä, pullia, keksejä........näitä syötiin harvoin. Leivoin itse piirakkaa kerran viikossa sunnuntaisin. Tehtiin itse ruoka. 

Minusta tämä lihavien ihannointi on ollut omituista, lihavuus on sairaustila, se ei ole normaalia. Minusta myös lihavat ovat rumia, löntystävät, eivät jaksa edes kunnolla kävellä. Laihuus kunniaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mieltä että jaa. Hyvinvoivassa kehossa rasvaprosentti on jossakin 17-21 paikkeilla oman kokemukseni mukaan. Ozempic-luurangit ovat hengissä, eivät elinvoimaisia. Ylipainoiset sitten taas liian raskaita, siitä huolimatta onko se ylipaino rasvaa vai proteiinia. Itsellä kokemusta alipainosta ja proteiinilihavuudesta, enkä kaipaa kumpaakaan. Tällainen tikku kevyillä lihaksilla ja pienellä pehmeydellä on paras.

Vierailija
4/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalipainon ihannointi on palannut, wau. Vihdoinkin.

Vierailija
5/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 20 - 30 vuotias 90-luvulla. Silloin oltiin laihoja tai normaalipainoisia. Itse olin laiha, tosin, harrastin liikuntaa paljon, söin kyllä, mutta terveellisesti. Ei me syöty poikaystävän kanssa mitään karkkeja, sipsejä, limsoja, jätskejä, pullia, keksejä........näitä syötiin harvoin. Leivoin itse piirakkaa kerran viikossa sunnuntaisin. Tehtiin itse ruoka. 

Minusta tämä lihavien ihannointi on ollut omituista, lihavuus on sairaustila, se ei ole normaalia. Minusta myös lihavat ovat rumia, löntystävät, eivät jaksa edes kunnolla kävellä. Laihuus kunniaan. 

Onhan se totta, että aiemmin ihmiset olivat hoikempia eikä kauppojen hyllyillä ollut edes tarjolla samanlaisia valikoimia sokerisia ja rasvaisia herkkuja, eikä niitä syöty yhtä usein.

Mutta eivät edes kaikki olleet laihoja silloin ja jopa normaalipainoisia kommentoitiin läskeiksi. 

Omasta mielestäni kehopositiivisuuden pointti ei ole lihavuuden ihannointi, vaan kehorauhan antaminen kaikille. 

Vierailija
6/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja se ei tunnu hyvältä. Olo on kuin raskaana olisi. 

Vierailija
7/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se ole normaalipaino, jos se saavutetaan kemiallisella lääkeaineella elimistön omaa toimintaa sotkien! Eikä ole normaalipaino myöskään, jos on sairas eli syömishäiriöinen.

Vierailija
8/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se totta, että aiemmin ihmiset olivat hoikempia eikä kauppojen hyllyillä ollut edes tarjolla samanlaisia valikoimia sokerisia ja rasvaisia herkkuja, eikä niitä syöty yhtä usein.

Mutta eivät edes kaikki olleet laihoja silloin ja jopa normaalipainoisia kommentoitiin läskeiksi. 

Om

Juu, ei itsellä ainakaan ole mitään intressiä kommentoida kenenkään kehoja, olivat sitten minkä mallisia tahansa. Sen takia onkin outoa, että syytetään "läskivihasta" tai "homofobiasta" vaikkei ole koskaan ottanut kantaa koko asioihin.

Vierailija
9/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eivät edes kaikki olleet laihoja silloin ja jopa normaal

Kommentti oli vastaus lauseeseen: lihavat ovat rumia ja löntystävät.

Vierailija
10/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se ole normaalipaino, jos se saavutetaan kemiallisella lääkeaineella elimistön omaa toimintaa sotkien! Eikä ole normaalipaino myöskään, jos on sairas eli syömishäiriöinen.

Olen minäkin laihduttanut vodkan avulla. Ja moni lopettaa tupakoinnin jonkin lääkeaineen avulla. Ei siinä ole sinänsä mitään ihmeellistä. Oleellista on saada katki ne haitalliset addiktiot ja impulssit, ja totutettua keho sopivampaan sisäänottoon. En siis näe esim. ozempicin käytössä mitään ongelmallista sinänsä, kunhan vaan lopettaa sen aikanaan.

Vierailija
11/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen minäkin laihduttanut vodkan avulla. Ja moni lopettaa tupakoinnin jonkin lääkeaineen avulla. Ei siinä ole sinänsä mitään ihmeellistä. Oleellista on saada katki ne haitalliset addiktiot ja impulssit, ja totutettua keho sopivampaan sisäänottoon. En siis näe esim. ozempicin käytössä mitään ongelmallista sinänsä, kunhan vaan lopettaa sen aikanaan.

Kun sen lopettaa, niin eikö sitten liho takaisin samoihin mittoihin?

Omasta mielestä ei ole väärin turvautua lääkkeeseen, tai leikkaukseen, jos on oikeasti sairaalloisen ylipainoinen.

Ongelma vaan on, että jotkut normaalipainoiset somettajat ja julkkikset ovat alkaneet käyttää ozempicia ja laihduttaneet itsensä sillä sairaalloisen alipainoisiksi.

Vierailija
12/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääliksi käy nykyajan nuoret tytöt, millaiseen maailmaan ovat syntyneet.

Vierailija
13/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jes, olen taas trendien aalloharjalla! t: luonnostaan hoikka (pienen ruokahalun takia)

Vierailija
14/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en "ihannoi" mitään vartalonmallia. Itse olen normaalipainoinen, olkaa te muut mitä ikinä olettekin.

Vierailija
15/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

" Kemiallisella lääkeaineella elimistön omaa toimintaa sotkien" Ei. Nuo laihdutuslääkkeet tuottavat elimistön omaa, ruokahalua säätelevää kylläisyyshormonia, joka lihavilta puuttu. Useinmiten puuttuu siksi, että sen tuottaminen on pilattu useilla epäonnistuneilla laihdutuskuureilla.

Vierailija
16/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en "ihannoi" mitään vartalonmallia. Itse olen normaalipainoinen, olkaa te muut mitä ikinä olettekin.

Itseäkään ei muiden painot kiinnosta. Lisäksi hyvä ruoka ja satunnaiset herkuttelut menee muiden mielipiteiden edelle.

Vierailija
17/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ihailin hoikkaa lihaksikasta (slim athletic) naisen vartaloa jo ysärillä. En vaan itse osannut silloin syödä oikein että olisin saanut sellaista. Onneksi olen oppinut. Olen hoikka lihaksikas ja sellaisena aion pysyä niin kauan kuin pystyn. 

170/58. 

Vierailija
18/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi näin päin. Se lihavuuden normalisointi ja melkein ihannointi oli älytöntä. Sanottiin kehopositiivisuudeksi mutta samalla haukuttiin normaalipainoisia luurangoiksi.

Vierailija
19/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ysärillä laiha, koska olin silloin nuori. Nyt en ole laiha, koska nyt olen keski-ikäinen. Ei viisikymppiset naiset olleet ennenkään laihoja. Pari syömishäiriöistä ikuisen nuoruuden tavoittelijaa tunsin, mutta heitä kävi lähinnä sääliksi.

Minä en ole ainoa, joka on tällä välin saanut lisää ikää. Myös väestö on ikääntynyt ja se kehitys kiihtyy koko ajan, kun syntyvyys on matala. Iän myötä kaikille tulee lisää kiloja, ja totta kai siis väestö keskimäärin lihoo, kun se vanhenee. Tämä on normaalia ja sinänsä täysin ok.

Vierailija
20/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan jopa 70% painosta lähtee lihaksista. Uusimpana vaarana lisäksi osteoporoosi. Ei siinä, jos harrastaa samalla raskaiden painojen nostelua, mutta harva lääkkeitä käyttävä on tottunut harrastamaan liikuntaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi